Bonneville start niet, maar startrelais klikt wel

Vyvyan

Die hard MF'er
15 feb 2007
643
9
Oud-Turnhout (België)
Hallo,

Vermoedelijk heb ik het probleem reeds gevonden, maar ik wil het hier toch even checken zodat ik niet onnodig een onderdeel bestel en het probleem hiermee vervolgens niet opgelost is...

Probleem: de Triumph Bonneville (2003) van een vriend start niet. Bij aanzetten van het contact branden alle lichten en lampjes op het dashboard. Als je de startknop indrukt hoor je enkel een klik in het startrelais, maar vervolgens niets.
Accu blijkt nog goed als ik de multimeter eraan hang. Ook als ik er een booster (startbatterij) aanhang, gebeurt er niet veel meer dan die klik.
Omdat ik vermoedde dat het probleem dus effectief in het startrelais zit, heb ik dit doorverbonden door een draadje tussen het rood/witte kabeltje en het zwarte kabeltje van het relais te steken. Hiermee start hij wel gewoon.
Mijn diagnose is dus dat het relais stuk is, en moet vervangen worden. Maar, klopt dit wel?

Graag even een second opinion vooraleer ik dit onderdeel bestel.

Alvast bedankt.
 
Als het startrelais een klik geeft maar de startmotor niet laat draaien is het relais aan vervanging toe, mits de accuspanning niet onder ongeveer 11 volt komt bij het indrukken van de startknop.
 
Hoi, alvast bedankt voor de reacties.
Deze foto komt van internet omdat die motor niet bij mij staat. In de loop van de week komt hij wel naar mij.
full


Hetgeen ik gedaan heb, is het wit/rode en het zwarte kabeltje van het 'starter relay' doorverbonden, waardoor de motor terug startte. Dus niet de twee dikke kabels op de 'starter solenoide'. De klik bij het indrukken van de startknop is duidelijk voelbaar en hoorbaar in dit starter relay.
Heeft iemand toevallig een elektrisch schema van een 2003 bonneville digitaal aub?
Alvast bedankt.
 
Zet plus en min op de zwarte en witte (operating coil terminals) van de solenoid, start die dan wel rond is de niet stuk.
De relay is dan waarschijnlijk defect.
 
Laatst bewerkt:
als het de zijstandaard, koppeling of vrijstandschakelaar zou zijn, dan reageert het relais helemaal niet op het indrukken van de startknop.
of het relais zelf is stuk, of er staat geen spanning op de blauw/gele draad bij het relais.
het is ook mogelijk dat de accessoiresstekker er niet op zit, of het alarm werkt niet, indien gemonteerd.
 
Laatst bewerkt:
als het de zijstandaard, koppeling of vrijstandschakelaar zou zijn, dan reageert het relais helemaal niet op het indrukken van de startknop.
of het relais zelf is stuk, of er staat geen spanning op de blauw/gele draad bij het relais.
het is ook mogelijk dat de accessoiresstekker er niet op zit, of het alarm werkt niet, indien gemonteerd.
er zitten 2 relais op. 1 is het dikke start relais, de ander het beveiligings relais
 
en het beveiligingsrelais klikt zodra er op de startknop gedrukt word.
wanneer er iets aan de zijstandaardschakelaar mankeert, dan klikt dat relais helemaal niet.
dan lijkt mij het beveiligingsrelais stuk of er staat gewoon geen spanning op de blauw/gele schakeldraad die op het beveiligingsrelais aangesloten zit.

wanneer de rood/witte draad op het beveiligingsrelais verbonden word met de zwarte draad, zoals de TS heeft gedaan, dan start de motor wel.
en wanneer je dat doet, dan neem je dus de functie over van de blauw/gele draad, omdat op de rood/witte draad spanning staat zodra je op de startknop drukt.
in die blauw/gele draad zit ook een zekering.
en wat de TS eigenlijk had moeten doen, is de blauw/gele draad doorverbinden met de zwarte.
start de motor dan wel, dan is het beveiligingsrelais stuk.
start de motor niet, dan staat er geen spanning op de blauw/gele draad.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan