Mijn Kawa met watsonian

kawa Z 1300

MF veteraan
15 dec 2004
3.955
3.358
Brabant
ff copy past van ander forum.
Tja velen zullen de motorfiets die ik heb wel een ouwe lullenmotor vinden, dat klopt ik ben inmiddels een ouwe lul :tong:

Maar toen in 1979 deze motorfiets op de markt kwam was ik 14 en wilde ik er al eentje, dit is inmiddels mijn tweede van deze soort en hij bevalt nog steeds.
Deze motorfiets werd toen de MASTODONT genoemd en was de meest krachtige motorfiets ooit geproduceerd met 120 pk en 120nm.
Ja nu lachen we erom, maar destijds was dit een sensatie.
Het is nooit geen verkoopsucces geweest, door zijn gewicht 322 kilo en zijn niet al te beste stuureigenschappen.
Wel was het een kmvreter bij uitstek.

Maar voor het doel waar ik hem voor gebruik is die ideaal, een zijspan eraan, jaja nog oubolliger :lol:
Al daag ik de solorijders uit om eens een zijspan te proberen (ik garandeer je dat je bij de eerste bocht rechtuit gaat) :tooth:
Ik spreek uit ervaring.

Deze huidige machine is van 1981 en is in 1996 door mij geheel gerestaureerd, kosten nog moeite werden gespaard (toen was het nog een solo fiets)
Waar mogelijk zijn bouten en moeren vervangen voor titanium versies (nu zou ik dat niet meer doen)
Alle bouten en moeren moesten op maat besteld worden want er was weinig standaard destijds in titanium.

Na de revisie heb ik er het zijspan aangehangen en heb ik er nog maar een paar duizend km mee gereden vanwege omstandigheden.
Hij heeft toen tot 2006 stilgestaan.

Toen we gingen verhuizen heb ik hem weer op orde gemaakt en nog wat delen laten poedercoaten, maar hij wilde maar niet op alle cilinders lopen, toen een raceauto gekocht en is die dus weer in de schuur verdwenen.

Deze week was ik het zat en heb ik hem uit het stof gehaald (zie foto's)
Allereerst moeten de carbs ultrasoon gereinigd worden en die ga ik dus wegbrengen.

In de tussentijd ga ik de voorremmen doen, de aangepaste hyddraulische koppeling (was kabel) verder aanpassen.
Zijspanbak gereed maken voor montage.
Als dan de carbs terugkomen alles weer monteren en de bak erin hangen en afstellen en dan hopen dat die wel op alle cilinders loopt.

Hierbij wat foto's van zoals die er nu bij staat (ja schandalig, ik weet het)

file.php


file.php


file.php


file.php


file.php


file.php


file.php


file.php


file.php


file.php


file.php


file.php


file.php


file.php



Als die weer helemaal in orde is misschien eens kijken naar een schommelvork, dat rijdt wat fijner met een zijspan en kan je een autoband monteren, slijt veel minder hard.
Maar als ik nu kijk hoe mijn remklauwen eruit zien is het misschien verstandig om het gelijk maar te doen inclusief nieuwe klauwen en evt schijven omdat aan onderdelen komen van de 1300 steeds lastiger wordt. De zuigers heb ik weer netjes gekregen, maar betwijfel of het met de klauw lukt.
 
Laatst bewerkt:
Mooi ding, die is het zeker waard om weer rijdend te maken. Gelukkig is de benzine op het moment betaalbaar.
Ik zou het niet erg vinden als je de kuip laat vervallen, snotneus.
 
Kuip heb ik heel lang naar gezocht is speciaal gemaakt door vetter voor de 1300, die laat ik echt niet vervallen :-)
Kuip is ook wel lekker.
 
z 1300. wat een bakbeest! een voyager staat op mijn verlang lijst maar die zien we eigenlijk niet meer...
ooit problemen met het koelen van de 1300?
heb mij ooit eens in een ver verleden laten vertellen dat een thermostaat van een honda crx (auto) voor beter koeling zorgt. :?

hoe dan ook, ik word blij van dit soort fietsen. :Y
 
Enige probleem met koelen had ik met 35 graden plus en file rijden, anders nooit problemen gehad.
Voor het juiste bod is alles te koop Gee :-)
 
een Zes in lijn is en blijft super bruut!

(en ik kan het weten ;) )
 
THNX voor de complimenten heren.

Ik was bang dat de remklauwen niet meer te redden waren en zat te bedenken hoe ik die nou het beste aan de binnenkant schoon kon maken, deze klauwen kunnen namelijk niet uit elkaar en dan is het lastiger om het randje waar de afdichting in komt goed schoon te maken.

Maar soms kom je op een goed idee.
Velgenborstel past er strak in, maar ja om nou met de hand te gaan draaien gaat niet werken, te weinig kracht.
mmmmmmmmmmm ik heb nog een draaibank staan, zou dat gaan??
Even proberen.
En jawel hoor het lukt.

file.php


file.php


file.php


Blij dat ik ze kan redden.
Nu heb ik alleen links en rechts niet bij elkaar gehouden dus dat wordt uitzoeken welke schetsplaat bij welke klauw moet (lol)
 
Kuip heb ik heel lang naar gezocht is speciaal gemaakt door vetter voor de 1300, die laat ik echt niet vervallen :-)
Kuip is ook wel lekker.

Volgens mij is het geen Vetter kuip die je er op hebt, er werd toen een verbrede Windjammer voor de Z1300 gemaakt door Vetter en die zag er zó uit:
full
 
Het is echt een vetter speciaal gemaakt om de vierkante koplamp van de kawa te handhaven.
Tenminste, dat is mij altijd verteld, heb het ook als complete set gekocht.
 
Laatst bewerkt:
Ik vond het toch wat lastig alles op je knieen en moeilijk bereikbaar, dus besloten om hem maar op de brug te zetten, kan je overal makkelijk bij.

Hij schrok wel van het daglicht in jaren :lol:
Natuurlijk was de opzichter ook ter plaatse.

file.php


file.php


file.php


file.php


file.php


Nu kan ik hem op elke gewenste hoogte zetten en dan met een krukje of stoel is beter dan op je knieen.
Savonds omhoog en de auto kan ook gewoon naar binnen.
 
Ik wil jullie toch niet onthouden van mijn eerste ervaring met de kawa z1300 het was 1980 we
reden naar de TT en op de autoweg reden ons 2. Z 1300 Frans kenteken voorbij met een behoorlijke snelheid
Ik heb er toen met de Laverda 750 vriendin en alle bagage een stuk met over gereden snelheden van 180 km ( de berijders zaten er heel relax op )
Ik heb ze op een gegeven moment toen toch maar laten gaan
Het werd voor mij toch te extreem
 
Geen volvo liefhebber, zijn de oeroude renault kleuren (zie logo boven werkbank) links en racht is het Alpine logo ingetegeld, heb nog een alpine gt turbo (geen 5 alpine)
we hadden een 5 gt turbo en ik heb nog een racevijf in deze kleuren.

Maar revisiesetjes zijn binnen, blijk ik twee bouten kwijt te zijn om de remklauw aan de voorvork vast te zetten, zijn speciale bouten niet meer te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Benader anders Bert van Sixcenter in Nieuwleusen even. Misschien heeft hij ze wel liggen
 
Zijn de bouten om de remklauwen aan de veerpoot te bevestigen, maar heb ze gevonden in Engeland.
Ik had er nog twee dus kan wel verder met montage, voorlopig rijdt die toch nog niet, gelijk 4 nieuwe besteld.
ze zijn M10 x1,25 en 44 mm lang met de onderste 24 mm draad en de rest glad en het is een kop met vaste ring zeg maar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan