Heeft deze motorfiets een schadeverleden?

Munchburg

Rookie
10 nov 2016
28
0
Hallo Forummers,

Vandaag ga ik voor een tweede maal kijken naar een Honda CBR600F uit 2011.
Deze motor ben ik eerder deze week ook al eens gaan bezichtigen maar een proefrit was toen niet mogelijk. Hij ziet er erg netjes uit en is afkomstig van de eerste eigenaar en de historie is aanwezig (volgens de verkoper een Belgische man die er niet meer op reed vanwege gezinsuitbreiding).

Wat me bij de eerste bezichtiging opviel, was lichte roestvorming op een aantal lasverbindingen op het frame. Ook zag ik lichte oliesporen aan de binnenkant van de linker kuip.
Het leek alsof de lak van het frame (zwart) wat breukjes vertoonde waarop roest aan het ontstaan was. In de foto hieronder heb ik aangegeven waar ik de roest ontdekte.
23uyd11.jpg


Volgens de verkoper (3D motoren te Hapert) is er niets aan de hand. Omdat ik toch een aankoopkeuring wil doen belde ik met het bedrijf Motor-service Eersel. Ik kan er vandaag terecht, maar zij deelden mij mee dat 3D motoren in het verleden wel eens schademotoren opknapte en verkocht.

Wat denken jullie? Is dit een fiets met een schadeverleden? Laten staan of ervoor gaan?
 
de punten die je noem lijken mij ook geen probleem, olie in een kuipdeel kan al komen als men olie wil bijvullen, knoeit en de wind doet de rest.

het frame lijkt mij meer van een cb600f , ofwel een hornet.
daar is door Zot al een commentaar gegeven dat het frame gedeukt kan zijn door een aanrijding en hij als eerst de tank er afhaalt om te kijken.

het type motor wat jij opgeeft, cbr600f ziet er zo uit : cbr600f

daar zitten ook geen kuipdelen op en is dus iig goedkoper weer 'op te knappen', maar goed is die niet.

dus even aangeven welk type het is.
 
Hallo Forummers,

Vandaag ga ik voor een tweede maal kijken naar een Honda CBR600F uit 2011.
Deze motor ben ik eerder deze week ook al eens gaan bezichtigen maar een proefrit was toen niet mogelijk. Hij ziet er erg netjes uit en is afkomstig van de eerste eigenaar en de historie is aanwezig (volgens de verkoper een Belgische man die er niet meer op reed vanwege gezinsuitbreiding).

Wat me bij de eerste bezichtiging opviel, was lichte roestvorming op een aantal lasverbindingen op het frame. Ook zag ik lichte oliesporen aan de binnenkant van de linker kuip.
Het leek alsof de lak van het frame (zwart) wat breukjes vertoonde waarop roest aan het ontstaan was. In de foto hieronder heb ik aangegeven waar ik de roest ontdekte.
[afbeelding]

Volgens de verkoper (3D motoren te Hapert) is er niets aan de hand. Omdat ik toch een aankoopkeuring wil doen belde ik met het bedrijf Motor-service Eersel. Ik kan er vandaag terecht, maar zij deelden mij mee dat 3D motoren in het verleden wel eens schademotoren opknapte en verkocht.

Wat denken jullie? Is dit een fiets met een schadeverleden? Laten staan of ervoor gaan?

De punten waar je een circel om zet... dat kan ook gewoon wat corrosie van de gebruikte bouten/moeren zijn.
Dat zijn dingen die je niet zo kunt neerzetten en een adequaat antwoord verwachten, dan zul je echt foto's ervan moeten plaatsen.
Alles wat je typt kan een aanwijzing zijn dat de motor niet meer helemaal fris is, maar kunnen ook allemaal niets te betekenen hebben.

Afhankelijk van de oorspronkelijke schade kan een goed opgeknapte schadefiets beter zijn als een uiterlijk volledig originele maar verwaarloosde die optisch een beetje opgelapt is om te verkopen aan iemand die alleen op t uiterlijk afgaat bij gebrek aan technische kennis.

Als ik de manier van uitleggen zo lees... dan zorg je ervoor dat je iemand meeneemt die verstand van zaken heeft.
In je hele vraag staat nl niets omschreven waar wie dan ook echt iets zinnigs kan zeggen.
 
Laatst bewerkt:
behalve dat het frame niet klopt bij het type wat hij noemt ;)

Dat sowieso.
Ik heb het idee dat hij dat plaatje ook alleen gebruikt om bepaalde punten aan te geven.
Dat het plaatje niet klopt bij het type geeft mij alleen maar meer een indicatie van hoe goed hij op de hoogte is en dat iemand met verstand van zaken meenemen des te groter is.
Blijft dat op grond van de info uit de openingsreply geen conclusie te trekken is. Het kan een prima motor zijn met wat verklaarbare vliegroest, kan ook een scheve schademotor zijn.
 
Hallo Forummers,

Vandaag ga ik voor een tweede maal kijken naar een Honda CBR600F uit 2011.
Deze motor ben ik eerder deze week ook al eens gaan bezichtigen maar een proefrit was toen niet mogelijk. Hij ziet er erg netjes uit en is afkomstig van de eerste eigenaar en de historie is aanwezig (volgens de verkoper een Belgische man die er niet meer op reed vanwege gezinsuitbreiding).

Wat me bij de eerste bezichtiging opviel, was lichte roestvorming op een aantal lasverbindingen op het frame. Ook zag ik lichte oliesporen aan de binnenkant van de linker kuip.
Het leek alsof de lak van het frame (zwart) wat breukjes vertoonde waarop roest aan het ontstaan was. In de foto hieronder heb ik aangegeven waar ik de roest ontdekte.
[afbeelding]

Volgens de verkoper (3D motoren te Hapert) is er niets aan de hand. Omdat ik toch een aankoopkeuring wil doen belde ik met het bedrijf Motor-service Eersel. Ik kan er vandaag terecht, maar zij deelden mij mee dat 3D motoren in het verleden wel eens schademotoren opknapte en verkocht.

Wat denken jullie? Is dit een fiets met een schadeverleden? Laten staan of ervoor gaan?
Aankoopkeuring laten doen bij iemand die de zaak niet kent of onpartijdig is.
Een zaak die roddelt over een ander vind ik niet professioneel.( twijfel dan ook aan de onpartijdigheid)
Plus een goed opgeknapte ex-schadefiets.
Hoeft niet altijd iets mis mee te zijn mits het netjes en goed gebeurd.

Verder op je gevoel afgaan en het niet met een roze bril na de motor kijken. :)
 
Laatst bewerkt:
Allereerst bedankt voor jullie antwoord.

De dingen vielen me op omdat hij nog een zelfde CBR600F had staan (van hetzelfde bouwjaar en een vergelijkbare kilometerstand). Bij dit exemplaar kon ik nergens roest ontdekken. De roest leek echt te zijn ontstaan op plaatsen waar de lak van het frame wat losgebladderd was.
De omcirkelde beugel is met bouten aan het frame geschroefd, maar de stang die beide beugeltjes verbindt met elkaar had roest op de lassen.

De oliesporen aan de binnenkant van de linkerkuip vielen op omdat je aan die kant van het blok helemaal niet met olie komt. Olie peilen/bijvullen doe je immers aan de rechterkant, ook het remvloeistofreservoir zit rechts.

In mijn ogen kan daar dus alleen olie komen als hij lekt op de kop/kleppendeksel of als hij op zijn zij gelegen heeft.

Verder had ik verder een goede indruk van 3D motoren. Er wordt ook garantie verstrekt op deze motor. De vraag is alleen of ik er nog iets aan heb met de winter voor de deur.

Motorservice Eersel zei ook dat de verkoper in kwestie wel een vriendelijke vent is en uitsluitend jonge motoren verkoopt, waarbij de focus vooral ligt op sportmotoren.

Ik ben in het verleden al eens opgezadeld met een oliezuipende BMW met schade aan het achterste subframe, dus ik ben extra voorzichtig.
Ik neem iemand mee die verstand van zaken heeft en daarnaast rijd ik hem dus ook nog even bij Motor-Service Eersel binnen.

P.S. Het plaatje is volgens Motorcycle Spare Parts van een CBR600F uit 2011. Ik was in de veronderstelling dat deze CBR600F gebaseerd is op de CB600F Hornet ;)
 
Even zonder verder de boel te lezen; gaat het om deze CBR600F die die toko te koop heeft staan?
http://www.marktplaats.nl/a/motoren...cbr-600-f-c-abs-bj-2011-cbr600f-cbr600-f.html

Zo ja: Ik ken de historie niet, maar als ik het zo zie is er wel meer aan veranderd t.o.v. een stock 2011 CBR600F dan in de ad beschreven staat.

- Rem en koppelingshendels zijn niet origineel.
- Knippers voor zijn niet origineel (dun stokje door groot gat nu)
- Stepjes missen de pikjes eronder
- Hitteschild uitlaat is standaard chrome hier zwart (niet stock dus?)
- Striping op kontkappen is volgens mij ook niet origineel (origineel is ie helemaal wit zonder die zwarte streep).
- Striping op de wielen is voor anders dan achter (de 2011 is volgens mij wel met die rode striping geleverd, maar dan wel op beide wielen?).
- Ketting beschermer is volgens mij van een 2010? 2011 hebben andere montage poot aan de achterkant toch? (2011 ziet er zo uit toch? http://images.mcn.bauercdn.com/upload/273950/images/1752x1168/18honda-cbr600f.jpg)
En wat ook opvalt is hoe ver de kettingspanners zijn aangedraaid; maar dat kan aan mij liggen.

Nu ken ik deze toko verder niet en wil ik ze nergens van betichten, maar ik zou toch eens verder vragen naar de historie en als je niet 100% zeker bent, het gewoon niet doen.
 
Laatst bewerkt:
Ik had tot halverwege dit jaar een CB600 Hornet uit 2009. Deze heeft erg veel dezelfde onderdelen incl. het frame en subframe en deze had ook al wat roest op een aantal lasverbindingen en ook de plekken die jij aanwijst. Niets extreems, maar uiteindelijk zelf roest verwijderd en plaatselijk opnieuw gespoten. Ook verschillende schroeven waren al helemaal verroest (in 7 jaar al), dus ik denk dat Honda bij deze serie wat foutjes gemaakt heeft.

Het kan zijn dat deze fiets veel buiten gestaan heeft en dat het daarom allemaal wat sneller gaat. Kwaad kan het niet, en als het niet in het zicht zit zou ik me er ook zeker niet te druk om maken.
 
Update: ik heb de motor gekocht! Ik heb de motor laten onderzoeken en we hebben er niks aan kunnen vinden. Geen tekenen van schade, en de kilometerstand klopt volgens de Belgische dealer. Hij heeft daar ook netjes zijn beurten gehad. i k krijg er alle originele delen bij en er wordt nog een nieuwe accu in gezet.
 
Even nog wat info over de motor. De vorige (eerste) eigenaar heeft de volgende accessoires laten monteren:
- LED knipperlichten
- kleine kentekenplaathouder met LED kentekenverlichting
- Extra striping en de CBR-sticker
- verstelbare koppeling- en remhendel
- zwart Puig ruitje

Daarnaast heeft hij het hitteschild bij de uitlaat zwart laten spuiten (vind het zelf wel mooi passen).
De originele delen heb ik erbij gekregen.

Bij 3D motoren heeft men:
- de rode striping op het voorwiel en de witte striping op het achterwiel aangebracht (hij vond het wel leuk staan, omdat het bij de kleurstelling van de motor past). De striping plaatst hij trouwens op alle motoren in zijn showroom.

De kettingbescherm i.c.m. de hugger is niet standaard bij de CBR600F, heb ik me laten vertellen.
 
Gefelciiteerd! veel plezier de de CBR600F :Y

de punten die je noem lijken mij ook geen probleem, olie in een kuipdeel kan al komen als men olie wil bijvullen, knoeit en de wind doet de rest.

het frame lijkt mij meer van een cb600f , ofwel een hornet.
daar is door Zot al een commentaar gegeven dat het frame gedeukt kan zijn door een aanrijding en hij als eerst de tank er afhaalt om te kijken.

het type motor wat jij opgeeft, cbr600f ziet er zo uit : cbr600f

daar zitten ook geen kuipdelen op en is dus iig goedkoper weer 'op te knappen', maar goed is die niet.

dus even aangeven welk type het is.

De laatse serie CB600F en CBR600F zijn in basis (wielen, voorvork, frame achterbrug, kontje, electronica, motorblok etc) gelijk aan elkaar. Dat het frame hetzelfde is (enkel wiegframe) klopt dus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan