Luchttol op compressor?

Dat krijg je altijd pas, maar waarschijnlijk heeft die compressor niet genoeg liters om de slagmoersleutel aan te drijven.
Je zal na een paar seconden werken weer moeten wachten tot de tank vol is.

En de slang + snelkoppelingen hebben waarschijnlijk ook te weinig doorlaat.
 
Zelfs 25 liter kan al genoeg zijn om een luchttol aan te drijven, al zal het dan erg kort zijn. Daarbij is ook van belang wat de druk is. Door een 10 bar compressor op 11 bar in te stellen kin je bijvoorbeeld iets smokkelen al zal dat nooit een betere oplossing zijn dan een betere compressor.

De laatste opmerking over slang en koppelingen slaat de spijker op zijn kop, die zijn in mijn ogen belangrijker dan de tank grote.
Ik moet het af en toe doen met 6 liter (contimac) op 10.5 bar (orgineel 8 bar) maar wel met een mooi dikke slang en het gaat best aardig.

En inderdaad, meer info is welkom
 
Ik vraag me af wat hij met 'luchttol' bedoelt. Zo heb ik bijvoorbeeld een boormachine op lucht, een luchtdremel, een slijpschijf op lucht, een schuurmachine op lucht en een slagmoersleutel op lucht. Allemaal tollen.
 
Zijn die slagmoersleutels op accu net zo goed?
Dat ligt er aan hoe vast de moer zit.
Ik heb vaak genoeg op het werk M16 bouten met de accu slagmoersleutel los gedraaid.

Maar voor een voortandwiel moer heb ik ook wel eens een grote elektrische moeten gebruiken met 3/4 dop erop.
omdat het met de accu versie niet lukte.
 
geen (fatsoenlijke) tank op de compressor niet beginnen aan een slagmoersleutel op lucht. jouw compressor doet hooguit 60 liter (waarschijnlijk minder) bij 8 bar. een lichte slagmoersleutel gebruikt makkelijk rond de 300 liter bij 8 bar. dat gaat dus niet werken. je zou met je compressor een gasfles op druk kunnen pompen als de motor dat zolang uithoud. en dan de gasfles gebruiken om de slagmoersleutel aan te drijven maar het lijkt me geen ideale oplossing.
elektrische slagmoersleutels werken ook prima maar zijn in verhouding een stuk groter en zwaarder als pneumatisch bij de zelfde kracht. vandaar dat veel mensen voor pneumatisch kiezen.
 
Dat gelul over grote compressoren, ik heb al meerdere keren geschreven, dat het om de eerste stoot lucht gaat. 50 of 100 liter tank is voor hobby gebruik onzin. Ik heb jarenlang een creemers 10 liter gebruikt. Echter mijn goedkope ferm slagmoersleutel sleutel was niet in staat, om de wielmoeren van mijn transit (210 nm) los te krijgen. Dus een twinhammer gekocht. De creemers is inmiddels vervangen door een lichtgewicht 6 liter compressor. En...... de twinhammer beukt de wieldoppen zo los. Wel Euro koppelingen met grote doorlaat gebruiken. Mijn grotere compressor staat nagenoeg ongebruikt in de schuur. Voor 3 of 4 seconden wachten ga ik de grotere compressor niet uit de schuur zeulen. Professioneel ligt het anders, maar als hobbyist kan je toch wel even wachten. Anders op de sloop een lpg tank scoren, koppelingen opzetten en als buffer gebruiken.
 
Je kon niet 1 van de 782847294 topics hierover openen en lezen ipv een nieuwe te openen? :?

Nee, daar is EPD te beroerd voor. En dat mag je niet erg vinden! :+

Drie kreten, "een compressor op stroom", "luchttol" en "voortandwiel" en "past dat?" is toch meer dan voldoende voor hier? (om welgemeende adviezen te krijgen)
 
Ik heb een 100 liter en daar doe ik 4 wielen van m'n auto mee los halen en dan slaat hij nog niet aan. Als je een goeie electrische wil hebben die gelijk is aan een pneumatische ben je serieuze euro's kwijt.
 
Dat gelul over grote compressoren, ik heb al meerdere keren geschreven, dat het om de eerste stoot lucht gaat. 50 of 100 liter tank is voor hobby gebruik onzin. Ik heb jarenlang een creemers 10 liter gebruikt. Echter mijn goedkope ferm slagmoersleutel sleutel was niet in staat, om de wielmoeren van mijn transit (210 nm) los te krijgen. Dus een twinhammer gekocht. De creemers is inmiddels vervangen door een lichtgewicht 6 liter compressor. En...... de twinhammer beukt de wieldoppen zo los. Wel Euro koppelingen met grote doorlaat gebruiken. Mijn grotere compressor staat nagenoeg ongebruikt in de schuur. Voor 3 of 4 seconden wachten ga ik de grotere compressor niet uit de schuur zeulen. Professioneel ligt het anders, maar als hobbyist kan je toch wel even wachten. Anders op de sloop een lpg tank scoren, koppelingen opzetten en als buffer gebruiken.

Ware het niet dat 99% van de hobbyisten met een Lidl of Einhell compressor van €85,- niet bereid zijn om het dubbele / driedubbelle van dat bedrag te investeren in een serieuze slagmoersleutel. Het wordt een 3 tot 4 tientjes modelletje die tot de motor goed en wel opgespoeld is c.a 15 liter perslucht heeft verspild.

Moderne stubby / mini slagmoersleutels presteren ook best indrukwekkend op een kleine compressor (omdat het motortje ook echt kleiner is en meer lamellen heeft), maar weinig hobbyisten willen daar geld in stoppen, "voor dat ene tandwiel" ;) .
 
Terug
Bovenaan Onderaan