verslapte klepveren

PietjePukkie

MF'er
7 mei 2015
94
18
Nijmegen
Hier een vraag voor de doorgewinterde sleutelaars.
Kan het voorkomen dat drukveren door lang ingedrukt staan hun spanning verliezen?
Ik denk dan aan klepveren die maximaal ingedrukt blijven bij motoren die wat langer stilstaan. Ik zie hier wel vaak dat koppelings-drukveren vervangen worden omdat ze verslapt zouden zijn. Maar ik hoor dat nooit over klepveren.
In de WPHB staat wel vaak een testje om de spanning te controleren.
Zou het mogelijk kunnen zijn dat een klepveer lam is geworden, na lang ingedrukt te hebben staan
Heeft iemand daar ervaring mee?
 
Laatst bewerkt:
Denk dat dit bij "moderne" motoren wel binnen de veiligheidsmarge valt.
Bij oudere motoren met meer kritische sportievere kleptiming/lift en hogere toerentallen, kan dit denk ik wel een reëel probleem zijn.
Ik heb ooit een Laverda SFC drie cilinder gehad, waarbij er een fabrieksmodificatie was om de veren te vervangen voor dubbele veren.
Alleen beetje jammer dat ze de merktekens verkeerd hadden gezet op de nokkenastandwielen, heeft me destijds twee keer gebroken kleppen gekost.
 
Ik heb ooit een Laverda SFC drie cilinder gehad, waarbij er een fabrieksmodificatie was om de veren te vervangen voor dubbele veren.

zal niet gedaan zijn vanwege te slappe (wordende) veren, maar om resonantie van de veren te voorkomen. 2 verschillende veren hebben een verschillende resonantie frekwentie, en de ene voorkomt dat de andere gaat resoneren
 
Denk dat dit bij "moderne" motoren wel binnen de veiligheidsmarge valt.
Bij oudere motoren met meer kritische sportievere kleptiming/lift en hogere toerentallen, kan dit denk ik wel een reëel probleem zijn.
Ik heb ooit een Laverda SFC drie cilinder gehad, waarbij er een fabrieksmodificatie was om de veren te vervangen voor dubbele veren.
Alleen beetje jammer dat ze de merktekens verkeerd hadden gezet op de nokkenastandwielen, heeft me destijds twee keer gebroken kleppen gekost.

Die mod lijkt mij eerder om in hogere toeren zwevende kleppen tegen te gaan en niet perse dat de veren slap worden.

Zoals je klepveren gebruikt worden zullen ze uiteraard altijd in het elastische deel van de vervorming blijven, ik heb geen idee of er op lange termijn zeg maar 10 jaar stil staan ook verandering optreed, al lijkt het me zeker mogelijk. Mocht je waardes hebben zou ik je altijd kunnen helpen. Op mijn werk ik heb toegang tot apparatuur om veren te controleren (wegen)
 
zal niet gedaan zijn vanwege te slappe (wordende) veren, maar om resonantie van de veren te voorkomen. 2 verschillende veren hebben een verschillende resonantie frekwentie, en de ene voorkomt dat de andere gaat resoneren

Ja klopt, maar ik dacht na de eerste klepbreuk dat het toch ook geen kwaad zou kunnen als ik ook de dubbele veren zou monteren.
Bleek achteraf niet de oorzaak.

@TS:Als het geen bekende kwaal is van een Transalp, en je hebt geen concrete aanleiding, zou ik me geen zorgen maken; er zijn zoveel motoren die lang stilstaan en geen probleem krijgen van de klepveren.

Als je het toch uit elkaar hebt liggen voor bijvoorbeeld klepseals te vervangen, kun je misschien wel overwegen om ze te vernieuwen, afhankelijk van de prijs.
 
Veren in het algemeen, en dus klepveren ook, kennen een verschijnsel genaamd "metallurgische kruip" wat eigenlijk neerkomt op het verplaatsen of rangschikken van kristallen op atomair niveau. Bij een constant belastte veer kunnen in de loop van jaren atomen zich (her)rangschikken waarbij het bewust verstoorde kristalrooster (wat zorgt voor de vereiste materiaalspanningen) zich langzaam gaat herschikken en de veer dus slapper en korter wordt.

Temperatuurwisselingen versnellen dit proces in hoge mate.

Dus klepveren kunnen wel degelijk slapper worden alleen hoe snel dat proces verloopt zou ik niet weten.

In het hobby circuit waar ik me ook bezig hou (oude Corvettes) is controle op indrukkracht en lengte van klepveren bij 40 jaar oude motoren vrij gebruikelijk. Niet zelden worden klepveren gevonden die mm's korter zijn dan origineel en niet meer aan de vereiste kracht bij een bepaalde indruklengte komen
 
Laatst bewerkt:
Je mag er van uitgaan dat de fabrikant een klepveer voor gebruiksmotoren zodanig heeft geconstrueerd dat de belasting altijd in het elastisch gebied zal blijven.

Incidentele belasting:
Normaal gesproken verloopt de indrukking van een veer volgens de "Wet van Hooke".
Dat betekent dat externe krachten hoekverdraaiing (torsie) of rek veroorzaken wat geheel verloopt binnen het elastisch gebied. Bij grotere kracht wordt de verandering plastisch en is niet-omkeerbaar. Resultaat: Blijvende vormverandering. Hogere temperatuur zal de rek-grafiek van Hooke in negatieve zin beïnvloeden.

Continue wisselende belasting:
Een klepveer is natuurlijk bij uitstek een onderdeel wat miljoenen keren wisselend belast wordt.(is eigenlijk schommelbelasting) Ook hiervan bestaan grafieken (Wöhle-kromme) die de belastbaarheid aangeven op de lange duur. Die belastbaarheid zal natuurlijk door veel wisselingen lager zijn dan van een incidentele indrukking.

Hoge temp en langdurige spanning op de moleculen zal ook kruip veroorzaken.
De veerhoogte kan/ zal op lange duur veranderen.

De klepveren zijn speciaal ontworpen voor de plek waar ze zitten. Daarom is iha niet nodig om alles los te maken om te controleren. Of er moet een duidelijke reden voor zijn. Toch als de veren wel zijn gedemonteerd is het een heel simpele meting om even de veerhoogte te controleren. :P
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan