Moto Morini Corsaro 1200 - Deel 10: Amici di Momo

Kenteken is : MP-LJ-53
Hij weet het kenteken niet meer, als 't 'm is dan is deze in onderhoud geweest bij Motor Oost in Rijssen. Je zou hun een belletje kunnen doen, staat vast in de computer.
Heeft hem een jaar gehad en toen een rode Veloce gekocht. Motor heeft lang te koop gestaan in Rijssen maar toen onderhands doorverkocht aan een andere dealer, ik geloof dat dat Motor Eibergen was. Daarna van de radar verdwenen.
 
Laatst bewerkt:
Even iets anders.

Ik was vandaag om 19:00 thuis met de motor,alles goed gegaan :)

Affijn ik had het plan opgepakt om morgen even bij het vrij rijden op het circuit zolder te gaan kijken dus ik denk,ik ga nog even een ritje doen en de momo af tanken :]

Viel me op dat alleen de stadslampen branden,dus ik zoeken naar de licht schakelaar.
Kon ik dus niet vinden dus ga ik ervan uit dat die continue branden zoals bij veel motoren.
Omdat beide niet branden denk ik,zekering,kijk later wel.

Ik dus tanken,start ie niet meer -O- ,nu had ik de momo al meerdere keren moeten starten omdat ie koud niet goed aansloeg,accu was de gehele winter schijnbaar niet "gedruppeld",kort ritje => zwakke accu,maar niet getreurd : de wegenwacht.

Toen deze gearriveerd was,accuhulp eraan gehangen en starten.
Toen bleek dat dat ie niet bijlade :11.4 volt :') ,verdere inspectie leerde ons dat de 2 gele en 1 bruine draden (als ik het goed heb)aan het smelten waren gegaan ook de spanningsregelaar was heet,en de contacten van de stekker vertoonden ook wat corrosie/brandplekken.
We hebben toen de stekkers losgekoppeld en afgeschermt,de accu wat opgeladen en ben ik naar huis gereden en nu zit ik hier te typen :P

Ik heb de vorige eigenaar proberen te bellen,om te vragen of ie bij het accu laden misschien iets verkeerd aangesloten had of de accu verkeerd opgeladen,maar die was niet bereikbaar.
Garantie is uiteraard tot de voordeur,dus verwachten doe ik er niks van,ik wil alleen de oorzaak achterhalen.

Maar goed,nu wil ik denken in oplossingen en niet in problemen :)

Heeft iemand een idee waar ik het moet zoeken voordat heel de brommer uit elkaar moet? :')
(waarschijnlijk spanningsregelaar,maar hoe en wat en in toekomst voorkomen)

Kan iemand zien of alle draden correct aan de accu gemonteerd zitten?

Alle zekeringen zijn doorgemeten en zijn goed

foto's

full

full

full


Uw hulp wordt,zoals gewoonlijk,zeer gewaardeerd.

Ik hoop weer snel op mijn donderbike te mogen rijden :]
 
Laatst bewerkt:
Hij weet het kenteken niet meer, als 't 'm is dan is deze in onderhoud geweest bij Motor Oost in Rijssen. Je zou hun een belletje kunnen doen, staat vast in de computer.
Heeft hem een jaar gehad en toen een rode Veloce gekocht. Motor heeft lang te koop gestaan in Rijssen maar toen onderhands doorverkocht aan een andere dealer, ik geloof dat dat Motor Eibergen was. Daarna van de radar verdwenen.

Ok gaan we doen,bedankt :)
 
Heeft niet alle modificaties gehad zo te zien. Is een bekend probleem bij de eerdere modellen. Uit mijn hoofd zijn de connectors vervangen door kroonsteentjes. Maar dat kan vast iemand beter vertellen.
 
Heeft niet alle modificaties gehad zo te zien. Is een bekend probleem bij de eerdere modellen. Uit mijn hoofd zijn de connectors vervangen door kroonsteentjes. Maar dat kan vast iemand beter vertellen.

Het lullige is dat ik zo niet kan zien,hoever de draden zijn door gesmolten,dit voor evt kortsluiting.
Maar het probleem zou dus In de connector zitten (stekkers)?
En de kans is aanwezig dat de spanningsregelaar nog leeft? :P

P.s. zojuist een mail naar motor oost verstuurt,ik wacht af.
 
Laatst bewerkt:
Bekend probleem. Je zal de connector er tussenuit moeten knippen en vervangen voor kroonstenen. Als je dan toch bezig bent kan je er nog voor kiezen de spanningsregelaar onder de zitting te monteren. Dan koeltie beter en heb je ook wat ruimte in de buddy.

Mocht de spanningsregelaar toch onverhoopt dood zijn (verwacht ik niet) dan zijn die van enkele type Ducati's hetzelfde, dus redelijk goed vekrijgbaar voor een paar tientjes.
 
Bekend probleem. Je zal de connector er tussenuit moeten knippen en vervangen voor kroonstenen. Als je dan toch bezig bent kan je er nog voor kiezen de spanningsregelaar onder de zitting te monteren. Dan koeltie beter en heb je ook wat ruimte in de buddy.

Mocht de spanningsregelaar toch onverhoopt dood zijn (verwacht ik niet) dan zijn die van enkele type Ducati's hetzelfde, dus redelijk goed vekrijgbaar voor een paar tientjes.

Ok,maar dan zal ik eerst de bedrading na moeten lopen of de isolatie nog goed is.
Bedankt voor de tip :)
 
full

Het liet me niet met rust,dus ben ik gaan hobbyen :P

Draden zo ver mogelijk nagelopen ,(verkleuring zegt veel)waar nodig krimpkous erover heen
Kroonstenen geplaatst en flink afgetaped.
Als het werkt kan ik het altijd nog netter maken.
Daarna een kleine accu geplaatst en het contact aangezet geluisterd en geroken.
Knetterde niks en rook niks,dus dat schept hoop :)
Probeerde nog te starten maar de accu trok het niet.
De originele staat aan de acculader te laden.

dus als het goed begrijp kan ik morgen gerust een poging wagen om de momo te starten?


Voor de rest heb ik nog 1 vraag,heeft iemand een verklaring dat beide voor lampen niet branden (ook geen groot licht)?
stadslicht dus wel

Nu ga ik pitten,het was een lange dag :Y
 
Laatst bewerkt:
Zoals eerder gezegd: accu is heel belangrijk. Om die dikke potten rond te krijgen heb je echt een goede accu nodig.

Vanaf de dynamo alle stekkers nalopen - er zit er ook 1 op ca 30cm, links.
Alle contacten nalopen, evt goed reinigen en als nodig stekker vervangen of doorsolderen.

Als accu opgeladen is en de motor weer loopt met een multimeter ff over de polen (bij lopende motor) de spanning meten, moet 13,5 - 14,5 v zijn. Dan is dynamo/spanningsregelaar nog OK.
Linkje naar de update (duits maar met plaatjes):

https://drive.google.com/open?id=0B4e_RmyRpN3JNHNKQVVGRDkyb1k
En ff de spanningsregelaar, zoals Slipstroom al zei, naar onderen, meer plek in je bakje en betere koeling.

Dimlicht: gaat automatisch aan, tenzij je de grootlichtschakelaar aan hebt staan.
Gaan ze niet branden, kan het het relais onder het voorscherm zijn, ook die hebben niet het eeuwige leven. Om te testen ff relais omwisselen - zitten er drie.

PS:hier heb ik alle updates staan https://drive.google.com/open?id=0B4e_RmyRpN3JWGdPOS1QcWRVVlU
 
Laatst bewerkt:
Zoals eerder gezegd: accu is heel belangrijk. Om die dikke potten rond te krijgen heb je echt een goede accu nodig.

Vanaf de dynamo alle stekkers nalopen - er zit er ook 1 op ca 30cm, links.
Alle contacten nalopen, evt goed reinigen en als nodig stekker vervangen of doorsolderen.

Als accu opgeladen is en de motor weer loopt met een multimeter ff over de polen (bij lopende motor) de spanning meten, moet 13,5 - 14,5 v zijn. Dan is dynamo/spanningsregelaar nog OK.
Linkje naar de update (duits maar met plaatjes):

https://drive.google.com/open?id=0B4e_RmyRpN3JNHNKQVVGRDkyb1k
En ff de spanningsregelaar, zoals Slipstroom al zei, naar onderen, meer plek in je bakje en betere koeling.

Dimlicht: gaat automatisch aan, tenzij je de grootlichtschakelaar aan hebt staan.
Gaan ze niet branden, kan het het relais onder het voorscherm zijn, ook die hebben niet het eeuwige leven. Om te testen ff relais omwisselen - zitten er drie.

PS:hier heb ik alle updates staan https://drive.google.com/open?id=0B4e_RmyRpN3JWGdPOS1QcWRVVlU

Hartelijk dank voor de uitgebreide info :t

Ik heb net de momo gestart,de huidige accu was opgeladen maar trok het niet,daarna auto accu erbij gehangen toen starte ie wel.
Spanning: 11.8 volt :') ,dus of SR of dynamo dood.
Ik heb de rest van de stekkers nog niet nagelopen,ga ik vervolgens doen.
Die bruine draad aan de aarde van de accu,maakt die aarde met de SR?
Die schoot gisteren ineens naar voren toen ik de SR gedemonteerd had,ik heb deze weer wel aan de SR gemonteerd.
Verder zijn alle draden correct gemonteerd,dat weet ik zeker.
De SR werd ook warm.(dat kan zowel goed als slecht zijn dat weet ik,er staat in ieder geval spanning op)maar wederom geen verbrandingsgeur)

Ik heb wel eens een SR van een 748 al rijdend af zien fikken,zo gaf dat een rookgordijn }) ,alleen het mindere was midden in hartje oostenrijk. -O-
Dat ding was dus gesmolten :X
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal, ik ben nieuw en zit met een vraag.
Eerst zal ik me even voorstellen. Ik ben Dennis Poldermans 40 jaar oud en liefhebber van 2-stroke en V-TWIN motoren.
Onlangs heb ik een Corsaro gekocht de stijl en de niet 100 van in een dozijn heeft me besloten een Morini aan te schaffen.

Ik heb de filter kast even los gehaald om te kijken of het filter nog schoon is. Nu valt het me op dat er loze slang aansluiting tussen de throttle bodies zit. Hoort dit zo of moet er een slang of afdichting op?

Vrgr. Dennis
full
 
Bedankt voor de reactie, ik heb er vandaag voor het eerst echt een stuk mee gereden. Ik heb het gevoel dat de motor geen vermogen heeft komt amper boven de 7000/7500 rpm uit. De motor loopt prima start goed klinkt goed maar er zit geen gang in. Ik kom van een r1200s BMW boxer af en die deed het stukken beter.
Iemand een idee waar ik dit moet zoeken.

Vrgr. Dennis
 
Laatst bewerkt:
Even een update,ik heb de accu wederom aan een lader gehangen,deze keer een optimate 3sp.
Deze geeft net aan dat de test niet goed verlopen is.(knippert)
Zou een gammele accu er ook voor kunnen zorgen dat de laadspanning laag blijft? :? (lijkt me sterk,maar je weet nooit :) )
Verder ook de zwart/rode stekker losgehaald,1 pool deels gesmolten(weet niet of deze nog contact maakt),de stekker aan het frame tiewrap verwijderd losgehaald en ingespoten met contact spray.
De 3 draden vanaf de stekker naar de accubak doorgemeten alle drie goed :)

Hoe meet je,veilig,een dynamo door?
Ik weet wisselspanning en zou ca ?? volt moeten zijn.

Wederom dank

Ja,jullie hebben wat te stellen met die rookies,maken alles stuk,wat jij Dennis?

:+
 
Laatst bewerkt:
Ik geloof dat de dynamo een wisselspanning van cq 60-70 volt moet aangeven. Dit is wat ik mij meen te herrineren toen ik problemen had met de spanningsregelaar.

Uit de dynamo komen 3 draden, gewoon stationair draaien en dan zal een combinatie van 2 van de 3 draden de 60-70v aangeven.

Zit er ook een goede accu in de motor? De corsaro heeft namelijk een flinke bak vermogen nodig. De accu van de Bandit van mn moeder is nog niet eens de helft van de corsaro accu qua formaat en gewicht.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reactie, ik heb er vandaag voor het eerst echt een stuk mee gereden. Ik heb het gevoel dat de motor geen vermogen heeft komt amper boven de 7000/7500 rpm uit. De motor loopt prima start goed klinkt goed maar er zit geen gang in. Ik kom van een r1200s BMW boxer af en die deed het stukken beter.
Iemand een idee waar ik dit moet zoeken.

Vrgr. Dennis
Waarschijnlijk heeft je corsaro andere mapping nodig voor je configuratie
 
Ik geloof dat de dynamo een wisselspanning van cq 60-70 volt moet aangeven. Dit is wat ik mij meen te herrineren toen ik problemen had met de spanningsregelaar.

Uit de dynamo komen 3 draden, gewoon stationair draaien en dan zal een combinatie van 2 van de 3 draden de 60-70v aangeven.

Zit er ook een goede accu in de motor? De corsaro heeft namelijk een flinke bak vermogen nodig. De accu van de Bandit van mn moeder is nog niet eens de helft van de corsaro accu qua formaat en gewicht.

Daar twijfel ik dus sterk aan,maar kan een slechte accu er ook voor zorgen dat het laden blijft steken op 11.8 volt :?

Ik heb net nog de weerstand van de dynamo gemeten deze geeft 0.2 ohm ( :? ) aan (elro meter ingesteld op 200 ohm)
Lage weerstand schijnt een goed teken te zijn.

De accu is zo zwak dat ie de momo niet aan de gang krijgt :') (zie mijn vorige posts)
starten kan ik hem alleen met de autoaccu erbij of ik moet een nieuwe halen (18 Ah inderdaad een flinke jongen)
 
Laatst bewerkt:
Zit er ook een goede accu in de motor? De corsaro heeft namelijk een flinke bak vermogen nodig. De accu van de Bandit van mn moeder is nog niet eens de helft van de corsaro accu qua formaat en gewicht.~[/quote]

Dat groot en zwaar is echt niet meer nodig. Ik heb vorige week nog een nieuwe Lithium Ion accu erin gezet. Een Landport LFP14 (48Wh). Ik heb nog nooit zo'n kleine lichte accu in mijn motor gehad. Accu is volledig verhoogd en beplakt met opvulmateriaal om stabiel in de bak te leggen. Deze accu is rete sterk, laad supersnel op en start de motor feilloos.
 
Terug
Bovenaan Onderaan