Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport topic VII: The power to wow!

Kogel is door de kerk, de tankmeter was stuk, dan moet om deze te repareren de tank eraf, kan mooi de Powercommander V erop, er staat een map met mijn slip-on in de database van dynojet, dat ga ik proberen. Volgende week woensdag gaat dit gebeuren, beurs ook weer leeg...

Gisteren de motor weer opgehaald, de pcv zit erop, hij bokt niet meer, veel meer vermogen tot 5000toeren, heerlijk, hij loopt veel soepeler, ook is het schakelen soepeler, nu wordy de volgende stap een extra luchtfilter op de linkerzijde net als de 12s, en Dan op de bank of auto tune...
Moet een waanzinnig geluid geven, en wellicht nog wat meer koppel orderin.

Review twin air intake kit:
Evoluzione Race Air Filters for the BMW K1200R :JLHPv5
 
ik heb ook de dubbele airintake, maar wel de snorkels laten zitten....nog een keer langs bij TOVAMI om mijn Rapid Bike te laten tunen op deze modificatie. vet geluid....
 
Is het geluid ook harder? Want dat hoeft voor mij niet met m'n mivv pijpje. Luid zat met db killer.
Hoe bevalt die dubbele luchtfilters?? Niet alleen het geluid bedoel ik dan ;)
 
Ik ga mijn abs pomp ter revisie aanbieden in Breda. Hopelijk dat zo de problemen voor lange tijd verholpen kunnen worden.
De pomp uit mijn k1200s koste voor vervanging (incl arbeitsloon) €1600.. De revisie kost €525.. dus ik vind het de moeite waard.
Beide geven een jaar garantie (zowel nieuw als revisie)..

Op hoop van zegen...
 
Heb ik nog een vraagje aan de heren K1300 S rijders...hebben jullie toevallig ook last van resonatie bij een bepaald toerental ? Als ik in z'n 2 zo rond de 50 blijf rijden of met gas in bepaald toeren gebied terug hoor ik iedere keer een resonatie bij het blok vandaan komen.Ik heb het ook laten horen aan een monteur en die zegt dat het een ring is bij de startmotor of dynamo het was een van die twee heb het niet goed onthouden :$ Het kon geen kwaad zij hij het komt min of meer vaker voor bij dit type. Herkend iemand dit euvel ? Ik vind het een behoorlijk irritant geluidje :/

Heb me er toch is wat verder in verdiept en lees in andere forums dat het resoneren bij 3000 rpm bij bedrijfs temperatuur een veel voorkomend iets is zowel bij de S de R en de GT. Wat mij verbaast is dat bmw bekend is met het euvel. En dat de oplossing reeds bij hun bekend is. Maar dat ze diegene die dat probleem hebben niet tegemoet willen komen. Zijn hier mensen die het zelfde euvel ook hebben of hadden? Zo ja hoe hebben jullie dat opgelost. Ik zelf word bij m'n dealer weggestuurd met het verhaal van... we kennen het probleem het kan geen kwaad lekker door blijven rijden. Wil je het toch opgelost hebben dan zijn de kosten voor u.
 
Ik heb paar jaar geleden al de vulring vervangen die op het asje van de startmotoroverbrenging zit. Het asgat van de fabrieksring is te groot waardoor deze ring om het asje kan gaan "klepperen" en een soort rinkelgeluid veroorzaakt. (Lastig te omschrijven.)
De ring zelf is niet de oorzaak van de vibraties maar door hem te vervangen door eentje met een juist gat in het midden, wordt het lawaai rond de 3.000 toeren wel minder irritant.

Ik verving de ring omdat ik toch achter het koppelingsdeksel moest zijn ivm de nokkenaskettingoverspringbeveiliging (mooi woord!). Bovendien kon ik gelijk het kettinkje van de oliepomp wat strakker zetten want dat stond ontzettend slap.
Hieronder de vulring. Het is mogelijk om hem er tussenuit te peuteren en te vervangen door eentje die nauwkeuriger past, zonder de koppeling te verwijderen.

full


Het pijltje geeft de locatie aan.

full
 
Laatst bewerkt:
Hartelijk bedankt voor uw reactie.Als ik besluit om het te laten vervangen zijn er dan nog meer dingen die evt aandacht nodig hebben als het dan toch open ligt? En heeft u de plaat ring zelf gemaakt of kun je die gewoon halen bij een ijzerwaren zaak.En wat zijn dan de juiste afmetingen. Ik heb op andere forums wel wat voorbij zien komen maar Engels lezen gaat bij mij wat stroef ;)

Het klinkt bij mij zo: https://youtu.be/xuMBy2NoROI
 
Laatst bewerkt:
Extra aandacht? Nu, dat kettinkje van de oliepompaandrijving kan eventueel meteen op juiste spanning worden gebracht. Dan heb je de koppeling er toch af, dus die kan ook meteen geinspecteerd worden.
Maar als ik eerlijk ben, dan is dat geluid op zich achteraf niet de moeite waard om de boel open te maken. Vooral als je dat niet zelf doet dus moet betalen voor de werkplaats-uren die bovenop de prijs van de nieuwe boutjes voor het koppelingsdeksel komen.
De vibratie blijft, enkel het schelle wordt minder als die ring niet meer kan mee rammelen.
Ik heb die nieuwe ring zelf gedraaid. Uit mijn hoofd moet het asgat 7 komma nog wat zijn, bijna 8 mm. Het schijnt dat er carrossieringen zijn die exact de juiste maat hebben.
Het geluid op je filmpje zegt mij niet zo veel. De motor wordt niet belast en dan gaat vrijwel ieder blok rauw en ruw klinken. Ik vind het in ieder geval niet verontrustend. Het is nu eenmaal een blok waar heel veel in rond draait, dat dunwandig is en met maar een paar liter koelvloeistof om het geluid dat al die onderdelen maken, te dempen. Ook het droge carter helpt niet de mechanische geluiden te onderdrukken.
Ik zou zeggen: gewoon lekker mee rijden. "Ze doen dat allemaal," is voor deze keer echt waar.
 
Mocht er iemand zijn die zijn pcv map met mij wil delen, graag, ik heb een K1200R met two brothers slip-on en 2 open lucht filters dus volgends mij kan een map van een 12s ook
 
Extra aandacht? Nu, dat kettinkje van de oliepompaandrijving kan eventueel meteen op juiste spanning worden gebracht. Dan heb je de koppeling er toch af, dus die kan ook meteen geinspecteerd worden.
Maar als ik eerlijk ben, dan is dat geluid op zich achteraf niet de moeite waard om de boel open te maken. Vooral als je dat niet zelf doet dus moet betalen voor de werkplaats-uren die bovenop de prijs van de nieuwe boutjes voor het koppelingsdeksel komen.
De vibratie blijft, enkel het schelle wordt minder als die ring niet meer kan mee rammelen.
Ik heb die nieuwe ring zelf gedraaid. Uit mijn hoofd moet het asgat 7 komma nog wat zijn, bijna 8 mm. Het schijnt dat er carrossieringen zijn die exact de juiste maat hebben.
Het geluid op je filmpje zegt mij niet zo veel. De motor wordt niet belast en dan gaat vrijwel ieder blok rauw en ruw klinken. Ik vind het in ieder geval niet verontrustend. Het is nu eenmaal een blok waar heel veel in rond draait, dat dunwandig is en met maar een paar liter koelvloeistof om het geluid dat al die onderdelen maken, te dempen. Ook het droge carter helpt niet de mechanische geluiden te onderdrukken.
Ik zou zeggen: gewoon lekker mee rijden. "Ze doen dat allemaal," is voor deze keer echt waar.

Bedankt voor uw eerlijke advies :t
 
Ik ga mijn abs pomp ter revisie aanbieden in Breda. Hopelijk dat zo de problemen voor lange tijd verholpen kunnen worden.
De pomp uit mijn k1200s koste voor vervanging (incl arbeitsloon) €1600.. De revisie kost €525.. dus ik vind het de moeite waard.
Beide geven een jaar garantie (zowel nieuw als revisie)..

Op hoop van zegen...

Inmiddels uitgevoerd. Die kant op gereden en er lag al een gereviseerde abs pomp klaar. Dus omwisselen, programmeren, remmen op peil, controle op lekkages, controle in de ecu, alles dichtgebouwd en controle op de weg. Na 1,5 uur was ik weer op pad.
Uitstekend geholpen en de abs werkt weer. :)
Prima service van reco motorservice
 
wat vaak stuk gaat is dat de koolborsteltjes vast gaan zitten doordat de abs pomp gewoon niet aangesproken wordt.
Ik weet niet wat er precies in die van mij stuk was, want hij is vervangen voor een gereviseerde versie.
 
Zaterdag wordt de K1200R van 2005 hoogstwaarschijnlijk ingeruild tegen een K1300S van 2013.

full


Was heel tevreden over mijn motor maar deze is toch veel recenter en biedt toch wat meer windbescherming.
Hopelijk gaat de deal door!
 
Zaterdag wordt de K1200R van 2005 hoogstwaarschijnlijk ingeruild tegen een K1300S van 2013.

[afbeelding]

Was heel tevreden over mijn motor maar deze is toch veel recenter en biedt toch wat meer windbescherming.
Hopelijk gaat de deal door!

Mooi zeg. Blijkbaar bevalt de K serie jou prima!
Hopelijk gaat het door.
Veel plezier ermee 😃
 
Na 7 jaar APRILIA DORSODURO bevalt de K serie me zeker. Had het al eerder moeten doen.
 
Jawel maar ophaling zaterdag is niet gelukt, feestdag in België....
Heb donderdag verlof genomen om hem te gaan ophalen.
 
Gisteren eerste ritje samen met zijn verre neef....
Rijdt een stuk aangenamer dan de K1200R maar daar zal het leeftijdsverschil van 8 jaar wel mee te maken hebben.
Echt een topmotor en eigenlijk wil ik niks anders meer!

full
 
Gisteren eerste ritje samen met zijn verre neef....
Rijdt een stuk aangenamer dan de K1200R maar daar zal het leeftijdsverschil van 8 jaar wel mee te maken hebben.
Echt een topmotor en eigenlijk wil ik niks anders meer!

[afbeelding]

Mooie motor! Kleine tip... trap hem 2x per jaar flink op de rem om de ABS te activeren. Veelvoorkomend euvel is een kapotte ABS pomp doordat die niet gebruikt wordt. Dan ben je zo 500 euro voor revisie of tussen de 1000 en 2000 euro voor een nieuwe kwijt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan