Aftermarket Mistlampen

PatrickSoler

MF veteraan
16 apr 2015
2.390
9
Leiden
Goedemorgen medeforummers,

Vanochtend weer een ritje naar werk gehad en weer is door de mist moeten rijden. Als ik die BMW GS'en zie rijden word ik toch wel een beetje jaloers op de verstralers die ze hebben.

Om toch wat veiliger te rijden zat ik er over na te denken om misschien verstralers op mijn motor te monteren. Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met aftermarket verstralers. Zo ja, welke heb jij? Wat kost een goed setje en is het makkelijk te installeren voor een leek op het gebied van techniek? Ik zou ze graag tegelijkertijd willen kunnen laten branden met mijn groot-, dim- en/of stadslicht, maar ook dat ik ze uit kan zetten wanneer ze niet nodig zijn, terwijl mijn andere lichten wel branden.

Alle tips zijn welkom, alvast bedankt!
 
Goedemorgen medeforummers,

Vanochtend weer een ritje naar werk gehad en weer is door de mist moeten rijden. Als ik die BMW GS'en zie rijden word ik toch wel een beetje jaloers op de verstralers die ze hebben.

Om toch wat veiliger te rijden zat ik er over na te denken om misschien verstralers op mijn motor te monteren. Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met aftermarket verstralers. Zo ja, welke heb jij? Wat kost een goed setje en is het makkelijk te installeren voor een leek op het gebied van techniek? Ik zou ze graag tegelijkertijd willen kunnen laten branden met mijn groot-, dim- en/of stadslicht, maar ook dat ik ze uit kan zetten wanneer ze niet nodig zijn, terwijl mijn andere lichten wel branden.

Alle tips zijn welkom, alvast bedankt!
Er zijn zat lampen te vinden.
Met diverse eigenschappen.

Verstralers is eigenlijk bedoeld ivm grootlicht.
Mistverlichting juist weer niet.

Kijk eerst eens op je motor, waar je ze zou willen monteren.
Bedrading leggen en een schakelaar is het probleem niet.
 
Verstralers doen hetzelfde als je groot licht. Aangezien in Nederland er vrijwel altijd ander verkeer in de buurt is heb je daar dus geen zak aan. Mistlampen zijn breedstralers en zitten doorgaans laag, zo dicht mogelijk bij het wegdek gemonteerd zodat het licht als het even kan onder de mist door schijnt, maar in ieder geval zo min mogelijk terugkaatst op de mist om te voorkomen dat je jezelf verblindt.
 
Mistlampen zijn meer bedoeld om beter zichtbaar te zijn dan iets anders. Daarom is een mistlamp achter ook veel logischer dan voor, maar er zijn maar weinig motoren die dat hebben.

Verder kunnen ze helpen om de berm of middenstreep in beeld te krijgen bij extreme mist (ik heb wel eens gereden op momenten dat beide niet mogelijk was), maar eigenlijk is het beter om bij zulk weer lekker binnen te blijven.
 
Ik dacht dat verstralers dienden als mistverlichting. Leek zoals ik al zei :+ Ik ga een leuk plekje plekken uitzoeken voor de verlichten :) Schat zo onder m'n koplampen
Het is echt van belang, want als je gaat uitzoeken, moet je dus naar het lichtbeeld kijken.

Ik kan me een oude serie mercedessen nog herinneren. Die hadden echt prima mistlichten voor. Dan kwam er op een meter of 5 een halve cirkel licht voor je op het wegdek.

Als grootlicht werkte dat natuurlijk voor geen meter.

Verstralers zijn, verrassend genoeg, voor ver.

Mistlicht achter is om gezien te worden, voor is om wegdek, strepen en berm te zien, zonder dat er verblinding door licht op de mist ontstaat.
 
Andere weggebruikers pesten natuurlijk en problemen zoeken met de politie. :+
Dacht om te kijken hoe wit de mist was :/ :/ :/



:+

Al heeft mist hier in de omgeving een raar effect op de bestuurders hier.
normaal weer en regen(eerste druppels al in de rem :') ) zijn ze niet vooruit te branden.
Is het mistig dan weten ze het gas te vinden :z
 
Laatst bewerkt:
Het is echt van belang, want als je gaat uitzoeken, moet je dus naar het lichtbeeld kijken.

Ik kan me een oude serie mercedessen nog herinneren. Die hadden echt prima mistlichten voor. Dan kwam er op een meter of 5 een halve cirkel licht voor je op het wegdek.

Als grootlicht werkte dat natuurlijk voor geen meter.

Verstralers zijn, verrassend genoeg, voor ver.

Mistlicht achter is om gezien te worden, voor is om wegdek, strepen en berm te zien, zonder dat er verblinding door licht op de mist ontstaat.

Duidelijke uitleg! :) Moet ik naar LED, Xenon of Hallogeen mistlampen zoeken? Kan me voorstellen dat als mistlicht niet heel ver hoeft te schijnen misschien LED al voldoet?
 
Dacht om te kijken hoe wit de mist was :/ :/ :/

:+

Al heeft mist hier in de omgeving een raar effect op de bestuurders hier.
normaal weer en regen(eerste druppels al in de rem :') ) zijn ze niet vooruit te branden.
Is het mistig dan weten ze het gas te vinden :z
Rijden in een witte muur. _O- :Y

Vrijdag 21 oktober was het ook belachelijk mistig.
Koekblikkers wanen zich veilig, of rijden op de automatische piloot. O-)
 
Duidelijke uitleg! :) Moet ik naar LED, Xenon of Hallogeen mistlampen zoeken? Kan me voorstellen dat als mistlicht niet heel ver hoeft te schijnen misschien LED al voldoet?
Ja :Y

:+

Hangt er vanaf wat en hoe je het wilt.
Er zijn erg goede leds. De goede leds hebben wel een prijskaartje.
Maar dat is bij goede xenon ook zo.

Halogeen is goedkoper.
 
Ja :Y

:+

Hangt er vanaf wat en hoe je het wilt.
Er zijn erg goede leds. De goede leds hebben wel een prijskaartje.
Maar dat is bij goede xenon ook zo.

Halogeen is goedkoper.

In dat geval ga ik even zoeken op LED en hallogeen.
Nu we trouwens toch over elektronica bezig zijn, ik merkte gister op dat mijn ene stadslampje (LED) aanzienlijk feller brand dan de ander. Enig idee waar dit door kan komen? Ook als ik mijn motor net heb opgestart en ik zet vervolgens mijn dimlicht aan, dan gaat het klokje even uit en andere lampjes in het dashboard gaan even snel aan en weer uit. Soort kortsluiting ofzo?
 
In dat geval ga ik even zoeken op LED en hallogeen.
Nu we trouwens toch over elektronica bezig zijn, ik merkte gister op dat mijn ene stadslampje (LED) aanzienlijk feller brand dan de ander. Enig idee waar dit door kan komen? Ook als ik mijn motor net heb opgestart en ik zet vervolgens mijn dimlicht aan, dan gaat het klokje even uit en andere lampjes in het dashboard gaan even snel aan en weer uit. Soort kortsluiting ofzo?
Brak contactje. Kan de schakelaar zelf zijn, en/of een verbinding ergens.

Kan ook nog zijn dat de leds verschillende waardes hebben.
 
En hoe controleer ik dat precies?
Opzoeken hoeveel watt je dynamo levert.
En dan van alle gebruikers op je motor optellen.

Zolang je niet zware schijnwerpers gaat monteren zit je wel goed hoor.

2 lampen van 20 watt elk er bij, zal geen probleem worden.
2 lampen van elk 100 watt wellicht wel.
 
Opzoeken hoeveel watt je dynamo levert.
En dan van alle gebruikers op je motor optellen.

Zolang je niet zware schijnwerpers gaat monteren zit je wel goed hoor.

2 lampen van 20 watt elk er bij, zal geen probleem worden.
2 lampen van elk 100 watt wellicht wel.

Dankjewel, dat bespaart me een hoop zoek- en rekenwerk. Gewoon naar niet al te zware lampen zoeken dus :)
 
Andere weggebruikers pesten natuurlijk en problemen zoeken met de politie. :+
Geregeld zie ik ze op die bmw's gemonteerd zitten, of ze je nou van voren naderen of achter je rijden, echt gruwelijk irritant zijn die dingen. Telkens je spiegels verstellen omdat die ruklampen verkeerd afgesteld zijn, maarja het ziet er "cool" uit he... |(

Vanmorgen in dichte mist gereden met de scooter, ik zie meer met minder licht dan dat ik met extra lichten aan rijd, ik zie het nut er niet van in. Wat je later zegt, met meer licht rijd je echt meer en meer in een witte muur... :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan