Honda PCX 125/150 deel 5

Nee helaas, daar gaf de dealer geen toestemming voor.
Wilde ook niet aandringen.
Dus was gelijk boter bij de vis.
Betalen en meenemen.
Maar achteraf geen spijt van gekregen.
Dus tegenwoordig doe ik dat vaker: iets kopen zonder eerst op voorhand te proefrijden.
Vr Gr
 
Waarschijnlijk toch een keer te veel olie gevuld. Scheefstand, misschien niet gecontroleerd nadat alle olie naar beneden was gezakt.
Te veel aan olie gaat via een carterontluchting naar je luchtfilterhuis.
Ik weet ook wanneer :X
full

full

Helaas is tijdens het proces de peilstok gebroken. Met een 10CM schroef heb ik nu bepaald dat hij rond de max staat nu.
En ik ga dus binnenkort terug om de oliebeurt alsnog juist te laten uitvoeren, ik heb het idee dat er bij aflevering wel gevuld is maar niet geleegd voor het vullen. Het filter schoonmaken is dan ook zeker niet gebeurt dus ook dat mag uitgevoerd worden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu800km gereden met deze hoeveelheid olie.
Maar ik wil een werkbon aan laten maken waarop staat waarom de olie nu verwisseld wordt. Mocht er ooit nog een probleem ontstaan heb ik in iedergeval de papieren om mee te beginnen. Bewijzen dat het de oorzaak was is een 2e natuurlijk maar daar kan ik nu niets aan doen, de papierwinkel wel.

2e gedachte, zou het verbruik omlaag gaan?
 
Bijna 2 liter olie, terwijl er 0.8 (zonder filter) en 0.9 liter met
filter wordt voorgeschreven.
Erg slordig van de dealer om dit niet te controleren. Of misschien is er gecontroleerd maar op een verkeerde manier. Zijn er vele verschillende manieren om het olie niveau te controleren, bijv. op het middenbok of op de wielen, peilstok geheel inschroeven of peilstop niet inschroeven etc?


Echter....... heb het zelf ook een keer fout gedaan. Niet met de PCX, maar bij de DT.
Deze heeft een kijkglas en ik dacht voldoende te hebben bijgevuld, vulglas gaf correct niveau aan. In het carter van de DT zit een verticale wand met een hele kleine opening onderin. Hierdoor nivelleert de olie een stuk langzamer. Als je te snel controleert zakt de olie na de controle nog verder.
Resultaat waren blauw aangelopen schakelvorken.
Sindsdien let ik naast altijd op de hoeveelheid olie die bijgevuld wordt.

Het zou zo maar kunnen dat de PCX zuinig wordt. Ik vermoed wel dat de grootste hoeveelheid olie de eerste kilometers is weggevoerd. Maar 2ltr t.o.v. de voorgeschreven 0.9ltr is nog een behoorlijk verschil.
 
Laatst bewerkt:
Geen 2 liter, er zit minder dan 500cc in de fles dus er heeft minder dan 1500cc ingezeten.
Of er verschil zit tussenmeten op de bok of op de wielen weet ik niet, wel vond ik het verschil tussen 3.5 minuten stationair of zo peilen niet meetbaar. Moet wel zeggen dat ik de eerste keer gedaan heb minder dan 2 uur na een rit dus...

Verbruik is ook verbeterd, kwam ik eerder niet verder dan 1:48, nu staat de BBC op 1:54.2.
Een verschil van 10% dus, ik vind het nogal wat. (Weet niet meer wat achter de komma stond dus ga uit van 48,9)
Vanavond een nachtdienst in dus we zullen zien wat het verbruik gaat worden.
en ja, het werd er ook uitgedrukt, mijn luchtfilter in '(
 
Laatst bewerkt:
Zijn er vele verschillende manieren om het olie niveau te controleren, bijv. op het middenbok of op de wielen, peilstok geheel inschroeven of peilstop niet inschroeven etc?

Service manual schrijft het volgende voor:

OIL LEVEL CHECK
Support the scooter with its centerstand on a level surface.
Start the engine and let it idle for 3 - 5 minutes. Stop the engine and wait for 2 - 3 minutes.
Remove the oil filler cap/dipstick [1] and wipe off the oil from the dipstick with a clean cloth.
Insert the oil filler cap/dipstick without screwing it in, remove it and check the oil level.
The level should be between the "UPPER" and "LOWER" level lines of the oil filler cap/dipstick.

Dus middenbok en peilstok niet inschroeven; lijkt me duidelijk dat degene die er olie heeft bijgekapt de service manual niet heeft gelezen.
 
Laatst bewerkt:
Om de 2 tankbeurten controleer ik mijn olie, heel zelden moet ik bijvullen, verbruik is nihil na 30.000km
 
Service manual schrijft het volgende voor:

OIL LEVEL CHECK
Support the scooter with its centerstand on a level surface.
Start the engine and let it idle for 3 - 5 minutes. Stop the engine and wait for 2 - 3 minutes.
Remove the oil filler cap/dipstick [1] and wipe off the oil from the dipstick with a clean cloth.
Insert the oil filler cap/dipstick without screwing it in, remove it and check the oil level.
The level should be between the "UPPER" and "LOWER" level lines of the oil filler cap/dipstick.

Dus middenbok en peilstok niet inschroeven; lijkt me duidelijk dat degene die er olie heeft bijgekapt de service manual niet heeft gelezen.
Dan heb ik het ook fout gedaan, ik heb hem wel ingeschroefd.
Maar het peil is nu bepaald met een schroef wegens afgebroken stokkie en ik heb net net boven of op de max geprobeerd uit te komen dus dat zal vast goed gaan.
Om de 2 tankbeurten controleer ik mijn olie, heel zelden moet ik bijvullen, verbruik is nihil na 30.000km
Ik probeer het elke 2 weken te doen, om de 2 tankbeurten is mij wat te vaak met nu nog 800 tot 900km per week.
 
controleer eigenlijk nooit mijn oliepeil. Hooguit eens in de 3.000 km, vergeet het eigenlijk altijd, erg slecht ik weet het;)

Van de week even de PCX naar de dealer brengen voor een beurt, 30.000 km alweer gepasseerd, dan gelijk de dr pulley sliders erin laten zetten. (de normale rollen hadden anders ook wel een keer vervangen kunnen worden denk ik zo)
Riem is bij 18.000 km al vervangen dus die moet nog maar even 6.000 km mee vind ik.
 
Mijn riem is pas aan 28.000km vervangen, verder vervang ik bougie en luchtfilter om de 16.000km en om de 4.000km verse olie. Heb er de vorige keer 10w40 in gedaan maar merk geen verschil.
 
teveel olie is schadelijk voor de kleppen, xou zomaar kunnen dat hij daarna olie begint te verbruiken, ik hoop van niet omdat het maar 1 keer was
 
Mijn Suzuki GS500 heeft ook een peilstok die niet ingeschroefd mag worden. Bij diverse eigenaren was dit niet bekend met hele vervelende problemen tot gevolg. Blokje loopt gewoon in de soep.
Ik weet niet of te veel olie slecht is voor de kleppen. Beter te veel als te weinig. Het teveel aan olie wordt via de carterontluchting naar het luchtfilter gevoerd. Geeft daar een vette bende en misschien een rokerige motor.
Ik zou per direct zorgen voor de juiste hoeveelheid olie (met een betrouwbare peilstok) en een nieuw luchtfilter. Daarna kijken hoe de PCX zich gedraagd. Bij normale benzineconsumptie, prestaties en geluid zou ik me niet te veel zorgen maken.
 
Zo, de PCX is weer onder het mes geweest.
- Motorolie ververst,
- transmissie olie ververst,
- luchtfilter schoongeblazen,
- dr pulleysliders geplaatst,
- remblokken voor vervangen,
- nieuwe bougie,
- en alles weer nagelopen en gesmeerd.

Voor die 126 euro (+40 euro voor de sliders) die het kostte kan ik zelf niet gaan sleutelen.

De sliders maken wel wat verschil. Zeker de trekkracht boven de 100 km/u merkte is opmerkelijk. Met tegenwind kwam ik toch al snel richting de 120 (toen moest ik in de remmen voor de file)

Wat Maarten al zei, dit is echt een goede en goedkope investering om je topsnelheid op te krikken.

Daar komt bij dat de riem er al 12.000 km onder ligt, en dan nog makkelijk de 120 km.u op de teller halen. Voorheen haalde ik namelijk slechts net de 105 km/u met dezelfde (wat oudere riem)
 
Zo, de PCX is weer onder het mes geweest.
- Motorolie ververst,
- transmissie olie ververst,
- luchtfilter schoongeblazen,
- dr pulleysliders geplaatst,
- remblokken voor vervangen,
- nieuwe bougie,
- en alles weer nagelopen en gesmeerd.

Voor die 126 euro (+40 euro voor de sliders) die het kostte kan ik zelf niet gaan sleutelen.

De sliders maken wel wat verschil. Zeker de trekkracht boven de 100 km/u merkte is opmerkelijk. Met tegenwind kwam ik toch al snel richting de 120 (toen moest ik in de remmen voor de file)

Wat Maarten al zei, dit is echt een goede en goedkope investering om je topsnelheid op te krikken.

Daar komt bij dat de riem er al 12.000 km onder ligt, en dan nog makkelijk de 120 km.u op de teller halen. Voorheen haalde ik namelijk slechts net de 105 km/u met dezelfde (wat oudere riem)
Dat is echt geen geld :o
Vergelijk het eens met een "normale" motor. Tel daarbij op het lage verbruik en hij is echt goedkoop...

126 euro, qua materiaal is dat
Blokjes 25-30 euro
Olie, 10-15 euro
Bougie 20 euro
Totaal 55 - 65 euro materiaal
Dus 60 euro werkloon.

Klopt het zo ongeveer?
 
Bougie kost 4,-
Olie 13,- max.
Blokjes 15-20
Zelf plegen scheelt je toch bijna 100 euro. Maar dat neemt niet weg dat het ook bij uitbesteding ontzettend goedkoop is naar Nederlandse maatstaven.

Mooi dat die sliders zo goed werken! Ik vind het een hele vooruitgang t.o.v. origineel.
 
Laatst bewerkt:
Ja ze hebben ook nog mijn windscherm beter vast gezet voor dat geld;) had nog niet gemerkt dat hij beetje los zat, (ooit zelf erop gezet)

Het materiaal is niet zo duur gelukkig en anderhalf uur werk eraan gehad a € 50 per uur.

Je bespaart zeker € 100 als je het zelf doet. Maar de kans dat als ik het zelf doe daarna onherstelbare schade heb is nogal groot;) Gemak dient de mens.

Zeker als je het vergelijkt met een normale motor, want die is natuurlijk niet zo goedkoop in onderhoud.
Ik heb in 2 jaar 30.000 km woon werk gereden, daarvan heb ik van mijn reiskosten vergoeding ongeveer € 0.07 cent over gehouden, wat ik dus apart heb (iets meer dan € 2.000) en ik kan gebruiken om te sparen voor de lange termijn.

De sliders is inderdaad zeker een verbetering voor weinig geld. Alhoewel ik zelden op de top rij, is het toch makkelijk als het kan.
 
Bougie kost 4,-
Olie 13,- max.
Blokjes 15-20
Zelf plegen scheelt je toch bijna 100 euro. Maar dat neemt niet weg dat het ook bij uitbesteding ontzettend goedkoop is naar Nederlandse maatstaven.

Mooi dat die sliders zo goed werken! Ik vind het een hele vooruitgang t.o.v. origineel.
kijk, goedkoper dan wat ik zo snel vond dus. (linkje?)
Ja ze hebben ook nog mijn windscherm beter vast gezet voor dat geld;) had nog niet gemerkt dat hij beetje los zat, (ooit zelf erop gezet)

Het materiaal is niet zo duur gelukkig en anderhalf uur werk eraan gehad a € 50 per uur.

Je bespaart zeker € 100 als je het zelf doet. Maar de kans dat als ik het zelf doe daarna onherstelbare schade heb is nogal groot;) Gemak dient de mens.

Zeker als je het vergelijkt met een normale motor, want die is natuurlijk niet zo goedkoop in onderhoud.
Ik heb in 2 jaar 30.000 km woon werk gereden, daarvan heb ik van mijn reiskosten vergoeding ongeveer € 0.07 cent over gehouden, wat ik dus apart heb (iets meer dan € 2.000) en ik kan gebruiken om te sparen voor de lange termijn.

De sliders is inderdaad zeker een verbetering voor weinig geld. Alhoewel ik zelden op de top rij, is het toch makkelijk als het kan.
ieder zijn hobby ;)
de recht-toe-recht-aan dingen moeten de meeste motorrijders wel kunnen, wat niet het zelfde is als moeten doen. bougie is een kwestie van een goede momentsleutel welke gelijk bij het terugmonteren van remmerij ook makkelijk kan zijn.
die momentsleutel is voor minder dan 100 euro wel te vinden en bovendien geschikt voor hergebruik :9
ik ben jaloers op je overschot reiskostenvergoeding, 7 (7,8) cent per km is alles wat ik krijg -O-

ik zal eens iemand mailen met wat vragen, wat ik het beste kan aanpassen aan de aandrijving, even zoeken in het topic voor de naam... het begon met een m :$
 
Maksor scooterparts voor aandrijving.

Uitlaatstore.nl voor goede olie.

Bij hood.de / motorlandasia bestel je rechtstreeks in Thailand onderdelen voor de pcx en andere populaire brommers. Tegen Thaise tarieven en een beetje geduld. Verzendtijd is een week of 2 a 3.
 
Maksor scooterparts voor aandrijving.

Uitlaatstore.nl voor goede olie.

Bij hood.de / motorlandasia bestel je rechtstreeks in Thailand onderdelen voor de pcx en andere populaire brommers. Tegen Thaise tarieven en een beetje geduld. Verzendtijd is een week of 2 a 3.
Maksor, dat was hem. straks even een mailtje dichten met wat vragen en wensen

uitlaatstore net even bekeken, welke specifieke olie raden jullie me aan? ik ben denk ik sowieso opzoek naar 4 of 5 liter. Zag ook een machnetisch carterstopje, is dat wat? en welke dan, 12x1,25 of 12x1,50?

hood.de ook even snel bekeken, is op het eerste gezicht wat lastiger dingen vinden maar daar kom ik tzt vast wel uit.

tnx!

overigens, gooit iedereen gewoon 10W40 in de eindoverbrenging? want voor zover ik weet is standaard motorolie helemaal niet geschikt voor dat deel van de motorfiets. daar is andere olie voor gemaakt. aan de andere kant, bij de speciale olie hoeft hij niet om de 10.000 km gewwisseld te worden dus ach.
 
Laatst bewerkt:
10w30 volsynthetisch jaso mb classificatie.

Dat is speciaal voor scooters.

800cc in het blok en de rest kan mooi in de eindoverbrenging. Honda schrijft dat so voor. Werkt bij mij tot nu toe foutloos.
 
Zit momenteel op een verbruik van 1:50 volgens verbruiksmeter.
Wat ik mij kan herinneren van vorige PCXen wijkt die iets af en geeft hij te positief aan.
Veel zuiniger zal ik hem wel niet krijgen.
 
10w30 volsynthetisch jaso mb classificatie.

Dat is speciaal voor scooters.

800cc in het blok en de rest kan mooi in de eindoverbrenging. Honda schrijft dat so voor. Werkt bij mij tot nu toe foutloos.
Sorry, 10w30 inderdaad...
En mb is toch gewoon voor motoren zonder natte koppeling?
Zit momenteel op een verbruik van 1:50 volgens verbruiksmeter.
Wat ik mij kan herinneren van vorige PCXen wijkt die iets af en geeft hij te positief aan.
Veel zuiniger zal ik hem wel niet krijgen.
Als je alleen al kijkt naar de afwijking van de teller... Maar goed, door alleen te meten met onboard apparatuur kom je daar natuurlijk niet achter.
Hij zal er ongetwijfeld naast zitten, welke verbruiksmeter laat niet een rooskleuriger verhaal zien?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan