Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #19

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het recht van de sterkste?
Een term waar ik toch even op wil inpikken:

Min of meer ... soms is het eerder "het recht van de meest lef hebbende."

Maar eigenlijk is het grootste probleem dat bij ons alles te veel in (onoverzichtelijke) regeltjes gegoten wordt. Of eigenlijk ... dat iedereen wil rijden zoals het voor hem/haar het beste uitkomt, maar het van een ander niet kan verdragen dat zij de regeltjes niet volgen ...

We hebben allemaal wel iets van "ja, ik doe wel dit of dat, maar ik volg verder wel alle regels hoor", en ja, daar hoor ik ook bij.
En zoals ik al eerder zij, ik ben geen snelheidsmaniak, integendeel, ik rij zelfs eerder te traag dan te snel, maar ik geef eerlijk toe dat ik wel heel wat andere overtredingen bega met de motor. Incl door het rood rijden!!*

Maar ik heb na 19 jaar mijn rbw te hebben, leren rijden in andere streken, waar wel degelijk "het recht van de meest lef hebbende" geldt. En daar heb ik veel uit geleerd. Vooral, dat wettelijk in je recht zijn van weinig belang is als je gezondheid je lief is. Die rijstijl pas ik sinds dien ook toe in de EU, en ik kan je zeggen, als anderen weer eens wat malotenstreken uit halen, is dat nu veel minder stresserend dan voorheen 8-)

* als ik om 3u 's morgens voor een rood licht sta waarvan ik ondervind (of reeds weet) dat die verrekte lus mij niet detecteerd, en er is in de verste verte geen verkeer ... tja ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als er één ongeschreven regel in het verkeer is, is dit zeker niet 'het recht van de sterkste'.

We zijn allemaal verkeersdeelnemers, en niemand is ondergeschikt aan een ander, niet in het dagelijks leven, en zeker ook niet in het verkeer.

Het is de aso en individuele ingestelde mentaliteit die vaak de overhand neemt in het verkeer, en in het dagelijks leven.

Je hebt natuurlijk volledig gelijk, maar het was dan ook niet de wet of de theorie die ik uitlegde.
Let me rephrase it: "de macht van de sterkste". Of, zoals Meester R. al zei:

Je hebt gelijk verkeersregels bepalen de voorrang, maar vaak stelt het grootste voertuig zich op om dit recht te nemen.

:^
 
* als ik om 3u 's morgens voor een rood licht sta waarvan ik ondervind (of reeds weet) dat die verrekte lus mij niet detecteerd, en er is in de verste verte geen verkeer ... tja ...

Zou wel iets over je kenteken doen, ik ben zo namelijk eens geflitst. Was ook midden in de nacht, alles rood. Niemand te zien, tijdje zitten wachten. Ik denk: ga ervoor! Ja mooi niet :(
 
Zou wel iets over je kenteken doen, ik ben zo namelijk eens geflitst. Was ook midden in de nacht, alles rood. Niemand te zien, tijdje zitten wachten. Ik denk: ga ervoor! Ja mooi niet :(
Niet sneller dan 30km/u he ;)

Dus niet gas open en gaan, maar gewoon in 1 ste versnelling en net iets meer dan stationair tot je voorbij het licht bent, dan zachtjes beginnen doorrijden.
 
De Ziende tussen Zwammerdam en Nieuwkoop aan de Zwammerdamse kant is helemaal geen rotweg, ik heb daar bijna drie jaar vlakbij gewoond en alle seizoenen met verschillende motoren gereden, ik vond het altijd heerlijk rijden. Zonder verkeer kun je daar lekker gassen en ook met verkeer is er normaal gesproken niets aan de hand. Misschien ligt het aan je rijgedrag?

Mijn vriendin haar vader reed daar eerst altijd 5 dagen in de week overheen.
Maar nu gaat hij maar via de N11/N231 omdat hij te vaak mensen tegen kwam die de weg afdwongen en waardoor hij weer de berm in moest.. dus nu maar iets omrijden zonder irritante tegenliggers
 
Je hebt idd geluk wat je zegt, maar het gaat nergens over...Niet druk maken is het beste maar waar ligt de grens...

Nou, de grens (voor mij) is anders vrij makkelijk te omschrijven hoor: die ligt bij mensen die het gemunt hebben op mijn veiligheid, of die van een ander if I can help it.

Van mij mag er meer blauw op straat en op de weg, onopvallende video auto's, waarom niet...

Waarom niet? Omdat het het wantrouwen jegens andere weggebruikers alleen nog maar verhoogt. Bij elk kruispunt een rood-wit-blauwe reflecterende flitskast voor rood licht lijkt me fantastisch, en mijns inziens hebben opvallende poliesies een veel betere uitwerking van onopvallende. En ja, ik kijk ook graag WMB en zo, maar je denkt dan wel 'als jij nou opvallend was geweest had die vent niet zo hard gereden, dat was veel veiliger geweest dan die boete die je nou schrijft'.

Ik rij zelf ook vaak te hard waar het kan, maar hou me wel aan de andere regels, niet bellen, niet door rood, voorrang geven, richting aangeven op rotondes etc etc.

Aha, dus jij staat wèl boven de wet, want jij weet wanneer die wel en niet klopt :) (Ik ook hoor, en we zijn allemaal niet heiliger dan de paus natuurlijk, maar we moeten wel bedenken dat een ander natuurlijk net zo goed overtuigd kan zijn van z'n eigen inschattingsvermogen en het past ons om er niet vanuit te gaan dat het onze per definitie beter is dan dat van een ander.)
 
Mijn vriendin haar vader reed daar eerst altijd 5 dagen in de week overheen.
Maar nu gaat hij maar via de N11/N231 omdat hij te vaak mensen tegen kwam die de weg afdwongen en waardoor hij weer de berm in moest.. dus nu maar iets omrijden zonder irritante tegenliggers

Je hebt gelijk moet ik naar Rotterdam via Bodegraven ga ik ook liever via Alphen ipv de Ziende, gewoon om de ergernis over te slaan.

En als het mooi weer is, sta je vaker stil dan je rijdt, fietsers ed. Dan toch maar met een constante snelheid omrijden.
 
Nog zoiets... Als al dat gescheld op die multifunctionele lui met die telefoons. Nutteloos. Ze weten al dat ze verkeerd zitten, dus ze daar nog eens op wijzen zonder bonnenboekje in je hand heeft exact nul komma geen zin en verhit alleen maar de gemoederen. En ik denk dan: optie één is pleite maken, en als ik dan toch in conflict kom met iemand met meer macht is optie 2 altijd nog om de gemoederen dan maar beter zo koel mogelijk te laten zijn.

Ik ben het met je eens op operationeel niveau. Zoals de situatie nu is moet je koppen weg houden, anders krijg je klappen, krijgen motorrijders een betweterige reputatie, en rijden ze ons liever omver dan ze ons aanspreken. En omdat mensen zich zo individueel en defensief opstellen en zich niet bij laten sturen door de omgeving, zich daarmee afzetten tegen de maatschappij is de sociale controle onmogelijk. De pakkans door een blauwe meneer is daarnaast erg klein, dus wat zal 't? Ze pakken gewoon die telefoon en gedragen zich als een hork in het verkeer. Niks aan te doen. Maar ik vind die situatie dus niet gezond, daar moet wat aan gebeuren.

Ik stel dat je nooit voldoende controle zal krijgen op asos in het verkeer vanuit de politie. Daarvoor is teveel mankracht nodig. Je kan geautomatiseerde snelheidscontroles uitvoeren etc, maar ze weten zich wel tussen de vaste controles als randdebielen te gedragen. Dat betekent dat het alleen maar erger wordt.

Voor goed werkende sociale controle is een gevoel van gemeenschap op de weg nodig dat nu ontbreekt. Mensen staan niet open voor een belerend vingertje, dat is ondertussen wel duidelijk. Iemand blokkeren die te ver doorrijdt bij het ritsen helpt ook niet.

Waar staan ze wel voor open? Misschien moeten we (moet ik?) andersom beginnen. Zijn we (ben ik?) niet allemaal af en toe een hork? Als iemand je aankijkt, kijk en glimlach (zwaai?) terug. Ook als ie op n motorscooter zit. Daarmee stel je je open op voor opmerkingen. Bedank dan ook voor een waarschuwing als 'je moet niet zo dicht achter me rijden'. Of: 'je achterlicht is kapot'. Bedank iemand als hij je voorlaat bij de vernauwing, en laat eens iemand oversteken waar dat niet nodig is. (met de motor ben je toch zo weer bij je voorganger). En rijd niet per se tussen die flitskasten 1.5x de maximumsnelheid. Kortom: ga 15 minuten eerder van huis, zodat je niet gehaast of drammend in het verkeer hoeft te zitten. En accepteer het op het werk als iemand net wat later is omdat het druk was op de weg, en hij rustig aan heeft gedaan. Ook al heeft hij/zij geen motor.

Ben ik daarmee dan heiliger dan de paus? Lijkt me wel, ik denk niet dat zo'n omslag zomaar ineens gebeurt. Ook niet voor mezelf. Maar misschien wel stapje bij beetje. Ik ga deze week nog 3 verkeersgenootjes bedanken voor hun oplettendheid, en 1 voorlaten waar dat niet hoefde. Om te denken dat het helpt is misschien wat naief, maar zonder die hoop wordt het er niet beter op.
 
Nou, de grens (voor mij) is anders vrij makkelijk te omschrijven hoor: die ligt bij mensen die het gemunt hebben op mijn veiligheid, of die van een ander if I can help it.Waarom niet? Omdat het het wantrouwen jegens andere weggebruikers alleen nog maar verhoogt. Bij elk kruispunt een rood-wit-blauwe reflecterende flitskast voor rood licht lijkt me fantastisch, en mijns inziens hebben opvallende poliesies een veel betere uitwerking van onopvallende. En ja, ik kijk ook graag WMB en zo, maar je denkt dan wel 'als jij nou opvallend was geweest had die vent niet zo hard gereden, dat was veel veiliger geweest dan die boete die je nou schrijft'.Aha, dus jij staat wèl boven de wet, want jij weet wanneer die wel en niet klopt :) (Ik ook hoor, en we zijn allemaal niet heiliger dan de paus natuurlijk, maar we moeten wel bedenken dat een ander natuurlijk net zo goed overtuigd kan zijn van z'n eigen inschattingsvermogen en het past ons om er niet vanuit te gaan dat het onze per definitie beter is dan dat van een ander.)

Nou ik denk dat een boete krijgen van een onopvallende meer impact heeft dan van een opvallende, puur omdat je het niet weet wie wel en wie je niet kan beboeten en je je rijstijl aanpast om het een 2e keer niet te laten gebeuren....als ik naar mezelf kijk dan.

Zelfde geldt voor een traject met een vaste paal of waar incidenteel een laser controle staat.

Ps ik sta niet boven de wet, want ik weet dat ik niet te hard mag rijden, maar doe het toch en ga ook van de consequenties uit, een ander kan mij verkeerd inschatten, ik kan een boete krijgen etc etc.
 
Laatst bewerkt:
Niet sneller dan 30km/u he ;)

Dus niet gas open en gaan, maar gewoon in 1 ste versnelling en net iets meer dan stationair tot je voorbij het licht bent, dan zachtjes beginnen doorrijden.


Dan kun je nog steeds geflitst worden voor door rood licht rijden ;)
 
Meestal niet.
Maar een lus die een motor niet detecteert kan je bij de wegbeheerder doorgeven.
Dan kunnen zij proberen de lus beter af te laten stellen.
Als dat niet lukt , sta je naderhand bij het aanvechten vd boete iets sterker in je schoenen (motorlaarzen)

is inmiddels al een aantal jaar terug dus aanvechten heeft geen zin meer
 
.....moet ik naar Rotterdam via Bodegraven ga ik ook liever via Alphen ipv de Ziende, gewoon om de ergernis over te slaan.....

Probleem met dit soort wegen vind ik dat ze het slechtste in de mens naar boven halen. Je moet echt een onverwoestbaar goed humeur hebben wil je na zoveel tegenliggers en dus oponthoud niet je goede humeur al lang kwijt zijn.

Gevolg laat zich raden, als de weg vrij is dan is het vol gas er langs voordat er een tegenligger aan komt. Dat heb je al bij die chicanes en zeker als het er meer zijn. Ik zie dat dagelijks en ik doe er ook aan mee.
Blijkbaar willen ze het zo...

Andere weggebruikers krijgen dus de schuld van jouw oponthoud. En dan zeggen ze dat de verkeersmentaliteit soms zo slecht is, dat wordt gewoon veroorzaakt !
 
Laatst bewerkt:
Andere weggebruikers krijgen dus de schuld van jouw oponthoud. En dan zeggen ze dat de verkeersmentaliteit soms zo slecht is, dat wordt gewoon veroorzaakt !

Dat is toch altijd het geval? Als die er niet waren deed het probleem zich ook niet voor :+
Ik ben dol op lege wegen :z
 
Ze pakken gewoon die telefoon en gedragen zich als een hork in het verkeer. Niks aan te doen. <...> Mensen staan niet open voor een belerend vingertje, dat is ondertussen wel duidelijk. Iemand blokkeren die te ver doorrijdt bij het ritsen helpt ook niet.

Ik denk dat het nog best meevalt, verreweg de meeste mensen zijn helemaal niet asociaal. Maar zij die dat wel zijn daar krijg ik gewoon liever geen ruzie mee, om de simpele reden dat daar niemand maar dan ook niemand mee geholpen is, zo simpel is het.

Waar staan ze wel voor open? Misschien moeten we (moet ik?) andersom beginnen. <enorme lijst fantastische en hartverwarmende suggesties>

Kortom... "Pay It Forward". 100% eens! :^ Ik probeer daar ook zo veel mogelijk naar te leven. Persoonlijk vind ik het gewoon een leuke challenge om altijd een heer in het verkeer te zijn, maar tóch nergens iets te verliezen. Dit lukt, lamazegge, 99% van de tijd. En die ene overige % kies ik dan voor de ander en niet voor mezelf, dan is mij in ieder geval niets te verwijten, en in het beste geval heb je nog een stukje "faith in humanity restored" ge++'d *O*

Ben ik daarmee dan heiliger dan de paus? Lijkt me wel, ik denk niet dat zo'n omslag zomaar ineens gebeurt. Ook niet voor mezelf. Maar misschien wel stapje bij beetje. Ik ga deze week nog 3 verkeersgenootjes bedanken voor hun oplettendheid, en 1 voorlaten waar dat niet hoefde. Om te denken dat het helpt is misschien wat naief, maar zonder die hoop wordt het er niet beter op.

"heiliger dan de paus" was verkeerd gekozen, en dan had het, bedenk ik nu, nog "Roomser dan de paus" moeten zijn ook :) Ik bedoelde wat anders: mensen die hun eigen rijgedrag perfect vinden, en die vinden dat als *zij* de regels overtreden dat het dán niet erg is, omdat zij wel weten wanneer het veilig kan. (En daar ben ik zelf net zo goed schuldig aan, en verreweg de meesten van ons.) Okee, "acting like our ass don't stink" dan.

Maar, met jouw aandacht voor mogelijkheden om andermans dag net even leuker te maken ben je helemaal niet heiliger of roomser dan de paus, maar voer je gewoon de boy scout rule uit: leave everything better than you found it. Dat het niet helpt is onzin, want een betere wereld begint bij jezelf, en natuurlijk helpt dat! Al is het maar op z'n allerminst een statistisch "goed voorbeeld heeft meer kans om goed te doen volgen dan slecht voorbeeld". Het helpt ook voor je zelfbeeld, en vaak genoeg helpt het ook gewoon écht de ander even. Je maakt het leven er gewoon net ff wat leuker mee.

Ik heb zelf bijvoorbeeld in de loop der tijd een soort gebaar/techniek ontwikkeld om vanaf de motor een gracieuze buiging te maken om iemand voorrang te geven. Daar heb ik al duizenden glimlachjes en dankhandjes mee gescoord en nog helemaal nooit een verwijtende blik. Daar kan toch moeilijk wat mis mee zijn :)
 
Nou ik denk dat een boete krijgen van een onopvallende meer impact heeft dan van een opvallende, puur omdat je het niet weet wie wel en wie je niet kan beboeten en je je rijstijl aanpast om het een 2e keer niet te laten gebeuren....als ik naar mezelf kijk dan.

Ja, een boete krijgen heeft mogelijk meer effect van een onopvallende. Maar dan heb je de overtreding dus al begaan. Het idee van handhaving zou toch moeten zijn dat verkeer er veiliger van wordt omdat er minder overtredingen begáán worden?

Met een gleufhoed en krant-met-gaatje achter mensen aanrijden, of op een klapstoeltje en een camera vlak achter een viaduct zitten, om te kijken wat mensen allemaal verkeerd doen en ze dan achteraf een hoge boete geven bereik je netto geen snars. Sure, inkomsten voor de overheid, maar ten koste waarvan, want je vergroot er voor vele mensen het gevoel van onveiligheid en ontevredenheid mee.
 
Zou wel iets over je kenteken doen, ik ben zo namelijk eens geflitst. Was ook midden in de nacht, alles rood. Niemand te zien, tijdje zitten wachten. Ik denk: ga ervoor! Ja mooi niet :(

Ik denk niet dat een rechter tegen je kan zeggen "u moet daar tot St Juttemis blijven staan omdat de lus niet werkt". Ik sta iedere week bij een stoplicht dat mij niet detecteert en waar weinig auto's langs komen. Ik wacht meestal niet te lang.
 
Ik denk dat het nog best meevalt, verreweg de meeste mensen zijn helemaal niet asociaal. Maar zij die dat wel zijn daar krijg ik gewoon liever geen ruzie mee, om de simpele reden dat daar niemand maar dan ook niemand mee geholpen is, zo simpel is het.Kortom... "Pay It Forward". 100% eens! :^ Ik probeer daar ook zo veel mogelijk naar te leven. Persoonlijk vind ik het gewoon een leuke challenge om altijd een heer in het verkeer te zijn, maar tóch nergens iets te verliezen. Dit lukt, lamazegge, 99% van de tijd. En die ene overige % kies ik dan voor de ander en niet voor mezelf, dan is mij in ieder geval niets te verwijten, en in het beste geval heb je nog een stukje "faith in humanity restored" ge++'d *O*"heiliger dan de paus" was verkeerd gekozen, en dan had het, bedenk ik nu, nog "Roomser dan de paus" moeten zijn ook :) Ik bedoelde wat anders: mensen die hun eigen rijgedrag perfect vinden, en die vinden dat als *zij* de regels overtreden dat het dán niet erg is, omdat zij wel weten wanneer het veilig kan. (En daar ben ik zelf net zo goed schuldig aan, en verreweg de meesten van ons.) Okee, "acting like our ass don't stink" dan.

Maar, met jouw aandacht voor mogelijkheden om andermans dag net even leuker te maken ben je helemaal niet heiliger of roomser dan de paus, maar voer je gewoon de boy scout rule uit: leave everything better than you found it. Dat het niet helpt is onzin, want een betere wereld begint bij jezelf, en natuurlijk helpt dat! Al is het maar op z'n allerminst een statistisch "goed voorbeeld heeft meer kans om goed te doen volgen dan slecht voorbeeld". Het helpt ook voor je zelfbeeld, en vaak genoeg helpt het ook gewoon écht de ander even. Je maakt het leven er gewoon net ff wat leuker mee.

Ik heb zelf bijvoorbeeld in de loop der tijd een soort gebaar/techniek ontwikkeld om vanaf de motor een gracieuze buiging te maken om iemand voorrang te geven. Daar heb ik al duizenden glimlachjes en dankhandjes mee gescoord en nog helemaal nooit een verwijtende blik. Daar kan toch moeilijk wat mis mee zijn :)
full

Zo begeef ik me al 33 jaar door het verkeer... :t
 
Je hebt idd geluk wat je zegt, maar het gaat nergens over...Niet druk maken is het beste maar waar ligt de grens....

Van mij mag er meer blauw op straat en op de weg, onopvallende video auto's, waarom niet...

Ik rij zelf ook vaak te hard waar het kan, maar hou me wel aan de andere regels, niet bellen, niet door rood, voorrang geven, richting aangeven op rotondes etc etc.

Het verkeer wordt steeds erger mensen hebben steeds meer schijt aan elkaar, in heel de maatschappij eigenlijk.

Gelukkig datjij je wel aan de andere regels houdt.

Maar dat betekend dus eigenlijk dat je zegt dat jij zelf wel bepaald aan welke regels jij je wel of niet aan houdt.

Exact dezelfde uitspraak zou je ook van door rood rijders kunnen horen, die rijden op verantwoorde wijze door rood, maar ze houden zich wel aan de andere regels.

Meer onopvallende auto's/motoren betekend ook een grotere kans dat jij ook voor jouw snelheid word bekeurd.
Ik hoop dat je dan niet heel snel je mening aanpast en dan vind dat ze wel al die anderen zouden moeten bekeuren maar jou niet ?

Ik snap best wat je bedoeld, maar dit zouden dan wel de gevolgen zijn ;)
 
Gelukkig datjij je wel aan de andere regels houdt.

Maar dat betekend dus eigenlijk dat je zegt dat jij zelf wel bepaald aan welke regels jij je wel of niet aan houdt.

Exact dezelfde uitspraak zou je ook van door rood rijders kunnen horen, die rijden op verantwoorde wijze door rood, maar ze houden zich wel aan de andere regels.

Meer onopvallende auto's/motoren betekend ook een grotere kans dat jij ook voor jouw snelheid word bekeurd.
Ik hoop dat je dan niet heel snel je mening aanpast en dan vind dat ze wel al die anderen zouden moeten bekeuren maar jou niet ?

Ik snap best wat je bedoeld, maar dit zouden dan wel de gevolgen zijn ;)

Ja gelukkig wel...
;)
Die neem ik dan maar voor lief zou een hoop ergernis schelen en dan is het eigen schuld dikke bult.

Ps boete hoeft niet gelijk hoor, maar waarschuwing mag ook...alleen bij mij ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het nog best meevalt, verreweg de meeste mensen zijn helemaal niet asociaal. Maar zij die dat wel zijn daar krijg ik gewoon liever geen ruzie mee, om de simpele reden dat daar niemand maar dan ook niemand mee geholpen is, zo simpel is het.Kortom... "Pay It Forward". 100% eens! :^ Ik probeer daar ook zo veel mogelijk naar te leven. Persoonlijk vind ik het gewoon een leuke challenge om altijd een heer in het verkeer te zijn, maar tóch nergens iets te verliezen. Dit lukt, lamazegge, 99% van de tijd. En die ene overige % kies ik dan voor de ander en niet voor mezelf, dan is mij in ieder geval niets te verwijten, en in het beste geval heb je nog een stukje "faith in humanity restored" ge++'d *O*"heiliger dan de paus" was verkeerd gekozen, en dan had het, bedenk ik nu, nog "Roomser dan de paus" moeten zijn ook :) Ik bedoelde wat anders: mensen die hun eigen rijgedrag perfect vinden, en die vinden dat als *zij* de regels overtreden dat het dán niet erg is, omdat zij wel weten wanneer het veilig kan. (En daar ben ik zelf net zo goed schuldig aan, en verreweg de meesten van ons.) Okee, "acting like our ass don't stink" dan.

Maar, met jouw aandacht voor mogelijkheden om andermans dag net even leuker te maken ben je helemaal niet heiliger of roomser dan de paus, maar voer je gewoon de boy scout rule uit: leave everything better than you found it. Dat het niet helpt is onzin, want een betere wereld begint bij jezelf, en natuurlijk helpt dat! Al is het maar op z'n allerminst een statistisch "goed voorbeeld heeft meer kans om goed te doen volgen dan slecht voorbeeld". Het helpt ook voor je zelfbeeld, en vaak genoeg helpt het ook gewoon écht de ander even. Je maakt het leven er gewoon net ff wat leuker mee.

Ik heb zelf bijvoorbeeld in de loop der tijd een soort gebaar/techniek ontwikkeld om vanaf de motor een gracieuze buiging te maken om iemand voorrang te geven. Daar heb ik al duizenden glimlachjes en dankhandjes mee gescoord en nog helemaal nooit een verwijtende blik. Daar kan toch moeilijk wat mis mee zijn :)

:W
 
Laatst bewerkt:
Bij elk kruispunt een rood-wit-blauwe reflecterende flitskast voor rood licht lijkt me fantastisch, en mijns inziens hebben opvallende poliesies een veel betere uitwerking van onopvallende. En ja, ik kijk ook graag WMB en zo, maar je denkt dan wel 'als jij nou opvallend was geweest had die vent niet zo hard gereden, dat was veel veiliger geweest dan die boete die je nou schrijft'.


Op zich klopt dat. Alleen zullen heel veel weggebruikers dan domweg beter gaan opletten op opvallende politievoertuigen.
Als die in de buurt zijn rijden ze voorbeeldig, is die niet in de buurt dan gaan ze hun eigen gang.

De onopvallende auto's en motoren hebben ook een andere doelstelling, ook al komt dat bij bv WMB niet echt uit de verf. Erg jammer dat ze dat niet wat beter uitleggen.

Een opvallende surveillance hoort niet te bekeuren voor 1 geconstateerde overtreding.
En een onopvallende doet ook niet meerdere metingen om iemand zoveel mogelijk kans te geven zijn rijbewijs kwijt te raken.

Een onopvallende hoort onderscheid te maken tussen een incidentele overtreding en structureel gevaarlijk rijgedrag.
Dat laatste is waar de onopvallende voertuigen voor bedoeld zijn.
Daarom volgt een onopvallende ook vaak veel langer als dat TV kijkers nodig vinden want "Ze hebben toch genoeg om te bekeuren!"

Heel wat mensen komen dagelijks weg met een geconstateerde eenmalige overtreding door een onopvallende surveillance. Ze zullen zelfs nooit weten dat die overtreding geconstateerd is !

De onopvallende kijkt nl of het één foutje is of gewoon de vaste rijstijl.
Na binnen 10 km een keer rood, inhalen waar het niet kan, snelheid fors te hoog en geen voorrang verlenen... dan ben je aan de beurt.
Niet geheel onterecht, lijkt mij.

Terwijl diezelfde bestuurder bij een onopvallend voertuig zich gewoon heel even gedraagt, tot die opvallende weer uit het beeld is.
Of na de eerste overtreding al bekeurd word en dan op de politie gaat afgeven omdat ze zo kinderachtig zijn direct voor 1 simpele overtreding al te schrijven.....


Maar maakt u allen geen zorgen, er komen er toch geen politiemensen bij in Nederland, laat staan onopvallende surveillances.
 
Dan kun je nog steeds geflitst worden voor door rood licht rijden ;)
Voor zover ik weet flitsen de "door-rood-rij-cameras" in B echt pas vanaf 30+. Wel weet ik dat die ook flitsen als je te snel door groen rijd.

Verder nog nooit geflitst bij het op mijn manier door rood rijden. En geloof me, ik doe dat dikwijls, als ik echt nergens anders ook maar 1 voertuig zie. Ja, eender waar ik dan een voertuig zie, het zou maar eens een politie kunnen zijn, en als die mij dan een boete geeft, tja, moet en zal ik dat aanvaarden. Maar beginnen met hem heel vriendelijk aan te spreken, je fout toegeven, en meelijwekkend de situatie uitleggen zou het me niet verbazen dat je het bij een eerste keer op een waarschuwing uitkomt :P

Flits de onbemande flitser, van hetzelfde. Je meld dan meteen die slechte lus, en de kans is groot dat er dan wel wat aan gedaan wordt.

Wordt je niet betrapt/geflitst, en meld je het zo, doen ze er gewoon helemaal niets aan ...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan