2 kleinere accu's schakelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

mario2012

Die hard MF'er
17 okt 2009
783
3
Bleiswijk
Hallo Menzen.

Ik heb een shadow vt1100. Die is aan verbouwing onderhevig. De accu heeft een rare vorm, soor T. Nu had ik daarvoor al een oplossing qua nieuwe plek. Naast de motor. Echter zat ik nog eens te kijken of bijv die lithium mini dingen al wat beter te betalen zijn, maar nee.. Niet met mijn budget. Ik weet dat er wel wat kleinere dan origineel te koop zijn of andere vorm maar daar schiet ik te weinig mee op.

Echter zou het qua plaatsen en wegwerken wel een optie zijn om 2 kleinere te schakelen. Alleen ben ik op elektrisch gebied een pannekoek..

De originele accu is 12v 16mha. Das een vrij hoog amperage,ws nodig voor het starten. Nu ben ik wel te weten gekomen dat als je ze gaat schakelen, ze beide exact hetzelfde moeten zijn. Dus geen 6 + 10 =16mah zeg maar.

Maar moet ik alleen maar kijken naar volt en amperage? Dus 2 maal 12v 8mah. Of zijn er nog andere zaken? En kan er van het totale amperage worden afgeweken? Gel accu's hebben vaak een 7 of 9mah, maar zijn wat compacter en je kan ze op meerdere posities monteren. Maar kan het kwaad als ik er 2 van 9mah opzet? Dus van 16 naar 18mah. Lijkt mij niet, waarom niet weet ik niet..

Ik weet nog wel dat de motor toen hij nog reed, vaak accu problemen had. Als ik wat langer bezig was te starten trok die al snel de accu leeg..

Graag advies. Dank u alvast.
 
Dat moet je aan een fabrikant vragen. Als het andersom is, dan doet de kleine accu niet mee, daar heb je dan ook niks aan.

Volgens mij is het allemaal alleen zinnig als je twee accu's heb met dezelfde specificaties.
Lijkt het jou niet logisch dat een zware accu een kleine inwendige weerstand heeft en een kleine een hogere inwendige weerstand? Als een zware accu een hoge inwendige weerstand heeft kakt meteen de spanning in zodra er wat stroom loopt.
Waarom zou de kleine accu niks doen?
Stel de spanning van een 10Ah accu zakt bij 50A 2 volt, dan zal een 5Ah accu bij 25A 2 volt zakken.
Zet je deze parallel dan heb je 75A i.p.v. 50A bij dezelfde spanning.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je blijft om advies vragen. Enige vragen van je.
Dus alleen kijken naar de CCA, en de fuck de rest?
De LFP14 lithium levert maar ca 3a4 ampere. Dus wat zegt dat weer?
Maar ik heb de firma LP een mail gestuurd. Mis dat hun het kunnen uitleggen.
Ok, ik heb ook nog even wat accuboeren gebeld en die vertellen allemaal wat anders gelukkig.. Maar de meest voor de hand liggende en geadviseerd door een aantal is deze;

Dat zijn de vragen die jij gesteld hebt. Je hebt op geen een van die antwoorden een reactie gegeven.
Dan zeur je gewoon of je bent een trol.

Goed, heel kort door de bocht en de profs mogen hun eten binnenhouden;

CCA is het enige getal wat telt. De enige reden waarom die accu in je motorfiets zit is is om mee te starten, na het starten heb je dat ding eigenlijk niet meer nodig (ja het is een buffer, maar kort door de bocht he).

Goedkopere accu's leveren minder CCA en Ah bij hetzelfde formaat.

Loodzuuraccu YT12A-BS
Ah: 9,5
CCA: 175
Formaat: 150 x 87 x 105mm
Gewicht: 2,8KG
Adviesprijs: zo'n €75

AGM accu YTZ12S
Ah: 11
CCA: 210
Formaat: 150 x 87 x 105mm
Gewicht: 3,7KG
Adviesprijs: Zo'n € 110

Ultrabatt pakket van ongeveer hetzelfde formaat;
Ah: 18
CCA: 360
Formaat: 114 x 90 x 91mm
Gewicht: 1,3KG
Adviesprijs: €240
 
Laatst bewerkt:
Goed, heel kort door de bocht en de profs mogen hun eten binnenhouden;

CCA is het enige getal wat telt. De enige reden waarom die accu in je motorfiets zit is is om mee te starten, na het starten heb je dat ding eigenlijk niet meer nodig (ja het is een buffer, maar kort door de bocht he).

Goedkopere accu's leveren minder CCA en Ah bij hetzelfde formaat.

Loodzuuraccu YT12A-BS
Ah: 9,5
CCA: 175
Formaat: 150 x 87 x 105mm
Gewicht: 2,8KG
Adviesprijs: zo'n €75

AGM accu YTZ12S
Ah: 11
CCA: 210
Formaat: 150 x 87 x 105mm
Gewicht: 3,7KG
Adviesprijs: Zo'n € 110

Ultrabatt pakket van ongeveer hetzelfde formaat;
Ah: 18
CCA: 360
Formaat: 114 x 90 x 91mm
Gewicht: 1,3KG
Adviesprijs: €240

Kijk, dank u. Daar ken ik wat mee.
 
Je blijft om advies vragen. Enige vragen van je.
Dus alleen kijken naar de CCA, en de fuck de rest?
De LFP14 lithium levert maar ca 3a4 ampere. Dus wat zegt dat weer?
Maar ik heb de firma LP een mail gestuurd. Mis dat hun het kunnen uitleggen.
Ok, ik heb ook nog even wat accuboeren gebeld en die vertellen allemaal wat anders gelukkig.. Maar de meest voor de hand liggende en geadviseerd door een aantal is deze;

Dat zijn de vragen die jij gesteld hebt. Je hebt op geen een van die antwoorden een reactie gegeven.
Dan zeur je gewoon of je bent een trol.

Ik stel vragen naar aanleiding van informatie die ik krijg. Ik heb er te weinig verstand van, dus probeer dat hier te een beetje te krijgen. Ondanks jouw geweldige advies; ik heb al jaren een tweede accu in mijn fietstas, was eea mij nog niet duidelijk.
Ik had nooit van CCA gehoord, heb dat gemeld. Als iemand zegt dat zoveel ampere zoveel ontlading per uur geeft, vraag ik mij af wat dat betekent als ik een lithium accu plaats die omgerekend aanzienlijk minder ampere leverd. Als ik mijn licht aan laat staan, heb ik dan al heel snel een probleem? Of zo. En blijkbaar is dit een interessant onderwerp, gezien er ook andere discussies ontstaan. Die mij niet aangaan. Op alle voor mij relevantie antwoorden heb ik gereageerd, Ook op jouw onvolledige en summiere verhaal over een tweede accu in mijn fietstas, gaat al jaren goed.. Maar vooruit, nog een reactie. Heb je zo'n fietstas met bloemetjes? En dat verschillende accuboeren een ander advies geven lijkt mij ook geen relevante informatie, maar wel weer belangrijk als je je advies alleen daar haalt.

En gezien het animo op dit topic, en ik denk dat er nogal wat mensen rondlopen met de gedachte over te stappen naar lithium, probeer ik bij de fabrikant en wat mensen die hopelijk wat weten over deze apparaten, omdat ze die verkopen, wat concrete en eenduidige informatie te krijgen zodat ik dat hier kan plaatsen. Niet omdat ik iemand zijn advies niet aanneem, of in twijfel trek, dat heb ik ook nergens gedaan, maar om ondanks mijn zeer beperkte kennis toch ook nog een bijdrage kan leveren aan dit topic. Misschien dat mensen er wat aan hebben weet je wel. Ik weet niet wat een trol is, maar ik heb wel een gedichtje voor je;

Rozen zijn rood,
Violen niet.
Fuck off.
 
Ik stel vragen naar aanleiding van informatie die ik krijg. Ik heb er te weinig verstand van, dus probeer dat hier te een beetje te krijgen. Ondanks jouw geweldige advies; ik heb al jaren een tweede accu in mijn fietstas, was eea mij nog niet duidelijk.
Ik had nooit van CCA gehoord, heb dat gemeld. Als iemand zegt dat zoveel ampere zoveel ontlading per uur geeft, vraag ik mij af wat dat betekent als ik een lithium accu plaats die omgerekend aanzienlijk minder ampere leverd. Als ik mijn licht aan laat staan, heb ik dan al heel snel een probleem? Of zo. En blijkbaar is dit een interessant onderwerp, gezien er ook andere discussies ontstaan. Die mij niet aangaan. Op alle voor mij relevantie antwoorden heb ik gereageerd, Ook op jouw onvolledige en summiere verhaal over een tweede accu in mijn fietstas, gaat al jaren goed.. Maar vooruit, nog een reactie. Heb je zo'n fietstas met bloemetjes? En dat verschillende accuboeren een ander advies geven lijkt mij ook geen relevante informatie, maar wel weer belangrijk als je je advies alleen daar haalt.

En gezien het animo op dit topic, en ik denk dat er nogal wat mensen rondlopen met de gedachte over te stappen naar lithium, probeer ik bij de fabrikant en wat mensen die hopelijk wat weten over deze apparaten, omdat ze die verkopen, wat concrete en eenduidige informatie te krijgen zodat ik dat hier kan plaatsen. Niet omdat ik iemand zijn advies niet aanneem, of in twijfel trek, dat heb ik ook nergens gedaan, maar om ondanks mijn zeer beperkte kennis toch ook nog een bijdrage kan leveren aan dit topic. Misschien dat mensen er wat aan hebben weet je wel. Ik weet niet wat een trol is, maar ik heb wel een gedichtje voor je;

Rozen zijn rood,
Violen niet.
Fuck off.


Voor de rest gaat het wel?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan