Kruiskop versus platte schroeven

Vinn

Die hard MF'er
9 mei 2015
477
0
Velserbroek
Waarom is hier überhaupt een keuze voor?

Ik heb vaak dat ik kruiskopschroeven snel doordraai en dus moet uitboren.
 
Platte schroeven? Waar zie je die nog dan? Ik heb mijn huis verbouwd en die zat vol met die rommel, is geen schroef machine normaal op te zetten, maar de motor is alles imbus of torx en plastic met jis

Zot bedoelt het goed :+

Vanwaar de vraag? want die platte rommel hoort niet op een motorfiets, laat staan op welk voertuig dan ook
 
torxschroeven gebruiken, die zijn beter.
Plat is kut want daar schiet je heel snel van af met je schroevendraaier.
Voor alle schroeven geld dat je de passende schroevendraaier/bit moet hebben, dan krijg je alles los.
 
Waarom als iedereen die platte zo kut is zie je ze nog?

Of is het zo dat de platte er eerder waren en later pas de kruiskoppen kwamen?

Op mn carburateur zaten kruiskop schroeven en die draaide heel erg makkelijk dol komt denk ook door de weersomstandigheden.
 
Waarom als iedereen die platte zo kut is zie je ze nog?

Of is het zo dat de platte er eerder waren en later pas de kruiskoppen kwamen?

Op mn carburateur zaten kruiskop schroeven en die draaide heel erg makkelijk dol komt denk ook door de weersomstandigheden.
Denk eerder door onkunde en/of foutief/slechte kwaliteit gereedschap.
 
Platte schroeven? Waar zie je die nog dan? Ik heb mijn huis verbouwd en die zat vol met die rommel, is geen schroef machine normaal op te zetten, maar de motor is alles imbus of torx en plastic met jis

Zot bedoelt het goed :+

Vanwaar de vraag? want die platte rommel hoort niet op een motorfiets, laat staan op welk voertuig dan ook

Ik heb ook zo'n huis gekocht, vreselijk. Echt alles zit vast met platte schroeven. Heb wel een beetje ontzag voor de werklui van toen die het daar mee moesten doen. :)
 
Dit gaat over een XJ600 93

Ik zal even proberen om je een nét antwoord te gaan geven maar als ik je posthistorie hier in ogenschouw neem dan vrees ik dat dat eigenlijk ook vrij zinloos is.

Er zijn meerdere typen "kruiskop" schroeven!! Jij hebt waarschijnlijk schroevendraaiers voor één van die typen en probeert daar kruiskopschroeven van een ander type mee los óf vast te draaien. Logisch gevolg is dat je de kop van de schroef eigenlijk aan het mishandelen bent doordat het blad / de kop van je schroevendraaier niet 100% goed aansluit op het type schroef. Eigenlijk kun je het zélfs gewoon vergelijken met het losdraaien van een inchmaat bout met een metrische dop.

Yamaha maakt (net zoals de andere Japanse motorfiets fabrikanten) gebruik van JIS kruiskop schroeven en NIET van de zogenaamde "Phillps" kruiskop maatvoering. Voor JIS schroeven heb je dus ook écht andere schroevendraaiers nodig als je de kop niet wil beschadigen.

post-101663-0-80129900-1462160512.jpg


En verder herken je een JIS schroef bijna altijd wel aan een klein ingeslagen "puntje" lángs het kruisje.
 
Laatst bewerkt:
Waarom als iedereen die platte zo kut is zie je ze nog?

Of is het zo dat de platte er eerder waren en later pas de kruiskoppen kwamen?

Op mn carburateur zaten kruiskop schroeven en die draaide heel erg makkelijk dol komt denk ook door de weersomstandigheden.
Tja, jij blijft ook elke keer terugkomen met de meest zinloze en vreemde vragen en stellingen zonder enige vorm van zelflerendvermogen.

Niet met me eens? Lees eens rustig, zonder adrenaline en zonder je op je pikkie gestampt te voelen, dit zelfde topic door.
Je wordt er meerdere keren op gewezen dat de "kruiskopschroeven" stuk gaan omdat het JIS schroeven zijn en jij zeer vermoedelijk een PH of PZ schroeverdraaier gebruikt. Maar dan nog komt het volgens jou door de weersomstandigheden _O- stond de wind verkeerd toen je bezig was? _O-
 
Waarom als iedereen die platte zo kut is zie je ze nog?

Of is het zo dat de platte er eerder waren en later pas de kruiskoppen kwamen?

Op mn carburateur zaten kruiskop schroeven en die draaide heel erg makkelijk dol komt denk ook door de weersomstandigheden.
Goed passende schroevendraaier (ja, echt JIS past wel goed en slipt niet/veel minder)en ook die krijg je na 30 jaar nog los.
 
Terug
Bovenaan Onderaan