Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #19

Status
Niet open voor verdere reacties.
Echt hè :) Van die kleine mini-"faith in humanity restored"-momentjes *O*

Waarbij dan het probleem is dat die momentjes zeldzaam zijn. Volgende keer als ik een auto achter de bus zie verdwijnen, en ik denk "hij stopt", dan knal ik er op. Dus volgende keer doe ik het weer zo. Zoals een vriend van mij altijd zei, je hebt er niks aan als op je grafsteen staat "ze had voorrang".
 
Waarbij dan het probleem is dat die momentjes zeldzaam zijn. Volgende keer als ik een auto achter de bus zie verdwijnen, en ik denk "hij stopt", dan knal ik er op. Dus volgende keer doe ik het weer zo. Zoals een vriend van mij altijd zei, je hebt er niks aan als op je grafsteen staat "ze had voorrang".

Ik zie regelmatig in drukke ochtendspitsen motorrijders die hier spookrijdend door de blinde bocht (blind door de bussen/vrachtwagens etc.) de wachtende rij voorbij rijden. Let op de betonnen stenen die langs de kant staan, ergo je kunt geen kant op. Als er dan wat aankomt van de andere kant dan zien ze dan wel weer hoe ze zich terug in het rechter rijtje prakken. En soms kan dat niet, omdat ze net naast een lange waggel rijden bijvoorbeeld, en dan is het dus maar hopen dat de tegenliggers op tijd stilstaan. Ik heb het gelukkig nog nooit verkeerd zien staan, maar ik houd elke keer mijn hart vast.
 
Ik zie regelmatig in drukke ochtendspitsen motorrijders die hier spookrijdend door de blinde bocht (blind door de bussen/vrachtwagens etc.) de wachtende rij voorbij rijden. Let op de betonnen stenen die langs de kant staan, ergo je kunt geen kant op. Als er dan wat aankomt van de andere kant dan zien ze dan wel weer hoe ze zich terug in het rechter rijtje prakken. En soms kan dat niet, omdat ze net naast een lange waggel rijden bijvoorbeeld, en dan is het dus maar hopen dat de tegenliggers op tijd stilstaan. Ik heb het gelukkig nog nooit verkeerd zien staan, maar ik houd elke keer mijn hart vast.

Dat is ook niet een punt waar tegenliggers per se langzaam rijden.
 
Hier, een beetje (maar niet helemaal) zoals deze meneer (van wie ik wellicht de bedrijfsnaam had moeten blurren?):


... een paar meter daar verderop. Deze gast spookrijdt tenminste nog pas als hij bij het rechte stuk is zodat hij in ieder geval kan zien dat 'ie pontificaal op een tegenligger afrijdt. Maar als hij opeens ergens waar hij had gedacht naar rechts te kunnen duiken niet meer naar rechts kan (bijvoorbeeld omdat daar een autootje net naar links stuurt of een fietser of voetganger opdoemt) dan legt 'ie mooi zijn leven in handen van die tegenligger. Ik zou 't niet doen.

Er zijn dus ook collega-rijders die ditzelfde in die bocht presteren.
 
Laatst bewerkt:
Gelede bus voor me gaat heel langzaam, en gaat rechtsaf. Een autootje komt van rechts, en ik zie een klassiek afdekprobleem. Als ik gas geef achter de bus langs, zit het autootje daar nog steeds, en dat rijdt net de weg op als ik er ook rij.
Ik zag het, dus gaf ik geen gas, en koekeloerde voorzichtig langs de bus, waar het autootje bleef. Gelukkig zag de bestuurder van het autootje het ook, en die wachtte keurig op me. Het is altijd mooi als beide partijen in een potentiele aanrijding het juiste doen om die aanrijding te voorkomen. Toch?
Uiteraard! :Y
Idd beter wanneer beide partijen kunnen anticiperen op moeilijk weg te werken gevaren zoals dat afdekprobleem.

Er zijn er genoeg, die moesten zij dat autootje zijn, stomweg hunzelf wijsmaken van "als ik niemand zie komt er ook niemand" en dan toch voor je inrijden.
Als diegenen op de voorrangsweg, ook al heeft die voorrang, ook nog eens gaat denken van "dat autootje moet maar wachten" ... is die ook niet goed bezig, ook al heeft die voorrang.

Wij als motorrijders moeten er dan ook rekening mee houden dat wij in zulk een situatie net nog meer "verdwijnen".
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wij als motorrijders moeten er dan ook rekening mee houden dat wij in zulk een situatie net nog meer "verdwijnen".
Wij zijn dan ook de illusionisten op de weg, zo zie je ons :] en zo zijn we al weer uit het zicht verdwenen :W
 
Gisteren bijna thuis wil ik terugschakelen. Huh? Waarom gaat die niet van 4 naar 3. Waarom voel ik geen pookje.

Kijk ik naar beneden zie ik het schakelpedaal los hangen. Schroefje van het pedaal los getrilt.

Maar heeeeel rustig op koppeling in zijn vierde versnelling naar huis gereden. Ging nog redelijk goed.
 
Hier, een beetje (maar niet helemaal) zoals deze meneer (van wie ik wellicht de bedrijfsnaam had moeten blurren?):


... een paar meter daar verderop. Deze gast spookrijdt tenminste nog pas als hij bij het rechte stuk is zodat hij in ieder geval kan zien dat 'ie pontificaal op een tegenligger afrijdt. Maar als hij opeens ergens waar hij had gedacht naar rechts te kunnen duiken niet meer naar rechts kan (bijvoorbeeld omdat daar een autootje net naar links stuurt of een fietser of voetganger opdoemt) dan legt 'ie mooi zijn leven in handen van die tegenligger. Ik zou 't niet doen.

Er zijn dus ook collega-rijders die ditzelfde in die bocht presteren.

Ik heb altijd het idee dat de meeste amsterdamse motorrijders voor de motor gekozen hebben in de veronderstelling daardoor sneller door de binnenstad te kunnen rijden. Dat valt dan toch tegen, waardoor ze dat soort capriolen uithalen om toch de veronderstelde tijdswinst te halen.
Zie hier ook ontzettend veel motorrijders auto's voorbijrijden over de trambaan. Op zich kan dat natuurlijk niet echt kwaad, maar als de automobilisten dat ook zouden doen (en er is geen enkele reden waarom een motor wel op de trambaan zou kunnen en een auto niet) zou de chaos compleet zijn.
 
Ik heb altijd het idee dat de meeste amsterdamse motorrijders voor de motor gekozen hebben in de veronderstelling daardoor sneller door de binnenstad te kunnen rijden. Dat valt dan toch tegen, waardoor ze dat soort capriolen uithalen om toch de veronderstelde tijdswinst te halen.
Zie hier ook ontzettend veel motorrijders auto's voorbijrijden over de trambaan. Op zich kan dat natuurlijk niet echt kwaad, maar als de automobilisten dat ook zouden doen (en er is geen enkele reden waarom een motor wel op de trambaan zou kunnen en een auto niet) zou de chaos compleet zijn.

Dat is voor mij ook een belangrijke reden. Net als woonwerk-filefilteren op de snelweg, altijd en overal makkelijk en gratis kunnen parkeren en voorspelbare reistijd hebben.

En voor de nodige capriolen draaien "wij Amsterdammers" inderdaad onze hand niet om :) Er is genoeg marge waar ik me ook comfortabel bij voel. Zoals tegen geslotenverklaringen inrijden om af te snijden, over een bocht-strook rijden om dan vooraan bij de rechtdoor-strook te gaan staan, een stoepje pakken als er ergens een auto een straat op staat te houden etc.. En de trambaan ook wel, al moet het dan wel echt grandioos vaststaan, zoals in de Van Baerlestraat regelmatig het geval.

Maar het punt is, dat zijn over het algemeen allemaal geen situaties waar je plotseling een optrekkende tegenligger tegen gaat komen op een plek waar je wellicht niet meer links- of rechtsaf kunt. Ik doe zelf (althans probeer) alleen maar "capriolen" als ik zeker weet dat ik aan de kant kan als ik wat tegenkom.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag moeten uitwijken voor een automobilist die zonder te kijken van z'n parkeerplaats de weg op kwam.

Ook een andere koekblikker voor me gehad die mij een brake check gaf en daarna ook een ruitenvloeistof douche. Ik vraag mij af wat de regels hierover zijn, is het wel toegestaan om al rijdend je ruitenvloeistof in te zetten?
 
de illusionisten op de weg

Wij niet alleen. Heel lang geleden kwam ik de Kruislaan oprijden, rij ik op het kruispunt zowat een auto aan die van rechts komt. Ik begreep er niks van. Toen ik eind van de dag naar huis reed, begreep ik het. Rechts op de hoek, echt pal bij de troitoirband, stond een enorme stapel grijze stenen, die er een dag eerder nog niet stond. Omdat het 's ochtends een beetje grijs was, zag ik die stenen niet. En dus ook niet de auto die erachter reed.
 
Ik vind dat dat erg tegenvalt. Dat snel door de binnenstad rijden dan. De fiets gaat meestal sneller.

Dat hangt vooral van drie dingen af:
a) Hoe ver moet je?
b) Reken je alle voorbereiding en afwikkeling mee als pak aantrekken, sloten losmaken etc.?
c) Is het spits?
 
Ik vind dat dat erg tegenvalt. Dat snel door de binnenstad rijden dan. De fiets gaat meestal sneller.

Ik schreef ook 'in de veronderstelling'. Snel door de binnenstad op drukke tijden op de motor vergt het aan je laars lappen van de meeste verkeersregels. Een brommertje of fiets zijn veel handiger.
Vanaf amstelveen amsterdam inrijden richting overtoom tijdens het begin van de avondspits was eens maar nooit meer. Denk dat ik een uur over een hemelsbrede afstand van tien minuten heb gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren bijna thuis wil ik terugschakelen. Huh? Waarom gaat die niet van 4 naar 3. Waarom voel ik geen pookje.

Kijk ik naar beneden zie ik het schakelpedaal los hangen. Schroefje van het pedaal los getrilt.

Maar heeeeel rustig op koppeling in zijn vierde versnelling naar huis gereden. Ging nog redelijk goed.

Herkenbaar :Y

Ook eens meegemaakt toen ik van de snelweg afkwam en terug wilde schakelen voor de bocht. :o Ook hortend en stotend verder gereden in de vierde versnelling naar het verzamelpunt van een motortoertocht. Aldaar veel helpende handen getroffen *O*
 
Laatst bewerkt:
Overtoom, haha, dat is de laatste straat waar je wilt rijden.

Ja, en met de motor ook totaal niet nodig, als je gewoon door de Eerste Helmersstraat gaat kun je meestal zo doorrijden. In ieder geval als je richting centrum gaat. En andersom mag wel niet, maar is meestal ook prima te doen. Kinkerstraat rijdt trouwens ook nog wel redelijk in de spits, en de Koninginneweg ook, als je onder het Vondelpark door wilt. Voordeel aan de Koninginneweg is dat je vrijwel overal makkelijk voorbij kunt via de niet-verhoogde trambaan, nadeel is dat het geen enkele zin heeft als je daarna linksaf de Van Baerlestraat in wilt.
 
Laatst bewerkt:
Herkenbaar :Y

Ook eens meegemaakt toen ik van de snelweg afkwam en terug wilde schakelen voor de bocht. :o Ook hortend en stotend verder gereden in de vierde versnelling naar het verzamelpunt van een motortoertocht. Aldaar veel helpende handen getroffen *O*
Niet herkenbaar.
Je kan het pookje (meestal) gewoon terugschuiven en gebruiken. Het boutje is alleen ter borging.
 
Ik heb altijd het idee dat de meeste amsterdamse motorrijders voor de motor gekozen hebben in de veronderstelling daardoor sneller door de binnenstad te kunnen rijden. Dat valt dan toch tegen, waardoor ze dat soort capriolen uithalen om toch de veronderstelde tijdswinst te halen.
Zie hier ook ontzettend veel motorrijders auto's voorbijrijden over de trambaan. Op zich kan dat natuurlijk niet echt kwaad, maar als de automobilisten dat ook zouden doen (en er is geen enkele reden waarom een motor wel op de trambaan zou kunnen en een auto niet) zou de chaos compleet zijn.

Omdat een motor gemakkelijk van de trambaan tussen de auto's terug in kan voegen.
Omdat een motor gemakkelijk voor de voorste auto bij het volgende stoplicht (van Baerlestraat > Overtoom) kan gaan staan.
Omdat een motor sneller, kleiner, wendbaarder is?

Mvgr... een motorrijder die bovenstaande allemaal doet en sneller door Amsterdam-Centrum heen komt dan een auto
 
Laatst bewerkt:
Een vriendin van mij heeft een vriendin uit het buitenland bij haar logeren en gezien zij druk was had ze gevraagd of ik met deze jongedame een stukje zou willen touren om haar een stuk van Nederland laten zien. Geen probleem =). Ik haar opgehaald, zij goed ingepakt. Eerder achterop gezeten? Ja. Je weet dat je mee moet leunen? Ja. Dus rustig aan begonnen met rijden. Daarna wat vlotter om minder mooie stukken. Geen stepjes aan de grond... maar hey... het gaat erom dat je wat van de omgeving ziet. Kijk even achterom tijdens het rijden. Zit ze met haar telefoon in haar handen. Bij stoplicht even vragen wat ze aan het doen was.... Ze had foto gemaakt tijdens rijden en op Instagram gezet en ze had al 12 likes.... :X.

Bizarre ervaring xD
 
2e paasdag: een uitgelezen moment om in je koekblik op de provinciale weg naar eieren te gaan zoeken.
Zonder duidelijke aanleiding en te waarschuwen vol op de rem zonder rekening te houden met achterop komend verkeer. Kon er gelukkig om heen maar de eerste zat er mooi achterop en die hield toch echt voldoende afstand.
 
Een vriendin van mij heeft een vriendin uit het buitenland bij haar logeren en gezien zij druk was had ze gevraagd of ik met deze jongedame een stukje zou willen touren om haar een stuk van Nederland laten zien. Geen probleem =). Ik haar opgehaald, zij goed ingepakt. Eerder achterop gezeten? Ja. Je weet dat je mee moet leunen? Ja. Dus rustig aan begonnen met rijden. Daarna wat vlotter om minder mooie stukken. Geen stepjes aan de grond... maar hey... het gaat erom dat je wat van de omgeving ziet. Kijk even achterom tijdens het rijden. Zit ze met haar telefoon in haar handen. Bij stoplicht even vragen wat ze aan het doen was.... Ze had foto gemaakt tijdens rijden en op Instagram gezet en ze had al 12 likes.... :X.

Bizarre ervaring xD
Rijden met je vriendin haar vriendin.. dat zou die van mij nooit toelaten. :+
Hypertraxxx life on air. _O- :t
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan