Speed wobble bij BMW GS enduro

Daniel240

MF'er
14 dec 2015
43
0
Amsterdam
Anderhalve week geleden heb ik een custom BMW gsa uit 2001 gekocht (BERRT Enduro) om enduro ritten en vakanties mee te gaan rijden. Het voorframe is aangepast met een ktm vork. Hij heeft op de snelweg helaas last van instabiliteit en wiebelen in het stuur. Zou dit aan de noppen, de afstelling van de veren of beide kunnen liggen?
Mijn volgende vraag is welke bandenspanning ik het beste zou kunnen gebruiken. De motor is verre van origineel en 50 kilogram lichter dan een standaard gsa uit 2001.
full
 
Vorig jaar kwamen we terug uit het Sauerland, een van ons reed ook een GS(meer weet ik niet),
maar rond de 140 werd deze ook wat wiebelig.(Op de snelweg)
Net of de GS door de weerstand/rijwind te ver uit de vering getrokken werd.
Ik rij toch regelmatig 140 en een beetje daarboven met de GS en heb daar nog nooit iets van gemerkt. Ik heb ook wel eens de 200 aangetikt en niets gemerkt. Ik denk dat je vriend toch iets aan de belading/voorspanning/banden moet doen.
Maar de motor van de TS is geen gewone GS. Daar is een balhoofd opgemaakt om een telescoopvork te plaatsen. Dat doe je niet om de stabiliteit te verbeteren.
 
Kennis van me heeft ook een dakar-ding van BMW en die voel je licht worden in het stuur op snelweg snelheden maar je kunt er wel gewoon mee door blijven blazen, is inherent aan de zaken die al eerder genoemd werden.

Zolang de motor niet daadwerkelijk gaat slingeren is er weinig aan de hand.
 
Terug
Bovenaan Onderaan