Aftermarket Mistlampen

PatrickSoler

MF veteraan
16 apr 2015
2.390
9
Leiden
Goedemorgen medeforummers,

Vanochtend weer een ritje naar werk gehad en weer is door de mist moeten rijden. Als ik die BMW GS'en zie rijden word ik toch wel een beetje jaloers op de verstralers die ze hebben.

Om toch wat veiliger te rijden zat ik er over na te denken om misschien verstralers op mijn motor te monteren. Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met aftermarket verstralers. Zo ja, welke heb jij? Wat kost een goed setje en is het makkelijk te installeren voor een leek op het gebied van techniek? Ik zou ze graag tegelijkertijd willen kunnen laten branden met mijn groot-, dim- en/of stadslicht, maar ook dat ik ze uit kan zetten wanneer ze niet nodig zijn, terwijl mijn andere lichten wel branden.

Alle tips zijn welkom, alvast bedankt!
 
Correctie:

Ik kreeg een berichtje toen ik op werk was dat 'mijn pakketje' binnen was gekomen. Gezien de mistlampen uit de UK komen en de xenon uit China ging ik ervan uit dat de mistlampen binnen waren, het is echter de xenon die eerder binnen is gekomen. 2 weken levertijd vanuit Hong Kong :t

Dit zijn de mistlampen die ik heb besteld

En dit de xenon
Xenon al gemonteerd, werkt perfect, ziet er prachtig uit en een hoop licht. Toen ik 1 lampje xenon gemonteerd had en nog een halogeen erin had zitten leek de halogeen bijna uit te staan, zo groot was het verschil. Zo fel, maar niet verblindend, super lampen :) Foto's van de xenon zullen volgen (in dit topic: Ervaringen met Xenon van Ebay?)

Ik dacht dat verstralers dienden als mistverlichting. Leek zoals ik al zei :+ Ik ga een leuk plekje uitzoeken voor de verlichten :) Schat zo onder m'n koplampen


Mistlampen voor zijn eigenlijk breedstralers.
Overigens verboden om zelf verlichting aan je motor te knutselen, las ik in het lesboekje van mijn zoon.

Kan me niet voorstellen hoezo dat niet toegestaan zou zijn als de lampen voldoen aan de Europese reglementen en alles voldoet aan de regels qua E-keur, aantal lampen e.d.? Niet dat die van mij voldoen, ben ik bijna zeker van, maar stel ze zouden wel voldoen :+
 
Laatst bewerkt:
02 fazer heeft een reflector koplamp zonder lens er in toch?
dan is het grote kans dat mensen het alsnog als verblindend kunnen ervaren :+

Let er goed op met ritten in het buitenland, in veel landen kunnen ze je van de weg afhalen en verbieden verder te rijden.

Om die reden heb ik dure philips koplampen gekocht die extra zicht geven, ze werken ook super! Maar mijn BMW heeft dan ook een koplamp met lens er in die mensen vaak al verblindend vinden als er iemand achterop zit :+
 
Correctie:

Ik kreeg een berichtje toen ik op werk was dat 'mijn pakketje' binnen was gekomen. Gezien de mistlampen uit de UK komen en de xenon uit China ging ik ervan uit dat de mistlampen binnen waren, het is echter de xenon die eerder binnen is gekomen. 2 weken levertijd vanuit Hong Kong :t

Dit zijn de mistlampen die ik heb besteld

En dit de xenon
Xenon al gemonteerd, werkt perfect, ziet er prachtig uit en een hoop licht. Toen ik 1 lampje xenon gemonteerd had en nog een halogeen erin had zitten leek de halogeen bijna uit te staan, zo groot was het verschil. Zo fel, maar niet verblindend, super lampen :) Foto's van de xenon zullen volgen (in dit topic: Ervaringen met Xenon van Ebay?)Kan me niet voorstellen hoezo dat niet toegestaan zou zijn als de lampen voldoen aan de Europese reglementen en alles voldoet aan de regels qua E-keur, aantal lampen e.d.? Niet dat die van mij voldoen, ben ik bijna zeker van, maar stel ze zouden wel voldoen :+

Het is een vraag die je kan krijgen met het theorie examen, misschien heeft het te maken met de type goedkeuring.
 
Hoe weet je zo zeker dat die xenon niet verblindend is voor tegenliggers?

Heb er zelf een tijdje voor gestaan, verschillende hoogten geprobeerd. Maarja xenon blijf opvallender en feller dan halogeen, sommige mensen zullen het misschien alsnog verblindend vinden, maar dat kan je ook hebben met xenon van fabrieksaf. Ik vind 'm in ieder geval niet storend :)

En ben nog niet van plan binnenkort naar het buitenland te gaan met de motor dus dat zit wel goed :)
 
Kan me niet voorstellen hoezo dat niet toegestaan zou zijn als de lampen voldoen aan de Europese reglementen en alles voldoet aan de regels qua E-keur, aantal lampen e.d.? Niet dat die van mij voldoen, ben ik bijna zeker van, maar stel ze zouden wel voldoen :+

Voor motoren geldt niet dat de verlichting aan de typegoedkeuring moet voldoen (bij auto's wel!) is blijkbaar niet meer zo sinds 2009.... Je mag op een motor dus, in principe, Xenon of LED verlichting in een halogeen koplamp doen, zolang het lichtbeeld maar klopt.

Bij auto's mag dit niet. Daar staat in de koplamp wat voor lampen er in mogen.

In het buitenland wordt dit wel lastig. In Oostenrijk moet je verlichting schijnbaar wel aan de typegoedkeuringseisen voldoen (en mogen er dus geen xenon of led lampen in de halogeen houder).
 
Laatst bewerkt:
Oh neen, je hebt de U5's gekocht.
Slechtste mistlampen/verstralers/sfeerverlichting ooit, would not buy again.
Ik heb deze voor 2 maanden in gebruik gehad en mocht deze daarna weer weggooien doordat er vocht is ingekropen. Ook is het printplaatje doorgebrand en de lichtopbrengst is echt om van te huilen.
2 lampen met 1 knop bedienen is nutteloos, die blijven nooit in sync (lees bij de beschrijving: High beam, low beam, flashing).

Als deze niet gesynchroniseerd zijn, dan heb je altijd het probleem met 1 lamp op high beam en de andere op low, ofwel flashing en high beam enz.
Beter is dan 2 lichtknoppen monteren.

Ik heb daarna van Carpoint een set verstralers gekocht voor 35€ (Carpoint E11), wel is deze halogeen en trekt die 110W voor 2 lampen, en branden/trillen de lampen wel kapot omdat ik geen rubber tussenstuk heb, maar zijn te herstellen voor 2,50€/stuk.
Tevens zijn deze wel gekeurd voor het gebruik op de openbare weg.
 
Ach, we zien het wel. En voor 18 euro ofzo valt de schade dan nog wel mee. Ik heb online een tutorial gezien hoe je de lampen continu op high kunt laten branden, dus dat ga ik als eerste doen.
 
Ach, we zien het wel. En voor 18 euro ofzo valt de schade dan nog wel mee. Ik heb online een tutorial gezien hoe je de lampen continu op high kunt laten branden, dus dat ga ik als eerste doen.

Been there done that :') Ze hebben de laatste tijd veel veranderingen gedaan aan het printplaatje dus zal de PWM controller ergens anders zitten, of nergens meer te zien zijn.
Mijn print van de lamp zag er zo uit:
IMG_5376.jpg
 
Laatst bewerkt:
We gaan het meemaken. Over het algemeen heb ik ook geen hoge pet op van Chinese elektronica. Eens een LED-snoertje met afstandsbediening gekocht. Het 12v omvormertje kon het wattage niet trekken en na een half uurtje viel gingen de Led'jes uit en ging het kastje roken :P
 
wat is je bron dat het (in NL) bij motoren wel mag en bij auto's niet?

Ik vind het een sterk verhaal, maar ben benieuwd hoe het zit

Daar heb je me. Nu ga ik dit weer opzoeken en blijk ik hopeloos achter te lopen...

Tot 2009 was dit het geval. Toen moest verlichting bij een auto namelijk aan de permanente eisen blijven voldoen en waren er eisen aan de codering van de armaturen. Die zijn echter vervallen, dus nu mag het bij auto's ook.

Mea culpa...
 
Ik zeg niet dat het wel of niet mag, ik weet het namelijk niet.
Ik vind het alleen vreemd dat er een verschil zou zitten tussen auto's en motoren en waarom dan wel.

En je kunt vanalles op een lamp zetten natuurlijk, maar dat zegt niks over wat er in de wet staat...
 
Ik zeg niet dat het wel of niet mag, ik weet het namelijk niet.
Ik vind het alleen vreemd dat er een verschil zou zitten tussen auto's en motoren en waarom dan wel.

En je kunt vanalles op een lamp zetten natuurlijk, maar dat zegt niks over wat er in de wet staat...


Ik ben nu al verschillende keren tijdens het leren van de theorie motorexamen tegen gekomen dat je geen extra verlichting, behalve de standaard, mag voeren op je brommert.
Zelf bij-gesleutelde bedoel ik dan, dat wat af importeur erop zit zal wel mogen.

(zoon is bezig met A-rijbewijs, vandaar dat ik meestudeer) :)
 
Maar het CBR heeft echt niet altijd gelijk. Uit het reglement voertuigen:

Artikel 5.4.51

1.
Motorfietsen moeten zijn voorzien van:
  • a. één groot licht;
  • b. één dimlicht;
  • c. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van de motorfiets indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996; het licht van de richtingaanwijzers van motorfietsen in gebruik genomen na 30 juni 1967 moet knipperen;
  • d. één stadslicht indien het voertuig na 31 oktober 1997 in gebruik is genomen;
  • e. één achterlicht;
  • f. één remlicht indien het voertuig in gebruik is genomen na 26 november 1975;
  • g. achterkentekenplaatverlichting;
  • h. één rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig.


Artikel 5.4.57
1.
Motorfietsen mogen zijn voorzien van:
  • a. één extra groot licht;
  • b. één extra dimlicht;
  • c. één extra stadslicht;
  • d. één of twee mistvoorlichten;
  • e. één of twee mistachterlichten;
  • f. waarschuwingsknipperlichten;
  • g. één of twee parkeerlichten;
  • h. ambergele retroreflectoren aan de voorste zijkanten van het voertuig, ambergele of rode retroreflectoren aan de achterste zijkanten van het voertuig;
  • i. één witte retroreflector aan de voorzijde van het voertuig;
  • j. werklichten;
  • k. één extra achterlicht;
  • l. één extra remlicht;
  • m. één of twee dagrijlichten;
  • n. één of twee bochtlichten;
  • o. verlichte transparanten.

2.
Lichten die ingevolge artikel 5.4.51 verplicht zijn gesteld voor voertuigen die na een in dat artikel genoemd tijdstip in gebruik zijn genomen, mogen zijn aangebracht op voertuigen die voor of op dat tijdstip in gebruik zijn genomen, mits wordt voldaan aan de in artikel 5.4.53 met betrekking tot die lichten gestelde eisen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan