5 weken stilstaan

Keesje60

MF'er
26 jan 2016
146
63
Tiel
Beste "mede-forummers".
Wegens werkzaamheden in het buitenland ben ik het komende half jaar slecht 1 keer in de 5 weken een lang weekend thuis.
Dat betekent dat mijn Honda steeds minimaal 5 weken ongebruikt stilstaat in de schuur binnen.
Nu vraag ik me af of ik daarvoor toch nog speciale maatregelen moet nemen, afgezien van een druppellader op de accu. Ik denk dan aan carburators aftappen, tank helemaal vullen met V-Power of Ultimate benzine, olie in de bougiegaten, etc, etc,
Of maak ik me druk om niks, en is dat allemaal overdreven.
Het is mijn bedoeling om toch wel elke 5 weken met de motor (een lang stuk) te rijden.
Alvast bedankt voor alle advies.
 
Laatst bewerkt:
als je er elke 5 weken ook echt op gaat rijden geen zorgen maken. maar ga je 1 of 2 (aaneengesloten) van die keren overslaan (slecht weer of gladheid) dan loopt die tijd snel op. dan zou ik wel de vlotterbakken even legen. het legen is een stuk minder werk als straks de carbs moeten reinigen vanwege vergomde benzine.
 
Laatst bewerkt:
als je er elke 5 weken ook echt op gaat rijden geen zorgen maken. maar ga je 1 of 2 (aaneengesloten) van die keren overslaan (slecht weer of gladheid) dan loopt die tijd snel op. dan zou ik wel de vlotterbakken even legen. het legen is een stuk minder werk als straks de carbs moeten reinigen vanwege vergomde benzine.

Als je de vlotterbakken aftapt, verdroogt de boel dan niet ?
Wat ik wel doe, als hij langere tijd stil zou staan, is de vlotterbakken even aftappen en doorspoelen voordat ik ga starten.
 
Heel eerlijk nog nooit iets van aangetrokken, altijd met een volle tank benzine weg gezet geen druppellader. Staat hier hoog uit 2 tot 3 maanden stil (enkel tijdens de echte pekelmaanden)

Tijdens de eerste start hoog uit met de oudere Supermagna even wat opstart probleemjes maar ze sloegen altijd aan.
Een keer (met een oude accu) de accu voor af opgeladen.

Heb dit met een Supermagna gedaan, VF1000 f, en een Fireblade.

Ik moet er wel bij zeggen dat geen van mijn motoren achterstallig onderhoud heeft of slechte electra, dat pak ik bij aanschaf altijd als eerst aan en houdt dit altijd goed bij.

Grt Dré
 
Beste "mede-forummers".
Wegens werkzaamheden in het buitenland ben ik het komende half jaar slecht 1 keer in de 5 weken een lang weekend thuis.
Dat betekent dat mijn Honda Transalp steeds minimaal 5 weken ongebruikt stilstaat in de schuur binnen.
Nu vraag ik me af of ik daarvoor toch nog speciale maatregelen moet nemen, afgezien van een druppellader op de accu. Ik denk dan aan carburators aftappen, tank helemaal vullen met V-Power of Ultimate benzine, olie in de bougiegaten, etc, etc,
Of maak ik me druk om niks, en is dat allemaal overdreven.
Het is mijn bedoeling om toch wel elke 5 weken met de motor (een lang stuk) te rijden.
Alvast bedankt voor alle advies.
ik denk dat je het beste de sleutels aan mij kan geven, als jij dan de benzine betaal dan gebruik ik hem voor woon werk .


ja, echt goeiste plan
 
Als je de vlotterbakken aftapt, verdroogt de boel dan niet ?
Wat ik wel doe, als hij langere tijd stil zou staan, is de vlotterbakken even aftappen en doorspoelen voordat ik ga starten.
we hebben het over een paar weken tot een paar maanden hooguit. als je een nieuwe carb koopt zit er toch ook geen benzine in en daar gaat hij ook niet stuk van, en die liggen ook wel eens een paar maanden op de plank.
 
Aftanken met genoemde benzine en een ladertje eraan, hoef je je nergens zorgen om te maken. Of het nodig is kunnen we over discussieren, maar het gaat er toch om of jij je er goed bij voelt?
 
Laatst bewerkt:
Beste mensen, hartelijk dank. Weet nu dat ik me niet zo druk hoef te maken.
Ik hoorde zo hier en daar van die "horrerverhalen" over verstopte carburators en geroeste cilinderwanden. Maar dat blijkt dus niet zo'n vaart te lopen.
Wat mij betreft mag er een slotje op.
 
Goede accu houdt de spanning wel 5-10-15 weken vast.
Slechte accu kan al na een week niet meer voldoende spanning leveren.

Nieuwe accu voor een Transalp 650 kost geen drol:
YTX9-BS Yuasa

Met een slechte accu kan je nog steeds rijden, wel even aanduwhulp regelen :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan