Binnenpoot voorvork versleten?

9 nov 2016
39
0
Hallo allemaal,

Ik ben Passiongrower en nieuw hier op het forum.
Heb onlangs een andere motor gekocht, een cbf 600 na van 2005 met een paar mankementen.

Ik hoop dat jullie de foto's te zien krijgen hieronder en dan weten jullie direct het probleem.
full

full

full


De motor heeft maar 24000km, maar er viel wel direct op dat de voorvorkpoten nog nooit open waren geweest.
Dit ziet er dus niet goed uit lijkt me, of valt het mee?
De krassen die je ziet zijn vooral strepen in de olie en geen echte krassen, de zwarte vlekken daarentegen voel ik wel stevig met mijn nagel, kan ik dit afschuren met korrel 1200?

Mocht dit niet gaan, zijn vorkpoten van ebay even goed, of kan ik beter de oude opnieuw laten verchromen.

Kleine bijvraag: ik had onlangs last van een sterk schuddend stuur toen ik gas gaf met mijn vriendin achterop, komt dit door de voorvork of moet ik me ergens anders op focussen?

Alvast bedankt!
Groeten Passiongrower
 
aanslag verwijderen met remreiniger (spuitbus bij de action.
Eventueel opschuren met een brillo spomje waar je pannen mee schoonmaakt.

shudden is of speling cq kapotte balhoofdlagers of speling achtervork

schokdempers achter controleren en voorvork goed afstellen en op juiste druk.

bandenspanning controleren.

Anders banden???

kunnen nog veel meer oorzaken zijn tot gescheurd en gebroken frame aan toe.
Gewoon beginnen met de kleine dingen.

Bij vervanging probeer afhankelijk van je regio te zoeken. Anders even vragen op forum

Onderdelen walhalla's voor japanse motoren.
 
Laatst bewerkt:
voor die bijvraag: heb je voor je ging rijden met je passagier toen de bandenspanning wat opgehoogd? en heb je de pre-load van de achtervering wel opgehoogd? Beiden zijn wel aan te raden als je met veel bagage of een passagier gaat rijden. In de meeste werkplaats handboeken staat wel hoe je e.e.a. moet instellen.

het stuurschudden hoeft dus niet aan de voorvork te liggen.
Maar daar kan wel wat mee mis zijn , zeker bij achterstallig onderhoud.
De balhoofdlagers mogen geen speling hebben maar mogen ook beslist niet te strak staan. te strakke lagers kunnen het stuur doen schudden (headshake)
aan de foto's is het moeilijk te zien of je nieuwe poten nodig hebt. Maar ik zou beginnen met heel goed alles te poetsen, eventueel met wat kruipolie erbij. Schuren zou ik proberen te vermijden. Eventueel een koperborsteltje gebruiken, koper is zachter dan staal en chroom.
Daarna de poten weer opbouwen en vullen volgens de specs. de juiste olie en hoeveelheid.
Tot slot heel zorgvuldig weer de complete vork in elkaar bouwen.

24000km vind ik niet veel, lijkt mij niet genoeg om veerpoten te doen verslijten. Mijn motor heeft 55000 gereden en had ook zeer weing onderhoud aan de vork gehad. Maar de veerpoten zijn nog prima in orde.
 
Laatst bewerkt:
Dankjewel voor de reactie!

Remreiniger helpt niet echt, maar zal het morgen is met een sponsje proberen.

Denk ook dat het aan het balhoofdlager ligt, kan je dit vaster zetten?

Grtn
 
Bandenspanning was opgehoogd, maar de preload was niet aangepast.
Toch lijkt me dat zoiets niet mag gebeuren.

Heb hier nog een grove koperborstel liggen, maar daar wil ik het toch liever niet mee proberen.
Staalwol 000 een optie?

24k vind ik ook niet bepaald veel vandaar dat ik zo verschiet van deze voorvork.
 
Het zier er naar uit, dat er roest pitjes in de vorkpoot zitten. Als die vork in meer dan 10 jaar nooit open is geweest, heeft jouw motor gebrek aan onderhoud gehad. Ik zou als dat nog kan ze opnieuw laten verchromen en vervolgens de vork weer opbouwen met nieuwe geleidebussen. Vorkolie van 10 jaar oud smeert niet zo goed meer, dat is aan de chromelaag te zien.

Wat betreft je balhoofdlager, als nog de originele kogellagertjes er in zitten, dan is hij gegarandeerd verrot. Vervang deze door conische lagers, wel opletten, dat je die niet te strak vastzet, spelingsvrij is genoeg. Zet je ze te strak, dan wordt het eerste ritje hoogst interessant en ben je waarschijnlijk rijp voor een schone onderbroek.
 
Laatst bewerkt:
ja, dat kan, zit er speling op dan? te vast/strak is ook niet goed!
voor het bepalen of afstellen nodig is gebruik ik onderstaande simpele methode:
zet de motor op de middenbok en zorg dat het voorwiel in de lucht hangt. (gewicht achterop het zadel)
zet het stuur in de rechtuit stand een laat 'm los.
- blijft het stuur staan? >>> balhoofdlagers veel te strak
- valt het stuur slechts een stukje naar 1 kant? beweegt het stuur zwaar? >>> balhoofdlagers een beetje te strak
- valt het stuur helemaal vrij naar de ene of andere kant? kan je het stuur bewegen met je vingertoppen? >>> balhoofdlagers goed mits er geen speling op zit.
spelingtest:
vraag iemand anders om met de rem aangetrokken de voorvork in en uit te veren.
- voel met je hand onderaan en bovenaan de bij de lagers of je speling tussen vork en frame kan voelen.
die speling moet er uit door afstellen van de lagers. (vaak is er wel speciaal gereedschap voor nodig om e.e.a. te kunnen aandraaien en borgen)
 
Ik denk dat ik het eerst zo ga proberen en als ze dan veel te snel terug lekken, laat ik ze verchromen, setje keerringen kost de wereld ook niet.

Balhoofdlager zal ik dan zo meteen bestellen dat dit zo snel mogelijk vervangen kan worden.
Motor hangt momenteel van de grond met kabels aan het stuur dus kan het lager nu moeilijk testen.
Zag in het wphb dat er inderdaad een speciale tool nodig was.
 
Bandenspanning was opgehoogd, maar de preload was niet aangepast.
Toch lijkt me dat zoiets niet mag gebeuren.

Heb hier nog een grove koperborstel liggen, maar daar wil ik het toch liever niet mee proberen.
Staalwol 000 een optie?


24k vind ik ook niet bepaald veel vandaar dat ik zo verschiet van deze voorvork.


Vanaf 14:10 wordt er met schuurlinnen gewerkt. ;) En niet te zuinig... 8-)
 
Het zier er naar uit, dat er roest pitjes in de vorkpoot zitten. Als die vork in meer dan 10 jaar nooit open is geweest, heeft jouw motor gebrek aan onderhoud gehad. Ik zou als dat nog kan ze opnieuw laten verchromen en vervolgens de vork weer opbouwen met nieuwe geleidebussen. Vorkolie van 10 jaar oud smeert niet zo goed meer, dat is aan de chromelaag te zien.

Wat betreft je balhoofdlager, als nog de originele kogellagertjes er in zitten, dan is hij gegarandeerd verrot. Vervang deze door conische lagers, wel opletten, dat je die niet te strak vastzet, spelingsvrij is genoeg. Zet je ze te strak, dan wordt het eerste ritje hoogst interessant en ben je waarschijnlijk rijp voor een schone onderbroek.

Mag ik wel even opmerken dat er tegenwoordig geen verschil meer zit in de levensduur tussen conische kogellagers en conische rollenlagers? Waarbij ik ook opmerk (sorry) dat die eerstgenoemde veel onderhoudsvrijer is gedurende de levensduur? 1x voorspannen op een x moment en klaar. Het rollenlager luistert heel kritisch en staat 9 van de 10 keer of te strak (deinen van de fiets) of te los (speling op het lager) en dient vaak na 1000km nog een keer nagesteld te worden.
Ook plakt een kogellager niet. Een rollenlager doet dit wel (heel lichtjes, das waar). Maakt vooral bij de supersporters nogal eens verschil.

kogellager:

12ac755de4f9f047fbc6113a07dd11c5.jpg


rollenlager:

SHB_SKF.jpg


Er is een reden waarom fabrikanten in supersports steevast kogellagers in het balhoofd gebruiken in plaats van rollenlagers.
 
Laatst bewerkt:
Mag ik wel even opmerken dat er tegenwoordig geen verschil meer zit in de levensduur tussen conische kogellagers en conische rollenlagers? Waarbij ik ook opmerk (sorry) dat die eerstgenoemde veel onderhoudsvrijer is gedurende de levensduur? 1x voorspannen op een x moment en klaar. Het rollenlager luistert heel kritisch en staat 9 van de 10 keer of te strak (deinen van de fiets) of te los (speling op het lager) en dient vaak na 1000km nog een keer nagesteld te worden.
Ook plakt een kogellager niet. Een rollenlager doet dit wel (heel lichtjes, das waar). Maakt vooral bij de supersporters nogal eens verschil.

kogellager:

[afbeelding]

rollenlager:

[afbeelding]

Er is een reden waarom fabrikanten in supersports steevast kogellagers in het balhoofd gebruiken in plaats van rollenlagers.


Ik ben het met je eens, dat er een goede reden is om kogelagers te gebruiken, maar de fietskogeltjes lagers die Honda meestal monteert, houden het geen 10 jaar vol, ik heb die te vaak in handen gehad, met een dood punt er in. Voor een gewone straatfiets voldoen kegellagers prima, op het circuit, waar elke tiende telt, wordt het een ander verhaal.
 
Valt wel mee hoor, de kogellagers in mijn CBR's zijn 29 jaar oud en nog lang niet aan vervanging toe. Bij aankoop in de vorige eeuw goed gesmeerd en NIET volgens wphb afgesteld maar met gevoel. Nadien nooit meer aan hoeven komen.
 
Mijn balhoofdlager was gewoon finaal om zeep van een cbr6oof 99. Gewoon een rollenlager erin gezet en niet meer terug te herkennen.

Ik zou het als volgend aanpakken:

Nieuw balhoofdlager (conisch)
Nieuwe voorvork keerringen
Binnenpoten proberen te herstellen en anders opnieuw coaten (hyperpro kan je wel adviseren hoe op te knappen)




En je vriendin op een dieet of niet meer achterop nemen
 
Heb een set rollenlagers gevonden op ebay voor 25euro incl verzenden dus zal deze zo snel mogelijk vervangen.
Vriendin en ik te samen opgeteld wegen 120kilo, dus dieet is niet echt een optie.

Zijn er nog belangrijke onderdelen die verslijten na x jaren?
 
Heb een set rollenlagers gevonden op ebay voor 25euro incl verzenden dus zal deze zo snel mogelijk vervangen.
Vriendin en ik te samen opgeteld wegen 120kilo, dus dieet is niet echt een optie.

Zijn er nog belangrijke onderdelen die verslijten na x jaren?

Lagers van Ebay ben ik persoonlijk niet zo happig op. Daar worden heel erg veel vervalsingen van verkocht waarbij je het op het eerste oog niet ziet. Daar kom je dan na een paar weken achter met alle gevolgen van dien :X.


gr. Thijs
 
Mag ik wel even opmerken dat er tegenwoordig geen verschil meer zit in de levensduur tussen conische kogellagers en conische rollenlagers? Waarbij ik ook opmerk (sorry) dat die eerstgenoemde veel onderhoudsvrijer is gedurende de levensduur? 1x voorspannen op een x moment en klaar. Het rollenlager luistert heel kritisch en staat 9 van de 10 keer of te strak (deinen van de fiets) of te los (speling op het lager) en dient vaak na 1000km nog een keer nagesteld te worden.
Ook plakt een kogellager niet. Een rollenlager doet dit wel (heel lichtjes, das waar). Maakt vooral bij de supersporters nogal eens verschil.

kogellager:

[afbeelding]

rollenlager:

[afbeelding]

Er is een reden waarom fabrikanten in supersports steevast kogellagers in het balhoofd gebruiken in plaats van rollenlagers.

Heb nu op een 1 supersport van mij ,ook een conische zitten.|En dat bevalt mij helemaal niet.Ga dat lager ook weer snel vervangen voor een kogellager.

Op m'n nakend zit ook een conische daarop gaat het prima breed stuur etc.Ben het wat dat betreft wel eens met MasterTommy :Y

Mijn ss racer stuurt niet meer zo fijn/snel in als een scheermes. :+
 
Voorvork steekt terug in elkaar en lekt voorlopig niet, merk dat mijn wiel liever naar rechts stuurt en ik in een rechtse bocht vaak te rechts ga en ik moet tegensturen naar links, links moet ik dan weer zwaar sturen.
Vanaf dat ik het stuur loslaat aan 40km/h begint het sterk te zwabberen (niet gedurfd om aan een hogere snelheid te testen), typisch verschijnsel van kapot balhoofdlager lijkt me dus zal hier is werk van maken.
 
neem een lang stuk recht hout of een stalen strip of hoekprofiel. als het maar recht is. zet de motor op de middenbokof op een motorsteun (achterwiel bok). stuur recht uit zetten,
leg het profiel langs het achterwiel en wel zo hoog mogelijk en ook langs het voorwiel.

het voorwiel moet overal recht en evenwijdig langs het profiel lopen, beste is aan twee zijden gelijktijdig. is een grove manier maar geeft wel een idee.
Nauwkeuriger is bij ee bouwmarkt een of twee waterpas lazers kopen en vanaf de straal meten.

oorzaak van scheefsturen of achterwiel zit niet recht. of frame is krom vanuit het balhoofd cq wielen staan niet in lijn. Oh of je zit scheef op de motor. Hmm als je achter een oude BMW boxer aanrijdt zie je hetzelfde. Alle bestuurders zitten iets naar links en dit is geen fabeltje.
 
Laatst bewerkt:
24 dkm gelopen of 24000 km op de teller? Er zijn helaas genoeg motoren waar meer kilometers onder de banden gerold zijn dan de teller aangeeft -O-

Onrust in het stuur is vaak een combinatie van factoren.Soms is één van die factoren zo sterk dat die verhelpen alles scheelt, als er niet iets echt mis is dan alles goed nakijken. Bijvoorbeeld lagere bandenspanning hoeft geen probleem te zijn, maar kan wel meespelen als de vering niet optimaal staat, duo en/of topkoffer achterop, iets versleten balhoofdlagers enz.
 
Ik hoop 24dkm gelopen. Mogelijkheid om dit te controleren? Voorband is van 2010.
Als ik rijd zonder zware topkoffer schudt het stuur niet, maar trekt hij wel sterk naar rechts.
Stuur draait duidelijk stroever naar links.

Uiteraard heb ik nog een probleem ;)
Tijdens het rijden shockt de motor soms alsof je met de achterband over een verhoging rijdt.
Ketting en tandwielen zijn net nieuw.


Ik maak morgen een afspraak met de motorzaak om de motor is te laten nakijken op wat dit allemaal is.
 
neem een lang stuk recht hout of een stalen strip of hoekprofiel. als het maar recht is. zet de motor op de middenbokof op een motorsteun (achterwiel bok). stuur recht uit zetten,
leg het profiel langs het achterwiel en wel zo hoog mogelijk en ook langs het voorwiel.

het voorwiel moet overal recht en evenwijdig langs het profiel lopen, beste is aan twee zijden gelijktijdig. is een grove manier maar geeft wel een idee.
Nauwkeuriger is bij ee bouwmarkt een of twee waterpas lazers kopen en vanaf de straal meten.

oorzaak van scheefsturen of achterwiel zit niet recht. of frame is krom vanuit het balhoofd cq wielen staan niet in lijn. Oh of je zit scheef op de motor. Hmm als je achter een oude BMW boxer aanrijdt zie je hetzelfde. Alle bestuurders zitten iets naar links en dit is geen fabeltje.


Niet allemaal, als je iets naar links zit ben je rechtsdragend.
Echter ben je linksdragend zit je iets naar rechts, dat zal met de aerodynamica tussen de tank en het lid te maken hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan