Yamaha FJR 1300 Part 5

Ja precies... er het niveau hoort tot aan de onderste schroefdraad te staan, maar echt goed zicht heb je niet. Het niveau stond er wel onder, maar er kwam zo weinig uit lopen dat er onmogelijk genoeg in heeft gezeten.
 
Schrok vanavond een beetje van het hele lage niveau cardanolie. Ik gok dat er misschien 50ml uit kwam lopen. Het is dikke meuk dus zeker 5 minuten de drain bout eruit gehad. Geen idee hoe lang dat al zo was. Iemand een inschatting wat de gevolgen kunnen zijn hiervan?
Gevolgen... DucBMW pakt glazen bol :+

Ik kan me vergissen, maar gelet op waar die olie in gaat smeert het goedje de cardanklok. Die zou met te weinig olie dus meer slijtage oplopen dan de fabrikant voor ogen had. Of dat desastreuze gevolgen heeft gehad? Weet niet.

Kwamen er met het aftappen van de oude olie metaalsplinters of gruis mee? Zijn/waren er buitengewone bijgeluiden tijdens het rijden? Is er bovenmatige speling in de aandrijflijn?

Als driewerf neen, dan zou ik me persoonlijk niet onmiddellijk zorgen maken, de juiste hoveelheid olie erin kiepen, en (op hoop van zegen) doorrijden. Wel even in de gaten houden of er nergens lekkage is, want dat te lage oliepeil moet ergens door zijn veroorzaakt...

Weet je hoe lang er met dat lage cardanoliepeil gereden is?

Hoedanook, in het ergste geval kost een gebruikte cardanklok niet de hele wereld, wel even opletten dat je de juiste overbrenging pakt.
 
Laatst bewerkt:
IK zou de klok spoelen met automaten olie( ze kunnnen olie gemengd met molykot gebruikt hebben) en dan 75-90 moet volsynthetisch zijn
Ja precies... er het niveau hoort tot aan de onderste schroefdraad te staan, maar echt goed zicht heb je niet. Het niveau stond er wel onder, maar er kwam zo weinig uit lopen dat er onmogelijk genoeg in heeft gezeten.
 
Klein beetje troep op de magneet van de drain bout, niet excessief of zo. Geen bijgeluiden of vreemd gedrag uit de aandrijflijn vernomen (heb geen ander referentiekader). Zal hopelijk dus wel loslopen.

Vandaag luchtfilter vervangen, bleek er een K&N filter in te zitten. Heb hem er toch uit gehaald en een regulier filter in gezet. Aankomende week gasklephuizen synchroniseren en de laatste smeer punten aanpakken en dan is ie weer helemaal voor z'n roodkopere :)
 
Een vraagje voor de kenners van jullie. Samen met een maat van me hebben we de achterremblokken van zijn FJR vervangen (eerste model met ABS). Zuigers terug naar binnen geduwd , blokjes erin, teveel aan remvloeistof uit het potje gehaald en hij ging weer rijden. Komt hij terug omdat de achterrem aanloopt. Wat remvloeistof uit de klauw gelaten, toen kwam hij wiel weer vrij. Weer gaan rijden en binnen notime de achterrem vast.
Weer vrijgemaakt. Iedere keer als we de rem intrappen blokkeert het wiel, kloppen we op de rempomp komt ie langzaam vrij. Nu twijfelen we of de remzuiger in de pomp schoongemaakt moet worden of dat het ABS de boel blokkeert. Iemand hier die ons in de juiste richting kan praten?
 
Een vraagje voor de kenners van jullie. Samen met een maat van me hebben we de achterremblokken van zijn FJR vervangen (eerste model met ABS). Zuigers terug naar binnen geduwd , blokjes erin, teveel aan remvloeistof uit het potje gehaald en hij ging weer rijden. Komt hij terug omdat de achterrem aanloopt. Wat remvloeistof uit de klauw gelaten, toen kwam hij wiel weer vrij. Weer gaan rijden en binnen notime de achterrem vast.
Weer vrijgemaakt. Iedere keer als we de rem intrappen blokkeert het wiel, kloppen we op de rempomp komt ie langzaam vrij. Nu twijfelen we of de remzuiger in de pomp schoongemaakt moet worden of dat het ABS de boel blokkeert. Iemand hier die ons in de juiste richting kan praten?
Ik zou beginnen met het schoonmaken van de remzuigertjes. Was verstandig geweest als dat gedaan was alvorens de nieuwe remblokken erin te stoppen. Omdat de (dikkere) nieuwe remblokken de zuigers (en vuil) naar binnen gedrukt hebben zou je imo nu het hele spul uit elkaar moeten halen. Daarnaast zou je - als je toch bezig bent - even kunnen kijken of de as waarop het rempedaal zit netjes schoon en ingevet is, want die kan door door vervuiling ook weleens gaan klemmen. Hoe het ABS de remmen zou kunnen blokkeren is mij onduidelijk, lijkt me iig onwaarschijnlijk in dit geval.
 
Een vriend van mij is (door mij) nu ook op zoek naar een Fjr. Hij heeft een 2003 exemplaar gevonden maar de rode moedersleutel ontbreekt.

Hoe ernstig is dat?
 
Ik zou beginnen met het schoonmaken van de remzuigertjes. Was verstandig geweest als dat gedaan was alvorens de nieuwe remblokken erin te stoppen. Omdat de (dikkere) nieuwe remblokken de zuigers (en vuil) naar binnen gedrukt hebben zou je imo nu het hele spul uit elkaar moeten halen. Daarnaast zou je - als je toch bezig bent - even kunnen kijken of de as waarop het rempedaal zit netjes schoon en ingevet is, want die kan door door vervuiling ook weleens gaan klemmen. Hoe het ABS de remmen zou kunnen blokkeren is mij onduidelijk, lijkt me iig onwaarschijnlijk in dit geval.

Zou ook de ABS sensoren schoon kunnen maken en ook invetten.......geen grote klus maar even belangrijk, toch?
 
Een vriend van mij is (door mij) nu ook op zoek naar een Fjr. Hij heeft een 2003 exemplaar gevonden maar de rode moedersleutel ontbreekt.

Hoe ernstig is dat?
De moedersleutel heeft de dealer in principe nodig als je nieuwe sleutels wilt laten bijmaken: als je een startonderbreker hebt moeten die sleutels gecodeerd worden. Zolang je geen sleutels kwijtraakt is er (voorlopig) dus niets aan de hand. Persoonlijk zou ik me trouwens wel afvragen waar die moedersleutel is, en of ik me heel erg prettig voel bij de gedachte dat er ergens een moedersleutel zou kunnen rondslingeren die op mijn motor past...

Maar goed, deze club zegt dat ze het coderen van nieuwe sleutels - de blanco exemplaren te bestellen bij de Yamaha dealer - ook kan met behulp van de ECU, die je tezamen met het aankoopbewijs van de motor moet opsturen. Dus daar zou je ook eens kunnen buurten: klik

Alternatief is dat je bij een sloop een set koopt die bestaat uit contactslot + ECU + tankdop + complete sleutelset. Dat kost ongeveer €350 à 400 geloof ik. Dan heb je voor het mooie/handige nog sloten voor de koffers en het (duo) zadel nodig (tenzij je geluk hebt en de huidige zich nog op de nieuwe sleutel passend laten maken, maar die kans is denk ik klein).
 
Laatst bewerkt:
Thanks DucBMW.
De motor is van eerste eigenaar maar bij verhuizing is de rode sleutel "kwijt" geraakt.
Kans dus dat ie er gewoon nog is maar dat ie niet weet ik welk bakje,potje of laatje hij ligt.
 
Een stomme vraag ... heeft de FJR1300 A (2003) nou standaard één of beide headlights aan
(ik weet 't niet meer :$ )
Beste , hier bij ons in de streek , heb ik al verschillende FJR's van de eerste generatie tegengekomen waarvan ik ook opmerkte dat er slechts 1 Headlight werkte , toen ik zelf eens de vraag stelde aan een eigenaar waarom dit was , kreeg ik als antwoord , dat dit al altijd zo was bij zijn ouder model van de FJR , misschien weet DucBMW hier meer info over , want helpte al verschillende personen hier op dit forum met een duidelijk antwoord bij ee'n of andere vraag :Y
 
Als je mij niet geloofd en DucBMW wel dan moet je het zelf maar weten.... Maar vanaf de allereerste FJR horen allebei de koplampen tegelijk te branden.
 
Ja klopt; inmiddels de kapotte lamp laten vervangen en de andere preventief maar meteen mee laten vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou beginnen met het schoonmaken van de remzuigertjes. Was verstandig geweest als dat gedaan was alvorens de nieuwe remblokken erin te stoppen. Omdat de (dikkere) nieuwe remblokken de zuigers (en vuil) naar binnen gedrukt hebben zou je imo nu het hele spul uit elkaar moeten halen. Daarnaast zou je - als je toch bezig bent - even kunnen kijken of de as waarop het rempedaal zit netjes schoon en ingevet is, want die kan door door vervuiling ook weleens gaan klemmen. Hoe het ABS de remmen zou kunnen blokkeren is mij onduidelijk, lijkt me iig onwaarschijnlijk in dit geval.

Thnx, ik had inderdaad eerst alles schoongemaakt, geen verandering. Daarna beide ABS testen gedaan en .... achterste hydraulische circuit werkt niet meer. Voor de zekerheid klauw en pomp nog eens schoongemaakt en er zat metaal in de vloeistof (corrosie van de abs-plunjers). Daarna weer de zelftest gedaan en weer hetzelfde, achterste circuit defect. Nu kon ik echter de achterrem niet meer intrappen (volle druk) terwijl het achterwiel gewoon draait. Ga nu voor de zekerheid een leiding zetten tussen klauw en pomp en voorlopig maar geen ABS achter. Gezien de nieuwprijs van 2672 euro en de vraagtekens bij een gebruikte ABS pomp ....nog geen idee ..?
Fotootje van de troep in de vloeistof ..

full
 
Laatst bewerkt:
Gewetensvraag: FJR1300a explorer uit 2011 met 108.000 op de teller.
Puntgaaf, dwz nooit schade gereden, wel de normale gebruiksslijtage.

Om de lak van de tank te beschermen altijd met bagster gereden.

3 koffers, binnentassen zijkoffers.

Wat zou dit moeten kosten bij inruil denken jullie?
 
Als je mij niet geloofd en DucBMW wel dan moet je het zelf maar weten.... Maar vanaf de allereerste FJR horen allebei de koplampen tegelijk te branden.

Wil u best geloven Nope62 :) maar voor dit toch raar dat het telkens die vorige modellen van FJR waren die ik enkele keren tegenkwam met 1 headlight die werkte :? En zoals DucBMW bevestigde , klopt u verhaal helemaal :} :t
 
Gewetensvraag:Wat zou dit moeten kosten bij inruil denken jullie?
Ha leuk, en quiz *O* of nee, een gewetensvraag -O- shit

Opbrengst bij inruil zal iig erg afhangen van waarop je waar inruilt (en mogelijk of je het ding destijds al of niet in de bv kocht). Van een 2010 FJR zou ik normaliter verwachten dat-ie bij inruil op een nieuwe overeenkomstige motor (van 20-22k€ dus) nog 8 tot 10k€ opbrengt. Maar dan zal de km stand doorgaans zo'n 30-60k zijn.

Met 108000 km op de klok heb je het ding in ieder geval naar de bedoelingen van de ontwerper gebruikt. Ik vind dat gaaf, maar dealers (of kopers) hebben daar niet altijd begrip voor. Als ik het me goed herinner dan werden ex-overheid RP13's met soortgelijke km standen destijds aangeboden voor €4500-5250. Dat was omstreeks 2013 en na 3 à 4 jaar gebruik (dus bouwjaren 2009-2010).

Ter vergelijk: de eerste K1600's (o.a. politie Haaglanden) met 100-150k op de klok werden een klein halfjaartje geleden aangeboden vanaf €6000. Burger-versies met soortgelijke km standen worden thans vrolijk aangeprezen voor 11k€. Dat laatste lijkt me wishfull thinking, maar als je die bedragen middelt, dan kom je óók uit op pakweg 25% van de nieuwprijs.

Dat doet vermoeden dat de bodemprijs overeenkomt met ongeveer een kwart van de nieuwprijs. In de praktijk zal het neerkomen op "wat de gek ervoor geeft".

Is particulier verkopen een optie? Het is wat meer gedoe, maar mogelijk tref je iemand die er €6000-7000 voor wil betalen. Want daar in de buurt zal naar verwachting het getal liggen dat na inruil bij een handelaar op het prijskaartje van jouw motor komt te staan.

Wellicht dat de inkoper waar je inruilt zich door Marktplaats.nl of soortgelijk laat leiden - je hebt ze erbij - dus je zou nog kunnen overwegen ff snel een stuk of dertig advertenties op zo'n website te zetten: van ogenschijnlijk willekeurige FJR-en uit alle windstreken, met hoge kilometerstanden, en met de prijzen erbij die jij in gedachten hebt... O-) :+
 
Laatst bewerkt:
Wil u best geloven Nope62 :) maar voor dit toch raar dat het telkens die vorige modellen van FJR waren die ik enkele keren tegenkwam met 1 headlight die werkte :? En zoals DucBMW bevestigde , klopt u verhaal helemaal :} :t
Het doet me deugt dat we in gezamenlijkheid wederom een "complex vraagstuk" (lampjes) naar tevredenheid hebben opgelost. Maar laten we een beetje oppassen met het uitdelen van guru-statussen, want de geschiedenis staat bol van onzalige voorbeelden van wat dat zoal doet met maatschappijen en andere sociale omgevingen...

En topique: ik vind het ook maar raar dat er bij jou in de buurt klaarblijkelijk zoveel mensen met kapotte koplampen rondrijden... daar zou je je buren toch eens op aan moeten spreken :+
 
Laatst bewerkt:
Ha leuk, en quiz *O* of nee, een gewetensvraag -O- shit

Opbrengst bij inruil zal iig erg afhangen van waarop je waar inruilt (en mogelijk of je het ding destijds al of niet in de bv kocht). Van een 2010 FJR zou ik normaliter verwachten dat-ie bij inruil op een nieuwe overeenkomstige motor (van 20-22k€ dus) nog 8 tot 10k€ opbrengt. Maar dan zal de km stand doorgaans zo'n 30-60k zijn.

Met 108000 km op de klok heb je het ding in ieder geval naar de bedoelingen van de ontwerper gebruikt. Ik vind dat gaaf, maar dealers (of kopers) hebben daar niet altijd begrip voor. Als ik het me goed herinner dan werden ex-overheid RP13's met soortgelijke km standen destijds aangeboden voor €4500-5250. Dat was omstreeks 2013 en na 3 à 4 jaar gebruik (dus bouwjaren 2009-2010).

Ter vergelijk: de eerste K1600's (o.a. politie Haaglanden) met 100-150k op de klok werden een klein halfjaartje geleden aangeboden vanaf €6000. Burger-versies met soortgelijke km standen worden thans vrolijk aangeprezen voor 11k€. Dat laatste lijkt me wishfull thinking, maar als je die bedragen middelt, dan kom je óók uit op pakweg 25% van de nieuwprijs.

Dat doet vermoeden dat de bodemprijs overeenkomt met ongeveer een kwart van de nieuwprijs. In de praktijk zal het neerkomen op "wat de gek ervoor geeft".

Is particulier verkopen een optie? Het is wat meer gedoe, maar mogelijk tref je iemand die er €6000-7000 voor wil betalen. Want daar in de buurt zal naar verwachting het getal liggen dat na inruil bij een handelaar op het prijskaartje van jouw motor komt te staan.

Wellicht dat de inkoper waar je inruilt zich door Marktplaats.nl of soortgelijk laat leiden - je hebt ze erbij - dus je zou nog kunnen overwegen ff snel een stuk of dertig advertenties op zo'n website te zetten: van ogenschijnlijk willekeurige FJR-en uit alle windstreken, met hoge kilometerstanden, en met de prijzen erbij die jij in gedachten hebt... O-) :+

Tja, wat denk je dat ik nieuw zou willen hebben? Inderdaad, de nieuwe FJR natuurlijk! En ik koop mijn motoren altijd in de BV ivm de kosten.

Mijn vraag komt natuurlijk voort uit het mi lage bedrag wat de dealer er nu voor geven wil. En dan vind ik het bedrag wat ik bij mag leggen eigenlijk te fors. Geeft te denken om door te blijven rijden want deze doet het nog goed. Als zegt dealer dat wanneer er storing in gaat komen de fiets meteen niets meer waard is... Totdat ik de reparatie betaald heb natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan