Het grote Vet en Smeermiddelen Topic

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.777
9.123
Op reis
Facebook
Naar aanleiding van een aantal losse topics dit topic om zo ervaringen over vetten en smeermiddelen uit te wisselen.

Iedereen kent wel WD40, maar de meesten weten hopelijk wel dat er toch wel wat meer en vooral betere smeermiddelen en vetten nodig zijn voor motorfietsen.
Er hoeven geen uitspraken te komen dat men bepaalde merken promoot of "je hebt zeker aandelen", met de voorwaarde dat men ook (liefst praktijk) voorbeelden aangeeft .

Als een bepaalde kettingvet goed bevonden word met als argument " ik hoef hem maar 1 keer in de 1000 km te smeren" dan is het ook handig te vermelden hoe je dat verschil gevonden hebt en hoe je die conclusie getrokken hebt.
Beetje jammer als men er na doorvragen achter komt dat je de andere middelen gebruikte toen het regende en dus snel weg was...

Aan white papers, reageerbuisjes en/of laboratorium tests/jasjes hebben de meeste mensen ook niets, maar voel je vooral niet beperkt door wat ik vind ;)

Dus graag een lijst en foto's over je favorieten Smeermiddelen en Vetten :)
 
Het topic wat aanleiding gaf voor dit topic :
Verschil kopervet en lagervet

Het outschte mootorforum topich over middeltjes, maar niet specefiek over vetten:

HET grote "middeltjes" overzicht-topic

Voorbeelden :

PTFE spray , ook bekend als teflon spray.

2c5a7a7e-7b74-4a79-b63b-e5502b898a47_0.jpg


voor iedereen wel bekend aangezien Griffon bij meerdere bouwmarkten ligt.

wat professioneler :

c828868cbeaf4efc097a01856b98de25b6c01049.jpg


Lagervet :

full


Veel lagers worden gesloten geleverd maar open lagers waaronder balhoofdlagers moeten vaak nog ingevet worden.
Ook de voor- en achteras insmeren bij het terugplaatsen is handig tegen roest vorming.
 
Laatst bewerkt:
Om te beginnen het lijstje van MasterTommy wat al een goede indruk geeft wat er zoal nodig is voor motorfiets onderhoud.
Waarbij ik geciteerd heb ipv een link naar het topic voor het makkelijk bekijken van de lijst :


Er zullen er altijd een paar zijn die je zelden gebruikt, maar ook die heb je soms nodig.

Meeste wat ik gebruik is keramisch vet, voor op bouten, zwaarbelaste schanierpunten (zijstandaard/middenbok) en remblokken. Dan hebben we nog;

Siliconenvet voor glijpennen.
Een speciaal vet voor rubber, gebruikt bij de montage van keerringen en o-ringen.
Lagervet voor het smeren van open kogellagers, naaldlagers, balhoofdlagers.
Een speciaalvet voor in de vetspuit, mocht er ooit nog eens wat langskomen met een smeernippel.
Remcilindervet voor de seals en zuigers van een remklauw of remcilinder.
Teflonspray voor het smeren van gas/choke/koppelingskabels, binnenkant gashendel en gaskleppen. Werkt ook uitstekend met sloten trouwens.
Uitlaatpasta, voor die zeldzame momenten dat ook keramisch vet het laat afweten omdat het te heet wordt.
Speciaalvet voor spiebaanvertandingen.
Chroommolybdeenvet voor het smeren van glijlagers bij eerste montage.
Een contactspray voor het zuiveren van gecorrodeerde contacten.
Een contactbeschermer voor het beschermen van contacten die niet gecorrodeerd zijn.
Cockpitspray voor kunststof delen.
3 soorten schroefdraadborgmiddel.
Een schroefdraaddichtmiddel.
Kruipolie.

Vergeet er nog wel een paar....
 
Voor de ketting:

een goede kwaliteit cardanolie type SAE 75W90 of motorolie van het type SAE 15W50.

Quote van de website van een bekend merk ketting olie systeem.

Heb een klein flesje onder m'n zadel liggen. Tanken = paar druppels smeren.
 
Meeste wat ik gebruik is keramisch vet, voor op bouten, zwaarbelaste schanierpunten (zijstandaard/middenbok) en remblokken. Dan hebben we nog;

Siliconenvet voor glijpennen.
Een speciaal vet voor rubber, gebruikt bij de montage van keerringen en o-ringen.
Lagervet voor het smeren van open kogellagers, naaldlagers, balhoofdlagers.
Een speciaalvet voor in de vetspuit, mocht er ooit nog eens wat langskomen met een smeernippel.
Remcilindervet voor de seals en zuigers van een remklauw of remcilinder.
Teflonspray voor het smeren van gas/choke/koppelingskabels, binnenkant gashendel en gaskleppen. Werkt ook uitstekend met sloten trouwens.
Uitlaatpasta, voor die zeldzame momenten dat ook keramisch vet het laat afweten omdat het te heet wordt.
Speciaalvet voor spiebaanvertandingen.
Chroommolybdeenvet voor het smeren van glijlagers bij eerste montage.
Een contactspray voor het zuiveren van gecorrodeerde contacten.
Een contactbeschermer voor het beschermen van contacten die niet gecorrodeerd zijn.
Cockpitspray voor kunststof delen.
3 soorten schroefdraadborgmiddel.
Een schroefdraaddichtmiddel.
Kruipolie.
Spuitbus met smeermiddel spray voor alle open schanierpunten op de motor; hendels, pedalen, voetsteunen...
Kettingspray natuurlijk. Ik gebruik nu motul factory line racing. Blijft bij droog weer ruim 1000km zitten zonder te spetteren.

Vergeet er nog wel een paar....
 
Een jaar vind ik nog vrij mild, maar dat terzijde.

In het lijstje mis ik nog montagepasta voor klemverbindingen en schroefdraad. En vraag me af of dit bij het schroefdraad beter werkt dan lagervet.
 
Als multi-smeermiddel gebruik ik Motorex Joker 440. Het doet alles wat WD40 beloofd, maar dan echt beter dan WD40 dat doet.

JOKER 440 SYNTHETIC

Universal Spray

Indispensable for industry, trade, workshops, service stations, households, gardens, sport and leisure activities. Lubricates all moving parts, stops squeaking, undermines water, protects against corrosion, has a dielectric effect, cleans and cares for metals and plastics. Fully synthetic.

En je kan er connector mee inspuiten tegen corrosie.
Voor het eerst dat ik dat genoemd zie staan met de term dielectric.
misschien zoek ik niet goed ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan