Zelfgemaakte motor mover

memolican

MF'er
16 jul 2014
141
1
Zoals de titel al beschrijft, ben ik van plan om zelf een motor mover te maken (er eentje kopen is veel te duur naar mijn mening, omdat ik hem maar aantal x per jaar zal gebruiken). Zijn er mensen die een zelfgemaakte motor mover hebben gemaakt? Zo ja, hoe? Zelf heb ik ook een achterwiel paddockstand waar ook evt een selfmade mover onder kan. Het liefst maak ik een mover met alleen hout en zwenkwieltjes, kan dat?
Ik hoor graag jullie meningen.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat je met een mover van hout en wieltjes een motor kunt "moven" . Ten eerste moet je de motor zo laag mogelijk "oppakken" en dan heb je een constructie nodig die niets doorbuigt. Anders loop je vast op de grond. Ten tweede is de vraag gewettigd over welke ondergrond je wil gaan verplaatsen.
Ik heb deze mover staan van Jaramoto.
N4qENcRH2aKV9f2qeSJoBYcsgd5qmsB-NvOoc9unTD6kcMwL4t-SwIBq9fDKeknhHCP7NBWl6UYEUdAO_z_mIXssUfk7owzUiUVZp7mVo7Ow8Q5DOQXs1rhTGR8zrknvse6Kyap4EzepN58MWUIoFCnTjX2dgQtNAI5wWCTU-O4wWaE3HhHpseOAvCwroy8cT3KSctYyLbl3LXQgjj1V1y7LDOZwz99-m1NXRW0xMIq1AzMVdKwF0XFuxZ-uyq2yZUyd8Ltzuu4Oucxb0IZAeNoMGweKBEK60Cqf9c8JxhiBa6BnHmedHotTGQHxoOUQkK9HYe8pNCooJ7eOSXwFX5vvAgADMojrrBxyxqKUD6AAEgaPtn1gPE2OU37-y8blU-YyJ1BK8GI-GwiHgnpfDqIWRtk-wIh-olQIPzkbKIVO3FtQjLHL9O00qTxDmgFGFWMXLOpe3ciJJu8k6qGGwHrk2wae12ObXhKyQHcwijUb5yvLhgK3SiRw-I79dk6wDLr8VFsxO59mR07pBluY7y2IUiJFt7_A79h_R5QxvZ3IoFsUDkgvyNoZYovvzyi5slR7AgpCEsm-B4yRdMVrG3-0aiNyNY11PFppsPSS8hfCG8qV=w1194-h895-no

ehDtskQlUYwhChOm1SxnO0-31La0lCIc1QLXGS-pTKFnn14Hz_LeH2odYZS6uH9g-OgK1xkfoYHeKOfkq5okX7vBKBfWOsrIy9DNxVDiV-3TLFLS9qZXv499hpJAtF3MUnMwJHtXjgTtx61DI3ckjGsJoI11dHn6eONwRKg9pJPEVWiL2jR1Ibpb2d81_3N7Oj735Vz3Gx6hQaiZXqgTQH3v34HzkWmrMTqUYnV7p_cdPmKGFLOEYyzZRUvG4QtqB-rlUNWTCP_TMN3Y5YAadpQeerwmtg9Pq0zHNy5mr9B7FQOBlbyPjzM1jCT_woKVkwf4LRacQHhxtU5qO8Ba6RwOl2iLPGhMqhvgWM8H6Qty2U1taWjL_tKhweNrEr9Yh5OR9CWgUV5aEv2QxlTghA18l-Zyt5CeyHKqI-tl2kyuWGVwWrKCjvfYQfGewmDx-yhYJ0-65yIL6q7WumpXj62JpSM6Dq93W-aHDB_xw05wp1Kvdi11viCsocwlk5VRwapB2Sn6u-CzLoshT2jQV44I2DzHSO8odE7pbCALPhxqHLy36d6zvNbmudZw4XjRMyUrPucn2uZWzWVu1dc__Kug3Jnfz6yeEt6jIfve0HL05RFj=w1194-h895-no

Ding is van 8 mm staal gezet en werkt perfect. Nu overbodig omdat de V-max van mijn zoon een eigen plek gekregen heeft en niet meer verplaatst hoeft te worden.
Ik wil, bij belangstelling, wel vragen of hij hem weg wil doen. Als dit tenminste hetgeen is wat je bedoelt. Ik heb het woord middenbok niet gezien in je bericht. En als je iets maakt wat niet werkt kun je het zelfs een paar keer per jaar niet gebruiken
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er zelf 1 gemaakt omdat ik de motor (zonder middenbok) rechtop wou verplaatsen.
Gemaakt van een anti-slip 18mm betonplex plaat die in de lengte doorgezaagd is. En dan verschillende wieltjes eronder. De motor rijd ik er dan in zijn geheel op in een voorwielklem. Nadeel: is groot: 60x180cm.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb van over de grens (DE) ook zo'n ding van het merk "Hi-Q" zoals knutselsmurf heeft. Toen ~50E voor betaald. Zijn nu het dubbele.
Vind het ideaal. Klein schuurtje van 2x2.
Rijd de motor naar binnen. Schuif dat ding onder de middenbok.
Kan de motor dan helemaal ronddraaien. Met een beetje moeite zelfs over vloermatje heen.
Als je er 1 koopt kijk dan naar de afmeting van de wieltjes. En dat het plateautje waar de pootjes van de bok op komt groot genoeg is.
En de maximale belasting natuurlijk.
Heb de fiets nu helemaal tegen de achterwand staan, dwars op de ingang, met allerlei zooi ervoor. (hangmat stand, BBQ, Parasol, en nog meer zomerzooi)
 
Mijn excuses voor de onduidelijkheid, het gaat om het achterwiel dat verplaatst moet worden (heb nl geen middenbok). Bovendien zijn de movers niet 3 tientjes, maar al gauw €70+.
 
Laatst bewerkt:
Mijn excuses voor de onduidelijkheid, het gaat om het achterwiel dat verplaatst moet worden (heb nl geen middenbok). Bovendien zijn de movers niet 3 tientjes, maar al gauw €70+.
Wat zijn jouw uren je waard?
Ik heb gemerkt dat zelf maken meer uren kost dan het mij in geld waard is. Ik koop dus gewoon i.p.v. zelf maken.
Ooit zelf zo'n ding gemaakt. Ik bespaarde mij daarme zo'n 50 gulden, maar was wel ruim 10 uur aan het werk (inclusief schetsen en inkopen onderdelen). Dus een (negatief) uurtarief van 5 gulden...... (nu € 2,20)
 
Ik heb er zelf 1 gemaakt omdat ik de motor (zonder middenbok) rechtop wou verplaatsen.
Gemaakt van een anti-slip 18mm betonplex plaat die in de lengte doorgezaagd is. En dan verschillende wieltjes eronder. De motor rijd ik er dan in zijn geheel op in een voorwielklem. Nadeel: is groot: 60x180cm.

Vanavond snel een foto gemaakt:

Gekochte:

full


Zelfgemaakt:

full


Onderaan verschillende wieltjes, die op de hoeken hebben een rem en verder zitten er nog 2 profielen onder. Het houten balkje onder de oprijplaat is om te vermijden dat de scharnieren het begeven.
 
Wat zijn jouw uren je waard?
Ik heb gemerkt dat zelf maken meer uren kost dan het mij in geld waard is. Ik koop dus gewoon i.p.v. zelf maken.
Ooit zelf zo'n ding gemaakt. Ik bespaarde mij daarme zo'n 50 gulden, maar was wel ruim 10 uur aan het werk (inclusief schetsen en inkopen onderdelen). Dus een (negatief) uurtarief van 5 gulden...... (nu € 2,20)
Daar kan dan weer tegenover staan:
- de lol van het hobby-en en zelf iets bedenken
- het gebruiken van al die zooi in de garage die 'ooit nog eens van pas kan komen'
- de voldoening van zelf iets maken
- een maatoplossing hebben ipv iets generieks
 
Zorg je er wel voor dat goedkoop geen duurkoop wordt? Drie tientjes besparen op een mover en dan voor 300 euro schade omdat je motor er af flikkert lijkt me ook niet zo handig. Goed gereedschap is het halve werk!
En goed materiaal, in dit geval wieltjes. Bij het verplaatsen (zeker als je een bochtje maakt), kan al het gewicht op 1 wieltje komen, daar moeten ze wel geschikt voor zijn.
 
En goed materiaal, in dit geval wieltjes. Bij het verplaatsen (zeker als je een bochtje maakt), kan al het gewicht op 1 wieltje komen, daar moeten ze wel geschikt voor zijn.
En als je ze niet toevallig ergens hebt liggen heb je goede (!) wieltjes ook niet voor een euro. Moet je ook nog hout oid kopen lopen de materiaalkosten stiekem snel op. Het prijsverschil met kant en klaar kopen is dan niet 70+ euro maar een tientjeskwestie.
Mijn excuses voor de onduidelijkheid, het gaat om het achterwiel dat verplaatst moet worden (heb nl geen middenbok). Bovendien zijn de movers niet 3 tientjes, maar al gauw €70+.
 
Je moet idd even denken om de wieltjes, als het over tegels moet kun je beter wat hogere nemen.
De wieltjes hebben een statische en dynamische belastingsindex. Neem dus wieltjes met het gewicht van je motor/ delen door 4 dynamische belasting.
 
Bedankt voor de reacties!
Ik wil alleen het achterwiel kwartslag kunnen roteren om de bocht in de brandgang te maken. Nu heb ik zelf al een idee (hopelijk dat het lukt). Wat betreft de kosten, gaat het mij alleen de wieltjes kosten (familielid is bouwvakker en kan dus hout en metaal meenemen).
Mijn idee lijkt hierop (van longl1): motor mover
I.p.v. metalen houders, wil ik dik hout gebruiken, hoogte afstellen adhv voor wieltjes en metale buizen en boren maar. Dus ik verwacht niet meer dan 10 euro uit te geven en ook niet meer dan een uur kwijt te zijn met hulp van familielid.
Mochten jullie geinteresseerd zijn, wil ik best het resultaat uploaden hier.
 
Terug
Bovenaan Onderaan