Aluminium lassen

Bas12345

MF'er
31 jul 2015
45
0
Ls.,

Weet iemand een goed adres in de buurt van eindhoven waar ze aluminium kunnen lassen? Mijn bobbin is er vanaf geknald na een klein ongelukje. Dan gelijk ook mijn vraag... moet je de achterbrug los daar brengen of kan je de motor er vaak in z'n geheel naartoe brengen dat ze het kunnen lassen?

BVD!
Groet,
Bas
 
Ze zetten een extra accu of voeding op het systeem. Eerst inlezen en dan pas ongenuanceerde dingen het web opslingeren. En ook die hoofdzekering zit er op om het systeem te beschermen. Nog een reden om de spanning er niet af te halen is de key code van de radio en de adaptieve waardes van het motormanagement die gewist worden door stroomuitval. De motor loopt dan de eerste tijd beroerd. Dit is info die ik heb van iemand die dagelijks sleutelt. Ik ga zo de accu van de auto van vrouwlief vervangen en moet daarna de stationair loop weer inleren.


Ben ik blij dat ik een Volvo 740 heb. :)
 
Abs regelunit en motormanagement, veel minder als in een auto, waar ook regelunit's voor airbag en gordelspanners en zaken als centrale vergrendeling, verlichting, entertainment, klimaat aanwezig moeten zijn. Alles wordt via regelunit aangestuurd en loopt via canbus. Bij motoren is het een stuk simpeler, maar neemt de hoeveelheid ook toe. Als ik naar de hoeveelheid te regelen dingen in de software van mijn auto kijk en de duizenden mogelijke foutcodes, dan duizelt het je voor de ogen. Voorlopig niet verder gekomen, dan resetten van foutmeldingen, na oplossing storing.


Net even gekeken, bij de vfr 1200 zit er 1 regeleenheid in, die alles aanstuurt.

Kijk je naar een bmw k 1600 gt, dan zijn het meerdere units en loopt alles over can.

Wiring Diagrams - How the K1600 is wired. - BMW K1600 Forum : BMW K1600 GT and GTL Forums

In mijn beleving is een ECU de unit die zorgt voor de ontsteking/injectie van een motor, wellicht is deze gedachten ouderwets aan het worden...

Vwb het can bus verhaal: is can bus niet een bus syteem in voertuigen waaraan diverse sensoren enz aan elkaar gekoppeld zitten en zo met elkaar kunnen communiceren zonder heel veel draadjes tussen de diverse componenten nodig te hebben?

In dat geval denk ik niet dat je deze componenten Ecu's kan noemen maar dat deze componenten fors duurder zijn dan een conventionele sensor is wel begrijpelijk.
 
In mijn beleving is een ECU de unit die zorgt voor de ontsteking/injectie van een motor, wellicht is deze gedachten ouderwets aan het worden...

Vwb het can bus verhaal: is can bus niet een bus syteem in voertuigen waaraan diverse sensoren enz aan elkaar gekoppeld zitten en zo met elkaar kunnen communiceren zonder heel veel draadjes tussen de diverse componenten nodig te hebben?

In dat geval denk ik niet dat je deze componenten Ecu's kan noemen maar dat deze componenten fors duurder zijn dan een conventionele sensor is wel begrijpelijk.


Klopt wat je zegt.

Zo'n component heet een regeleenheid en daar heb je er soms meerdere van met verschillende namen/afkortingen.

ECU staat voor Engine Control Unit ;)
 
Ecu's zit zeer zeker niet aan de massa vanwege allerlei zwerfstromen die daar kunnen lopen.
Kijk naar de vonk van de bougie de wel naar de massa gaat.
De gevoelige elektronica zit op een punt op de min van de accu.


Bullshit, de min van de accu zit ook gewoon op het frame/chassis, net als alle massapunten.
 
Je bent hier even je onkunde van elektriciteit aan het etaleren. |(
Als de accu los is is het circuit onderbroken. Of je moet de massaklem op de aansluiting van de ecu willen zetten.
Je bent hier even je onkunde van elektriciteit aan het etaleren.

Bij een losgekoppelde accu heb je geen accuspanning meer. That's it.
Rest hangt gewoon aan massa.
 
Een hoop discussie, maar maar één persoon die de vraag van TS probeert te beantwoorden. Lekker bezig :t .

Er is een forumlid die heel goed kan lassen, z'n nickname is roughneck volgens mij. Zit ergens ten noorden van Breda. Misschien eens bij hem informeren?
 
Klopt wat je zegt.

Zo'n component heet een regeleenheid en daar heb je er soms meerdere van met verschillende namen/afkortingen.

ECU staat voor Engine Control Unit ;)

Precies, je hebt maar een ECU. Regeleenheid is een algemeen gebruikte term voor een 'magisch zwart doosje waar meerdere draden ingaan en waarbij je niet kan zien wat zich binnenin precies afspeelt', om de mensen met een allergie voor elke vorm van slimme schakelingen tegemoet te komen.
 
Ja, je moet moderne elektronica beschermen tegen de spanningen die een las apparaat door het frame / chassis stuurt. In welke mate en waarom? Dat is afhankelijk van o.a de las spanning, totale massa van het voertuig, aanwezigheid van gevoelige elektronica, waar deze zit, of deze geaard is op de plek waar deze gemonteerd is, en zo nee, waar dan wel?.

Eenduidig roepen "nergens voor nodig" is klinkklare onzin, maar beweren dat het onmogelijk is om te lassen met alles gemonteerd zonder schade is evengoed niet helemaal juist.

E.e.a heeft te maken met CAN-bus, dat is nu eenmaal geavanceerder en gevoeliger voor beunhazen met lasapparaten, die zich baseren op "jaren las - ervaring" op Ford Escrotjes uit 1986 ;)

Een lasbeveiliging is een goede oplossing, maar het woordje "beveiliging" is niet helemaal juist, het ding beschermt nergens tegen, hij gaat alleen loeien als je in de gevarenzone komt.

Een bus is gewoon een draad tussen twee regeleenheden waarover datapakketjes gaan in plaats van 12v aan-uit. Een bus doet niets, denkt niet na en is gewoon een koperdraad net als elk ander (daarom is de toevoeging 'can-bus geschikt' bij een xenonsetje ook gewoon verzonnen door iemand met 0,0 verstand van waar ie over praat). Er zitten ook geen sensoren of lampen op een bus, een bus is om regeleenheden onderling te laten communiceren. Alle losse onderdelen zitten gewoon aan een van de regeleenheden vast, eventueel met een relais of andere schakeling er tussen.

De hele reden dat er overgestapt is op een databus is dan ook dat je niet voor elk lampje/functie een draad hoeft aan te leggen. Een dashboard heeft in de praktijk vaak maar een 4 polige aansluiting. Voeding, massa, en twee busdraden. Prettige wedstrijd als je dat zonder gebruik te maken van een databus aan wil sluiten. Dan heb je 20 draden voor elk lampje nodig, een draad voor de achtergrondverlichting, een draad voor elk metertje, etc.

Het enige wat ik niet snap is hoe mensen het voor elkaar krijgen om de invoering van databussystemen op voertuigen te zien als iets wat de zaak moeilijker zou maken. Als er iets waar is is het wel het tegenovergestelde, je hebt veeeeeeel minder kabels nodig als je gebruikt maakt van een databus. En nee, je hoeft niet te weten wat er exact over die datadraad heen loopt, als ie stuk is merk je het vanzelf wel omdat je dashboard wel aangaat maar geen info weergeeft om een voorbeeld te noemen.
 
Als je de mogelijkheid hebt, zou ik de brug los aanleveren. De lasser kan de brug dan veel beter voorbewerken en positioneren (hij kan dan vlak lassen ipv verticaal te moeten).
Kan je hem zelf ook nog weer even in de kleur zetten voor je hem monteert zonder de rest onder te spetteren.

accu/ecu/elektronica verhaal: ben je dan ook vanaf :+
 
Een bus is gewoon een draad tussen twee regeleenheden waarover datapakketjes gaan in plaats van 12v aan-uit. Een bus doet niets, denkt niet na en is gewoon een koperdraad net als elk ander (daarom is de toevoeging 'can-bus geschikt' bij een xenonsetje ook gewoon verzonnen door iemand met 0,0 verstand van waar ie over praat). Er zitten ook geen sensoren of lampen op een bus, een bus is om regeleenheden onderling te laten communiceren. Alle losse onderdelen zitten gewoon aan een van de regeleenheden vast, eventueel met een relais of andere schakeling er tussen.

De hele reden dat er overgestapt is op een databus is dan ook dat je niet voor elk lampje/functie een draad hoeft aan te leggen. Een dashboard heeft in de praktijk vaak maar een 4 polige aansluiting. Voeding, massa, en twee busdraden. Prettige wedstrijd als je dat zonder gebruik te maken van een databus aan wil sluiten. Dan heb je 20 draden voor elk lampje nodig, een draad voor de achtergrondverlichting, een draad voor elk metertje, etc.

Het enige wat ik niet snap is hoe mensen het voor elkaar krijgen om de invoering van databussystemen op voertuigen te zien als iets wat de zaak moeilijker zou maken. Als er iets waar is is het wel het tegenovergestelde, je hebt veeeeeeel minder kabels nodig als je gebruikt maakt van een databus. En nee, je hoeft niet te weten wat er exact over die datadraad heen loopt, als ie stuk is merk je het vanzelf wel omdat je dashboard wel aangaat maar geen info weergeeft om een voorbeeld te noemen.

Is dit een reactie, of een aanvulling? Een canbus auto is gewoon gevoeliger voor een lomperik met een lasapparaat dan een jaren 80 bak ;)
 
Red Force schreef op 22 november 2016 :Klopt wat je zegt.

Zo'n component heet een regeleenheid en daar heb je er soms meerdere van met verschillende namen/afkortingen.

ECU staat voor Engine Control Unit ;)

:N
Electronic Control Unit.


Als een ECU wordt gebruikt om de motor te besturen, is de ECU onderdeel van het motormanagement systeem.

Bij mijn 2007 Alfa Romeo (canbus) zijn er al tig ECU's, onder andere één voor de Electrische ramen en spiegels, één voor het klimaatsysteem, etc. etc.

On topic: mijn studentenbakkie 15 jaar geleden had na een lasklusje een spook in het injectiesysteem, dus ik ben toch genegen om te denken dat het beter is de stroomkring zoveel mogelijk te onderbreken als er gelast moet worden.
 
Laatst bewerkt:
Als je de mogelijkheid hebt, zou ik de brug los aanleveren. De lasser kan de brug dan veel beter voorbewerken en positioneren (hij kan dan vlak lassen ipv verticaal te moeten).
Kan je hem zelf ook nog weer even in de kleur zetten voor je hem monteert zonder de rest onder te spetteren.

accu/ecu/elektronica verhaal: ben je dan ook vanaf :+
De accu loshalen is al moeilijk genoeg zag ik. _O-

En het gaat maar om het lassen van een bobbin. :?

Misschien even wat foto's maken.. wellicht kan e.a. verholpen worden op een andere manier. (draad tappen)
In ieder geval is het geen grote lasklus. :P
 
Een hoop discussie, maar maar één persoon die de vraag van TS probeert te beantwoorden. Lekker bezig :t .

Er is een forumlid die heel goed kan lassen, z'n nickname is roughneck volgens mij. Zit ergens ten noorden van Breda. Misschien eens bij hem informeren?

2 man : danny R1 en ik ;)

roughneckk zit in raamsdonksveer/hank btw
kan heel veel
maar DVL Valkenswaard is denk ik dichterbij voor de TS, die kan ook titanium lassen enzo
 
Laatst bewerkt:
:N
Electronic Control Unit.


Als een ECU wordt gebruikt om de motor te besturen, is de ECU onderdeel van het motormanagement systeem.

Bij mijn 2007 Alfa Romeo (canbus) zijn er al tig ECU's, onder andere één voor de Electrische ramen en spiegels, één voor het klimaatsysteem, etc. etc.

On topic: mijn studentenbakkie 15 jaar geleden had na een lasklusje een spook in het injectiesysteem, dus ik ben toch genegen om te denken dat het beter is de stroomkring zoveel mogelijk te onderbreken als er gelast moet worden.

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen ;)
 
Een bus is gewoon een draad tussen twee regeleenheden waarover datapakketjes gaan in plaats van 12v aan-uit. Een bus doet niets, denkt niet na en is gewoon een koperdraad net als elk ander (daarom is de toevoeging 'can-bus geschikt' bij een xenonsetje ook gewoon verzonnen door iemand met 0,0 verstand van waar ie over praat). Er zitten ook geen sensoren of lampen op een bus, een bus is o dem regeleenheden onderling te laten communiceren. Alle losse onderdelen zitten gewoon aan een van de regeleenheden vast, eventueel met een relais of andere schakeling er tussen.

De hele reden dat er overgestapt is op een databus is dan ook dat je niet voor elk lampje/functie een draad hoeft aan te leggen. Een dashboard heeft in de praktijk vaak maar een 4 polige aansluiting. Voeding, massa, en twee busdraden. Prettige wedstrijd als je dat zonder gebruik te maken van een databus aan wil sluiten. Dan heb je 20 draden voor elk lampje nodig, een draad voor de achtergrondverlichting, een draad voor elk metertje, etc.

Het enige wat ik niet snap is hoe mensen het voor elkaar krijgen om de invoering van databussystemen op voertuigen te zien als iets wat de zaak moeilijker zou maken. Als er iets waar is is het wel het tegenovergestelde, je hebt veeeeeeel minder kabels nodig als je gebruikt maakt van een databus. En nee, je hoeft niet te weten wat er exact over die datadraad heen loopt, als ie stuk is merk je het vanzelf wel omdat je dashboard wel aangaat maar geen info weergeeft om een voorbeeld te noemen.



Was het altijd maar zo simpel. Al 2 keer meegemaakt, dat een los kabeltje in een aanhanger stekker er voor zorgde, dat de motor bleef doorlopen, terwijl ik de contactsleutel al in de hand had. Geen melding op het dashboard. Dat ik het in de aanhanger moest zoeken, wist ik doordat de richtingaanwijzer het niet deed. Blijkbaar zoveel foutmeldingen op de canbus, dat andere meldingen, zoals de omgedraaide contactsleutel niet doorkomen. Kan leuk worden, als door zo''n storing abs uitvalt, of het gaspedaal volgas blijft geven in de file.
 
Was het altijd maar zo simpel. Al 2 keer meegemaakt, dat een los kabeltje in een aanhanger stekker er voor zorgde, dat de motor bleef doorlopen, terwijl ik de contactsleutel al in de hand had. Geen melding op het dashboard. Dat ik het in de aanhanger moest zoeken, wist ik doordat de richtingaanwijzer het niet deed. Blijkbaar zoveel foutmeldingen op de canbus, dat andere meldingen, zoals de omgedraaide contactsleutel niet doorkomen. Kan leuk worden, als door zo''n storing abs uitvalt, of het gaspedaal volgas blijft geven in de file.

er zijn in autoland helaas heel erg veel slechte ontwerpen :(
gelukkig is het zo dat systemen die de veiligheid in gevaar brengen dubbel uitgevoerd moeten zijn, data regelmatig door moeten geven en dat soort dingen.
het canbus gaspedaal moet zeer regelmatig de gasstand doorgeven via de canbus, indien dat niet gebeurt gaat het voertuig in storing en stopt dus.
als dit systeem niet toegepast word is het voertuig niet geschikt voor op de weg en mag niet goedgekeurd worden.
of het bij de typegoedkeuring ook daadwerkelijk gecontroleerd word durf ik niet te beloven....
ik vind bij het prototype de grote rode knop erg belangrijk, deze test ik als eerste (daar heb ik ook al eens een probleem in gezien) :X
 
noodstop in de auto ?
Inbouwen:
full
 
Was het altijd maar zo simpel. Al 2 keer meegemaakt, dat een los kabeltje in een aanhanger stekker er voor zorgde, dat de motor bleef doorlopen, terwijl ik de contactsleutel al in de hand had. Geen melding op het dashboard. Dat ik het in de aanhanger moest zoeken, wist ik doordat de richtingaanwijzer het niet deed. Blijkbaar zoveel foutmeldingen op de canbus, dat andere meldingen, zoals de omgedraaide contactsleutel niet doorkomen. Kan leuk worden, als door zo''n storing abs uitvalt, of het gaspedaal volgas blijft geven in de file.

Dat soort systemen zitten bij een duitse auto op een aparte databus die dubbel (of driedubbel) redundant is uitgevoerd.
 
Ik heb me niet zover in het systeem van ford verdiept, dat ik weet hoe ford het aanpakt. Als het weer gebeurd, zal ik via obd naar foutmeldingen zoeken, toen het gebeurde had ik nog geen obd interface.
 
Terug
Bovenaan Onderaan