Dellorto phbh 28 vraag, 2- of 4 takt?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.079
8.226
Assen
Dag mensen,
ik ben bezig een dellorto phbh 28mm ND 2-87 op mijn 1991 jawa 350 twin te proberen.
Er zijn-aangeraden- onderdelen onderweg en ik probeer na een paar testritten te achterhalen wat er in zit.
Er zit een DT264 (geen tikfout) naaldbuis in, en hier is geen info over te vinden, zelfs geen vermelding van het ding zelf, of hij voor een 2- of 4 takt is.

Dit type wordt volgens Dellorto.it voor 2 en 4 takt gemaakt, maar weet iemand of hier in de boringen ook verschil in zit?
Oftwel, kun je van een 4-takt versie een 2-takt versie maken? en hoe kom je er achter welke je hebt?

Meer info, er zit op de mijne een 40 schuif in en op het huis zit aan de aanzuigkant schroefdraad voor een kunststof flens..

Lol, ik heb net de av266 gasbuis binnen gekregen die op deze carb zou moeten passen, maar dat doet hij niet.. de schroefdraad zit op de verkeerde plek..
 
Laatst bewerkt:
Hiehier een plaatje van de buizen

Ja ik ken de site en ken de data, maar zoals ik schreef, de geleverde delen, die ik voor deze carburateur heb gekocht, passen niet. Ze kunnen er niet in.
Misschien is er veel verschil tussen de diverse 28mm phbh's?
Bijn eurocarbs weten ze het zelfs ook niet..

Ik heb de verkoper gemaild, zal na het weekend worden.. ipv een andere naaldbuis hebben ze me een chokesproeier gestuurd, wellicht zijn er meer fouten gemaakt..

Ik heb intussen nog niets gevonden over de buis DT264, maar wel dat de phbh 28 ND op de '98 cagiva 125 is gezet.. dus dat is goed nieuws in het 2- of 4 takt verhaal..
Dat de gasbuis die er in zat het type met gaatjes aan de zijkant is, schijnt tegenstrijdig te zijn.., maar hier ontbreekt me de expert-kennis..
 
Laatst bewerkt:
Ander nieuws, het schijn voor (alleen voor-?) dellorto zo te zijn dat een gasbuis met gaatjes, zoals die bij de mijne zitten, voor 4 takt is.. maar de cavia 125 is toch een 2 takt?
Kan iemand deze ponering bevestigen of verwerpen?
( wist je trouwens dat mensen en cavia's de enige eh, dieren zijn die niet hu eigen vit. C kunnen aanmaken?
 
jij maakt het altijd veel moeilijker dan het is volgens mij. je hoeveelste carbu is dit reeds ?

pleur dat ding er gewoon op en probeer hem af te stellen af met wat je hebt voor je dingen gaat bestellen.
 
@cmk, phbh's worden ERG veel op 2takten gebruikt....
De links ken ik maar geven geen antwoord op mijn vragen.De mensen van carburateurwinkel weten het ook niet... wel dank voor je moeite! :Y
 
Laatst bewerkt:
jij maakt het altijd veel moeilijker dan het is volgens mij. je hoeveelste carbu is dit reeds ?

pleur dat ding er gewoon op en probeer hem af te stellen af met wat je hebt voor je dingen gaat bestellen.

Heb ik reeds getracht.. verzuipt bovenin, deellast te rijk..
Naald onderin op deellast bijna acceptabel, maar verzuip/falende bougies. na ca. 10km op snelweg/bovenin..
 
Laatst bewerkt:
Ik heb tips gekregen vanuit een buitenlands jawa forum voor de eerder genoemde schuif (aanwezig) sproeiermaat(besteld, plus wat maten er omheen) naald (heel setje van die dingen besteld) en gasbuis(past niet..)doch.. wel voor de dellorto 28mm phbh..is zelfde carb die ik hier heb..
dus raadsel..
Zelfs de experts van online shops weten het niet dus heeeeel misschien ligt het dit keer niet aan mij?
Ik ben benieuwd of hier iemand is met expert-kennis van deze dingen..

Ik kan me berusten dat hij altijd nog beter-dan op origineel- loopt op de rammelende koso sunworld,
 
Maar.. het moeilijker maken dan het is..is misschien wel een zeer punt..
Ik zal he er weer eens met m;n therapeut over hebben.. :Y
maar goed, gasbuis besteld voor deze carb, en past niet? paniek? net als veel delen voor de mikuni-waarvan ik tips kreeg dat 'rt dan helemaal toppie zou zijn- en niet passen/mixen, wel veel geld kwijt?
Andere mensen wel met jawa en phbh rijden? en ook geen antwoord kunnen geven?
Argh! :X
 
Heb ik reeds getracht.. verzuipt bovenin, deellast te rijk..
Naald onderin op deellast bijna acceptabel, maar verzuip/falende bougies. na ca. 10km op snelweg/bovenin..

maak het jezelf gemakkelijk :

1/ hoofdsproeier juist, dus volgas open de juiste maat zoeken. hoe het middengebied op dat moment is heeft totaal geen belang.
2/ naald en als het echt niet lukt ook naaldbuis afstellen zodat hij goed rijdt tussen 1/4 en 3/4 gas open, en mooi reageert op gascommando's
3/ mengschroef/stationnair afstellen

dus zo lang je niet de juiste hoofdsproeier hebt, moet je niet met je naald bezig zijn.
 
..maar wel kennelijk met gasbuis?

ik weet niet wat je daarmee bedoelt.

ok, het zou kunnen dat je een andere naaldsproeier nodig hebt voor je de juiste hoofdsproeier vind, maar dan alleen als de doorlaat tussen de naaldbuis en naald kleiner zou zijn dan de hoofdsproeier. want dan treed deze combinatie op als limiterende factor. die kans lijkt mij echter heel klein en ben ik nog niet tegen gekomen.
 
..maar wel kennelijk met gasbuis? ik ken de basis-theorie.. maar mis de kennis over de gasbuizen en er is veel, erg veel tegenstrijdige info../

Carburateurs afstellen - NOPPENFORUM

De onderstaande regels kunnen dan als goede leidraad gehanteerd worden.

De volgorde van afstellen is altijd van hoog naar laag toerental.
1 ¾ tot vol open gasklepopening
2 ¼ - ¾ gasklepopening
3 tot ¼ gasklepopening
4 stationair
 
http://noppenforum.messageboard.nl/forum/viewtopic.php?t=14443

De onderstaande regels kunnen dan als goede leidraad gehanteerd worden.

De volgorde van afstellen is altijd van hoog naar laag toerental.
1 ¾ tot vol open gasklepopening
2 ¼ - ¾ gasklepopening
3 tot ¼ gasklepopening
4 stationair
Dank voor je moeite mar dit heeft niet betrekking op mijn vraag...
 
ik weet niet wat je daarmee bedoelt.

ok, het zou kunnen dat je een andere naaldsproeier nodig hebt voor je de juiste hoofdsproeier vind, maar dan alleen als de doorlaat tussen de naaldbuis en naald kleiner zou zijn dan de hoofdsproeier. want dan treed deze combinatie op als limiterende factor. die kans lijkt mij echter heel klein en ben ik nog niet tegen gekomen.

Wel, met een 4 takt buis zou je een 2 takt niet goed lopend kunnen krijgen.. tot nu toe lijkt met deze carb deze theorie te kloppen.
Eerst maar eens kijken waarom de voorgeschreven 2 takt gasbuis niet in deze carb past..
 
Wel, met een 4 takt buis zou je een 2 takt niet goed lopend kunnen krijgen.. tot nu toe lijkt met deze carb deze theorie te kloppen.
Eerst maar eens kijken waarom de voorgeschreven 2 takt gasbuis niet in deze carb past..

in jouw geval kan de naaldbuis niet de limiterende faktor zijn, want dan zou hij niet rijk genoeg te krijgen zijn en altijd te arm blijven omdat de combi naald/buis te weinig door laat. hoodsproeier en naald/buis zitten in 1 rechte lijn en er kan maar 1 (of beide indien ze heel toevallig dezelfde doorlaat hebben) bepalen hoeveel benzine er door mag.
dus toch eerst hoofdsproeier juist krijgen en dan pas de rest.
 
Ik snap je logica, en dit heb ik aanvankelijk met het spul wat er in zit uiteraard geprobeerd.

Maar met zowel een duidelijk te kleine tm/ te grote HS krijg ik 'm niet goed.

Toen ben ik verder op zoek gegaan naar info en zowel op een jawa site als de scootersite die hierboven gelinkt staat raadden ze deze 2 buizen i.c.m 2 spec. naalden aan..

Die 2 naaldbuizen zullen toch misschien om een reden voor deze 2 takten aangeraden worden, maar waarom hij niet in deze carb past...

Maar het bedrijf heeft meer fouten in deze zending gemaakt, misschien is het een verkeerd type, al heb ik geen info kunnen vinden dat je deze naaldbuis in diverse uitvoeringen hebt..
 
Niet om heel lullig te doen....maar als je bestellijst net zo duidelijk is als de foto aan het begin van de post,kan ik me enige verwarring voorstellen.
Hoop evengoed wel dat je het nu eens goed uitgevogeld krijgt ,het lijkt haast een hobby van je te worden om zoveel mogelijk carb's te proberen.
Succes.

groet,Auke.
 
Zo.. net een vriendelijk mailtje van een NL- dellorto boer gehad, hij bevestigde me dat je voor de av-buizen inderdaad een andere bus moet in zetten..
en ook/zelfs hij wist nix zinnigs te zeggen over het onderschied/wel/geen gaatjes- tussen 2- en 4 takt naaldbuizen...

eerst de reactie van scooter-center afwachten die me verkeerde onderdelen heeft geleverd..

Intussen zit er een mikuni type 360 op.. waarvan de plunjerchoke het niet doet(wil niet starten op choke, en als hij net loopt, valt hij meteen uit zodra je de choke indrukt)

Op zich wel humor dat ik toe nu toe de beste resultaten heb met zo'n rammelende koso sunworld..
 
Stel die Koso sunworld wat beter af en laat die er onder zitten als hij daar het lekkerst op loopt.

Straks heb je meer dan de waarde van de Jawa uitgegeven aan carburateurs en onderdelen, lijkt me niet de bedoeling.
 
Terug
Bovenaan Onderaan