Moto Morini Corsaro 1200 - Deel 10: Amici di Momo

Gister nog laat bezig geweest met mijn Corsaro ik heb de motor nu een paar weekjes en het vermogen storten helemaal in na max. koppel door een te arm mengsel. Van alles geprobeerd ECU, andere map pomp druk en rail druk getest probleem niet te vinden. Gisteren de pomp er uit gehaald en een gebruikte pomp van een 1098 er in gezet (zelfde merk en type pomp). Probleem opgelost motor heeft weer vol vermogen en loopt als een kanon. Ik moet wel zeggen dat het systeem hoe de pomp vast zit echt een klote systeem is. De pomp zit in een klem geklikt en zit er erg los in, als de pomp een stukje draait in de bevestiging komt deze niet goed voor het grof filter in de tank en zal niet genoeg doorlaat hebben. De Ducati heeft het zelfde systeem zij hebben de pomp extra vast gezet met een tywrap, ik heb er een RVS slangklem van 40mm extra omheen gezet om de pomp vast te zetten.

Groet Dennis
 
Oh ja, dat heb ik al jaren geleden gepost, helemaal vergeten. Heb mijne ook met een tiewrap gezekerd. Overigens zijn die van Guzzi identiek (als je ooit een complete unit nodig hebt, inclusief aluminium montageplaat)
 
Oorzaak (vermoedelijk) gevonden - achterste distributie (inlaat) tandje versprongen. Geen idee waarom - dacht er zorgvuldig mee om gegaan te zijn, maar blijkbaar niet :( Zet er voor de zekerheid ook ff andere kettingspanner op) Helaas wel weer de airbox eraf :o - hoewel, eraf is niet het probleem ;)
 
Is dit een vaker voorkomend probleem?, Ik heb hier al eerder iets over gehoord.vandaag nog contact gehad met de handelaar die de Corsaro aan me verkocht heeft. Na een kleine onderhandeling afgesproken dat we de kosten delen. Ik had de motor zonder garantie gekocht maar wel als een motor die orde zou zijn dit bleek later niet het geval. Zeer netjes op gelost door Albert van Kromkamp motoren een goede service.

Vrgr. Dennis
 
Is dit een vaker voorkomend probleem?, Ik heb hier al eerder iets over gehoord.vandaag nog contact gehad met de handelaar die de Corsaro aan me verkocht heeft. Na een kleine onderhandeling afgesproken dat we de kosten delen. Ik had de motor zonder garantie gekocht maar wel als een motor die orde zou zijn dit bleek later niet het geval. Zeer netjes op gelost door Albert van Kromkamp motoren een goede service.

Vrgr. Dennis
Heb jij die zwarte uit Oosterwolde dan?
 
In het werkplaats handboek staat: distributie ketting vervangen bij 40000 kilometer.
Zal waarschijnlijk wel bekent zijn,ik typ het toch maar.
Ik vraag me dan ook af wanneer de naks vervangen moet worden?

@monstro ,was dit nou de oorzaak vanaf het begin,of was er ook nog het electrische issue?
 
Laatst bewerkt:
Er was een electrisch probleem. Dat is weg, maar (nog) niet gevonden wat daar de oorzaak van was (geen vonk op achterste cilinder).
Maar omdat ik de timing opnieuw moet doen moet toch de airbox eraf en haal ik dus meteen maar de kabelboom los. Die ga ik nogmaals helemaal na en hoop dan wat te vinden. Overigens ook in de vrij/jiffy kabel, na de stekker, een beschadiging gevonden.

Timing stond goed, want liep goed. Waarom ie versprongen is geen idee, maar ga uiteraard de kettingspanner vervangen.

En nee - dit komt (bijna dus) nooit voor, althans nog nooit gehoord van een andere morini rijder. Wel in engeland 1 met een gebroken ketting.

Bij de montage staat ie vaak een tandje mis, als de spanner erop komt en een paar keer draaien. Dan moet je het gewoon nog een keer doen dus.
Een paar jaar geleden kreeg ik de uitlaatnokkenas echt niet helemaal recht op de streep (maar scheelde niet een hele tand). Daar heeft ie 60k + prima mee gelopen.

De kettingen zijn nieuw, ingebouwd na de kleprevisie een paar maanden geleden, kettingspanners oud want leken nog prima.
 
Het enige waar ik altijd tegenop zie is het terugplaatsen van de airbox: tegelijkertijd met kracht tussen het frame drukken, terwijl je de inlaatrubbers op z'n plek moet houden en tegelijkertijd van onderen de carterontluchting in de slang moet pielen. Kom ik dus een hand of drie te kort bij ;)

Maar heb nu een goed beugeltje gefabriekt voor m'n klokje.
1 Voorste cilinder op tijd zetten, met pech 20x helemaal rond draaien.
2 270gr verder met hetzelfde beugeltje en klok op de achterste en op bdp zetten
3 nokkenassen op markeringen zetten
4 ketting erover en de nokkenashouder met twee schroeven vast zetten
5 (nieuwe)spanner erin - constateren dat ie net niet op tijd staat
6 3 t/m 5 zovaak herhalen tot het goed is
7 alles op moment vastzetten (nokkenaswielen en houder) en houder in goede volgorde aantrekken
8 klepdeksels erop - bougiegat-rubbertje goed plaatsen, bougie+bobines plaatsen
9 bier (en ondertussen voorkant airbox in heet water leggen)
10 inlaatrubbers plaatsen, let op uitsparing
11 airbox erin worstelen - bij falen meer bier
12 injectors en gashuizen plaatsen, multistekker aansluiten
13 tank aansluiten
14 starten en lopen (hoop ik)

3/tm 5 varieert van een half uurtje (met geluk) tot 1,5 uur. Of gewoon een nachtje over slapen en nog een keer (als frustratie toeslaat ;))
Klepdekselpakking zet ik op de hoekjes vast met een klein beetje threebond en dan heel voorzichtig ertussen frommelen. Net zoals de airbox gaat dit wel 3x zosnel als je met twee man bent.

De andere dingen gaan vrij snel, als je de juiste tools bij de hand hebt.
bv. voor de klepdeksel bolkopsleutel, hoeft toch niet extreem vast en kan je ze onder een kleine hoek toch netjes vast zetten.
Compacte 3/8 momentsleutel (of 1/4") en dop 10 voor de nokkenashouder.
Dopschroevendraaier sw7 voor de slangklemmen van de inlaatrubbers en gashuizen.
Als bougiesleutel gebruik ik de originele morini, maar met een langere inbussleutel waarbij ik de korte kant door de gaten steek, zodat je 'm onder een kleine hoek kan houden en makkelijk los/vast kan draaien.

Dus kan in 1 zaterdag, maar ik ga de kabelboom nog ff loshalen en doorpiepen.

Maak nog wel wat foto's.
 
Het enige waar ik altijd tegenop zie is het terugplaatsen van de airbox: tegelijkertijd met kracht tussen het frame drukken, terwijl je de inlaatrubbers op z'n plek moet houden en tegelijkertijd van onderen de carterontluchting in de slang moet pielen. Kom ik dus een hand of drie te kort bij ;)

Maar heb nu een goed beugeltje gefabriekt voor m'n klokje.
1 Voorste cilinder op tijd zetten, met pech 20x helemaal rond draaien.
2 270gr verder met hetzelfde beugeltje en klok op de achterste en op bdp zetten
3 nokkenassen op markeringen zetten
4 ketting erover en de nokkenashouder met twee schroeven vast zetten
5 (nieuwe)spanner erin - constateren dat ie net niet op tijd staat
6 3 t/m 5 zovaak herhalen tot het goed is
7 alles op moment vastzetten (nokkenaswielen en houder) en houder in goede volgorde aantrekken
8 klepdeksels erop - bougiegat-rubbertje goed plaatsen, bougie+bobines plaatsen
9 bier (en ondertussen voorkant airbox in heet water leggen)
10 inlaatrubbers plaatsen, let op uitsparing
11 airbox erin worstelen - bij falen meer bier
12 injectors en gashuizen plaatsen, multistekker aansluiten
13 tank aansluiten
14 starten en lopen (hoop ik)

3/tm 5 varieert van een half uurtje (met geluk) tot 1,5 uur. Of gewoon een nachtje over slapen en nog een keer (als frustratie toeslaat ;))
Klepdekselpakking zet ik op de hoekjes vast met een klein beetje threebond en dan heel voorzichtig ertussen frommelen. Net zoals de airbox gaat dit wel 3x zosnel als je met twee man bent.

De andere dingen gaan vrij snel, als je de juiste tools bij de hand hebt.
bv. voor de klepdeksel bolkopsleutel, hoeft toch niet extreem vast en kan je ze onder een kleine hoek toch netjes vast zetten.
Compacte 3/8 momentsleutel (of 1/4") en dop 10 voor de nokkenashouder.
Dopschroevendraaier sw7 voor de slangklemmen van de inlaatrubbers en gashuizen.
Als bougiesleutel gebruik ik de originele morini, maar met een langere inbussleutel waarbij ik de korte kant door de gaten steek, zodat je 'm onder een kleine hoek kan houden en makkelijk los/vast kan draaien.

Dus kan in 1 zaterdag, maar ik ga de kabelboom nog ff loshalen en doorpiepen.

Maak nog wel wat foto's.

Als je hulp nodig hebt wil ik wel helpen,ik heb nu vakantie.(tot 28 april
Ik kan al olie van een MOMO wisselen en ketting smeren lukt ook al :+
Zonder gekheid,drukken of iets op zijn plek houden kan ik wel :)

Heb ik meteen weer een excuus een mooi ritje te maken :]

Alleen komende zaterdag heb ik om 13:00 een afspraak voor een testrun bij den biggelaar,later in de middag kan ik wel :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wel gehoord dat Monstro goede koffie heeft en patat bakt in z'n ultrasoon reiniger. :P
 
Lunchbreak, ff wat plaatjes:

schroevendraaier voor de slangklemmen
34067656815_8914227c32_b.jpg


De multistekker duw ik met rubber en al naar binnen en maak hem dan pas los
34067656345_79a24f8f8f_b.jpg


Dan gaat het snel
33938351891_5156030814_b.jpg


Gashuizen hang ik aan het stuur, met gaskabel en al
34027416296_e06b8108f8_b.jpg


De plug en de slangklem eronder niet vergeten
33938354071_0430be154b_b.jpg


Ik maak altijd even het kvs reservoir los en schuif dat een beetje aan de kant, dan komt deze bastard makkelijker los
33225511564_11ae75386d_b.jpg


Meer voor mij onmisbaar gereedschap: wphb en wera verlenging met flexibele aansluiting (met dop 8, 10, inbus m4 en torx 27):
33683356680_dafde84495_b.jpg

zo kan je dop/inbus/torx-je een beetje bewegen:
33256251603_cbb9b81b55_b.jpg


Voor je gaat draaien om bdp van voorste cilinder te vinden ff zorgen dat de nak kan draaien maar niet van het tandwiel onderin schiet
33256246953_5ba9be3a1f_b.jpg


Gelukkig door jarenlang verzamelen alles in reserve - mocht het nodig blijken
33683363270_2e3515f763_b.jpg


Laters ;)
 
Iedereen altijd welkom in Monstro's garage, bij vooraankondiging koffie en gevulde koek. Bij zomaar langskomen mot je 't met koffiee en kano uit de supermarkt doen ;) Mocht je een metro-man zijn die cappucino/latte macchiato drinkt: zelf melk meenemen })

En mijn ultrasoon bakt geen friet maar draait dunne, zwarte pannenkoeken.
30999622594_5dedab1b8a_b.jpg


Dus downsider: altijd welkom! Behalve maandag en donderdag, dan ben ik altijd in Apeldoorn, bij een klant (doe ook nog echt werken, af en toe).
Het handigste is om ff een whazzappie te sturen van te voren. Als je PN aan staat stuur ik ff een berichtje met m'n nummer.

Is misschien sowieso wel leuk, een whatsapp MoMo groepje voor zielige, verliefde mannen met een ontrouwe italiaanse bella :+
 
Mooie impressie zo van je werkzaamheden. :t
Zoals eerder aangegeven kom ik ook graag een keer bij je kijken. Denk, en hoop, alleen dat je de Morini wel weer aan de loop hebt tegen die tijd.
 
Ik hoop 't ook ;)

En na wat oponthoud (moest nog ff wat voor m'n werk doen, leuteren met de buurman EN een spietje laten vallen) staat de MoMo nu op tijd.

Na bdp voorste gevonden te hebben, 270gr draaien. Voor de groffe afstelling gebruik ik een eikpunt voor m'n wringijzer op het frame, bv een tiewrap. Dan draai ik eerst 180gr, tot hetzelfde eikpunt. En dan haal ik het wringijzer uit de dop, draai 'm 90gr, doe 'm weer in de dop en draai weer naar het eikpunt.
33260493303_07af4cdd79_b.jpg


Dan komt mijn super meetklokhouder in beeld, om bdp te bepalen:
33942783431_56c45c3b7d_b.jpg


Poging 1, jammer joh ;)
33260492733_663d1cf5a6_b.jpg


Poging 2, als je goed kijkt zie je de inlaatstreep wel, prima zo.
33942783641_ae62eba63a_b.jpg


Toen ff in mekaar zetten, eerst de nieuwe kettingspanner. Volledig ingedrukt monteren.
34031991886_d381531320_b.jpg


Daarna voorzichtig de veer erin en vastzetten met het alu boutje. Let op, zeker weten dat je genoeg ingeschroefd heb voor je loslaat. Ik ga dus morgen verder, boutje & ring gevonden, veer is gevlogen :+

En nu eerst ff Max kijken natuurlijk *O*
 
Pakking deksel doe ik met threebond. Koppelingsplaten of bij morini (motostretta) of (zijn surflex platen) bv bij carpi motors
 
Lees de openingspost eens, daar staan twee linkjes met bijna alle vervangende onderdelen.
 
Je bedoelt waar je een voeding vanaf kan tappen? Ik heb sinds kort vanaf een stadslicht de plus gepakt. Schakelt ie mee met contact. En een spatwaterdichte USB aansluiting er op gezet. Universeler en niet zo kwetsbaar. Ik had hier voor de originele voeding (met mini usb aansluiting) rechtstreeks van de accu naar het stuur, maar de mini USB is een kwetsbaar stekkertje. Na twee keer de aansluiting verbogen te te hebben, ben ik maar wat anders gaan zoeken
 
Laatst bewerkt:
deze dus, sorry voor de slechte foto. Kan wel wat beters (meer overzicht) maken als je wilt?
full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan