Speed wobble bij BMW GS enduro

Daniel240

MF'er
14 dec 2015
43
1
Amsterdam
Anderhalve week geleden heb ik een custom BMW gsa uit 2001 gekocht (BERRT Enduro) om enduro ritten en vakanties mee te gaan rijden. Het voorframe is aangepast met een ktm vork. Hij heeft op de snelweg helaas last van instabiliteit en wiebelen in het stuur. Zou dit aan de noppen, de afstelling van de veren of beide kunnen liggen?
Mijn volgende vraag is welke bandenspanning ik het beste zou kunnen gebruiken. De motor is verre van origineel en 50 kilogram lichter dan een standaard gsa uit 2001.
full
 
zoiezo al niet echt een bandentype om lekker op de weg mee te scheuren, is je bandenspanning hoog genoeg ?

Ik weet niet of Bert ook de balhoofdshoek aanpast bij het ombouwen naar een normale vork maar misschien is hij daarom wat kopschuw geworden.

benno
 
In de upside down voorvork van ktm is van zich zelf al niet heel stijf. Je kunt proberen de vork heel iets door te laten steken aan de bovenzijde. En weet je zeker, dat wat jij in je stuur voelt, dat dit ook voorin zit ?
 
Laatst bewerkt:
hoeveel wijkt deze KTM vork af van de originele vork? Want door het wisselen van die vork kan er wat belangrijke geometrie zijn veranderd.
20020929_geometrie.gif

ik denk dan vooral aan de naloop, als die kleiner is geworden vanwege de KTM yokes dan heeft dat een nadelig effect op de rechtuit stabiliteit. Vergelijk het eens met de vork in een standaard GSA.

je kan nog wel proberen om alles zo optimaal mogelijk te maken bv. geen te strak afgestelde balhoofd lagering, experimenteren met banden spanning, zorgen dat er nergens stiction in de voorvork zit.

anekdote: ik heb eenmaal op een CX650 proef gereden waar een totaal verkeerde achterband op zat (te laag en dus met een te kleine afrol omtrek en ook te smal) de speedwobbles die ik toen heb gevoeld zal ik niet snel vergeten...
conclusie: ook bandenmaat en afrolomtrek kunnen een grote rol spelen bij de stabiliteit of het gebrek eraan.
M.a.w. zijn de banden qua maat en afrolomtrek nog wel het zelfde als op een standaard GSA?
 
Laatst bewerkt:
Ja, buellbloke je hebt gelijk. ik zal het corrigeren! Het frame is gebouwd door Nico bakker er vervangt de televork van de standaard gs.
Ik ga sowieso 50/50 banden monteren en met de bandenspanning aan de slag. Tijdens off road kom ik nooit boven de 115 dus dat scheelt
 
die fiets is in der tijd echt gemaakt voor off-road. hij is veel lichter gemaakt (vooral aan de voorkant) en vering en geometrie zijn daar ook op aangepast. voor weggebruik is hij daarmee een stuk minder bruikbaar geworden. en de echte noppenbanden geven dat ook al aan en die zijn niet echt geschikt voor de snelheden die jij er mee wilt rijden. het ding heeft al genoeg problemen om off-road de noppen aan de achterband heel te houden. voor een ervaren off-road rijder met een goed uithoudingsvermogen en kracht een leuke speelfiets voor een beginner niet aan te raden. die gaat het oprapen snel zat worden.
 
hij mist al stabiliteit en jij wil hetnog erger maken ?

Als ik de hoek van de ktm voorvork vergelijk met de standaard voorvork, dan lijkt de hoek groter te zijn.
Maar goed, ik denk dat de (langere)"slappere" vork in combinatie met het hoge noppen profiel, en het gewicht iets teveel in de achterkant, bij hogere snelheid (meer lucht weerstand) de motor op de tenen gaat lopen.
 
In combinatie met misschien vrij zachte demping van de vering om de klappen off road op te vangen. Het zijn allemaal kleine dingetjes die opgeteld tot de onrust boven 115 komen. Het één zal allicht wat meer invloed hebben dan het ander maar het zal niet één grote oorzaak zijn.
 
die fiets is in der tijd echt gemaakt voor off-road. hij is veel lichter gemaakt (vooral aan de voorkant) en vering en geometrie zijn daar ook op aangepast. voor weggebruik is hij daarmee een stuk minder bruikbaar geworden. en de echte noppenbanden geven dat ook al aan en die zijn niet echt geschikt voor de snelheden die jij er mee wilt rijden. het ding heeft al genoeg problemen om off-road de noppen aan de achterband heel te houden. voor een ervaren off-road rijder met een goed uithoudingsvermogen en kracht een leuke speelfiets voor een beginner niet aan te raden. die gaat het oprapen snel zat worden.


Ik ben geen beginner met off road rijden, voorheen op een 600, en weet wat de moeilijkheden zijn bij dit soort motoren met onverhard rijden. Ik hoef ook geen extreme specials te rijden maar mooie adventure trails. Nogmaals bedankt voor de info.
 
Ik ben geen beginner met off road rijden, voorheen op een 600, en weet wat de moeilijkheden zijn bij dit soort motoren met onverhard rijden. Ik hoef ook geen extreme specials te rijden maar mooie adventure trails. Nogmaals bedankt voor de info.
dan heb je een mooie speelfiets gekocht. houd er wel rekening mee dat het vinden van 50-50 banden lastig gaat worden. achtervelg is volgens mij ook aangepast naar 18 inch en daar zijn niet echt veel 50-50 banden voor te koop. hij zal met deze wielen dus zeer waarschijnlijk altijd wel wat zoekerig blijven op snelheid.
 
Zet er straatbanden onder en hij rijdt een stuk beter... op straat. Zet er stuggere veren op en hij rijdt nog beter.. op straat. Maar aan het ding te zien heb je er denk ik meer aan om de offroad capaciteiten te behouden en dan maar gewoon 110 te rijden op de verbindingswegen.

€0.02 ;)
 
Vorig jaar kwamen we terug uit het Sauerland, een van ons reed ook een GS(meer weet ik niet),
maar rond de 140 werd deze ook wat wiebelig.(Op de snelweg)
Net of de GS door de weerstand/rijwind te ver uit de vering getrokken werd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan