Moto Morini Corsaro 1200 - Deel 10: Amici di Momo

Kan, van het stadslicht.

Ik heb aan de linkerkant de 'kontakt-aan' draad van het starttrelais gepakt, en die (dikkere kabel) naar onder het zitje gevoerd - en daar gesplitst. Vanaf daar weer over links terug naar bv de cockpit (voor m'n led schijnwerpertjes bv.), of zoals bij mijn garmin, die onder het zitje aangesloten (komt geen water).
Aan de rechterkant van m'n momo heb ik alle kontinu draden vanaf de accu aangesloten (bv stopcontact, alarm etc) en voor m'n stopcontact (bmw plug) weer naar voren geleid naar de cockpit.

Beide natuurlijk gemerkt, maar als ik links/rechts kan onthouden kom ik er ook ;)
 
En nog wat voortgang:

Vanochtend meteen het veertje gevonden en deze keer niet laten vliegen ;)
34051155276_970e22ddcb_b.jpg


Paar keer met de hand rondgedraaid - geen enge geluiden - dus toen met de starter rondgedraaid. Ben lui type. Prima! En alles nog op tijd.
Dus nokkenastandwielen vastzetten
33961805581_3fb3064c6d_b.jpg


Inlaatkant top
33249460664_daae3cfd43_b.jpg


Daarna uitlaatkant
33249461304_b56b4f74f4_b.jpg


Jammer weer, mijn van de TD gekregen gedore is toch niet meer wat het wezen moet. Of de bout was gewoon gaar, kan natuurlijk ook. Maar in ieder geval weer alles los en nog een keer :(
33707479380_b52da36eeb_b.jpg


33934725022_897ab43c8f_b.jpg


Is wel weer zo'n moment(sleutel) dat je denkt, waarom heb ik dat nou weer :r
 
Laatst bewerkt:
Da's dan weer minder. -O-

Je zit nu dus met een afgebroken draadeind,in een as nog wel ? :')
 
Laatst bewerkt:
Jazeker ;) Maar ging er redelijk soepel uit, ondanks dat ie natuurlijk in het schroefdraad gebroken was. Ondertussen alles weer gemonteerd en met (voor de zekerheid) de momentsleutel van de buurman aangetrokken. Paar Nm minder voor de zekerheid, maar met Loctite. Daarna paas diner ;)
Vanmiddag ga ik zoveel mogelijk meten aan de kabelboom en daarna kan ie hopelijk weer in mekaar.

Vrije nieuwsgaring, voor de geïnteresseerden:
heb in december '16 al eens geschreven over andere injectoren. Nu overzichtje gevonden, met dank aan onze duitse vrienden.
1594_IWPDuesen_1.jpg

Daarbij is het verschil in opbrengst minder dan ik dacht (tussen de standaard iwp069 en de hippe iwp189).
Een duitse collega heeft ze al gemonteerd - rijdt met lambda aan - en meldt alleen bij gasdicht 'KFR' (konstantfahrtrueckeln - bij constante snelheid rommelig lopen, zoals met de E10 map en lambda 'aan') onder de 2500-3000 toeren. Zonder dat ie de mapping heeft aangepast. Weet ook (nog) niet met welke mapping hij rijdt.
Gezien het verschil tussen de injectoren klein is ( < 6% ) ga ik het toch wellicht een keer proberen, mocht de MoMo weer lopen natuurlijk!
Overigens was de belofte bij het CorsaCorta forum dat ze deze maand zouden beginnen aan een mapping speciaal voor deze nieuwe injectoren. Waarbij (hopelijk) optimaal geprofiteerd wordt van de veel betere verwerveling van het mengsel met de iwp189.

De iwp189 kosten overigens ook geen bal bij Ali (met excuses aan de europese detailhandel.....)
https://www.aliexpress.com/item/Gen...P189-28040161A-12holes-510cc/32803894210.html

ps: heb een setje besteld voor een totaal onprofessionele test straks - in houdertje laten blazen op glasplaat en omtrek vergelijken _O-
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de originele verhouding. De momo trekt er hard zat mee op, en een nog hoger verbruik hoeft ook niet zo :-)
 
Da's mooi nieuws :)
hopen dat er nu een sterk,en vooral stabiel bedrijf ontstaat. :]



"Na het bijna-failissement en een rij investeerders die het bedrijf weer snel doorverkochten, is er nu het investeringsfonds Autjann met export- en salesmanager Riccardo Bertaggia om Morini weer vlot te trekken. Ze richten zich daar momenteel op het vinden van dealers in Duitsland, Engeland en Frankrijk, maar mogelijk
liggen er ook kansen voor Nederlandse ondernemers".



Dit roept toch een paar vragen bij mij op: "een rij investeerders"?? Volgens mij bestond deze "rij" uit 1) Sandro Capotosti en 2) Ruggero Massimo Jannuzzelli.

Meneer 1) is uitgestapt waarna meneer 2) alleen overbleef. Nu wordt de investeringsmaatschappij "Autjann" genoemd. Google geeft aan dat de enige directeur van deze maatschappij Lucrezia Jannuzzelli is. Is dat wellicht familie van 2) ?? Wordt hier niet gewoon de investeringsmaatschappij van meneer Jannuzzelli bedoeld? Hij is oud-bankier, dus dat zou zomaar kunnen.


Kortom: "leuk" dit soort 'nieuwsberichten', maar aangezien ze niet volledig zijn roepen ze bij mij meer vragen op, dan ze antwoorden geven.
 
Laatst bewerkt:
beste moto morini mensen,

Ik heb per toeval ook een moto morini gekocht. Ik heb in een gekke bui een bod gedaan via een veilingsite en toevallig ook de hoogste bieder, dat was wel schrikken, want ik moest de motor nu echt kopen zonder hem gezien te hebben..... Uiteindelijk de motor gehaald uit belgie en alles is gelukkig meegevallen. Super mooie motor met een erg mooi geluid. Maar nu moet ik nog naar de RDW om hem in te voeren, alleen heeft de motor pas een kmstand van 1311 km. Volgens mij moet ik nu BPM over de nieuwprijs gaan betalen want de belastingdienst beschouwd de motor als nieuw wanneer deze minder dan 6000km op de teller heeft. Kortom, ik moet even wat verzinnen om niet de volle mep BPM te hoeven betalen. Daarom hoop ik dat iemand op dit forum misschien een kmteller te koop heeft of natuurlijk te leen tegen betaling:).

d11AsSw.jpg


Gr. Ronald
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij wordt BPM bepaald aan de hand van het bouwjaar of de eerste toelating. Ik kon op de site van de belasting dienst niets vinden over het aantal km dat een gebruikte motor moet hebben.

En 1311 km is ie net toe aan de eerste km beurt !!!
Zou toch nog even checken of de originele teller er nog op zit. (ergens op dit forum kun je vinden hoe je dit kunt zien)
 
Volgens mij wordt BPM bepaald aan de hand van het bouwjaar of de eerste toelating. Ik kon op de site van de belasting dienst niets vinden over het aantal km dat een gebruikte motor moet hebben.

En 1311 km is ie net toe aan de eerste km beurt !!!
Zou toch nog even checken of de originele teller er nog op zit. (ergens op dit forum kun je vinden hoe je dit kunt zien)

Motor importeren, Zo doe je dat - Easy Import

Verder kan ik er ook niet veel over vinden inderdaad, maar blijkt echt zo te zijn, heb het op meerdere malen gelezen en de rdw bevestigde het ook. Verder wat de kmstand betreft, ik dacht ook zal wel niet kloppen, maar alles ziet er gloedje nieuw uit. ik ben wel benieuwd hoe je dat kan zien of die teller origineel is, achter op de teller staat een sticker met oa het nummer c4008 erop. Olie zou net vervangen zijn, is ook nog glashelder.
 
Laatst bewerkt:
Ligt het aan mij of klopt die motor niet helemaal. Ziet er uit als een 08 Veloce maar heeft grijze wielen en een rem-/schakelset van een normale Corsaro. Ook de kroonplaat is grijs ipv zwart.
Ik heb nog nooit een normale Corsaro in het wit gezien, zijn overigens ook allemaal duo lak ipv deze egaal witte. :?
 
ja dat viel mij dus ook op haha, maar ik heb contact gehad met de motorzaak waar de motor nieuw gekocht is. Dit is gewoon een normale corsaro, met als optie de termognoni dempers.
 
Laatst bewerkt:
Ligt het aan mij of klopt die motor niet helemaal. Ziet er uit als een 08 Veloce maar heeft grijze wielen en een rem-/schakelset van een normale Corsaro. Ook de kroonplaat is grijs ipv zwart.
Ik heb nog nooit een normale Corsaro in het wit gezien, zijn overigens ook allemaal duo lak ipv deze egaal witte. :?
Maar hij heeft dan wel weer de radiale koppelings- en rempomp zoals een Veloce vanaf 08.
Ook de zwarte voorvork. Vraag me af van welk bouwjaar deze is.
 
Laatst bewerkt:
Die voorvorken zijn toch allemaal zwart? Volgens mij gewoon marzochi en geen ohlins. Achterdemper is in ieder geval sachs.

Verder is datum eerste toelating 2010. Bouwjaar zou misschien wel jonger zijn.

Ik ben er trouwens achter wat betreft de kleur. Alle kappen zijn vervangen voor veloce kappen bij de dealer, omdat hij dat mooier vond, gelukkig niet overgespoten dus. Origineel zou de motor rood zijn, maar vind wit wel mooier dus al met al niet zo heel erg :P
 
Laatst bewerkt:
Als die origineel rood zou zijn, dan is het dus toch een veloce, die heeft namelijk een zwart frame. Of iemand moet moet de moeite hebben genomen om ook het frame zwart te spuiten.
Das ook de reden waarom ik een 'normale' rode heb gekozen, dan komt dat typische 'klimrek' (rood frame) mooi naar voren.
 
beste moto morini mensen,

Ik heb per toeval ook een moto morini gekocht. Ik heb in een gekke bui een bod gedaan via een veilingsite en toevallig ook de hoogste bieder, dat was wel schrikken, want ik moest de motor nu echt kopen zonder hem gezien te hebben..... Uiteindelijk de motor gehaald uit belgie en alles is gelukkig meegevallen. Super mooie motor met een erg mooi geluid. Maar nu moet ik nog naar de RDW om hem in te voeren, alleen heeft de motor pas een kmstand van 1311 km. Volgens mij moet ik nu BPM over de nieuwprijs gaan betalen want de belastingdienst beschouwd de motor als nieuw wanneer deze minder dan 6000km op de teller heeft. Kortom, ik moet even wat verzinnen om niet de volle mep BPM te hoeven betalen. Daarom hoop ik dat iemand op dit forum misschien een kmteller te koop heeft of natuurlijk te leen tegen betaling:).

[afbeelding]
)

Gr. Ronald

Gefeliciteerd :) mooi wit is niet lelijk :P
 
Waarschijnlijk in de tumultueuze periode rond het stoppen van Morini geproduceerd. Toen werd er blijkbaar wel meer gemixed met elkaar. Gewoon een schroevendraaier op de tank zetten en een flink diepe kras maken. Dan zie je wel wat de originele kleur was. :P

Zolang technisch alles maar goed is, goed rijden doen ze sowieso wel., :]
 
Middagje Biggelaar:

131,3 pk AHAW = ca 147 pk aan den kruk :] en ca 127 Nm :P

Stond veel te rijk :')

Hij heeft nu een stuk of 6 corsaro's op zijn bank gehad,geen een onder de 130 achterwiel pk's :P

full


Motor loopt nu merkbaar vloeiender :]
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag een MT-09 en MT-10 gereden. Stuurt best heel leuk en die 10 ook een vracht vermogen, maar vind het toch wel karakterloze dingen. Wel leuk om eens gereden te hebben en zou die MT-10 nog wel eens willen rijden, maar doe mij m'n Morini maar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan