Honda PCX 125/150 deel 5

Is er hier iemand die met zijn pcx al last heeft gehad van het balhoofd?
Trager sturen, vager stuurgevoel.

Heb na 12.000km en binnen de 2jaar (PCX 2015) hiervan last en dit valt helaas niet onder de garantie.
Honda komt in niets tussen omdat de dealer slijtage zegt.

328euro later is het probleem opgelost...zo wordt een goedkoop scootertje wel snel duur.

Hoe herken je dit probleem? Wanneer stuurt hij trager? die van mij stuurt langzaam rijdend niet heel soepel, maar doordat er winterbanden onder zitten heeft hij altijd al de neiging gehad om rechtdoor te willen gaan. (stuur toch zoveel mogelijk uit de heupen, dus dan hoef je op de rotonde haast niet te sturen als je hem inkantelt)

en dan nog een vraag, weet iemand een goedkope bandenleverancier op internet. Had zelf bandenleader.nl gevonden, maar weet niet of er nog meer zijn. (heb nu nog een winterachterband erom liggen, maar na 10.000 km is deze aardig weggesleten, dus wil nu de zomervariant van de Heidenau K66 erom laten leggen, zelfde profiel maar iets minder zacht rubber.
 
De PCX van mijn neef had arreteerstanden, 1x links van het midden, 1x in de middenstand
en 1x rechts van het midden. Alsof een balletje in een putje valt.
Met het voorwiel van de grond hebben we dit vastgesteld. Wel voorzichtig de scooter achter
naar beneden duwen i.v.m. de zwakke constructie van het middenbok in het aluminium motorblok.
 
De PCX van mijn neef had arreteerstanden, 1x links van het midden, 1x in de middenstand
en 1x rechts van het midden. Alsof een balletje in een putje valt.
Met het voorwiel van de grond hebben we dit vastgesteld. Wel voorzichtig de scooter achter
naar beneden duwen i.v.m. de zwakke constructie van het middenbok in het aluminium motorblok.

Thanks voor de tip, heb het even snel gecheckt, bij mij gelukkig niet aan de orde.
 
De PCX doet het weer, gisterenavond weer woon/werk verkeer uitgevoerd. Het lage toerental direct bij wegrijden is weg. De Honda rijdt weer als voorheen, misschien zelfs nog met een lager toerental. Dit laatste kan ook tussen de oren zitten.
Zoals geschreven de koppeling voorzien van nieuw vet. Het oude vet was donker gekleurd en dunner. Het nieuwe vet is een type dat door Honda voorgeschreven wordt.

Koppeling monteren was nog even lastig. De moer die de veer op zijn plek houdt handvast gezet met de voetenmethode. Met de voeten de veer indrukken en vervolgens met de hand de moer vastzetten. Boven je 50ste overigens, worden dit soort acrobatische oefeningen net even moeilijker.
Dezelfde moer moet met 54Nm worden aangedraaid, echter er zitten geen mogelijkheden op de koppeling om deze op te spannen. 54Nm, is 17kg met een arm van 32cm (lengte van Bahco). Met de hand vasthouden, in mijn eentje, kwam ik net tot 10kg.
Uiteindelijk bracht de Workmate uitkomst. In het bladen van de Workmate kunnen pennen gestoken worden. Het gatenpatroon van deze pennen kwam mooi uit met de diameter van de koppeling en deze werd met 4 pennen vastgehouden, 2 pennen in het ene blad, 2 pennen in het andere blad. Een oude binnenband tussen de pennen en de koppeling gestopt om de wrijving te vergroten en de koppeling niet te beschadigen en vervolgens de bladen naar elkaar toe gedraaid. Voldoende vast voor de noodzakelijke 54Nm.
Verder de variator schoonmaakt en de sliders met siliconenspray behandeld.
Voor het vastzetten van de koppeling op de uitgaande as bij het achterwiel heb ik het idee gebruikt van een mede-forummer en mijn lijmtang voorzien van 2 gaten met bijpassende M6 boutjes. De kopjes van de boutjes vallen mooi in de gaten van de koppeling. Voor de variator had ik al een soortgelijk hulpstuk gemaakt.

Riembreedte ligt na 17000km nog op 21.5mm, nog ruim binnen de verslijtgrens.
 
Laatst bewerkt:
Mooi verslag en creatief opgelost met je workmate! Daarmee heb je jezelf een hoop geld uitgespaard en bovendien weet je dan zeker dat het goed zit. De techniek is op zich vrij eenvoudig maar je moet er wel de juiste hulpmiddelen voor bezitten/maken.
 
Heeft iemand hier al eens last gehad van een schrapend geluid dat van achter komt? Ik hoor het bij stapvoets/laagtoerig rijden en vind het maar onverklaarbaar. Lijkt alsof iets van plastic schraapt, maar ik zie niks wat het kan zijn. Ook de vario en koppeling zijn gewoon in orde.

Hoor het alleen als ik zelf rij, bij gas geven op de standaard hoor je het niet.

Wellicht voor iemand herkenbaar?
 
Doet tie van mij ook. Niet continue, een fractie van een seconde dan weer even niet.
Alleen bij lage snelheid en niet veel belasting op de riem/achterwiel.
 
Ik vermoed dat de rolletjes van de variator bewegen. Bij hoge snelheden of wat meer gas hoor je niets. Rollen bevinden zich dan verder naar buiten. Alleen bij rustig (weg)rijden. Ik meen dat hobbels in de weg ook een rol spelen. Rij je over een hobbel in een langzame bocht, hoor je het gummi-achtige geluid ook regelmatig.
 
Ga vrijdag de PCX wegbrengen voor een 18.000 km beurt, vorige bij 12.000 gedaan.
Kan wellicht nog wat langer doorrijden, maar nu heeft de dealer tijd en ga ik toch op vakantie en maar beter iets meer geld uitgeven aan onderhoud dan onderweg stil komen te staan.

Ik ga de achterband laten vervangen, (wordt nu een beetje vierkant) nieuwe band heb ik al in huis, nu gaat het zomer / all seasons model van de Heidenau K66 eronder, zelfde grove profiel, maar iets harder rubber.

Verder laat ik alvast de riem vervangen, vorige keer zei m'n monteur al dat ie hem dan maar beter kan vervangen, toen vond ik het nog onzin, maar merk nu dus dat de topsnelheid lager is, rij ik zelden op, maar als je het nodig hebt is het wel handig, zo duur zijn die riempjes nu ook weer niet.

Verder vroeg ik me nog af wat er nog meer zou moeten gebeuren, behalve olie verversen (event. bougie)

Moeten de kleppen wel of niet gesteld worden? (zijn bij 6.000 km gecontroleerd, stonden toen goed) merk ook niet iets merkwaardigs met rijden en kleppen stellen kost veel arbeidstijd.
 
Ik zou zeker de riem laten vervangen en er ook nieuwe rollers in laten zetten. Kleine moeite en die oude hebben er na 18.000 km heel wat minder zin in dan een paar nieuwe. Eventueel een paar sliders van dr Pulley bestellen.

Kleppen stellen.. tja.. ik persoonlijk ga me er niet zo druk om maken maar ik sta pas op 4.000 km.
Bij 18.000 kun je het zeker wel overwegen om het te laten doen. Misschien kun je zelf al het kapwerk verwijderen? Want dat kost zoveel tijd en dus geld.

Bougie moet je zeker doen. Kost niks en is 5 minuten werk. Wat je verder zeker kunt laten doen is de transmissie-olie vervangen. Is ook maar 10 minuten werk en Honda schrijft voor dat je de motorolie 10w30 hiervoor kunt gebruiken.

Ik kom altijd precies uit met 1 L motorolie. Dus blok en transmissie-olie wissel kost me iedere +/- 4000km E13,- :)
 
Ik controleer de speling zelf om de 10000km. Eerste keer 5000km, afgelopen najaar 2e keer bij 15000km.
Bij 5000km stond de inlaatklep verkeerd, de tweede keer de uitlaatklep. Echter beide keren was het verloop maar minimaal.
 
@DT125:

Bedoel je met het verloop dat de afwijking van de klepspeling t.o.v. de foutmarge maar minimaal was?

Was de speling van de inlaatklep ook weer veranderd toen je hem de tweede keer controleerde?

Just curious..

Ik sta nu op 4000km en de PCX loopt als een trein. Ik haal hem deze winter binnen met de kilometerstand rond de 6-7000km en dan krijgt hij (van mij) uitgebreid onderhoud inclusief klepspeling controleren/stellen etc.

Dan zet ik gelijk de yss shocks eronder aangezien die ook vereisen dat er wat kapwerk verdwijnt.
Ik heb tevens dr Pulley sliders liggen. Die gaan er dan in. Met die setting rijd ik dan door naar de 20.000 en dan herhaal ik de cyclus waarbij meteen de riem vervangen kan worden.

In de tussentijd houd ik netjes elke 4000km olie en transmissie-olie aan en conform het onderhoudsboekje de luchtfilter en bougie.
 
Ik heb een grijze PCX 150 en ik heb een Repsol stickerset besteld in Thailand. Ik ben benieuwd, ik post wel een foto als ze erop zitten.
 
Laatst bewerkt:
Hi, ik ben ook wel benieuwd naar de pics.

Waar heb je ze besteld?

Bij youluckyshop op Ebay. Hij maakt stickersets op bestelling. Je stuurt een foto en dan maakt hij een design. Dan kun je nog was dingen veranderen en daarna maakt hij de stickers.
 
Dank je. Dus je hebt een complete REPSOL cover van je PCX laten maken?
Dat lijkt me wel een grappig gezicht..haha
 
ja zie dat als ik het goed zie op de foto, de originele bandjes er nog om zitten;) dan maak je snel brokken;)
 
Ik ben met de PCX onderweg naar de Deutsche Alpenstrasse. Normaal maak ik trips op de motor, dit is de eerste keer op de scoot. En ik ben om. Want het rijgemak en de bagageruimte (heb ook een koffer) zijn echt super. En zuinig. :)
Dit gaat een relaxte week worden. :]
 
Laatst bewerkt:
Haha goed bezig! Ik heb hetzelfde hoor. Ik gebruik alleen nog de pcx. Met de 39L koffer en bergruimte onder het zadel is er zoveel bergruimte dat ik er liever mee op pad ga dan met de motor.
Mijn CBR gaat er definitief uit..

Veel veilige en plezierige kilomters gewenst op deze trip!
 
Leuk en mooi weer!
Die van mij wordt nu vertroeteld door de scooterboer, daarna krijgt ie 2 weekjes rust terwijl ik lekker met vakantie ben.
 
Ik heb er 'as we speak' een 2009 Honda Innova 125i bij gekocht :) :) :)
De meest gezapige motorfiets op aarde maar ik zat er al een tijdje op te azen. Gewoon omdat ik een Honda cub wil maar geen wrak wil rijden.

Als deze over 25 jaar even veel waard is als de Honda C90 nu dan is het niet eens zo'n gekke investering..

Zoals ik al schreef is de CBR definitief verleden tijd.. nooit gedacht dat ik zoveel plezier zou hebben op die kleine motoren..
 
Terug
Bovenaan Onderaan