Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport topic VII: The power to wow!

Heeft iemand ervaring met K&N luchtfilters in de K1200S?
Ik heb nu een mivv einddemper en ik zit te denken om bij de volgende beurt ipv het vervangen voor een standaard luchtfilter een K&N filter erin te doen. Scheelt weer luchtfilters wisselen.
Maar ik heb weinig zin in dipjes.. ik mis nu al het direct oppakken als ik ontkoppel en gas, maar dat verwijt ik aan de cardan.
 
Ik ben nog drukdoende met mn rijbewijs, maar ik heb twee weken geleden alvast de trekker overgehaald vwb mn eerste motorfiets. Aangezien ik 2m, 105kg ben, lang gezocht naar een sportieve fiets die mijn postuur enig comfort kan bieden. Al snel kwam ik uit bij BMW, maar in eerste instantie niet bij de K1200S. Vooral de K1200R had mijn aandacht. Een bijzonder mooi model, maar helaas heb ik niet het exemplaar kunnen vinden binnen mijn budget dat aan mijn eisen voldeed. Uiteindelijk kwam ik uit op de K1200S een mooi model maar minder 'uitgesproken'.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een exemplaar uit 2005 (Granite Grey) die tot aan eind vorig jaar volledig dealeronderhouden is. Opties af fabriek? ESA, ABS, BC, HVV, MB en alarm. After market accessoires? Niet teveel, ik houd het graag origineel. Wat dan wel? Een volledige Akrapovic carbon uitlaatsysteem. Het originele BMW uitlaatsysteem ligt helaas 'stof' te vergaren in mn schuur. Om eerlijk te zijn vind ik het originele uitlaatsysteem beter passen bij de motor.
Nu nog mn rijbewijs halen en dan op een mooie dag eens rustig toeren op deze schitterende BMW K1200S. Wellicht zal ik mn ervaringen hier nog eens beschrijven.

Nu maar eerst eens deze thread vanaf het begin doornemen... :]
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd met je motor, al blijf ik het vreemd vinden dat mensen zonder proefrit een motor kopen, al hoeft dat ook weer niks te zeggen aangezien ik de K1300R weer snel heb ingeruild omdat deze tegenviel.

Denk dat er zat mensen zijn die je volledig akra systeem voor een kleine prijs willen overnemen :9
 
Gefeliciteerd met je motor, al blijf ik het vreemd vinden dat mensen zonder proefrit een motor kopen, al hoeft dat ook weer niks te zeggen aangezien ik de K1300R weer snel heb ingeruild omdat deze tegenviel.

Denk dat er zat mensen zijn die je volledig akra systeem voor een kleine prijs willen overnemen :9

Dank! Tja, deels mee eens vwb die proefrit ;)
Ik moet toch overal nog 'gevoel' bij krijgen en denk dat een testrit maar een deel van het verhaal verteld. Daarnaast heb ik geen zin om het land door te rijden om verschillende merken/modellen te testen. :z
Mocht de motor nu helemaal niet bevallen, ruil ik 'm tzt wel in. Ik denk alleen niet dat het zover zal komen :Y :N
 
Welkom en veel plezier met de fiets als Jij je papiertje hebt gehaald.
De k1200r is toch net iets mooier ;)
 
Ok. Ik ben een lul. Ik ga iets opschrijven wat je niet wil lezen. Doe ermee wat je wil.

Smaster, ik snap dat je blij bent met je aankoop. En ja, het is ook echt een hele mooie motor.

En hij is ook totaal ongeschikt voor een beginner.

Hij is lomp sterk en het vermogen komt er niet "rustig in", het frame is extreem stijf en vergeleken met de paralever is de voorvork van mijn ZX-7R ronduit communicatief. Werkelijk alles waar een beginnersmotor aan moet voldoen (zie de vele draadjes in "algemene motorpraat"), daar voldoet een K12 niet aan.

De belangrikste misschien wel, er is geen motor waar ik op gereden heb die zo ontzettend rechtdoor wringt op het moment dat je het gas dichtdraait of remt als een K12R. Die bocht waar je te hard in duikt? Gas erbij. In combinatie met de hoge snelheid van een K12, vergt dat gewoon veel ervaring. Punt.

Maar ook op alle andere fronten vraagt een K12 een ervaren berijder.

Ik wens je ontzettend veel succes met het halen van je rijbewijs (en dat meen ik), en ik hoop dat je enorm veel plezier aan het motorrijden zult beleven, ongeacht de fiets waar je op rijdt. Maar doe jezelf een lol, lees die verhalen over beginnersfietsen, en leer op zo'n ding rijden.
 
Laatst bewerkt:
Ok. Ik ben een lul. Ik ga iets opschrijven wat je niet wil lezen. Doe ermee wat je wil.

Smaster, ik snap dat je blij bent met je aankoop. En ja, het is ook echt een hele mooie motor.

En hij is ook totaal ongeschikt voor een beginner.

Hij is lomp sterk en het vermogen komt er niet "rustig in", het frame is extreem stijf en vergeleken met de paralever is de voorvork van mijn ZX-7R ronduit communicatief. Werkelijk alles waar een beginnersmotor aan moet voldoen (zie de vele draadjes in "algemene motorpraat"), daar voldoet een K12 niet aan.

De belangrikste misschien wel, er is geen motor waar ik op gereden heb die zo ontzettend rechtdoor wringt op het moment dat je het gas dichtdraait of remt als een K12R. Die bocht waar je te hard in duikt? Gas erbij. In combinatie met de hoge snelheid van een K12, vergt dat gewoon veel ervaring. Punt.

Maar ook op alle andere fronten vraagt een K12 een ervaren berijder.

Ik wens je ontzettend veel succes met het halen van je rijbewijs (en dat meen ik), en ik hoop dat je enorm veel plezier aan het motorrijden zult beleven, ongeacht de fiets waar je op rijdt. Maar doe jezelf een lol, lees die verhalen over beginnersfietsen, en leer op zo'n ding rijden.

Ik ben het helemaal met je eens. De K is echt geen beginnersmotor. Maar als je jezelf kunt beheersen en je niet door collega's laat opjutten, dan kun je er wel veel plezier mee gaan beleven.

Succes met het halen van je rijbewijs. En veel veilige kilometers.
Ik ben ook een beetje den behouden sukkel die op een 550 cc is begonnen....
 
Laatst bewerkt:
Wat een onzin. Je kan prima rijden op een 1200 S of R model.. zolang je onder de 7000rpm blijft is er niks aan de hand, sterker nog onder de 6000-7000rpm gebeurd er vrij weinig zelfs.. dat is het fijne van een 4 cilinder.

Gewoon lekker rijden hoor en ik kan goed begrijpen dat je (net als ik) ruim 2 meter en over de 100kg een grote motor wilt, voor de zit.

Alles zit tussen de oren en dus je rechter pols.0
 
Een bocht waar je te hard induikt en dan gas erbij?
Dan ging je niet te snel maar niet plat genoeg. Als je dan alleen met gasgeven er uit kan komen, staat de achterkant te laag of -waarschijnlijker- is de demping aan de achterkant te slap. Gasgeven op deze machines werkt verder inzakken nl iets tegen.
Beginnersfietsen bestaan niet. Gewoon als beginner beseffen dat je beginner bent en dan kun je beter een goede moderne machine hebben dan een oud/licht/goedkoop/zwak gebakje waarmee je alleen maar om de tekortkomingen heen leert rijden.
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand ervaring met K&N luchtfilters in de K1200S?
Ik heb nu een mivv einddemper en ik zit te denken om bij de volgende beurt ipv het vervangen voor een standaard luchtfilter een K&N filter erin te doen. Scheelt weer luchtfilters wisselen.
Maar ik heb weinig zin in dipjes.. ik mis nu al het direct oppakken als ik ontkoppel en gas, maar dat verwijt ik aan de cardan.
Ja, in combinatie met diverse dempers op de k1200s. Grote voordeel is vooral het aanzuiggeluid. De motor gaat er niet beter of slechter van lopen.

Ik heb er nog 2 liggen voor een zacht prijsje. Pm maar als je belangstelling hebt.
 
Ok. Ik ben een lul. Ik ga iets opschrijven wat je niet wil lezen. Doe ermee wat je wil.

Smaster, ik snap dat je blij bent met je aankoop. En ja, het is ook echt een hele mooie motor.

En hij is ook totaal ongeschikt voor een beginner.

Hij is lomp sterk en het vermogen komt er niet "rustig in", het frame is extreem stijf en vergeleken met de paralever is de voorvork van mijn ZX-7R ronduit communicatief. Werkelijk alles waar een beginnersmotor aan moet voldoen (zie de vele draadjes in "algemene motorpraat"), daar voldoet een K12 niet aan.

De belangrikste misschien wel, er is geen motor waar ik op gereden heb die zo ontzettend rechtdoor wringt op het moment dat je het gas dichtdraait of remt als een K12R. Die bocht waar je te hard in duikt? Gas erbij. In combinatie met de hoge snelheid van een K12, vergt dat gewoon veel ervaring. Punt.

Maar ook op alle andere fronten vraagt een K12 een ervaren berijder.

Ik wens je ontzettend veel succes met het halen van je rijbewijs (en dat meen ik), en ik hoop dat je enorm veel plezier aan het motorrijden zult beleven, ongeacht de fiets waar je op rijdt. Maar doe jezelf een lol, lees die verhalen over beginnersfietsen, en leer op zo'n ding rijden.

Ik kan deze input zeker waarderen. Heb ook het nodige gelezen hierover. Ik heb inmiddels een leeftijd waarbij van gek en onwijs niet meer de enige stand is. M.a.w. ik ga rustig de motor leren berijden en zou het inderdaad te gek zijn, ga ik op zoek naar een beter alternatief.
 
Net terug van een week Noord-Italië.
In totaal 3000 km gereden. De K1200R heeft het heel goed gedaan, geen druppel olieverbruik, 300 km acceradius op de snelweg en geen kik verkeerd gegeven.
Heb zelf toch wel wat bijgeleerd in het motorrijden.
Vooral mijn kijktechniek kunnen bijschaven.

De enige keer dat ik het moeilijk had was bij de beklimming van de Stelvio langs de kant met de meeste korte haarspeldbochten.
Daar heb ik me toch een paar keren misrekend. Ik denk dat dit te maken heeft met de lange wielbasis van de motor. Het afdalen langs de andere zijde met de iets langere haarspelden was dan weer een festijn. Daar fietste ik mijn medereizigers uit de wielen die ik bergop niet kon volgen.

Ben het trouwens ook eens dat dit geen beginnersmotor is. Hebben in Duitsland natuurlijk bij momenten eens kunnen "racen" en de krachtontplooiing bvb in vierde versnelling aan 140 km/h is fenomenaal. Dan hield ik zelfs een s1000rr bij.
 
Ik kan deze input zeker waarderen. Heb ook het nodige gelezen hierover. Ik heb inmiddels een leeftijd waarbij van gek en onwijs niet meer de enige stand is. M.a.w. ik ga rustig de motor leren berijden en zou het inderdaad te gek zijn, ga ik op zoek naar een beter alternatief.
Komt goed, laat je niet gek maken!
 
Ik heb mijn K1200s nu een maand of 2, en heb er nu het eerste 4daagse tripje naar de Eifel op zitten. Ik vind het een heerlijk rijdende machine. Dat de motor zwaar is voel je mijn inziens niet echt. Zelfs met bagage haarspeldbochtjes ronden met knie op de grond was geen probleem. En persoonlijk vind ik dat elke motor een beginnersmotor kan zijn. Alles hangt van je ingesteldheid af. Persoonlijk ben ik als eerste motor begonnen op een Fireblade (bj'98). Daarna R1 ('05) en een Kawa ZX-10R ('13) race only. Nu gestopt met competitie en de K gekocht met als doel wat meer ardennen/eifel ritjes te maken. De moto voldoet hier perfect aan. Enige nadeel vind ik de lawaaierige versnellingsbak. Veel mensen denken constant dat het aan de moto ligt als iets niet lukt. De vering van de K laat ZEER sportief rijden toe. Je kan er rustig mee rijden, maar ook sportief.

Grtz
 
Ok. Ik ben een lul. Ik ga iets opschrijven wat je niet wil lezen. Doe ermee wat je wil.

Smaster, ik snap dat je blij bent met je aankoop. En ja, het is ook echt een hele mooie motor.

En hij is ook totaal ongeschikt voor een beginner.

Hij is lomp sterk en het vermogen komt er niet "rustig in", het frame is extreem stijf en vergeleken met de paralever is de voorvork van mijn ZX-7R ronduit communicatief. Werkelijk alles waar een beginnersmotor aan moet voldoen (zie de vele draadjes in "algemene motorpraat"), daar voldoet een K12 niet aan.

De belangrikste misschien wel, er is geen motor waar ik op gereden heb die zo ontzettend rechtdoor wringt op het moment dat je het gas dichtdraait of remt als een K12R. Die bocht waar je te hard in duikt? Gas erbij. In combinatie met de hoge snelheid van een K12, vergt dat gewoon veel ervaring. Punt.

Maar ook op alle andere fronten vraagt een K12 een ervaren berijder.

Ik wens je ontzettend veel succes met het halen van je rijbewijs (en dat meen ik), en ik hoop dat je enorm veel plezier aan het motorrijden zult beleven, ongeacht de fiets waar je op rijdt. Maar doe jezelf een lol, lees die verhalen over beginnersfietsen, en leer op zo'n ding rijden.

Sorry, als ik dit lees en naast mijn ervaring leg adviseer ik je rijles te gaan volgen. Of er scheelt wat aan jouw exemplaar. Mijn K1200s kan ik perfect bijremmen, kneedown, lijn veranderen, al wat ik maar wil. En ik voel persoonlijk wel heel goed wat er onder me gebeurt.
Veel mensen schuiven hun eigen onkunde graag door naar de motor. Op circuit zie je dat ook. Mensen die op Zolder met hun 1000cc maar nipt onder de 2min geraken maar wel race vering denken nodig te hebben...
Voel je niet persoonlijk aangevallen maar wat je hierboven neergeschreven hebt klopt niet.

Grtz
 
Sorry, als ik dit lees en naast mijn ervaring leg adviseer ik je rijles te gaan volgen. Of er scheelt wat aan jouw exemplaar. Mijn K1200s kan ik perfect bijremmen, kneedown, lijn veranderen, al wat ik maar wil. En ik voel persoonlijk wel heel goed wat er onder me gebeurt.
Veel mensen schuiven hun eigen onkunde graag door naar de motor. Op circuit zie je dat ook. Mensen die op Zolder met hun 1000cc maar nipt onder de 2min geraken maar wel race vering denken nodig te hebben...
Voel je niet persoonlijk aangevallen maar wat je hierboven neergeschreven hebt klopt niet.

Grtz

Je weet het redelijk te generaliseren. Ik heb ook met veel plezier 40000km in 2 jaar op de 1200R gereden.
Op een aantal punten voel ik het toch ook echt zo. Het is niet de meest eenvoudige en lieve fiets om op te rijden.
Blijkbaar mag je je mening niet geven, Want dat wordt al snel afgedaan als onzin....
Niet persoonlijk bedoeld hoor.
 
Laatst bewerkt:
Het is een fiets met uitdagend karakter. Ik zelf kom van een 1000 cc 2 cylinder race monster af. Die was makkelijker door de bocht te wringen. Ik ben dan ook maar 65 kg. Met mijn 1400 cc lowrider moet ik ook lekker werken. Met de k1200 r heb ik mijn handen vol. Maar dat is de uitdaging die ik aangegaan ben toen ik hem kocht, het is een pracht van een machine met voor mij de ideale trekjes. En ja ik rijdt nu 16 jr bijna elke dag. Deze fiets verveelt niet. Ook met passagier achterop comfortabel.
Elke zelfde fiets rijd anders voor ieder mens. Het is maar wat je er van maakt en houdt.
 
full

Heren,
De K1300R is een prima circuit fiets (zie foto,MSL Zandvoort juli 2017 *O* )
De K1300R is een prima woon werk fiets.
De K1300R is een prima reis vriend.
De K1300R is een prima fiets voor ervaren rijders.
De K1300R is niet echt een fiets voor beginners, maar het kan.. Neem wel een goede verzekering! O-)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan