Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #19

Status
Niet open voor verdere reacties.
2e paasdag: een uitgelezen moment om in je koekblik op de provinciale weg naar eieren te gaan zoeken.
Zonder duidelijke aanleiding en te waarschuwen vol op de rem zonder rekening te houden met achterop komend verkeer. Kon er gelukkig om heen maar de eerste zat er mooi achterop en die hield toch echt voldoende afstand.

Als die voldoende afstand hield en er toch achter op reed... wat was die dan aan het doen, krant lezen, haren föhnen, whatsappen ?
 
Waarom hoef je geen richting aan te geven naar links op een rotonde? Woensdag nog theorie examen gedaan en dan wordt wel degelijk gezegd dat je je richtingaanwijzer naar links aan moet zetten voordat je de rotonde op gaat om hem driekwart te nemen. Ik dacht dat de theorie geleerd werd aan de hand van de officiële regels. :+

Mij is dit ook zo aangeleerd zowel met de auto als met motor. Een rotonde moet benaderd worden alsof het een kruispunt is. Waarbij je dus richting naar links aangeeft wanneer je linksaf wil slaan. Op deze manier is het voor iedereen het duidelijkst wat je van plan bent.

(bij rondje rijden om zo te keren wordt geen richting gegeven tot je de rotonde verlaat)
 
CBR leert dat inderdaad en dat moet je snel afleren. In veel landen is het zelfs verboden om richting aan te geven bij het naderen van de rotonde.

Slaat ook nergens op, want je kunt mag moeilijk een andere kant op.
 
Laatst bewerkt:
Mij is dit ook zo aangeleerd zowel met de auto als met motor. Een rotonde moet benaderd worden alsof het een kruispunt is. Waarbij je dus richting naar links aangeeft wanneer je linksaf wil slaan. Op deze manier is het voor iedereen het duidelijkst wat je van plan bent.

(bij rondje rijden om zo te keren wordt geen richting gegeven tot je de rotonde verlaat)
CBR leert dat inderdaad en dat moet je snel afleren. In veel landen is het zelfs verboden om richting aan te geven bij het naderen van de rotonde.

Slaat ook nergens op, want je kunt mag moeilijk een andere kant op.

Een rotonde is eigenlijk ook gewoon een ronde kruising.

En bij 360 graden (rondje draaien) mag je ook richting naar links aangeven, totdat je de rotonde verlaat en dan richting naar rechts aangeeft.

Het CBR toetst of het op juiste wijze, door een rijschool aangeleerde kennis en vaardigheden, toegepast wordt in het verkeer.

Rijscholen leren ook aan om bij het naderen van een rotonde, richtig naar links en rechts, aan te geven.

Het is inderdaad van de gekke, dat in sommige landen, richting aangeven verboden is, het kan maar duidelijk genoeg zijn welke richting je op gaat.

In Nederland zal er nooit iemand een prent gekregen hebben voor het (misleidend) richting aangeven, daar waar het eigenlijk niet nodig was, in NL is het ook niet verboden.

Wel kan je hier een prent krijgen voor het juist 'niet aangeven van richting', wat nogal eens voorkomt.
 
Laatst bewerkt:
Een rotonde is eigenlijk ook gewoon een ronde kruising.

En bij 360 graden (rondje draaien) mag je ook richting naar links aangeven, totdat je de rotonde verlaat en dan richting naar rechts aangeeft.

Het CBR toetst of het op juiste wijze, door een rijschool aangeleerde kennis en vaardigheden, toegepast wordt in het verkeer.

Rijscholen leren ook aan om bij het naderen van een rotonde, richtig naar links en rechts, aan te geven.

Het is inderdaad van de gekke, dat in sommige landen, richting aangeven verboden is, het kan maar duidelijk genoeg zijn welke richting je op gaat.

In Nederland zal er nooit iemand een prent gekregen hebben voor het (misleidend) richting aangeven, daar waar het eigenlijk niet nodig was, in NL is het ook niet verboden.

Wel kan je hier een prent krijgen voor het juist 'niet aangeven van richting', wat nogal eens voorkomt.
Ter vermijding van misverstand: Ik neem aan dat bedoeld is dat het 'niet aangeven van richting' nogal eens voorkomt. Dit laatste slaat dus niet op de mogelijkheid een prent te krijgen ;(
 
Als die voldoende afstand hield en er toch achter op reed... wat was die dan aan het doen, krant lezen, haren föhnen, whatsappen ?
Beetje om zich heen te kijken, was mooi weer. 70km/uur en geen reden om oplettend te zijn. Geen zijwegen of iers dergelijks dus hij verwachtte niets en dan is het schrikken als 80 jarige, als plots je voorganger het ho-ijzer intrapt.
 
Wat ik vandaag toch heb meegemaakt... Een ritje Amsterdam Centraal-Leidseplein-Waterlooplein-Centraal zonder in de ankers te moeten voor een stoned of dronken voetganger. Komt niet vaak voor.
 
Ter vermijding van misverstand: Ik neem aan dat bedoeld is dat het 'niet aangeven van richting' nogal eens voorkomt. Dit laatste slaat dus niet op de mogelijkheid een prent te krijgen ;(
Het 'niet aangeven van richting' komt nogal eens voor, en de mogelijkheid bestaat om voor deze 'overtreding' een prent te krijgen.
 
CBR leert dat inderdaad en dat moet je snel afleren. In veel landen is het zelfs verboden om richting aan te geven bij het naderen van de rotonde.

Slaat ook nergens op, want je kunt mag moeilijk een andere kant op.

Slaat wel ergens op. Het is heel fijn als mensen gewoon netjes aangeven dat ze driekwart (of meer) rond gaan.
 
2e paasdag op familiebezoek. Rij ik op de hoofdvaart in de Haarlemmermeer = 80km/h polderweg. Auto voor me rijdt 70-75, helaas steeds tegenliggers dus kon niet inhalen. Zat er op gepaste afstand achter gelukkig. Ineens remt de auto iets, dus ik gas los en ook iets bijremmen. Remt de auto vervolgens helemaal door tot stilstand. Ik moest best hard remmen om er niet op te knallen ook omdat je niet verwacht dat iemand zonder (zichtbare) reden midden op een 80km weg stil gaat staan. Was zo verbijsterd dat ik niet eens heb getoeterd. Direct nadat we beiden stil stonden trekt de auto weer op en vervolgt zijn rit. WTF.



Omdat een motor gemakkelijk van de trambaan tussen de auto's terug in kan voegen.
Omdat een motor gemakkelijk voor de voorste auto bij het volgende stoplicht (van Baerlestraat > Overtoom) kan gaan staan.
Omdat een motor sneller, kleiner, wendbaarder is?

Mvgr... een motorrijder die bovenstaande allemaal doet en sneller door Amsterdam-Centrum heen komt dan een auto

Dat is toch precies wat ik zeg in mijn post :P Wordt op de trambaan inhalen van stilstaande auto's eigenlijk gedoogd in A'dam? Want met mijn geluk komt er natuurlijk standaard een patrouille om de hoek als ik op de trambaan zou rijden.
 
Laatst bewerkt:
Mij is dit ook zo aangeleerd zowel met de auto als met motor. Een rotonde moet benaderd worden alsof het een kruispunt is. Waarbij je dus richting naar links aangeeft wanneer je linksaf wil slaan. Op deze manier is het voor iedereen het duidelijkst wat je van plan bent.

(bij rondje rijden om zo te keren wordt geen richting gegeven tot je de rotonde verlaat)
Hmm sinds wanneer is dat heb mijn theorie in 2011 gedaan en toen werd er geen woord over gesproken.
Ik doe het zelf nooit je mag maar 1 kant op en als je er af gaat geef je richting aan.
 
Mij is dit ook zo aangeleerd zowel met de auto als met motor. Een rotonde moet benaderd worden alsof het een kruispunt is. Waarbij je dus richting naar links aangeeft wanneer je linksaf wil slaan. Op deze manier is het voor iedereen het duidelijkst wat je van plan bent.

(bij rondje rijden om zo te keren wordt geen richting gegeven tot je de rotonde verlaat)

Zo is het mij ook geleerd, maar dat was in de jaren 80. Daarna is de regelgeving ingrijpend veranderd en is ook het fenomeen van de minirotonde geïntroduceerd wat sowieso het aanrijden van een rotonde heeft veranderd.

Bij mijn motorrijlessen heb ik ook expliciet geleerd geen richting aan te geven totdat je de rotonde gaat verlaten. De richtingaanwijzers van een motor zitten dicht bij elkaar en veel automobilisten zien alleen dat knipperlicht en nemen onbewust aan dat je de rotonde gaat verlaten ook al knippert je linkerlicht.
 
Ik heb geleerd dat je op de rotonde je knipper naar links aan hebt, totdat je er af gaat, dan doe je'm naar rechts. Ik vind dat ook het meest logisch. Het voordeel is dat je niet hoeft te twijfelen of iemand rechtdoor gaat of vergeten is z'n knipper aan te zetten. Immers, iemand heeft altijd z'n knipper aan, en iemand die dat niet heeft, kijk daar voor uit want die deugt niet.
 
Allemaal snelwegen, vijf rijstroken naast elkaar, drie heel volle, en twee geheel lege. Maar waarom, waarom toch, zijn die twee lege de rechter stroken?

Verder, op een weg met twee rijstroken, ik vind het prima als je je aan de max snelheid houdt, maar waarom moet dat per se links?
 
Allemaal snelwegen, vijf rijstroken naast elkaar, drie heel volle, en twee geheel lege. Maar waarom, waarom toch, zijn die twee lege de rechter stroken?

Verder, op een weg met twee rijstroken, ik vind het prima als je je aan de max snelheid houdt, maar waarom moet dat per se links?
Laat me raden, de meeste die links rijden, zijn de duurdere snelle leasebakken })

Laat die lekker links blijven rijden, dan hebben de rechts rijders daar minder last van...toch :Y

Maar oké, af en toe zit er, op links, ook wel eentje tussen die daar niet hoort en die, die leasebakken irriteert ;)
 
Vandaag op de dienstfiets (ja die hebben we, echt zo'n trap ding)
Rijdt op een T splitsing af, komt een blikker van rechts, steekt heel scherp door de binnenbocht, moet remmen en uitwijken met de fiets om de auto te missen.
Hij stopt en wenkt, keer ff om en rijdt naar hem toe.

Raampje naar beneden en direct 'tissur?? 't issur?? (met zo'n typisch oost mediteriaan accent) Heb hem gezegd op voorhand al klaar met hem te zijn, als hij zo reageert.
Ben omgekeerd en door gefietst. (geloof dat ik blij moet zijn dat er een bus (ja zo'n groot stadsbus geval) achter hem stond, kon hij niet keren en achter me aan, wat een exemplaar
 
Vandaag op de dienstfiets (ja die hebben we, echt zo'n trap ding)
Rijdt op een T splitsing af, komt een blikker van rechts, steekt heel scherp door de binnenbocht, moet remmen en uitwijken met de fiets om de auto te missen.
Hij stopt en wenkt, keer ff om en rijdt naar hem toe.

Raampje naar beneden en direct 'tissur?? 't issur?? (met zo'n typisch oost mediteriaan accent) Heb hem gezegd op voorhand al klaar met hem te zijn, als hij zo reageert.
Ben omgekeerd en door gefietst. (geloof dat ik blij moet zijn dat er een bus (ja zo'n groot stadsbus geval) achter hem stond, kon hij niet keren en achter me aan, wat een exemplaar

Dat je bent gestopt en omgekeerd :N

Zulke aso's willen alleen dus hun frustratie op je uiten door te schelden :r

Grote kans dat zo'n aso ook nog met je op de vuist wil, omdat je hem direct voor z'n ego trapte :t

In jouw geval diende een stadsbus zich aan, om als buffer dienst te doen :Y
 
Slaat wel ergens op. Het is heel fijn als mensen gewoon netjes aangeven dat ze driekwart (of meer) rond gaan.

Geleerd wordt om bij het naderen richting aan te geven. Op de rotonde moet de richtingaanwijzer uit (dus niet aan laten staan naar links) en bij het verlaten weer aan. De enige die er iets aan heeft dat jij richting naar links aangeeft is het verkeer achter je en die kunnen er gevoeglijk vanuit gaan dat je echt rechtsaf de rotonde op rijdt. Zodra je er op bent moet de richtingaanwijzer weer uit. De toegevoegde waarde van richting naar links is dus helemaal 0.

Op de rotonde de richtingaanwijzer niet uitzetten is helemaal vreemd, want het overige verkeer weet niet waar je vandaan komt. "Bij twijfel of vermoeden van misverstand is richting naar links aangeven in Nederland wel toegestaan." Volgens de anwb. In Duitsland is het sowieso verboden.

Daarbij geldt dat richting aangeven op de motor, voor de rotonde, misleidend is omdat veel blikkers die knipperende oranje lamp aanzien voor "richting naar rechts" en ze er dus vanuit gaan dat je de rotonde direct gaat verlaten.
 
Geleerd wordt om bij het naderen richting aan te geven. Op de rotonde moet de richtingaanwijzer uit (dus niet aan laten staan naar links) en bij het verlaten weer aan. De enige die er iets aan heeft dat jij richting naar links aangeeft is het verkeer achter je en die kunnen er gevoeglijk vanuit gaan dat je echt rechtsaf de rotonde op rijdt. Zodra je er op bent moet de richtingaanwijzer weer uit. De toegevoegde waarde van richting naar links is dus helemaal 0.

Op de rotonde de richtingaanwijzer niet uitzetten is helemaal vreemd, want het overige verkeer weet niet waar je vandaan komt. "Bij twijfel of vermoeden van misverstand is richting naar links aangeven in Nederland wel toegestaan." Volgens de anwb. In Duitsland is het sowieso verboden.

Daarbij geldt dat richting aangeven op de motor, voor de rotonde, misleidend is omdat veel blikkers die knipperende oranje lamp aanzien voor "richting naar rechts" en ze er dus vanuit gaan dat je de rotonde direct gaat verlaten.

Dat weten we nu wel.

Je geeft richting aan, ook voor het verkeer dat de rotonde op wil rijden, zodat zij zien of je op de rotonde blijft of er vanaf gaat.

De toegevoegde waarde van richting aangeven is duidelijkheid creëren.

Wij hebben hier in NL niets aan Duitse verboden.

Blikkers moeten gewoon beter opletten en goed kijken, dat is niet het probleem van motorrijders die richting aangeven.
 
Laatst bewerkt:
De enige die er iets aan heeft dat jij richting naar links aangeeft is het verkeer achter je en die kunnen er gevoeglijk vanuit gaan dat je echt rechtsaf de rotonde op rijdt.

Nee. Het verkeer dat de rotonde op wil rijden ziet aan je naar links knipperende richtingaanwijzer dat je op de rotonde rijdt en ze dus even moeten wachten. Zonder knipper weten ze niet of je op de rotonde blijft, of 'm vergeten bent aan te zetten.
 
De toegevoegde waarde van richting naar links is dus helemaal 0.

Op de rotonde de richtingaanwijzer niet uitzetten is helemaal vreemd, want het overige verkeer weet niet waar je vandaan komt. "

Het mag dan een regel zijn, ik ben het met lennart eens dat wat jij schetst niet voor iedereen zo helder is als voor jou. Dus ik ben het niet met je eens.

Door richting naar links aan te laten staan, tot het moment dat je de rotonde verlaat, geeft namelijk heel helder aan dat je de bocht naar links op de rotonde blijft volgen. Het maakt dus niks uit waar je vandaan komt.

Ik ben voorstander van de knipper naar links aan te houden en pas naar rechts te knipperen op het moment dat je de rotonde gaat verlaten.

Hiermee voorkom je iedere vorm van twijfel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan