Honda PCX 125/150 deel 5

Hoe bevallen de Kitaco veren? Waarin verschillen ze met de originele achterveren?

De originele veren hadden veel te vaak bottom out, ze klapten bij iedere drempel door de max. Vooral met mijn vriendin achterop.
Deze Kitaco slaan bijna niet meer door op de slapste stand. Ik ga ze nog wel strakker zetten als ik terug ben.
Toen ik deze kocht waren de goedkopere YSS niet te krijgen. Deze zijn van Motorkit en kosten 125 euro. Ik heb metalic donkerrode en ze zijn er ook in donkerblauw.

Shock absorber blue Kitaco Honda Pcx - MOTORKIT
 
Vind €285 een heel net bedrag. Ben zelf een hele dag bezig met alleen de kleppen, en dan zijn er nog geen snaar, voorremblokken en achterband gewisseld. Voor de snaar moet zowel de variator als de koppeling worden gedemonteerd.
Heb laatst de koppeling van nieuw vet voorzien. Scooter heeft geloof ik wel een week op de brug gestaan. Geef toe, werkzaamheden moeten in de spaarzame vrije uren.
Een bahco moeten bestellen, uitvogelen hoe de koppeling uit elkaar genomen kan worden, de oplossingen op Youtube bleken bij mijn koppeling niet te werken, speciaal vet besteld, vervolgens schoonmaken en weer een oplossing bedenken om de zaak in elkaar te krijgen, met de juiste aanhaalmomenten. Als de scooter engineers eens nadachten hoe de zaak in- en uit elkaar genomen kan worden zonder al dat speciale gereedschap.
Als je elke dag aan scooters sleutelt wordt je natuurlijk wel een stuk handiger.
Je leert er wel van. Dat geeft voldoening, zo werkt het bij mij tenminste.

Wat voor speciaal gereedschap heb je nodig gehad? Een Bahco is juist ontworpen voor universeel gebruik. Een universele blokkeersleutel kun je gebruiken op allerlei scooters en zijn niet duur. Ik geef toe dat ik de koppeling niet uit elkaar haal, die blaas ik met de compressor schoon.

Bij mijn Kymco is alles juist wel makkelijk bereikbaar. Na een paar boutjes losdraaien til je de buddybak eruit en kun je overal bij het motorblok, net als dat je de motorkap opent van een oude auto. Honda scooters staan erom bekend dat alles wat lastiger bereikbaar is met sleutelen. De transmissies van jullie Honda's draaien wel weer veel soepeler en stiller, dat is +1 voor Honda.
 
Nog een toevoeging, de PCX reed max 50 km/uur bij hellingen van 12% en steiler.
De bergen op de doorgaande (snel)wegen waren geen enkel probleem.
Morgen ga ik 460 km Duitse autobahn rijden. Kom maar op. :]
 
460 saaie kilometers! Hoewel, met een snelheidsverschil van ongeveer 150km/h ingehaald worden is dan weer wel spannend...

Veilige trip gewenst!
 
Die snelheden rijden ze op de linkerabaan op stukken waar je niet om de haverklap een afrit hebt en de wegen breed zijn. Als je rustig op de rechterbaan blijft gaat het prima. Als het niet zo druk is kun je met die snelheden ook op de autobahn nog wat van de omgeving genieten, het heeft allemaal met je instelling te maken. Ik heb het destijds op mijn 175cc niet als vervelend ervaren.

Had je met die 12% hellingen last van bumperklevers of reed iedereen die snelheid?
 
Je leert er wel van. Dat geeft voldoening, zo werkt het bij mij tenminste.

Wat voor speciaal gereedschap heb je nodig gehad? Een Bahco is juist ontworpen voor universeel gebruik. Een universele blokkeersleutel kun je gebruiken op allerlei scooters en zijn niet duur. Ik geef toe dat ik de koppeling niet uit elkaar haal, die blaas ik met de compressor schoon.

Bij mijn Kymco is alles juist wel makkelijk bereikbaar. Na een paar boutjes losdraaien til je de buddybak eruit en kun je overal bij het motorblok, net als dat je de motorkap opent van een oude auto. Honda scooters staan erom bekend dat alles wat lastiger bereikbaar is met sleutelen. De transmissies van jullie Honda's draaien wel weer veel soepeler en stiller, dat is +1 voor Honda.

Mijn Bahco's waren te klein. Die gingen tot iets van 32, terwijl de moer sleutelwijdte 39 heeft. Blokkeersleutel hebben we zelf gemaakt uit een aangepaste lijmklem. Copyrights zijn voor een mede-forummer. Blokkeersleutel zowel bij de variator als bij de koppeling gebruikt.
Ik ken Kymco's niet in detail, maar bij de PCX kun je dit deel van de koppeling niet schoonblazen. Het bestaat uit een afgedichte constructie voorzien van vet, die een pulleyhelft met een soort van schroefbeweging axiaal verplaatst. Veiligheidshalve het door Honda voorgeschreven vet toegepast.
De centrifugaal gewichten heb ik overigens ook schoongeblazen. Met een oude stofzuiger zuigen we de grootste rommel weg, wat overblijft wordt weggeblazen.

In mijn ogen is het niet +1 voor Honda, maar een gelijkspel.

Wat betreft voldoening en leerproces ben ik helemaal met je eens. Kleine kanttekening dat bij tegenwerkende kappen, de voldoening lager en het adrenaline pijl hoger ligt. Verder probeer ik netjes en secuur te werken en weet niet of elke monteur dezelfde instelling heeft. Zal net als bij de gehele beroepsbevolking zijn, er zitten hele goeie en iets minder goede tussen.
 
Laatst bewerkt:
Nog een toevoeging, de PCX reed max 50 km/uur bij hellingen van 12% en steiler.
De bergen op de doorgaande (snel)wegen waren geen enkel probleem.
Morgen ga ik 460 km Duitse autobahn rijden. Kom maar op. :]


Zijn deze waardes met duo achterop?
 
Zijn deze waardes met duo achterop?

Ik ben alleen op pad. De scooter is totaal 100 kg belast.
Bumperklevers heb ik nauwelijks gehad. Ik laat auto's altijd langs als ik denk dat ze sneller willen. Vooral de locals die de weg kennen. Dan bepaal ik wanneer ze passeren. Even naar rechts en een gebaar met mijn linkerhand.
Maar over het algemeen komt mijn snelheid overeen met auto's. Motoren gaan me allemaal voorbij.

Gisteren ook een stukje autobahn gereden en dat ging prima. Best veel op de linkerbaan gereden. De tijd dat Duitsers keihard gingen lijkt een beetje voorbij.
Mijn scoot kan max 115 km/uur (GPS) en ik kom goed mee.
 
Laatst bewerkt:
Rijdend op Landstraße vindt ik dat de Duitsers het best goed doen.
Tot in de treurenis (een enkeling daar gelaten) blijven ze rustig achter je rijden zonder in te halen.
Soms zelfs tot vervelends aan toe en kilometers lang terwijl er voldoende ruimte is om een rustig rijdende motorrijder in te halen, wat een geduld hebben die Duitsers denk ik dan.
Daar kunnen ze hier in NL. een puntje aan zuigen.
Ben van het weekend ook weer 4 daagjes geweest en zelfs als je ze handgebaren geeft dat ze best wel mogen passeren doen ze dat heel vaak niet en wachten pas tot hun afslag, of dat ik afsla.
 
Zo ervaar ik het ook op de motor(scooter) in Duitsland.

Ik ben er ook wel op de fiets geweest, zo een ding met trappers en een bagagedrager. Als fietser besta je niet in het systeem van de duitser en rijden ze met 100km vlak langs je. De Fransen hebben de naam "nonchalant" en "ruw" te rijden, daar was mijn ervaring juist dat ze heel goed rekening houden met fietsers.
 
'German-style' op landstraße is gewoon een verademing ten opzichte van de jungle hier in mijn stukje van de randstad.

Ben onlangs zelfs binnen 1 min. 2X aangetikt hier NL. dat had ik nog niet meegemaakt en komt nogal vreemd over als je de achterkant op zij voelt worden gezet van je moto

German Autobahn is gewoon het serieuze werk en behoor je te weten wat je te wachten staat qua snelheden.
Jammer wel dat de Duitse autobahn vaak niet zo'n fijne weg is als wij in NL. gewend zijn... denk hierbij o.a. aan het mooie contrast tussen het zwarte NL. asfalt en zijn duidelijke witte wegmarkeringen.
Daarbij is het grijs met geel (voornamelijk in de regen) op de autobahn een zielige vertoning.
 
Vandaag de Innova in ontvangst genomen. Van eerste eigenaar met een bijna maagdelijke 5800km op de teller. Onderhoudshistorie erbij. Klepspeling een paar honderd kilometer geleden gecontroleerd en olie nog geen 100km (wel een jaartje geleden DUS die gaat eruit!)

Anyway.. vandaag 140 km over de snelweg met de Innova terug naar huis. Tussen de vrachtwagens net als bij de PCX.
Wel merk je dat de PCX een stuk meer koppel heeft en niet zo ver terugvalt wanneer je een brug op rijd of gewoon wind tegen hebt..

Rechtuit stabiliteit is eigenlijk best OK. Met 100kmh één hand aan het stuur.. geen probleem. Net als de PCX..

Bochtenwerk: het frame is wat minder stijf dan dat van de PCX en de achtervering nog wat slapper. In het voordeel van de PCX dus. Maar het zegt niet zo zeer iets over de Innova maar vooral over de sublieme rijeigenschappen van de PCX!

Maar dan.. de complete verbijstering op de gezichten van automobilisten. Alsof ze denken; "wat doet die leipkees op de snelweg met zijn pizzabrommer"?

Lachende en wijzende voorbijgangers..
Zwaaiende Aziaten..?.?.?
Goedkeurende knikjes van andere motorrijders. Onbetaalbaar.

You meet nicer people on a Honda!
 
Lekker apart zo'n Innova. Veel plezier ermee. :)

Hier is mijn filmpje van de Deutsche Alpenstrasse:
 
Dank je.

Prachtige beelden Gerdien!
De PCX komt zo volkomen tot zijn recht.

Gewoon even op motorvakantie met de PCX.. top! Ik heb er ook nog geen seconde spijt van dat ik de PCX gekocht heb.

Het is zo'n veelzijdig ding. Of je nu even een uurtje (of een weekje) gaat toeren, een boodschap doet in de binnenstad of met de kinderen naar het zwembad tuft.. hij doet het allemaal probleemloos. Probeer dat maar eens met een gewone motor..
 
Haha.. je gaat als een speer..
Ik denk dat bij veel (mee) lezers de interesse voor een PCX definitief gewekt is door jouw filmpjes. Ze illustreren wel heel mooi wat de mogelijkheden van een PCX zijn..
 
Bedankt, Jannen! :)

Jan, wil je me horen zingen op de motor?
Hier doe ik dat op een Suzuki 125 VanVan in de Vogezen. _O-

 
Laatst bewerkt:
Bedankt, Jannen! :)

Jan, wil je me horen zingen op de motor?
Hier doe ik dat op een Suzuki 125 VanVan in de Vogezen. _O-



_O- leuk :t
ik doet ook wel ,maar met m n vizier dicht ,klinkt t net als in de badkamer *O*
 
Leuke filmpjes. Die bergen in Duitsland zijn een stuk groener dan hier inToscane.
Half Italië rijd op een motorscooter, logischerwijs vaak Yamaha, maar vandaag de eerste pcx gespot, ook wel wat Honda shi's. Vandaag een stuk weg gereden waar de pcx meer op z'n plaats was met al die bochten, maargoed vrouw en kind moeten ook mee he.
 
De Honda SH is mede door een Italiaan ontworpen, dat is meer de stijl daar.
Een kwestie van smaak.

Ik neem mijn motor of scooter mee op een motortrailertje als ik een paar weken op vakantie ga met mijn vriendin. Ideaal.
Kan ik iedereen aanraden.
 
Zeker een goed idee. Maargoed vrouwlief wil niet al te ver autorijden dus is het een vliegreis met huurauto geworden. (Ook wel lekker makkelijk) Moet zeggen dat ik de PCX eigenlijk bijna alleen maar voor woon werk verkeer gebruik en zelden voor tochtjes. Als je 400 km per week rijd doe je een vrije tijdsritje alleen met heel warm weer. Pas wel pech, was 't zo warm, wilden we samen wel een ritje maken, stond ie bij de dealer.
Tochtjes maak ik wel regelmatig met de mountainbike, fietsendrager achterop en dan lekker knallen in de natuur.
De kleine van mij vind de pcx overigens reuze interessant, maar met nog geen 2 veel te jong, misschien over een paar jaar een zitje kopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan