Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport topic VII: The power to wow!

hoi is al weer ff geleden dat ik hier nog eens ben komen kijken , druk druk druk en veel miserie gehad :s, soit nu alles weer prima.
Was tot gisteren bezitter van een mooie witte K13s uit 2009 met 20k op de teller, 1.5j in me bezit en ja hij heeft plaats moeten maken voor een broer van hem, de "k1300gt".
Vrouwlief kan niet goed mee met de s dus is die laaste er gekomen
y3mv2L6ZNdmca5_uZVZWWTyfMp54Xo3M_3PruM8bNTc9R0UpnwxewZ-zWYk4LVNndznezFKjq7Z9yHXHz93wmUCfQRQHsT1V56CTSPwobUvCZeXyIjWdmIIF3psVd_RIP6LDbFSVT54lfSNUfFp4hYZkMd6BiT3CNtqEwtR_GvSzZw


nu eens een vraagje . weet niet of het hier thuis hoort maar vond niet meteen een GT topic.
de spiegels op de gt zijn niet zo men ding, vindt ze eerder spuug lelijk en in zicht toch slechter als de s . Zouden die van de s passen op de gt.
ps: een rooie GT met alle snufjes erop en eraan met 30k op de teller :P
 
Spiegels overzetten: zo te zien zijn ze onder een flink andere hoek op het plastic gemonteerd en lijkt de voet ook wat lomper uitgevoerd te zijn.
('t Is verder wel een perfect uitziende machine, zeg! Veel plezier ermee.)
 
Ik dacht dat de K1200S en K1300S dempers uitwisselbaar waren. Maar toen ik een K1300S demper wilde kopen bleek deze niet te passen op mijn K1200S. Weird..

Andere vraag, heeft iemand ook wat gedaan aan de verlichting om de zichtbaarheid te vergroten?
Ik heb osram offroad lampen in m'n K1200S gezet voor m'n grootlicht. En een xenon look dimlicht. Ik zit te kijken of ik mogelijk een extra lamp kan monteren of spotjes. Iemand daar ervaring mee op deze motor?

Zit te denken aan zoiets als dit:
1366050441-31687-2917.jpg

s-l300.jpg

b1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht dat de K1200S en K1300S dempers uitwisselbaar waren. Maar toen ik een K1300S demper wilde kopen bleek deze niet te passen op mijn K1200S. Weird..

Andere vraag, heeft iemand ook wat gedaan aan de verlichting om de zichtbaarheid te vergroten?
Ik heb osram offroad lampen in m'n K1200S gezet voor m'n grootlicht. En een xenon look dimlicht. Ik zit te kijken of ik mogelijk een extra lamp kan monteren of spotjes. Iemand daar ervaring mee op deze motor?

Zit te denken aan zoiets als dit:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Een 1300 heeft een klep voor de demper zitten. De linkpijp is dus korter en heeft een andere aansluiting.
 
Ik dacht dat de K1200S en K1300S dempers uitwisselbaar waren. Maar toen ik een K1300S demper wilde kopen bleek deze niet te passen op mijn K1200S. Weird..
De originele K1300S demper past op de K1200S, maar het hitteschild moet gemodificeerd worden. Andere dempers voor de K1300S kunnen passen, maar zal je per geval moeten bekijken. Zeker is wel dat een demper voor de K1300S met een vaste ophanging voor aan de duo steun zeker niet gaat passen zonder zelf modificaties te maken. Dit komt door de kortere koppelstuk zoals Mastertommy al aanhaalt, en daardoor de K1300S dempers verder naar voren zitten.

Als de demper een los tussenstuk heeft, zou het zo kunnen zijn dat de combinatie K1300S demper + K1200S tussenstuk een goed werkende combinatie opleverd, maar dan moet utieraard de de diameter van het tussenstuk wel kloppen met de demper.

Als laatste kan ik uit ervaring zeggen (heb met een K1300S pijp gereden) dat je er wel rekening mee moet houden dat de combinatie van in ieder geval de originele K1300S demper met het ontbreken van de klep in de uitlaat op de K1200S weliswaar een visueel mooi resultaat geeft, maar dat dit ook de nodige hoofdpijn geeft met afstelling. Doordat de tegendruk geregeld wordt door de klep in de uitlaat, kan de demper op de K1300 getuned zijn voor WOT, wat op de K1200S de nodige dips en vermogensverlies geeft bij toerentallen en gasstanden waar je dagelijks in rijdt. Het klinkt wel lekker op het gas. :)
 
Bedankt voor de uitleg allebei. Ik zit nu te kijken naar een andere demper zoals een akrapovic oval titanium of een Mivv Suono bijvoorbeeld.

Weet iemand of het voor de K1200S beter is om een demper met een katalysator of zonder te hebben? Zoeken op internet geeft nogal brede antwoorden over het gebruik van een katalysator in een uitlaat, waarbij het bij de een juist een verbetering in performance zou opleveren gezien de verminderde weerstand, en de ander geeft aan dat het negatief zou zijn vanwege de fijne afstelling van een motor.
Ik heb op het moment geen budget om m'n motor af te gaan stellen met een powercommander of een andere ecu afstelactie, dus ben echt op zoek naar een mooiere demper, minder gewicht, beter geluid en pasklaar om te monteren zonder poespas of nieuwe afstemming.
 
Andere vraag nog, is er iemand bekend met het fixen van een topkoffer op een K1200S? Givi biedt hier zo te zien niets voor, maar SW Motech wel.
SW-Motech Alu-Rack BMW K1200S / K1300S
Is zoiets te combineren met een topcase plate van Givi? zoals deze: GIVI E251 Monokey Topcase plaat - beste prijzen ▷ FC-Moto
Als ik dan toch kijk voor een topkoffer, dan vind ik de topkoffers van givi mooier dan SW motech.
Ik ben erg benieuwd of ook hier iemand ervaring mee heeft.

tot dusver dus 3 vraagjes om ervaringen :) demper met/zonder kat, topkoffer, spotjes. Hopelijk niet teveel, ik probeer zoveel mogelijk zelf uit te vinden, maar als iemand de ervaring ermee heeft dan zou dat zeker helpen.
 
Andere vraag nog, is er iemand bekend met het fixen van een topkoffer op een K1200S? Givi biedt hier zo te zien niets voor, maar SW Motech wel.
SW-Motech Alu-Rack BMW K1200S / K1300S
Is zoiets te combineren met een topcase plate van Givi? zoals deze: GIVI E251 Monokey Topcase plaat - beste prijzen ▷ FC-Moto
Als ik dan toch kijk voor een topkoffer, dan vind ik de topkoffers van givi mooier dan SW motech.
Ik ben erg benieuwd of ook hier iemand ervaring mee heeft.

tot dusver dus 3 vraagjes om ervaringen :) demper met/zonder kat, topkoffer, spotjes. Hopelijk niet teveel, ik probeer zoveel mogelijk zelf uit te vinden, maar als iemand de ervaring ermee heeft dan zou dat zeker helpen.
Ik heb een topkoffer op mijn S, zie hier.
- Luggage grid BMW (bestel nummer 71607715137)
- Topcase rack Touratech voor K1200/1300R (dus niet S!)
- Touratech Zega Pro Topcase 25l

De luggage grid van BMW moet iets bijgewerkt worden met een vijl om het rack te laten passen. Is 5 minder dan 5 minuten werk en niet zichtbaar als alles gemonteerd is.
Reden voor het rack van de R en niet de S is dat het touratech rack voor de S ook de handgrepen vervangt en geen bevestigingspunten heeft voor de zijkoffers; dit maakt het voor mij onbruikbaar.

Dit vond ik verreweg de netste en meest strakke oplossing.
 
Ik heb een topkoffer op mijn S, zie hier.
- Luggage grid BMW (bestel nummer 71607715137)
- Topcase rack Touratech voor K1200/1300R (dus niet S!)
- Touratech Zega Pro Topcase 25l

De luggage grid van BMW moet iets bijgewerkt worden met een vijl om het rack te laten passen. Is 5 minder dan 5 minuten werk en niet zichtbaar als alles gemonteerd is.
Reden voor het rack van de R en niet de S is dat het touratech rack voor de S ook de handgrepen vervangt en geen bevestigingspunten heeft voor de zijkoffers; dit maakt het voor mij onbruikbaar.

Dit vond ik verreweg de netste en meest strakke oplossing.

Toch iets knutselen dus. Kan die constructie een beetje gewicht dragen (zeg bijv 7kg?).
Ik ben benieuwd of er op dat BMW Luggage grid ook een givi monokey rek op bevestigd kunnen worden zodat het ook nog stevig zit?

Andere vraag .. als ik m'n orriginele demper vervang, kan ik dan beter een demper met of zonder katalysator halen voor de BMW? Ik heb geen zin in vermogendips maar wil ondertussen wel graag optimaal genieten van de akoustiek :9
 
De katalysator heeft geen invloed op de afstelling van de motor. Hij haalt enkel wat schadelijke stoffen uit de uitlaatgassen (en hij weegt nogal wat). Er is dus geen feed back van de katalysator naar de ECU mapping.
Het is de lambda sonde die onder bepaalde omstandigheden de afstelling beinvloedt. De sonde is dan ook voor de einddemper waar de kat in zit, gemonteerd.
De katalysator bepaalt uiteraard wel de doorlaat van de uitlaat, dus als je een andere einddemper monteert, of er nou een katalysator in zit of niet, dan bestaat sowieso de kans dat de mapping eigenlijk ietsje aangepast moet worden.
Of dat in de praktijk echt noodzakelijk is, weet Afterburn wellicht meer over te vertellen.
 
Laatst bewerkt:
Toch iets knutselen dus. Kan die constructie een beetje gewicht dragen (zeg bijv 7kg?).
Ik ben benieuwd of er op dat BMW Luggage grid ook een givi monokey rek op bevestigd kunnen worden zodat het ook nog stevig zit?
Deze oplossing is inderdaad iets knutselen, maar vind het uiteindelijk resultaat beter dan een Givi alternatief zonder knutselen. Maar dat is mijn mening.

Ik heb er altijd mijn fototas, regenpak, handschoen en andere losse spullen in zitten zoals laders voor alle electronica en mn dampspullen en vloeistof daarvoor. Denk dat je dan alles bij elkaar zo op een kilo of 10 zit, dus ja.
 
Bedankt voor jullie reacties, heel verhelderend.
@afterburn, past er in die koffer ook een helm, want dan zou het voor mij wel een optie zijn. Anders kijk ik nog even.
 
Nee. Er is wel een grotere koffer verkrijgbaar, maar ik wilde juist geen hutkoffer achterop. Het blijft wel een sportieve motor, geen GoldWing.

Voor m'n helm heb ik het helmslot voor de 1100/1150GS origineel accessoire gekocht en op de linker buis van het subframe gemonteerd. Uiteraard het slot met de contactsleutel te openen.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat hutkoffer gevoel hoef ik ook niet zo nodig, daarom zat ik te zoeken naar een redelijk net alternatief. Liever wat lelijks achterop dan dag in dag uit last van m'n schouders.
Dus ik was aan het kijken naar een Givi V37 of V47, dan blijft het redelijk maar past er ook een helm in of in het geval van de v47 zelfs 2.
De koffer die jij hebt vind ik ook netjes, maar met het werk vind ik het wel handig als m'n helm ook gewoon in de koffer past.
Bedankt voor het meedenken! Ik ga eens bekijken wat ik hiervan kan maken.
 
beste mensen

Ik heb onlangs een k1300r gekocht en wil hem een kleine beurt geven (olie, remolie) en dacht daar dus ook bij om de cardanolie te verversen. Maar nu lees ik op internet dat de cardanolie nooit vervangen hoeft te worden, omdat deze volgens BMW levenslang mee gaat? Dit vond ik wel apart en vraag me dan af of het klopt.

Iemand enige ervaring/kennis hiervan>?
 
Hoeft niet bij elke beurt te gebeuren, maar nooit, nee, dat gaat ook weer een beetje ver. AFAIK is BMW daar ook weer van af gestapt sinds ze dat hebben geroepen en er links en rechts cardanklokken in puin draaiden...
 
Sinds afgelopen zaterdag trotse eigenaar van een uitgeklede, maar wel heerlijke K1200R.
Helaas geen ESA en handvatverwarming, maar wat overblijft is 1 blok puur plezier.

Het betreft hier een importmodel met 25k op de teller en heb er een paar vragen over:
- Er zit geen kuipruitje op. Iemand tips? Iets over?
- Er zat maar 1 sleutel bij. Motor heeft wel een alarmsysteem. Wordt dit een duur dingetje of kan er "gewoon" eentje bijgemaakt worden?

het betreft model 2006, met die 2 ronde koplampen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan