KMZ K750

Het zit ook nog in mijn plannen een dnepr zijklepper te overhalen- en wat te tunen- 8-)
Mijn complimenten! Ik ben jalours! ;)
 
Zeg, dit type versn. bak kan/wil nog wel eens problemen geven.
Als jouw frame net zo lang is als het dnepr-MT frame(de vroege versies schijnen iets korter te kunnen zijn) kun je er zo het latere type dnepr versn. bak er op zetten, dan heb je ook een halfautomaat!
 
Ik laat hem gewoon zoals hij nu is want:

1) Dit type versnellingsbak is de opvolger van het probleemgevende type dat op o.a. de M72 zat en is gevrijwaard van de hardingsproblemen van tandwielen die latere bakken nog wel eens parten kunnen spelen.
2) Latere types hebben een achteruit. Wat moet ik daarmee op een solofiets?? Alle vormen van zinloze complexiteit kunnen en zullen vroeg of laat kapot gaan.
3) De halfautomaat werkt alleen leuk als hij goed staat afgesteld, maar is een beruchte schakelvorkensloper als dat niet zo is. Bovendien heb ik geen bezwaar tegen koppelen. Dat gaat verrassend lekker soepel.
4) Dit is een hele vroege K750 en ik heb dus zo'n kort frame. Scheelt best veel lengte trouwens. Ruim 10 cm.
5) Zo klopt hij tijdsspecifiek.(voor wat dat waard is.)

Maar bedankt voor het meedenken.
 
Laatst bewerkt:
Hij loopt erg mooi. Typisch een zijklepper.
Thanks! *D

ps. wat is het verschil tussen een KMZ en een Dnepr?

Eigenlijk heel weinig, want Dneprs werden gemaakt in de KMZ-fabriek (Kievskii Mototzykl zavod, Kievse motorwerken).
In eerste instantie deden de Sovjets helemaal niet aan merken maar aan types en was het dus gewoon een motor van het type K750 of M72, gemaakt bij KMZ. Later kwam daar de toevoeging "Dnepr" als een soort type-naam bij vanuit een soort lokale trots (net als bij wel meer zaken die hun oorsprong in de Oekraïne vinden/vonden) en als onderscheid van de motoren die bij IMZ (Irbitskii Motorzykl Zavod) van de band liepen en als "Ural" werden aangeduid.
Toen de motoren in de jaren 70 ook in het westen werden geïmporteerd gebeurde dat onder merknamen als Cossack (in de UK) of Dnepr (o.a. Nederland en Duitsland) vooral op aangeven van de respectievelijke importeurs.

Toen mijn motor in Nederland op kenteken moest worden gezet (hij is als wrak-met-Sovjet-kentekenpapieren uit Letland hierheen gekomen) stond men er bij de RDW op dat dit als KMZ zou gebeuren (en niet als Dnepr) omdat dit als kenmerk in het frame en het typeplaatje gestanst staat. Dat houd ik dus sindsdien maar aan.
 
Laatst bewerkt:
Hey, 1 van de redenen waarom ik mijn dnepr destijds heb verkocht is dat ik de remmerij, vnlk door de ovale trommels, niet goed kreeg.
Hoe zit dit bij de jouwe?
 
Qua ovaligheid wel oke. Er zit best veel verschil in materialen en verwerking tussen vroeg-jaren-60 K750 en dnepr's uit de jaren 80 en 90. Met name de aluminium delen zijn veel harder bij de oudere motoren.
Remvertraging... tja... met een bėėtje gang vertraagt de motorrem beter dan de voorrem zeg maar. De achterrem doet het gelukkig beter. Voor wordt langzaam beter nu hij wat inslijt. Dat mijn motor nog niet de dubbel-oplopende remschoencondiguratie van latere bouwjaren heeft zal ook niet mee helpen.
Ik heb wel zowel voor- als achter nieuwe remschoenen met westers voeringsmateriaal gebruikt.

Als je het ziet als jaren 60 motor dan is het wel ok, maar naar hedendaagse maatstaven remt het een beetje mager. Het is geen racemonster en als solomotor niet eens zo gek zwaar, dus met goed anticiperen kom je een heel eind.
 
Laatst bewerkt:
Hmmm maar ik denk dat je er zo een dubbeloplopende ankerplaat op kan zetten.
Inderdaad probeer een oudere te vinden.. ik heb al grote kwaliteitsverschillen gezien tussen een '88 dnepr(de laatste redelijken denk ik) en de jaren '90, die echt best prut waren..

Ik heb op mijn '67 jawa ook een ankerplaat van een later type op gezet, samen met gevlochten remvoeringen. Dat ding remt nu best goed en dat rijdt toch wel een stuk fijner..
 
Hmmm maar ik denk dat je er zo een dubbeloplopende ankerplaat op kan zetten.
Inderdaad probeer een oudere te vinden.. ik heb al grote kwaliteitsverschillen gezien tussen een '88 dnepr(de laatste redelijken denk ik) en de jaren '90, die echt best prut waren..

Ik heb op mijn '67 jawa ook een ankerplaat van een later type op gezet, samen met gevlochten remvoeringen. Dat ding remt nu best goed en dat rijdt toch wel een stuk fijner..

Klopt. Die plaat kan je zo wisselen. Daar heb je dan nog wel een andere remkabel bij nodig. Als je er toch voor gaat: ook gelijk het stangetje (soort spaak) dat de twee remsleutels verbindt vervangen door iets stevigers, anders kun je het net zo goed laten. Het betreffende stangetje wordt nl op druk (duwend) belast en is erg dun en daardoor flexibel. Resultaat is dat het domweg omruilen zonder deze versteviging resulteert in nog belabberder remmen dan de originele ankerplaat.

voorbeeldje van zo'n versteviging waar ik het mee geprobeerd heb:
1k0.jpg

goed afstellen is ook van groot belang, anders is het volkomen zinloos en doet de enkel-oplopende plaat het nog beter.

Misschien dat ik er in de toekomst nog wat mee wil experimenteren, maar voorlopig hebben andere zaken een hogere prioriteit. Mijn achterwiel her-be/verspaken zodat de as in het midden komt te zitten bijvoorbeeld. Met de huidge paar millimeter uit het lood (in een verder wel behoorlijk ronde velg) is het bij bepaalde snelheden net een kermisattractie. O-)
 
Laatst bewerkt:
Slag in de velgen brent ook herinneringen op..
Je kan de slag er niet uit spaken, daarvoor heb je echt andere-normale- velgen nodig.. en wellicht kun je de ankerplaat van duwende arm naar trekkende arm ombouwen.. dat lijkt me wat voordelen hebben.
Leuk te lezen dat je goed kennis hebt van de rus-materie!
 
Slag in de velgen brent ook herinneringen op..
Je kan de slag er niet uit spaken, daarvoor heb je echt andere-normale- velgen nodig..

Het ergste is nog dat ik uiteindelijk best fatsoenlijk ronde velgen heb weten te regelen (en nog een paar stuks pulp er bij die vooral geschikt zijn voor het ophouden van een basketbalnetje) met wat zoeken en dat is zoals je ook aangeeft geen uitgemaakte zaak.
In dit geval zit er gewoon een spaak-fout in het wiel en zit de naaf gewoon net niet goed in het midden. Ik denk dat ik binnenkort gewoon de spanning er af ga halen. Uitmeten en kijken hoe ver ik zelf kom met richten. Wil het niet dan kan ik het altijd nog een paar keer herhalen tot het wel goed zit of in het uiterste geval uitbesteden aan de "spaakwielenboer" als het me echt niet gaat lukken.
 
Band er af halen en de nippels een paar keer inspuiten met imal of zep45(is ook erg goed) en de volgende dag(ja, dan pas) voorzichtig voelen of de nippels los gaan.. die klotedingen draai je zo vlug lam..
Brandertje erbij voor de stijfkoppen..
Maar ik heb't idee dat ik niet niet veel nieuws vertel.. ;)
 
Als ik op het filmpje zie waar je mee begonnen bent, ongelofelijk knap! Ik zou werkelijk niet weten waar ik moest beginnen. Ik heb zelf ooit een Chang Jiang uit China geimporteerd, maar wel kant en klaar. Ik ben nu eenmaal niet zo handig. Zelfs met electrische starter, maar die was helemaal niet nodig. De motor startte met de kickstarter makkelijker dan een oude BMW.
full
 
Laatst bewerkt:
Als ik op het filmpje zie waar je mee begonnen bent, ongelofelijk knap! Ik zou werkelijk niet weten waar ik moest beginnen. Ik heb zelf ooit een Chang Jiang uit China geimporteerd, maar wel kant en klaar. Ik ben nu eenmaal niet zo handig. Zelfs met electrische starter, maar die was helemaal niet nodig. De motor startte met de kickstarter makkelijker dan een oude BMW.[afbeelding]

Hoe beviel de motor verder?
 
Als ik op het filmpje zie waar je mee begonnen bent, ongelofelijk knap! Ik zou werkelijk niet weten waar ik moest beginnen. Ik heb zelf ooit een Chang Jiang uit China geimporteerd, maar wel kant en klaar. Ik ben nu eenmaal niet zo handig. Zelfs met electrische starter, maar die was helemaal niet nodig. De motor startte met de kickstarter makkelijker dan een oude BMW.[afbeelding]
Thanks! Die is ook niet bepaald lelijk!! :)
In essentie heeft de Chang het zelfde blok als de M72 en (met andere cylinderkoppen, carterontluchting en wat kleine details) de K750. Alleen de ontsteking is door de Chinezen naar de zijkant verhuisd en je hebt die electrische starter er bij gekregen. Als je eenmaal door hebt hoe je met de vlotter, handmatige vervroeging en de choke om moet gaan is starten met de kickstarter inderdaad een koud kunstje. In meer dan 90% van de gevallen loopt hij bij mij binnen de twee keer trappen. *O*
 
Laatst bewerkt:
"Because nothing beats riding your own creation" of wellicht toepasselijker: "Ніщо не б'є верхом власне виробництво" O-) :

1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


Vanavond net weer een lekker rondje wezen rijden. De afgelopen week heb ik er al 400 kilometer er op afgelegd. "Het motorblok moet weer inlopen" is een prima excuus.. *O* :]
 
Laatst bewerkt:
Hoe beviel de motor verder?

Ik reisde regelmatig voor mijn werk naar China en had de motor daar kant en klaar besteld, met 12v installatie, electrische starter en lange solo overbrenging. Alles werkte, en één of twee keer trappen op de kickstarter was voldoende. Maar je merkte wel dat het ontwerp vooroorlogs was en de jaren 70 China kwaliteit is ook niet om over naar huis te schrijven. Dus het reed, maar comfortabel was anders. En ik ben toch oude motoren gewent. Wielen slingeren, versnellingsbak is trappen, remmen moet je op tijd mee beginnen, etc. Heerlijk om naar te kijken en een ritje in de buurt. Maar een paar uur in het zadel is toch een ander verhaal. Uiteindelijk verkocht, toch wel met pijn in mijn hart. Maar dat geldt voor al mijn ex-motoren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan