Kleppenspeling controleren en motor synchroniseren

jorisboytjuh

Rookie
15 jun 2014
5
0
De winter staat alweer voor de deur en daarom wil ik mijn zojuist aangekochte Suzuki SV650 k5 klaarmaken voor de aankomende lente. Olie, filter en bougies vervangen is geen probleem. Maar ik ben benieuwd hoe de motor gesynchroniseerd dient te worden en hoe het opmeten van de klepspeling precies in zijn werk gaat. Hier heb ik veel over gelezen op MF en SV fora maar ik durf het zelf niet aan. Zou iemand die ervaring heeft met SV's en beschikt over het benodigde gereedschap mij hiermee willen helpen? Ik woon in de regio Gelderland, Doetinchem.

Waarom niet gewoon naar de motorzaak brengen?
Ik vind het interessant om te leren hoe het precies in zijn werk gaat, zodat ik het uiteindelijk zelf kan.

Als je het zo graag wil leren, waarom probeer je het dan niet zelf?
Ten eerste beschik ik niet over het juiste gereedschap en ten tweede wil ik de motor niet kapot maken door een foutje ;)

Alvast bedankt! :)
 
Met een manuel werk je in de juiste volgorde. En om bepaalde handelingen te gaan doen heb je ook gereedschap nodig. Dat zijn dan in ieder geval twee zaken die je zult moeten aanschaffen.
Of je moet elk jaar weer iemand zoeken die het je uitlegt. Dan blijft motorrijden gezellig en betaalbaar.
Je sleutelt je motor niet zomaar "kapot". Lekker alleen met je manuel werkt goed.
 
Het is geen probleem om speciaal gereedschap of een werkplaatshandboek aan te schaffen, want dat zal ik nodig hebben op de lange termijn. Het leek me fijn om een keertje mee te kijken met een kenner. Zodat diegene mij tips kan geven om het uiteindelijk zelf te kunnen en hopelijk andere weer te helpen.
 
er worden best wat sleutelcursussen gegeven hier en daar.
als je in je profiel je woonplaats/regio vermeld is het handiger om tips te geven of voor mensen om hun hulp te bieden.
 
En welkom in de wereld van Youtube. Daar staan voor bijna elke discipline wel filmpjes op. Als het dan allemaal te snel gaat, even terug spoelen en nog een keer. En Youtube is vaak makkelijker als iemand die het heeft laten zien. Want als het klaar is kun je vragen om het nog een keer te laten zien, maar daar wordt de sleutelaar niet blij van. En ook je schroefdraad niet.
En het is nu eenmaal vaak zo dat mensen die kunnen sleutelen héééééeel veel vrienden hebben.
En er zijn best wel mogelijkheden om het van een ander te leren, wij hebben elk jaar een sleuteldag. In het begin leek het meer op de gratis kleine beurt in het begin van het seizoen. Er werd op zo,n dag meer olie en filters vervangen als bij menige motorzaak. Daar zijn we mee gestopt. Doen nu allen nog zaken die niets met een beurt te maken hebben. Vaak het monteren van allerlei accessoires, die in het rustige deel, lees winter verzameld zijn. Luchtfilters, uitlaten, extra verlichting en eventuele carburateur aanpassingen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan