Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #19

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nee, niet met 80 tussen stilstaande auto's. Hoewel stilstaande auto's veiliger zijn dan langzaam rijdende auto's, stilstaande auto's staan niet ineens dwars voor je. Maar je hoeft als iedereen 40 rijdt, daar niet met 45 tussendoor te rijden, toch?
Helemaal mee eens!

Als ze stil staan ga ik er met 50 tussendoor. Als ze rijden hangt het ervan af.
Auto's die zich naast elkaar bevinden tijdens het rijden kunnen niet opschuiven. Je hebt wel minder ruimte, maar als je niet met een GoldWing rijdt gaat het perfect.

Rijden ze in V moet je voorzichtiger zijn. Ze kunnen wél opschuiven.

Rijden ze in V, en is de ene strook vol, en in de andere een vrij lang stuk leeg, wees dan voorbereid dat een van de auto's voor je in dat gat duikt, en als hij zijn pinker al opzet doet die dat na aan het maneuver te zijn begonnen. Niet correct, maar als motorrijder weet je dat dat kan gebeuren.

Ik ben niet de snelste in de file, maar evenmin de traagste. Wel geef ik ruimte aan de snelleren. Gaat voor mij een te trage niet opzij, ga ik effe illegaal filefilteren tussen twee andere stroken. Ik weet het, dat mag niet. Extra opletten dan wel. Maar ja, ik ben ook niet perfect he ...

... ik doe buiten de snelweg immers wel meer overtredingen die je je wel kan permitteren in B met de motor ... (gedoogbeleid, tenzij je een verkeerde agent voor je hebt, meeztal zo een pas tot agent gepromoveerde puber(es) )
 
Naar huis moeten rijden aan 50km/h omdat m'n wiellager helemaal naar de kl*te is.
Gelukkig reed er een tractor voor mij, dus moest ik het verkeer niet ophouden.

Was zo plotseling, reed 120 op de snelweg en dan voel ik plots een zwieber en geratel.
Ik dacht m'n remschijf of ketting is het aan het begeven maar die zijn nog tiptop in orde.
Nu thuis aangekomen, wiellager geïnspecteerd en ja hoor, die is zo dood als een pier.
Nu maar nieuwe bestellen :/
 
Naar huis moeten rijden aan 50km/h omdat m'n wiellager helemaal naar de kl*te is.
Gelukkig reed er een tractor voor mij, dus moest ik het verkeer niet ophouden.

Was zo plotseling, reed 120 op de snelweg en dan voel ik plots een zwieber en geratel.
Ik dacht m'n remschijf of ketting is het aan het begeven maar die zijn nog tiptop in orde.
Nu thuis aangekomen, wiellager geïnspecteerd en ja hoor, die is zo dood als een pier.
Nu maar nieuwe bestellen :/

Succes met demonteren. Als ie zodanig naar de klote is dat je de schalen en kogeltjes overal tussen uit kan vissen wordt t nog een klus om de schaal die in het wiel zit eruit te krijgen.
 
Als iedereen structureel 40 rijdt zou je al niet meer hoeven te filteren.
Motoren in de file
Van in welke eeuw dateert dat artikel???

"... in België mag het alleen als de file stilstaat ..." _O-

Het zit zo:
Je mag tussen de file doorrijden, op voorwaarde dat jij niet sneller dan 50km/u rijdt, en je snelheidsvershil niet hoger is dan 20km/u tenopzichte van de file. Je moet gebruik maken van de ruimte tussen de twee uiterst linkse rijstroken.

Dus, als de file 49km/u rijdt, mag je er nog tussen ... met 1km/u sneller ... :+

Verder wel een mooi artikel.

Vluchtstrook voor motoren open stellen? Ze stellen die al open voor de spits strook op veel plaatsen. Lijkt mij verder ook geen goed idee.

Je ziet het ook in de steden. Wij mogen met de motor over de busbanen ... regelmatig menig Golf GTD/GTI of oude BMW rijder* die denkt een fonkelnieuwe luxecar te hebben die uitwijken en half over die strook gaan hangen als ze je zien komen ... of als ze het te laat gezien hebben en je al door bent, agressief achter je aan komen :X

Als ik niet zo een brave jongen ... uche uche ... zou zijn, zou ik mij soms wel eens zo een "noodhamertje" als in een bus willen aanschaffen ...

* slechts een metaforisch voorbeeld ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
40 is een beetje langzaam.
Mee eens, dan ga ik er ook nog wel tussen door aan pakweg 60 a 70 :]

Zeker als ze structureel rijden en dus niet switchen ... dat zou nog eens wat zijn, dat automobilisten mooi structureel zouden filerijden ... ah ... dream on ... :z
 
Als ze stil staan ga ik er met 50 tussendoor.

Klinkt goed... Totdat er opeens iemand iets uit de achterbak nodig heeft, en recht voor je neus z'n deur open gooit. Meegemaakt. Of totdat er een loszittende koter op de achterbank ('t is file, doe je gordel maar los hoor) opeens zijn hoofd heel ver naar buiten steekt door het open raampje en je dat rakelings met je stalen stuurgewicht mist. Ook meegemaakt. Of er opeens een hond door datzelfde achterraampje naar buiten springt. Ook meegemaakt. Gelukkig nooit wat bij misgegaan, maar heeft me wel geleerd dat stilstaand verkeer zeker zo verraderlijk is, en als ik daar harder dan, nou, wat zal 't zijn, 15 had gereden was 't minder goed afgelopen.

Daarbij wel aantekenend dat al die situaties vooral optreden bij vakantie- en weekendfiles :) In de dagelijkse spitsfiles gebeurt dat meestal niet, maar goed, dat is ook meestal langzaam rijdend.

Hoe dan ook, I'll take langzaam rijdend over stilstaand filefilteren any day of the week. Bij langzaam rijdend kun je veel makkelijker je snelheid varieren en meegolven met de file, opletten op slingeraars (oftewel telefonaneurs) en gaten waar mensen in willen duiken.
 
ook hier liever langzaamrijdend dan stilstaand. veel makkelijker inschatten en inspelen op wat er om je heen gebeurt vind ik.
 
... z'n deur open gooit ...

... [een kind] opeens zijn hoofd heel ver naar buiten steekt ...

... er opeens een hond door datzelfde achterraampje naar buiten springt ...
Het kan allemaal idd gebeuren, maar tijdens spits files op normale dagen toch zo uitzonderlijk dat het dan de gebeurtenis van de eeuw zal zijn.

Kinderen hun gordel laten uitdoen? Lijkt mij hier sterk, staan veel te zware boetes op. Mensen met een hond doen hun raampje(s) zo ver open dat enkel het hoofd erdoor kan.
En deuren open smijten? Die dingen gebeuren hier enkel als het een HETE vakantiedag is en de file reeds extreme vormen aanneemt. Dat weet je dan ook weer als motorrijder. Alsnje aan het zwemmen bent in je motorpak, is dat het signaal dat deze dingen kunnen gebeuren :+
Maar het is evenmin het signaal dat je nu had moeten rijden in een cabrio, ergens op een vergeten route in the midele of nowhere 8-) :+
 
Het kan allemaal idd gebeuren, maar tijdens spits files op normale dagen toch zo uitzonderlijk dat het dan de gebeurtenis van de eeuw zal zijn.

Kinderen hun gordel laten uitdoen? Lijkt mij hier sterk, staan veel te zware boetes op. Mensen met een hond doen hun raampje(s) zo ver open dat enkel het hoofd erdoor kan.
En deuren open smijten? Die dingen gebeuren hier enkel als het een HETE vakantiedag is en de file reeds extreme vormen aanneemt. Dat weet je dan ook weer als motorrijder. Alsnje aan het zwemmen bent in je motorpak, is dat het signaal dat deze dingen kunnen gebeuren :+
Maar het is evenmin het signaal dat je nu had moeten rijden in een cabrio, ergens op een vergeten route in the midele of nowhere 8-) :+

Dat er ergens hoge boetes op staan is zelden een bezwaar, kijk maar naar het aantal telefoniers op de weg. Het gaat om de pakkans, en hoe groot is die nou helemaal, zeker middenin een lange file? en na een half uur stilstaan kan ik me best voorstellen dat mensen zeikende kinderen in ieder geval de gordel los laten doen.

Maar die openslaande deuren? Het gebeurt me minimaal een paar keer per jaar dat ik een noodstop moet maken voor een openzwaaiende deur. Zij het in de snelwegfile, in de stoplichtfile of gewoon in een smal straatje in de stad.

Maar blijf vooral met 50 km/h verschil door de file rijden hoor, het gebeurt immers altijd een ander :+
 
... in de stoplichtfile of gewoon in een smal straatje in de stad ...
Dáár gebeurt het wel meer ja. Op de snelweg zéér zelden ... althans in België toch.

Telefoneren (en schminken) tijde het rijden wordt hier ook veel aan gezondigd. Maar dat is BINNEN in de auto. Die andere zaken wagen zeer weinig mensen zich aan op de snelweg in België. Ik weet ook dat ik in NL veel gekkere dingen kan tegenkomen op de snelweg ... :+

O ja, en het gebeurd uiteraard ook in sketckes van "wat als?" :+
 
Weet iemand hoe dit zit in Duitsland?
Ik heb op mijn Sv een uitlaat gezet die geen E-keur heeft.
full

Er zit een dB killer bij met twee standen, in de meest geknepen stand klinkt ie best legaal, al heb ik het niet gemeten.
Als je bij de Oosterburen rijd met een E-gekeurde demper voor die motor is er per definitie niets aan de hand.
Maar hoe gaat men om met mijn demper?
Als bij een controle blijkt dat de motor niet meer herrie maakt dan volgens de typegoedkeuring is toegestaan krijg ik dan toch nog een prent aangezien er geen e-keur op de pijp staat, of is maakt het niet uit hoe ik 'm stil heb gekregen en als ie minder herrie maakt dan volgens mijn typeplaatje mag is het goed en mag je doorrijden?
 
Laatst bewerkt:
moet t in duitsland niet ook TÜV gekeurd zijn ofzo? staat me iets van bij iig
 
Vandaag ook voor de 4de x ofzo in 80.000 motorkm's file gereden. Ik rij normaal alleen plezier of hooguit in onze regio, en daar zijn niet heel veel file's.

Voor de grap dan ook eens bewust gelet op hoe ik het doe, wat voor mij prettig voelt. Dat is 30 km per uur verschil met stilstaand. Wanneer de snelheid van het verkeer oploopt wordt het snelheidsverschil wat kleiner. En bij 50 ga ik ertussen. Op die manier heb ik in ieder het gevoel dat ik nog tijdig kan reageren bij een baanwielren van een auto of iets dergelijks.
 
Weet iemand hoe dit zit in Duitsland?
Ik heb op mijn Sv een uitlaat gezet die geen E-keur heeft.
[afbeelding]
Er zit een dB killer bij met twee standen, in de meest geknepen stand klinkt ie best legaal, al heb ik het niet gemeten.
Als je bij de Oosterburen rijd met een E-gekeurde demper voor die motor is er per definitie niets aan de hand.
Maar hoe gaat men om met mijn demper?
Als bij een controle blijkt dat de motor niet meer herrie maakt dan volgens de typegoedkeuring is toegestaan krijg ik dan toch nog een prent aangezien er geen e-keur op de pijp staat, of is maakt het niet uit hoe ik 'm stil heb gekregen en als ie minder herrie maakt dan volgens mijn typeplaatje mag is het goed en mag je doorrijden?
Deze uitlaat hoort duidelijk niet bij de typekeuring van de motor. Ga er maar van uit dat je lopend verder mag als mijnheer polizist jouw motor afkeurd. En hij gaat niet meten. De uitlaat moet een ABE hebben in Duitsland.
 
Ja, in Duitsland hebben ze van allerlei keurmerken, de Tüv is wat bij ons de APK voor een auto is, dat staat er in principe los van. Buitenlanders hoeven die niet te hebben als het in hun land niet verplicht is.
In principe ben je met het vervangen van een stuur door een ander niet origineel stuur al 'in overtreding' want dat stuur hoort er origineel niet op, maar dat bedoel ik niet.

Ik geloof dat mijn SV 82 dB mag maken.
In Nederland hoef ik er niet perse een originele uitlaat op te hebben. Wat ik er ook opheb (mits deugdelijk bevestigd, niet scherp etc) als ik het voor elkaar krijg onder de 82 dB te blijven is er niets aan de hand.

Mijn vraag is : Als ik in Duitsland keurig aan de goede kant van de 82 dB zit is het dan goed (zoals dit in NL geen enkel probleem is) of ben ik dan alsnog de sjaak omdat het geen E-keur pijp is?
En waarom dan?
In dat geval zou het nog niet eens uitmaken of ik met of zonder killer ga rijden , de sjaak ben ik toch??
 
Laatst bewerkt:
Deze uitlaat hoort duidelijk niet bij de typekeuring van de motor. Ga er maar van uit dat je lopend verder mag als mijnheer polizist jouw motor afkeurd. En hij gaat niet meten. De uitlaat moet een ABE hebben in Duitsland.
Waarom zou de uitlaat afgekeurd worden als ie keurig binnen de geluidslimiet blijft? Er is dan toch niets waarmee ik de wet overtreedt? Wat is dan het strafbare feit?
Het keurmerk van een gehomologeerd uitlaat is de garantie dat die uitlaat bij de motor hoort, en dat er dus niet gemeten hoeft te worden.
Dat keurmerk heb ik niet, dus kan ik op die wijze niet aantonen dat de uitlaat stil genoeg is, dus lijkt meten wat ie doet logisch igv. twijfel over de geluidsproductie.
En als dat minder dan 82 dB blijkt is er toch geen enkele overtreding / strafbaar feit?
 
Laatst bewerkt:
Ja, in Duitsland hebben ze van allerlei keurmerken, de Tüv is wat bij ons de APK voor een auto is, dat staat er in principe los van. Buitenlanders hoeven die niet te hebben als het in hun land niet verplicht is.
In principe ben je met het vervangen van een stuur door een ander niet origineel stuur al 'in overtreding' want dat stuur hoort er origineel niet op, maar dat bedoel ik niet.

Ik geloof dat mijn SV 82 dB mag maken.
In Nederland hoef ik er niet perse een originele uitlaat op te hebben. Wat ik er ook opheb (mits deugdelijk bevestigd, niet scherp etc) als ik het voor elkaar krijg onder de 82 dB te blijven is er niets aan de hand.

Mijn vraag is : Als ik in Duitsland keurig aan de goede kant van de 82 dB zit is het dan goed (zoals dit in NL geen enkel probleem is) of ben ik dan alsnog de sjaak omdat het geen E-keur pijp is?
En waarom dan?
In dat geval zou het nog niet eens uitmaken of ik met of zonder killer ga rijden , de sjaak ben ik toch??

TÜV is een keuringsinstituut, die keuren van alles. Niet alleen voertuigen, als een 'APK', maar ook allerlei apparaten, speeltoestellen, etc. Eerder als KEMA. Kijk bijv. ook maar eens op gereedschappen e.d. Daar staat ook vaak een TÜV-keurmerk op.
Wat in Nl de APK is, is in Dl de HU (Hauptuntersuchung) en AU (Abgasuntersuchung), dus voertuigkeuring en uitstootkeuring. Hoeft niet per se bij een TÜV-keurstation, maar kan bijv. ook bij DEKRA zijn.

Wat Herr/Frau Polizist/in wil zien, is een demper met e-keur. Bij een voertuig met NL kenteken moet dat voldoende zijn, mits de demper in originele staat is (dus incl. db-killer).
Voor voertuigen met Duits kenteken moet die demper bovendien zijn goedgekeurd voor het betreffende type voertuig (merk en model). Dit kan een TÜV-goedkeuring zijn (merk- en modelspecifiek), of ABE (algemene goedkeuring voor alle merken en modellen).
Maar daar heb je als Nederlander inderdaad niets mee te maken, mits het voertuig nog wel aan de Nl eisen voldoet!
Nu zul je met een beschaafd klinkende uitlaat niet 1,2,3 aan de kant worden gezet. Vaak moet je wel aanleiding geven (asociaal gedrag)... of in het hoogseizoen in motortoeristisch gebied rijden, dan kom je vanzelf een keer in een fuik terecht ;-)
 
Laatst bewerkt:
@kuncing, dank voor de toelichting, heel duidelijk. Geen E-keur dus in principe 'zowiezo de sjaak bij een controle , hoeveel dB killers er ook in zouden zitten en hoe weinig geluid ie ook maakt. 't Is wel zo dat ze bij fuiken altijd een dB meter bij zich hebben....
Ik ga dit jaar naar Oostenrijk, dus brand alleen de Autobahn af. Met de stille dB killer erin moet ik de gok maar nemen.
Weet eigelijk niet hoe de Oostenrijkrs met Auspuffs omgaan, maar wellicht staat dat in de link van K1100LTse. Ook daank daarvoor dus.
 
Nog even off topic:
Da's nou het mooie van Europa: als je in Nederland voldoet aan de dB eisen is het goed. Ook in Duitsland. En Oostenrijk. Met of zonder E-keur
 
Succes met demonteren. Als ie zodanig naar de klote is dat je de schalen en kogeltjes overal tussen uit kan vissen wordt t nog een klus om de schaal die in het wiel zit eruit te krijgen.

Dank u wel, ik zal dat nog eens moeten bekijken, maar volgens mij zitten de kogeltjes er nog nét in.
De rubberen afdichting heb ik nog niet kunnen verwijderen, wordt dus morgen met het koekblik naar school :')
Heb geen lagertrekker, maar met een hamer, vuur en een metalen staaf en kan ie wel verder.
 
Nog even off topic:
Da's nou het mooie van Europa: als je in Nederland voldoet aan de dB eisen is het goed. Ook in Duitsland. En Oostenrijk. Met of zonder E-keur
Dus als men minder dan de 82 dB meet die mijn motor mag maken vorgens het typeplaatje kan me niets gemaakt worden, ondanks dat de uitlaat geen E-keur heeft? Ik heb dan dus inderdaad geen strafbaar feit gepleegd? (lijkt mij heel logisch trouwens, maar logica gaat helaas niet altijd op).
Staat dit ook ergens aantoonbaar, anders dan in jouw reactie ;)
 
Laatst bewerkt:
Dank u wel, ik zal dat nog eens moeten bekijken, maar volgens mij zitten de kogeltjes er nog nét in.
De rubberen afdichting heb ik nog niet kunnen verwijderen, wordt dus morgen met het koekblik naar school :')
Heb geen lagertrekker, maar met een hamer, vuur en een metalen staaf en kan ie wel verder.
en dan is mijn vraag over uitlaten die we DAGELIJKS ONDERWEG MEEMAKEN off topic? _O-

Vandaag wel langs de A28 nog een gestrande motorrijder met pech aan een oude BMW (R nogwat) zien staan. Mijn snelheid was te hoog en/of ik zag 'm te laat om veilig te kunnen stoppen van de de tweede rijstrook.
Als je op dit topic zit: Sorry, normaal stop ik altijd even als het veilig kan...
 
Laatst bewerkt:
en dan is mijn vraag over uitlaten die we DAGELIJKS ONDERWEG MEEMAKEN off topic? _O-

Vandaag wel langs de A28 nog een gestrande motorrijder met pech aan een oude BMW (R nogwat) zien staan. Mijn snelheid was te hoog en/of ik zag 'm te laat om veilig te kunnen stoppen van de de tweede rijstrook.
Als je op dit topic zit: Sorry, normaal stop ik altijd even als het veilig kan...

Wat is er daar off-topic aan? Dat is gewoon mijn reactie :')
 
Dank u wel, ik zal dat nog eens moeten bekijken, maar volgens mij zitten de kogeltjes er nog nét in.
De rubberen afdichting heb ik nog niet kunnen verwijderen, wordt dus morgen met het koekblik naar school :')
Heb geen lagertrekker, maar met een hamer, vuur en een metalen staaf en kan ie wel verder.

ik heb met mijn oude CB dat ooit eens mee gemaakt, uiteindelijk heb ik destijds de lagerschaal ingeslepen aan drie kanten met een dremel en kapot geslagen met een hamer + steenbeitel. werkte goed en hoefde maar een braampje weg te poetsen.

Doe wel oogbescherming op want er schieten hele gemene stiekeme kleine splintertjes alle kanten op. Die wil je niet in je bakkes (en met name de bruikbare delen van je bakkes) hebben.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan