Wat gebeurt er bij uitvallen motor tijdens rijden?

PatrickSoler

MF veteraan
16 apr 2015
2.390
9
Leiden
Zoals de topictitel al weggeeft: wat gebeurt er nou als je om een of andere reden bijvoorbeeld per ongeluk de killswitch raakt en je motor valt uit? Als je motor namelijk uit staat in versnelling blokkeert het wiel. Gebeurt dit dan ook als je rijdt en ga je dan gestrekt, of gebeurt dit pas als je stil staat? Was gewoon benieuwd maar was niet van plan het uit te proberen om erachter komen :+
 
Zoals de topictitel al weggeeft: wat gebeurt er nou als je om een of andere reden bijvoorbeeld per ongeluk de killswitch raakt en je motor valt uit? Als je motor namelijk uit staat in versnelling blokkeert het wiel. Gebeurt dit dan ook als je rijdt en ga je dan gestrekt, of gebeurt dit pas als je stil staat? Was gewoon benieuwd maar was niet van plan het uit te proberen om erachter komen :+

Ongeveer precies hetzelfde als je volledig het gas dicht draait.....
 
Als het echt wil uitproberen, er kan wat schade ontstaan.

Zelf wel eens de noodschakelaar uit gezet, en enige seconden later weer "aan". In de tussenliggende tijd pompt de (carburateur)motor nog lekker wat onverbrande benzine in de uitlaat, die bij het aanzetten met een flinke knal tot verbranding komt. Leuk in tunnels e.d., maar de carbs en de uitlaat kunnen door de druk loskomen. En dan sta echt stil.
 
Ter aanvulling: Er kunnen bij moderne motorfietsen ook allerlei elektronische zaken uitvallen, zoals verlichting, dashboard, (rembekrachtiging), ABS, tractiecontrole, navigatie, etc.
 
Per ongeluk het achterwiel eens laten blokkeren met de achterrem zonder de koppeling te gebruiken. Het achterwiel bleef bij mij ook echt geblokkeerd. Maar dat was met een dikke v-twin.
 
Op mijn motor is de killswitch zo'n beetje de grootste, meest makkelijk in te drukken knop op de meest bereikbare plek op het stuur, zeer irritant. Heb hem al een keer of wat per ongeluk ingedrukt ipv de kleine onopvallende zwarte startknop die onder de killswitch zit.
Eigenlijk zouden ze veiligheidskapjes op de killswitch moeten doen voor onhandige lui zoals ik ;) Maar ja dat is dan weer niet zo handig als je hem een keer echt nodig hebt.
 
Ik gebruik de kill switch regelmatig om mijn motor uit te zetten.

Soms iets te vroeg en dan probeer ik hem weer te starten door de switch terug op On te zetten en de koppeling op te laten komen.

Ik heb overigens injectie.

Veel circuitmotoren hebben geen eens een contactslot. Enkel de knop :)
 
Laatst bewerkt:
Bij wat oudere carb fietsen blijft er benzine stromen, moment dat je de killswitch terug om zet, jump start je eigenlijk de motor, als dit op snelheid is krijg je een klap uit de uitlaat omdat de onverbrande benzine dan verbrand. Ook krijgt de spanningsregelaar een opdonder en die kun je wel eens opblazen dan. Bin there done that. Toen deed hij niks meer...
 
Bij wat oudere carb fietsen blijft er benzine stromen, moment dat je de killswitch terug om zet, jump start je eigenlijk de motor, als dit op snelheid is krijg je een klap uit de uitlaat omdat de onverbrande benzine dan verbrand. Ook krijgt de spanningsregelaar een opdonder en die kun je wel eens opblazen dan. Bin there done that. Toen deed hij niks meer...
Ik heb een Suzuki. Die kunnen daar best tegen :+

Nee serieus, je hebt gelijk, dat kan best een serieze knal(len) in de uitlaat geven.
Al heb ik het zelf nog niet voorgehad. Twee ker per ongeluk de killswitch uitgezet, elektronisch maakt dat geen enkel probleem op een Suzuki GSX F, en het geeft geeft gewoon een iets sterkere motorrem dan wanneer je het gas helemaal dichtdraait, want dan krijgt hij nog ontbranding (om voor stationair rpm te zorgen).

De eerste keer had ik het te laat door dat de killswitch uitstond, en kwam ik volledig tot stilstand. Motor natuurlijk verzopen, dus koste wat moeite met herstarten, maar nikske geknal in de uitlaat. Maar het kan wel.
 
Ik heb het ook nog nooit geprobeerd, maar uit de reacties maak ik op dat iedereen meteen de koppeling in knijpt? Dit is natuurlijk de meest logische reactie, maar dit kost tijd en vergeet je misschien uit schrik? Wat gebeurt er dan? Dan blokkeert je achterwiel toch als een gek en ga je misschien op je plaat?

Soms zie ik wel eens van die filmpjes waar bij iemand anders tijdens het rijden de kill switch wordt omgezet. Ik vraag me dan altijd af wat er zou gebeuren als diegene de koppeling niet direct in knijpt. Mijn motor blokkeert bijvoorbeeld toch wel even het achterwiel als je te vroeg een versnelling teruggaat en de toeren niet in de gaten houdt.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik de kill switch regelmatig om mijn motor uit te zetten.

Soms iets te vroeg en dan probeer ik hem weer te starten door de switch terug op On te zetten en de koppeling op te laten komen.

Ik heb overigens injectie.

Veel circuitmotoren hebben geen eens een contactslot. Enkel de knop :)


Als je echt lef hebt,schop je de zijstandaard uit ,bij 100+ :P })
 
Mmmmmmmm,ik zal de killswitch eens uitzetten op mijn motascootah. :Y ,theoretisch valt dan de complete aandrijvng weg en het abs...en uiteraard de stuurbekrachtiging :+
 
Laatst bewerkt:
Bij een gewoon motorfalen, vergelijkbaar met de killswitch uitzetten, zal er weinig gebeuren. Je zult gewoon op de motor afremmen alsof je het gas loslaat. Je kunt eventueel je koppeling in knijpen om verder uit te kunnen rollen. Valt de motor uit omdat het blok vastloopt, heb je goeie kans dat je achterwiel blokkeert. Als je dan snel genoeg bent met het in knijpen van je koppeling gaat er waarschijnlijk niet zoveel gebeuren buiten een kort slipje van je achterwiel. Als je versnellingsbak echter vastloopt, dan zit je wel met een dik probleem. Je achterwiel blokkeert dan en zelfs het in knijpen van de koppeling gaat daar niks meer aan veranderen. als je heel veel geluk hebt kun je de motor recht houden met een slippend achterwiel, als je pech hebt ga je op je snuffel...
 
een V2 die op de snelweg plots uitvalt...in de regen... wil behoorlijk hard afremmen op de motor.
Blokkerend achterwiel zou zo maar kunnen :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan