Dellorto phbh 28 vraag, 2- of 4 takt?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.116
8.242
Assen
Dag mensen,
ik ben bezig een dellorto phbh 28mm ND 2-87 op mijn 1991 jawa 350 twin te proberen.
Er zijn-aangeraden- onderdelen onderweg en ik probeer na een paar testritten te achterhalen wat er in zit.
Er zit een DT264 (geen tikfout) naaldbuis in, en hier is geen info over te vinden, zelfs geen vermelding van het ding zelf, of hij voor een 2- of 4 takt is.

Dit type wordt volgens Dellorto.it voor 2 en 4 takt gemaakt, maar weet iemand of hier in de boringen ook verschil in zit?
Oftwel, kun je van een 4-takt versie een 2-takt versie maken? en hoe kom je er achter welke je hebt?

Meer info, er zit op de mijne een 40 schuif in en op het huis zit aan de aanzuigkant schroefdraad voor een kunststof flens..

Lol, ik heb net de av266 gasbuis binnen gekregen die op deze carb zou moeten passen, maar dat doet hij niet.. de schroefdraad zit op de verkeerde plek..
 
Laatst bewerkt:
Hmm
Het lijkt er op dat ik altijd een totaal verkeerd idee van goede kleur van een 2 takt bougie heb gehad, en ja ik zie wit waar jullie bruin zien, en dat is dan kennelijk zo.
Mijn bovenstaande reacties zijn echter niet correct. Ik heb 't ook nog niet eerder meegemaakt dat jullie andere mensen zo 'dollen', dus mijn excuus hiervoor.
Voor de dello heb ik een 2 tal buis/naald combi's van het net opgevangen die ik wil proberen, maar moet eerst dus die tussenbus zien te vinden om de carb om te bouwen.

Intussen een mikuni type 360 met HS 120, andere buis/naald er op gezet. Loopt helemaal niet verkeerd maar de choke functioneerd vaak niet, da's wel lastig(kanalen zijn wel schoon, maar denk dat het met het doel/ontwerp van deze carb te maken heeft)
 
Nog heel even over de kleur van de bougie.Als ik de foto heel goed bekijk dan zit er witte as afzetting in de bougie tegen de buitenschacht van de bougie.Dit lijkt mij te komen doordat de bougie zelf te heet wordt.
Hierdoor wordt ook de isolator neus veel te heet en krijg je een vertekend beeld van de bougiekleur en dus de afstelling.
Volgens mij is dit de bougie uit je getunende 1 cilinder jawa en gezien de betere vulling daardoor en de hogere compressie verhouding lijkt het mij dan ook niet heel onlogisch om de conclusie te trekken dat er nu een "kouder"type bougie in moet.

Even verduidelijken. Bij onze suzuki rg500 2takt wegracer hadden wij ,als de motor nog koud was,een warme graad bougie nodig om hem gestart te krijgen en warm te draaien. Vervolgens gingen er speciale koude racebougies in waarmee het onmogelijk was om de motor gestart te krijgen als deze nog koud was.Deze sloegen dan alleen maar vet of gingen stuk.

Dus ja bougies lezen is echt een vak apart en voor maar weinigen weg gelegd. Kost veel tijd om te leren en er ervaring in te krijgen.
En je moet kunnen begrijpen en redeneren waarom en hoe.
 
Heb ik gedaan! dank voor de tip! ik wacht nog op die andere houderbus voor de naaldbuizen die ik moet vervangen.. een carb-boer zou 'm wel/niet bestellen...
 
Het is ook belangrijk hoe je de kleur interpreteert en met name de omstandigheden. Je moet namelijk de motor flink op toeren houden, bijvoorbeeld op de snelweg. Je zoekt naar een geschikte plaats om te sleutelen; dus dat wordt een parkeerplaats. Zodra je weet waar je de bougie eruit draait - dus eerst moet je dat goed weten - en of het mogelijk is de machine zo snel mogelijk op een veilige plek tot stilstand te brengen. Zorg dat je het juiste gereedschap bij je hebt en dan ga je rijden. Dus enige kilometers (liefst volgas). Je rijdt de afrit op en laat de motor niet decelereren; dus niet afremmen op de motor! Dat wil dus zeggen; gas dichtdraaien, ontkoppelen en tegelijkertijd contact uit en versnellingsbak in de vrij (de machine mag absoluut door het rijden de verbrandingsmotor niet aandrijven) en dan naar je sleutelplek freewheelen. Bougie eruit draaien en dan pas heb je een indicatie over de kleur. Zodra de motor maar even op overrun heeft gedraaid (door het rijden wordt de verbrandingsmotor aangedreven) of je staat stationair te draaien is de kleur van de bougie verandert en dus kan je niet betrouwbaar de bougie 'lezen'.
 
Het is ook belangrijk hoe je de kleur interpreteert en met name de omstandigheden. Je moet namelijk de motor flink op toeren houden, bijvoorbeeld op de snelweg. Je zoekt naar een geschikte plaats om te sleutelen; dus dat wordt een parkeerplaats. Zodra je weet waar je de bougie eruit draait - dus eerst moet je dat goed weten - en of het mogelijk is de machine zo snel mogelijk op een veilige plek tot stilstand te brengen. Zorg dat je het juiste gereedschap bij je hebt en dan ga je rijden. Dus enige kilometers (liefst volgas). Je rijdt de afrit op en laat de motor niet decelereren; dus niet afremmen op de motor! Dat wil dus zeggen; gas dichtdraaien, ontkoppelen en tegelijkertijd contact uit en versnellingsbak in de vrij (de machine mag absoluut door het rijden de verbrandingsmotor niet aandrijven) en dan naar je sleutelplek freewheelen. Bougie eruit draaien en dan pas heb je een indicatie over de kleur. Zodra de motor maar even op overrun heeft gedraaid (door het rijden wordt de verbrandingsmotor aangedreven) of je staat stationair te draaien is de kleur van de bougie verandert en dus kan je niet betrouwbaar de bougie 'lezen'.

I know.. ;)
 
About “Plug Reading” - In the 1970s spark plug “reading” was a very commonly used means of fine tuning race engines. Sadly, this method was only valid for main-jet setting, and it required that the rider get a clean “plug-chop” (simultaneously shutting off from full-throttle, and hitting the kill button while at peak rpms in high gear). If you do not have a clean plug chop, the plug reading is useless. In later years, the real time deto-sensors introduced in the 1990s made plug reading a Neanderthal means of fine tuning, and no professionals do it anymore. It also bears noting that today’s pump gasolines (laden with oxygenates and varying ethanol percentages) do not “color” spark plugs nearly as quickly as race gas (or 1970’s pump gas). The long time it takes today’s pump gas to properly color a plug is even more reason to not bother with reading plugs. There is certainly validity to looking at the spark plugs on a regular basis just to confirm the there are no internal catastrophes in progress. But for fine tuning, plug reading is a process that takes up so much time and offers such questionable precision, no professional tuners rely on it anymore. Another tuning fable that still surfaces occasionally is that different areas of the spark plug tip/electrode are indicators of various low speed jetting ranges. This is absolutely untrue, and it always has been untrue.

Mikuni Carburetor Tuning for Vin
 
About “Plug Reading” - In the 1970s spark plug “reading” was a very commonly used means of fine tuning race engines. Sadly, this method was only valid for main-jet setting, and it required that the rider get a clean “plug-chop” (simultaneously shutting off from full-throttle, and hitting the kill button while at peak rpms in high gear). If you do not have a clean plug chop, the plug reading is useless. In later years, the real time deto-sensors introduced in the 1990s made plug reading a Neanderthal means of fine tuning, and no professionals do it anymore. It also bears noting that today’s pump gasolines (laden with oxygenates and varying ethanol percentages) do not “color” spark plugs nearly as quickly as race gas (or 1970’s pump gas). The long time it takes today’s pump gas to properly color a plug is even more reason to not bother with reading plugs. There is certainly validity to looking at the spark plugs on a regular basis just to confirm the there are no internal catastrophes in progress. But for fine tuning, plug reading is a process that takes up so much time and offers such questionable precision, no professional tuners rely on it anymore. Another tuning fable that still surfaces occasionally is that different areas of the spark plug tip/electrode are indicators of various low speed jetting ranges. This is absolutely untrue, and it always has been untrue.

Mikuni Carburetor Tuning for Vin
Dank voor deze post! Dit lijkt m'n vraagstelling/twijfel/niet snappen te bedingesen..
Zou dit artikel ook voor onze benzine(wellicht Amerikaanse bron?) gelden?
Hmm dus iedereen moet een testbank met sensor thuis hebben ...
 
Over benzine gesproken; Amerikaanse brandstof is over het algemeen slechter van kwaliteit dan de Nederlandse. Nu hoef je je daar bij een Jawa (ik heb een 640 en een 641) weinig van aan te trekken. Je verprutst het toch al met de mengsmering en de relatief lage compressieverhouding vereist geen Super Plus (98) of een dergelijke benzine met een 'hoog' octaangetal.
 
Oh, dat maakt het allemaal minder handig... -O- Dan zit het ding er permanent op!


Dat is juist wel handig, heb je altijd controle en kan je op tijd ingrijpen als er iets mis dreigt te gaan.

Voor de sensor boor je een gat in je voorbocht en daar Las je een busje met inwendige schroefdraad op, daar schroef je die sensor dan in.
 
Laatst bewerkt:
8-)
Als ik nu normaal werk/inkomen had zou'k er nog gek genoeg voor zijn ook.. een jawa lijkt me met uistek geschikt, maar die gt750 met injectie hier had toch ook een klemmert gehad?
Nou ja, ik weet niet precies hoe en wat.. ik vind het wel een kunststukje!

Klopt, de gt had een klemmer gehad maar als ik me niet vergis was die al niet helemaal 100% toen hij begon. Ik weet het ook niet precies meer hoor.

Vind zon EFI set ook erg interessant voor mijn Z200 (4takt) maar ze zijn inderdaad stevig aan de prijs. -O-
 
Dat is juist wel handig, heb je altijd controle en kan je op tijd ingrijpen als er iets mis dreigt te gaan.

Voor de sensor boor je een gat in je voorbocht en daar Las je een busje met inwendige schroefdraad op, daar schroef je die sensor dan in.
Kijk, dis als je't op een andere motor wil gebruiken kun je'm losschroeven en gat dichtschroeven..Ik heb me wel laten vertellen dat uitlaatmateriaal heel naar last ivm het koolstof, maar de bocht moet wel dik genoeg zijn?
 
HEEL interessant.. en die sensor kit :+ je vast in de uitlaatdemperopening?
En dan moet je het ding nog kunnen interpreteren...Er zit vast wel een handleiding bij..

:N , juist zo ver mogelijk bij de demper/uiteinde uitlaat vandaan. Lambda sensor werkt met zuurstof verschil. Als je hem dus in je demper hangt, en dus bijna in de buitenlucht, is er weinig verschil te meten ;) .
Je zal dus ergens na de uitlaatpoort een gat moeten boren en hier een schroefdraadbus in lassen, waar je de lambda sensor/sonde in draait. Beetje werk maar is de meest betrouwbare meting.
 
Terug
Bovenaan Onderaan