achterwiel loopt stroef

sjoerdvb

Die hard MF'er
13 sep 2007
314
0
Hallo,

Afgelopen week heb ik bij mijn suzuki bandit 600 (1999) de achterband en de remblokken vervangen.Na het wiel weer in de achterbrug gemonteerd te hebben loopt het achterwiel zeer stroef. Ik merk het ook duidelijk tijdens het rijden. Ik snap niet wat er niet goed is. Het het achterwiel al vaak eraf gehaald en nooit dit probleem gehad.

Ter info:
- rem zit los
- ketting zit niet te strak
- alle onderdelen ztten op de goede plek (werkplaatshandboek gecheckt)

Als ik bout op de achteras los heb loopt het wiel wel soepel, maar zodra ik deze vast draai gaat hij erg stroef. Alsof er druk op de lagers komt en deze het wiel helemaal vastdrukken.

Iemand enig idee wat ik niet goed doe?

Gr,
Sjoerd
 
"ik merk het ook duidelijk tijdens het rijden" ; als het probleem door je afstandsbussen (verkeerd geplaatst/ of het gemis daaraan) is gekomen, zou ik dan ook maar de wiellagers nakijken. Je gaat toch niet ermee rijden als een wiel zwaar draait?
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Afgelopen week heb ik bij mijn suzuki bandit 600 (1999) de achterband en de remblokken vervangen.Na het wiel weer in de achterbrug gemonteerd te hebben loopt het achterwiel zeer stroef. Ik merk het ook duidelijk tijdens het rijden. Ik snap niet wat er niet goed is. Het het achterwiel al vaak eraf gehaald en nooit dit probleem gehad.

Ter info:
- rem zit los
- ketting zit niet te strak
- alle onderdelen ztten op de goede plek (werkplaatshandboek gecheckt)

Als ik bout op de achteras los heb loopt het wiel wel soepel, maar zodra ik deze vast draai gaat hij erg stroef. Alsof er druk op de lagers komt en deze het wiel helemaal vastdrukken.

Iemand enig idee wat ik niet goed doe?

Gr,
Sjoerd

Na montage controleer je eea.
Daarom zou je niet moeten toekomen aan rijden.

Controleer of het in de naaf zit, of in de remklauw.
Daarna ga je dat verder inspecteren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Alvast de plaatjes:
suzuki-gsf600u-1999-x-germany-e22-rear-wheel_bigsue0053fig55_4f65.gif


suzuki-gsf600u-1999-x-germany-e22-rear-swinging-arm_bigsue0053fig53_1bb3.gif
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

Afgelopen week heb ik bij mijn suzuki bandit 600 (1999) de achterband en de remblokken vervangen.Na het wiel weer in de achterbrug gemonteerd te hebben loopt het achterwiel zeer stroef. Ik merk het ook duidelijk tijdens het rijden. Ik snap niet wat er niet goed is. Het het achterwiel al vaak eraf gehaald en nooit dit probleem gehad.

Ter info:
- rem zit los
- ketting zit niet te strak
- alle onderdelen ztten op de goede plek (werkplaatshandboek gecheckt)

Als ik bout op de achteras los heb loopt het wiel wel soepel, maar zodra ik deze vast draai gaat hij erg stroef. Alsof er druk op de lagers komt en deze het wiel helemaal vastdrukken.

Iemand enig idee wat ik niet goed doe?

Gr,
Sjoerd

Als je alles goed gemonteerd hebt nadat je alleen de remblokken hebt vervangen
en het wiel loopt stroef heb je niet de remcilinders schoon gemaakt.
Dan blijven de remblokken aanlopen tegen je remschijf omdat ze zich niet ver genoeg kunnen terugtrekken.
 
Ik vermoed dat een remklauw scheef staat, waardoor je zonder remmen al weerstand op de remschijf hebt.
Kijk eens goed met een zaklamp of de remblokken aan de linkerzijde en rechterzijde evenwijdig aan de remschijf zijn ?
 
Ik vermoed dat een remklauw scheef staat, waardoor je zonder remmen al weerstand op de remschijf hebt.
Kijk eens goed met een zaklamp of de remblokken aan de linkerzijde en rechterzijde evenwijdig aan de remschijf zijn ?
Die snap ik niet. Een remklauw die om wat voor reden dan ook scheef staat gaat toch niet automatisch remmen ?
 
Ooit met een kymco gehad, wiel as aandraaien en dan ging ie stroef lopen. Lagers gingen kapot. Nog een keer de lagers vervangen, zelfde verhaal. Uiteindelijk nieuw voorwiel gekocht. Zat blijkbaar toch iets niet goed
 
Bij monteren gewoon bij elke stap controleren eerst wiel terugplaatsen werkt dat prima mooi dan ketting erop werkt dat prima mooi remklauw eraan enz enz. Als je ergens in het proces opeens extra weerstand krijgt dan weet je gelijk waar je het zoeken moet

Merk je het ook als je ermee loopt wel geluid hoor je dan? Als je schijf aanloopt hoor je dat makkelijk
 
Die snap ik niet. Een remklauw die om wat voor reden dan ook scheef staat gaat toch niet automatisch remmen ?

Ik heb dit gehad met mijn motor. Bleek dat na een ongeval de sleepdienst waarschijnlijk aan de remklauw linksvoor de sleepkabel vast had gemaakt en hier krachten op zijn gekomen, daardoor scheef komen te staan. Hierdoor stond de remklauw links scheef, want in eerste instantie niet opviel.
Aan één kant stond een remblok dus onder een hoek tegen de remschijf gedrukt, waardoor weerstand. Wiel amper rond te draaien. Bij lossen van de as was de weerstand weg. Heel gek. Bij nader bekijken met een zaklamp viel mij op dat de klauw iets scheef stond t.o.v. de voorvork poot, en dus ook t.o.v. de remschijf. Kon duidelijk zien dat één remblok in ruststand al tegen de schijf drukte en de beide remblokjes niet evenwijdig met tussenruimte van de remschijf stonden.

Hierna de remklauw weer rechtgedrukt met een blokje hout en een koevoet, en het probleem was opgelost. Toen beide zijden weer netjes evenwijdig tussen remblokjes en remschijf, en na vastzetten van de wielas geen weerstand meer op de remschijf.

Voor de handelingen die jij verricht hebt lijkt het wel dezelfde symptomen te hebben. Maar of het dezelfde oorzaak is weet ik niet, maar je kan in ieder geval met een zaklamp even goed kijken of de remblokjes evenwijdig aan de remschijf zijn, en of er zichtbaar heel iets ruimte tussen de blokjes en remschijf zit.
 
nr 9 op plaatje 1 is vliegen


Die 9 bus die moet dan de bilnaad in zijn gevlogen *D Of die 9 zit op het lager in plaats van erin :X Wat ook nog zou kunnen is dat no 4 fout zot bedoel omgedraaid zit :)

Lachen dat iemand dan toch ermee gaat rijden om erop te hopen dat het probleem zich tijdens de rit vanzelf oplost :+
 
Laatst bewerkt:
Sorry voor mijn late reactie, ik heb geen tijd meer gehad om verder naar de motor te kijken. Vandaag wel weer bezig geweest. Ik had 1 remzuiger niet ver genoeg teruggeduwd. Ook al zat er geen druk op mijn achterrem (pedaal helemaal los), toch remde hij continu. Alles was verder wel goed gemonteerd. Ik had er maar een klein stukje mee gereden. Nu de remcilinders in zijn geheel teruggeduwd en probleem is verholpen.

Dank voor de reacties!!!

Ben nu mijn rem aan het ontluchten, maar er komt geen druk op. Denk dat hij ergens lekt of dat de zuigers gewoon helemaal vast zitten en de remklauw gereviseerd moet worden, wordt vervolgd.
 
dat ontluchten wil dus niet lukken. Ik krijg er totaal geen druk op. Er komt ook weinig tot geen olie uit de nippels.

Zo doe ik het:
olie bijgevuld, rem paar keer op en neer pompen, ingedrukt houden, ontluchtingsnippel slag los, olie eruit laten lopen (komt dus nauwelijks iets uit), nippel weer dicht etc etc
Maakt het iets uit of de kap op het olieresevoir zit ja of nee? (ik dacht van niet)

Wat doe ik fout? Als hij ergens lekt zou ik dat moeten merken omdat er ergens olie uitkomt toch?
 
Terug
Bovenaan Onderaan