Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport topic VII: The power to wow!

Mijn abs pomp is al 2 keer vervangen. 1e keer onder coulance, 1 jaar later onder garantie.
Maar dat is op een k1200s uit 2007.

Zouden de abs pompen op een 2013 k1300s ook nog zo slecht zijn?
 
een 2013 K heeft een niet bekrachtigde pomp. Is een hele andere unit.
 
Voor zover ik weet heeft een k1200s of een bekrachtigd systeem, met zon heule grote pomp met afzonderlijk regel en wielcircuit. En zijn ze later over gegaan op de kleinere abs pomp, die niet bekrachtigd werkt, en ook geen afzonderlijk regel en wielcircuit heeft. De laatste gaan niet zo vaak stuk, maar wil niet zeggen dat ze helemaal nooit stuk gaan.

De kleine pomp variant is ook wat je in een 1300s/r tegen zal komen.
 
Laatst bewerkt:
Wel om even te onthouden: Het voordeel van het bekrachtigde systeem is dat de pomp altijd aanslaat. Die van de nieuwere systemen doet dat niet, en kan vast gaan zitten. Af en toe dus even het ABS gebruiken zou dat moeten voorkomen.

Een relatief prettige manier om dat te bereiken is door op een rustig stukje rechtdoor te rijden, en dan vol de achterrem in te trappen. Iets in mijn brein weigert mij met opzet het voorwiel te laten blokkeren (alhoewel ik een geblokkeerd voorwiel al meerdere keren opgevangen heb, op fietsen zonder ABS). ABS zit dan misschien wel op de brommer, maar niet in mijn "mentale systeem".
 
Had ook al het verschil gevoeld tussen de 2 systemen.
De K1200R remde bijna niet meer als de motor niet meer draaide ( wat soms wel gevaarlijk was ) en de K1300S remt nog wel als de motor niet draait.
 
Nog een woordje over de Quickshifter.
Manman, dit werkt werkelijk verslavend. En het geluid in combinatie met de andere uitlaat is werkelijk enorm!
 
Had ook al het verschil gevoeld tussen de 2 systemen.
De K1200R remde bijna niet meer als de motor niet meer draaide ( wat soms wel gevaarlijk was ) en de K1300S remt nog wel als de motor niet draait.
Als het goed is, is dat afhankelijk van of het contact aan of uit staat, niet van of de motor draait.
Overigens zou je, ook als de pomp niet werkt, nog steeds de wettelijk vereiste remkracht moeten hebben. Je moet alleen heel veel harder knijpen, en het haalt het natuurlijk nooit bij in bekrachtigde toestand.
 
Ha OK, nooit getest met enkel het contact aan.
De gevaarlijke situatie waar ik het over had is bij me thuis. De weg naar mijn garage gaat naar beneden en als ik wat laat thuis kom zet ik mijn motor af terwijl ik naar beneden rijd om de buren niet te storen. Je kan je de eerste keer al voorstellen.....
 
Vandaag met de motor naar Madracing geweest.
K1200r met powercommander 5, twin air intake kit met rechts k&n en links een Simota luchtfilter, twin Brother slip-on. Ik had zelf er een dynomap voor een k1200s ingeladen. Hij liep al wel goed, gokt niet meer en een trekkracht waanzinnig. Het verbruik was erg royaal ongeveer 1:12.

Mark van Madracing had 5 runs nodig om hem goed af te stellen. Hij liep veel te rijk op de originele dynojet map. Na het afstellen naar huis gereden. Mark zei al je gaat het merken... Hij trekt nog beter, reageert beter op de gas, en hij loopt mooier en ook in mijn beleving stiller. Op de afsluitdijk het gas stukje open gehad brrrr.
 
Vandaag met de motor naar Madracing geweest.
K1200r met powercommander 5, twin air intake kit met rechts k&n en links een Simota luchtfilter, twin Brother slip-on. Ik had zelf er een dynomap voor een k1200s ingeladen. Hij liep al wel goed, gokt niet meer en een trekkracht waanzinnig. Het verbruik was erg royaal ongeveer 1:12.

Mark van Madracing had 5 runs nodig om hem goed af te stellen. Hij liep veel te rijk op de originele dynojet map. Na het afstellen naar huis gereden. Mark zei al je gaat het merken... Hij trekt nog beter, reageert beter op de gas, en hij loopt mooier en ook in mijn beleving stiller. Op de afsluitdijk het gas stukje open gehad brrrr.
full
 
Hij bokte na montage van de Powercommander 5 al niet meer. Dat was met een originele dynojet k1200s map (met slip on en stock airintake) ook op de originele k1200r map (2 bros slip-on en stock airintake) reed hij goed maar had hij bij 3000 toeren nog wat een onrustig stukje.

In volgorde

Stap 1. Originele uitlaat vervangen voor two brothers slip-on.
( weinig verschil, nog steeds bokken, zo nu en dan knal uit de uitlaat, wel lekker geluid)
Stap 2 Powercommander 5 erop.
( groot positief verschil, niet meer bokken, veel meer trekkracht onderin, hij schakeld ook beter voor mijn gevoel)
Stap 3 2e luchtinlaat gemaakt, simota race luchtfilter
( positief verschil, vooral het geluid, man heerlijk, maar is in mijn beleving warme lucht, daarom stap 4)
Stap 4 Evoluzione Race Air Kit for the BMW K1200R (twin air intake kit) via eBay, Poolse gast.
( positief nu is hij stiller en koude lucht aanzuig)
Stap 5 originele luchtfilter vervangen voor een K&N
( kon ik niet echt merken, deed dit ivm maximale vooruitgang bij het afstellen op de testbank )
Stap 6 afstellen pcv door Madracing.
( positief nog gretiger, meer trekkracht etc)

Zoals hij nu rijdt is niet meer te vergelijken met het origineel, fantastisch, super, glimlach van oor tot oor, hij vraagt alleen om te gaan, erg verslavend. Mijn achterband is na 2500km al redelijk kaal :-)
 
Laatst bewerkt:
Hij bokte na montage van de Powercommander 5 al niet meer. Dat was met een originele dynojet k1200s map (met slip on en stock airintake) ook op de originele k1200r map (2 bros slip-on en stock airintake) reed hij goed maar had hij bij 3000 toeren nog wat een onrustig stukje.

In volgorde

Stap 1. Originele uitlaat vervangen voor two brothers slip-on.
( weinig verschil, nog steeds bokken, zo nu en dan knal uit de uitlaat, wel lekker geluid)
Stap 2 Powercommander 5 erop.
( groot positief verschil, niet meer bokken, veel meer trekkracht onderin, hij schakeld ook beter voor mijn gevoel) verbruik ca 1:10-1:12
Stap 3 2e luchtinlaat gemaakt, simota race luchtfilter
( positief verschil, vooral het geluid, man heerlijk, maar is in mijn beleving warme lucht, daarom stap 4)
Stap 4 Evoluzione Race Air Kit for the BMW K1200R (twin air intake kit) via eBay, Poolse gast.
( positief nu is hij stiller en koude lucht aanzuig)
Stap 5 originele luchtfilter vervangen voor een K&N
( kon ik niet echt merken, deed dit ivm maximale vooruitgang bij het afstellen op de testbank )
Stap 6 afstellen pcv door Madracing.
( positief nog gretiger, meer trekkracht etc)

Zoals hij nu rijdt is niet meer te vergelijken met het origineel, fantastisch, super, glimlach van oor tot oor, hij vraagt alleen om te gaan, erg verslavend. Mijn achterband is na 2500km al redelijk kaal :-)
 
Wel om even te onthouden: Het voordeel van het bekrachtigde systeem is dat de pomp altijd aanslaat. Die van de nieuwere systemen doet dat niet, en kan vast gaan zitten. Af en toe dus even het ABS gebruiken zou dat moeten voorkomen.

Een relatief prettige manier om dat te bereiken is door op een rustig stukje rechtdoor te rijden, en dan vol de achterrem in te trappen. Iets in mijn brein weigert mij met opzet het voorwiel te laten blokkeren (alhoewel ik een geblokkeerd voorwiel al meerdere keren opgevangen heb, op fietsen zonder ABS). ABS zit dan misschien wel op de brommer, maar niet in mijn "mentale systeem".

Moet je eens een keer op een oude R1150RT stappen met zo een bekrachtigd systeem, en dan vol op de achterrem stampen :+ Dan zet je dat ding dus gewoon mooi op zn voorwiel eh _O-
 
Cool!!!

Ik heb ook een dubbele airintake en een RapidBike. Ik heb hem voordat ik de dubbele airintake heb gedaan af laten stellen bij Tovami (Ruud Frederiks) in Zeeland. Nu wil ik hem na de 2e luchtinlaat weer laten afstellen, maar waar?

Tovami of Madracing?

Wie heeft advies?

Ik kan je Madracing aanbevelen, vooraf prettig contact, Mark de eigenaar neemt alle tijd voor je, hij is als een vis in het water mbt afstellen op de testbank, je betaalt per run, eerlijk en fair systeem.
 
Ik mag uit de lijst. De BMW is ingeruild.
Ik zeg jullie dank voor de leerzame en gezellige tijd in topic.
Succes allemaal en hou hem heel !
:W
 
Ik mag uit de lijst. De BMW is ingeruild.
Ik zeg jullie dank voor de leerzame en gezellige tijd in topic.
Succes allemaal en hou hem heel !
:W
Veel plezier met wat je nu gaat rijden en veel veilige km's toegewenst!

Mij is het heelhouden helaas niet gelukt.. 2 weken terug schatte een fietser mijn aankomst verkeerd in en besloot toch nog even snel over te steken. Ondanks dat ik vol in de ankers ben gegaan en niet eens te hard reed (max 50) omdat het gewoon woon-werk verkeer was, donker en vochtig.. mocht het niet baten en ben ik vol op hem geklapt.
Gevolg kneuzingen aan zijn kant en een verbrijzeld middenhandsbeentje aan mijn kant. Zijn fiets in puin, evenals de voorkant en wat zijkant van mijn motor. Ik ben nog erg gelukkig dat het daar bij is gebleven, dat had veel erger kunnen aflopen.
Morgen wordt m'n motor opgehaald voor schade bepaling en dan mag de verzekering en rechtsbijstand z'n werk gaan doen. Hoewel ik voorrang had en niet veel meer kon doen dan ik al gedaan had, is de wet natuurlijk weer krom en ben je vs een fietser/voetganger per definitie schuldig; de vraag is dan voor hoeveel. Ik hoop dat ik nog wat terug krijg via de verzekeringen.
Vooralsnog eerst maar herstellen en dan de motor weer zien te fixen.
 
Laatst bewerkt:
Veel plezier met wat je nu gaat rijden en veel veilige km's toegewenst!

Mij is het heelhouden helaas niet gelukt.. 2 weken terug schatte een fietser mijn aankomst verkeerd in en besloot toch nog even snel over te steken. Ondanks dat ik vol in de ankers ben gegaan en niet eens te hard reed (max 50) omdat het gewoon woon-werk verkeer was, donker en vochtig.. mocht het niet baten en ben ik vol op hem geklapt.
Gevolg kneuzingen aan zijn kant en een verbrijzeld middenhandsbeentje aan mijn kant. Zijn fiets in puin, evenals de voorkant en wat zijkant van mijn motor. Ik ben nog erg gelukkig dat het daar bij is gebleven, dat had veel erger kunnen aflopen.
Morgen wordt m'n motor opgehaald voor schade bepaling en dan mag de verzekering en rechtsbijstand z'n werk gaan doen. Hoewel ik voorrang had en niet veel meer kon doen dan ik al gedaan had, is de wet natuurlijk weer krom en ben je vs een fietser/voetganger per definitie schuldig; de vraag is dan voor hoeveel. Ik hoop dat ik nog wat terug krijg via de verzekeringen.
Vooralsnog eerst maar herstellen en dan de motor weer zien te fixen.




Chips zeg. Dikke vette pech....hoop op een goede afloop, financieel en gezondheids technisch.
 
Terug
Bovenaan Onderaan