Project: Yamaha XS 360 uit 1977 Caféracer

Rozenberg

MF'er
6 nov 2016
34
0
Zeeuws-Vlaanderen
Dag allemaal,

Gisteren heb ik mijzelf even kort voorgesteld: http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/419976/Rozenberg-stelt-zich-voor-caf%E9racer-Yamaha-XS-360-.html.

Enkele weken geleden heb ik mijn eerste wegmotor gehaald, een Yamaha XS 360 uit 1977.
Hij stond al meer dan een half jaar te koop bij een motorzaak in de buurt. Toen ik de beste man belde om eens te komen kijken, had hij hem helaas net naar de veiling gebracht. Toen werd het dus bieden... Uiteindelijk heb ik 'm voor een mooi bedrag kunnen kopen. Het nadeel is wel dat je niet precies weet wat je koopt. Uiteraard had ik wel bij de eigenaar geïnformeerd, maar het is altijd afwachten of dat hij eerlijk is in zo'n geval.

Resultaat:
-een voorrem die zo vast zit, dat hij met twee man duwen moeilijk vooruitkomt.
-een kapotte accu.
-geen motorolie in het reservoir.
-ontzettend geroeste tank.
-gelukkig wel compressie!
-Van mijn neef weet ik, die toevallig een tijd geleden was gaan kijken, dat de motor nauwelijks tot niet start en dat er ether voor nodig was om maar iets van geluid eruit te krijgen.

full

full

full



Dag 1:
Het achterspatbord plus licht eraf gehaald. Tevens het zadel, zodat ik beter bij de accu kan. Een nieuwe accu besteld bij de motorzaak in de buurt. Aangezien de XS 360 een zeldzamere verschijning is dan zijn grotere broer de XS 400 valt het nog niet mee een passende accu te vinden. Inmiddels ben ik al twee accu's verder en nog geen enkele die past. Ik hoop op moment van schrijven (7-11-2016), er morgen een te hebben die wel past.
full

full



4 tm 7 november
De afgelopen paar dagen heb ik de tank ontroest en opnieuw gecoat. Helaas ben ik vergeten een foto te maken van de geroeste tank. Maar hij was zo roest dat wanneer je je vinger over de binnenkant haalde deze oranje was.

Wat heb ik gedaan:

-Een Tank Cure set gekocht.
-De tank gereinigd met Tankreiniger.
-Tien maal goed uitgespoeld met water, vervolgens goed laten drogen.
-De andere dag grind in de tank gedaan en goed geschud.
-Grind eruit.
-Ontroester erin, goed geschud om het uur. Dit in de woonkamer, op kamertemperatuur.
-Goed nagespoeld met water, uitgeblazen met de compressor en vervolgens gedroogd met een verfbrander.
-De tank nog een nachtje laten drogen bij de verwarming in huis.
-De coating aangebracht.
-En nu 7 dagen laten drogen.

full



Wat ga ik deze week nog doen:
-voorrem ontluchten.
-motorolie bijvullen.
-bougies nakijken, eventueel vervangen.
-tank kraantje reinigen.
-mocht ik nog tijd over hebben: de caberateurs eraf halen en sonisch reinigen.

Tank kraantje
Het tank kraantje is ontzettend vuil. Naast het stangetje wat de tank in gaat zitten twee gaatjes. Deze heb ik op het moment van de foto als een klein beetje schoongemaakt, lees met een schroevendraaier er roest deeltjes uitgehaald. Hoe kan ik het beste dit kraantje schoonmaken? Ik heb het proberen open te schroeven, maar toen kwam ik op een zwart plasticplaatje uit, ik denk dat het een membraan is, verbeter me als ik het fout heb. Rustig afgebleven toen het niet 123 losliet en vervolgens netjes terug dicht geschroefd. Echter heb ik toen geprobeerd de onderkant open te halen, maar door een versleten kop van de bout lukte dit me niet. Als het nodig is de onderkant open te maken, kan ik hier eventueel met behulp van een ijzerzaag het kruisje terug wat inkepen.
full

full

full

full

full

full





Aangezien dit voor mij allemaal nieuw is, zijn tips van harte welkom!

Met vriendelijke groet,

Serge
 
Dankje Boskawouter! Wat versta je onder IMAL schroevendraaiers? Google weet namelijk het antwoord hier niet op. Die JIS schroevendraaiers is wel een goede tip, ik denk dat ik zo'n driedelig bitsetje aanschaf, voordelig in prijs en ik heb nog wel een passende opzet schroevendraaier liggen.
 
Volgende tip. Niet de remmen voorzien van verse remvloeistof maar uit elkaar halen en reviseren (lees inwendig reinigen en zien wat herbruikbaar is). De rem loopt niet vanzelf aan.

Kijk ook naar de leeftijd van de remleidingen grote kans dat hij nog origineel is en bedenk dan dat een fabrikant meestal adviseert om elke 4 jaar dit te vernieuwen.

Veel succes met opknappen.
 
Dankje Boskawouter! Wat versta je onder IMAL schroevendraaiers? Google weet namelijk het antwoord hier niet op. Die JIS schroevendraaiers is wel een goede tip, ik denk dat ik zo'n driedelig bitsetje aanschaf, voordelig in prijs en ik heb nog wel een passende opzet schroevendraaier liggen.



Imal is kruipolie ;)

bol.com | Griffon - Kruipolie Imal - 300 Ml


Leuk project :t
 
Laatst bewerkt:
Volgende tip. Niet de remmen voorzien van verse remvloeistof maar uit elkaar halen en reviseren (lees inwendig reinigen en zien wat herbruikbaar is). De rem loopt niet vanzelf aan.

Kijk ook naar de leeftijd van de remleidingen grote kans dat hij nog origineel is en bedenk dan dat een fabrikant meestal adviseert om elke 4 jaar dit te vernieuwen.

Veel succes met opknappen.

Daar heb ik inderdaad al wat over zitten lezen hoe dat moet. Ik zal me er eens verder in verdiepen. Oké dat wist ik niet, weer wat geleerd. Wat kan er mee gebeuren als ze niet vervangen zijn. Lekken?
 
De schroeven van de benzinekraan zijn allemaal bolkopschroeven.

Schaf jezelf een vlechttang of een kleine nijptang aan en zet die haaks op de kop. Zo krijg je die schroeven makkelijk los.

Hetzelfde zal je bij de carburateurs tegen komen.
 
Oude leidingen geven remkrachtverkies en omdat de remmen uit die tijd toch al niet te vergelijken zijn met huidige is elke vorm van verlies niet fijn.

Yamaha bouwde en bouwt modulair. Remdelen zijn dus goed verkrijgbaar. Ook gewoon nog bij de dealer.
 
Al veel verschillende soorten WD40's en andere kruipolies staan, dus dat zit wel goed.

Als je dat bedoelde is het goed :) (en anders de 3067 topics betreffende WD40 ff lezen)

De schroeven van de benzinekraan zijn allemaal bolkopschroeven.

Schaf jezelf een vlechttang of een kleine nijptang aan en zet die haaks op de kop. Zo krijg je die schroeven makkelijk los.

Hetzelfde zal je bij de carburateurs tegen komen.

Pas van toepassing wanneer het stadium van mogelijk hergebruik van de schroeven ver gepasseerd is wat mij betreft. Verder goede tip ;)

Oude leidingen geven remkrachtverkies en omdat de remmen uit die tijd toch al niet te vergelijken zijn met huidige is elke vorm van verlies niet fijn.

Aanvulling; gaar dus en gevaarlijk wegens leeftijd en te vervangen door moderne staalomvlochten leidingen die (vrijwel) niet uitzetten bij remmen waardoor je meer druk opbouwt achter je remzuiger.
 
Dank jullie wel voor het advies! Dank je Jasper, ik volg jou ook haha.

Maar wie o wie weet hoe ik mijn kraantje moet schoonmaken? En hoe dat zit met de membranen?
 
Vind ze altijd onwijs gaaf deze modellen. Heb zelf twee keer een xs400 gehad waarvan eentje in superstaat. Betrap mezelf er nog regelmatig op dat ik op marktplaats kijk of ze er nog zijn.

Vind ook deze vierkantere tank een stuk mooier dan de ronde tank die op de meer chopper xs modellen zitten alleen jammer dat hij is over geverft. Vind die originele tank altijd wel kicken.

Wat is het plan met de motor? Gewoon de standaard vercaferacering? rond profiel aan de achterkant en een ander zadel?
 
Vind ze altijd onwijs gaaf deze modellen. Heb zelf twee keer een xs400 gehad waarvan eentje in superstaat. Betrap mezelf er nog regelmatig op dat ik op marktplaats kijk of ze er nog zijn.

Vind ook deze vierkantere tank een stuk mooier dan de ronde tank die op de meer chopper xs modellen zitten alleen jammer dat hij is over geverft. Vind die originele tank altijd wel kicken.

Wat is het plan met de motor? Gewoon de standaard vercaferacering? rond profiel aan de achterkant en een ander zadel?

Gaaf, origineel of ook een café van gemaakt? Jaa die vierkante tanks hebben wel wat unieks he.

Dit zijn paar voorbeelden die ik zelf erg mooi vind (zo iets moet het ook gaan worden):
full

full

full

full

full

full
 
Kijk ook eens op xs400.com! Ik heb ooit een 400 gehad maar op dat forum werden ook wel 360's besproken. De motor is veelal hetzelfde als de eerste 400 modellen (SOHC versies)
 
Laatst bewerkt:
Beetje topic vervuiling maar de mijne was zo:

kd028l.jpg


Had eeuwig zonde geweest om daar een caferacer van te maken.

Ik vind het tweede en derde plaatje wel gaaf. Zo'n tank die helemaal kaal gemaakt is met blanke lak erover heen. Is ook wel minder werk maar ziet er wel gaaf uit. Moet je wel geluk hebben dat je geen plamuur gaat vinden onder je verf laag.

Kijk anders ook eens in de topics van Hornix en renaat xs. Die hebben ook hele mooie motoren gemaakt van de xs400.
 
Laatst bewerkt:
Goede tips! Ja ik heb wel een WPH online gevonden. Lennertt of moet ik michawilden zeggen haha, dat ziet er ontzettend goed uit! Dat zou inderdaad erg zonde zijn geweest.

Ik heb even gekeken naar Hornix en Renaat, leuk om te lezen en te zien. Goed gelukt moet ik zeggen!

Kleine update van vandaag. Het kraantje was aan de binnenkant erg vies. Ik heb deze eerst met de vloeistofspuit schoongespoten (met benzine). Vervolgens even in een badje van wasbenzine laten weken en schoongewreven.

Voor:
full

full

full

full


Na:
full

full

full

full

full

full


Nu nog polijsten om het echt netjes te krijgen.Ik ben me even aan het verdiepen in het polijsten.
Ik denk dat het tijd word voor een dremel. Mocht iemand nog tips heb, ze zijn van harte welkom! (gelukkig valt er over polijsten al heel wat te vinden).

Ik wil graag de boutjes vervangen, aangezien ik ze er met moeite uit kreeg. Er was een ijzerzaag en een beiteltje voor nodig om sommige los te krijgen. Weet iemand waar ik deze boutjes kan vinden?

Is het nodig om het membraan en de pakkingen te vervangen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan