hoe verwarm jij je hobbyruimte?

Leyhon

Die hard MF'er
29 jan 2014
303
1
Mijn garage is nu onverwarmd, het is wel prettig wanneer ik in deze maanden wat wil frotten het er ook een beetje aangenaam is qua temperatuur.

Maar waarmee verwarmen jullie je hobbyruimte?

Zelf heb ik een steens garage met electra, maar zit te denken om iets met gasfles
en een buitendoorvoer van rookgas.

Wil wel graag een buitenafvoer anders heb je met co co2 en waterdamp te maken
En vanwege gereedschap is het extra vocht inbreng niet handig.
 
Laatst bewerkt:
funny_picdump_1698_640_high_38.jpg
 
top, ik kan alles zelf en radiatoren kunnen gebruikte in, maar dakdoorvoeren enz kosten ook geld, dus met cv verwacht ik voor 1500 a 2000 klaar te zijn. Voor gas aanleggen moet ik echter gaan graven en daar heb ik een hekel aan.

Groot voordeel van airco is geen gas aanleggen, dus denk dat dat um wordt.
blij dat ik helpen kan *D
nog een voordeel wat wel eerder benoemd is, afwezig betekend gewoon uit. de cv moet altijd op 5 graden blijven tegen bevriezing. scheelt niet veel maar toch, telt wel mee.
2e hands radiatoren scheelt zomaar 300 euro per stuk maar het verschil in verbruik blijft.
 
top, ik kan alles zelf en radiatoren kunnen gebruikte in, maar dakdoorvoeren enz kosten ook geld, dus met cv verwacht ik voor 1500 a 2000 klaar te zijn. Voor gas aanleggen moet ik echter gaan graven en daar heb ik een hekel aan.

Groot voordeel van airco is geen gas aanleggen, dus denk dat dat um wordt.
Let wel op dat gebruikte radiatoren roestig kunnen zijn van binnen, als ze al lang leeg staan, heb je er niets meer aan.

Een vwb graven, met een dinky digger ben je in een halve dag klaar.
479-jcb-8014-1.jpg
 
blij dat ik helpen kan *D
nog een voordeel wat wel eerder benoemd is, afwezig betekend gewoon uit. de cv moet altijd op 5 graden blijven tegen bevriezing. scheelt niet veel maar toch, telt wel mee.
In ons clubgebouw hadden we de installatie afgevuld met koelvloeistof, omdat de installatie alleen op zaterdag aan stond (cv op flessengas) en die bevroor nooit.
 
omdat ik toch bezig ben met verwarming shit,

iemand ervaring met zelfbouw arduino en of rasberry thermostaten bedienbaar via inet? Ik wil niet dat iedereen via apps enzo kan zien dat ik een wiet plantage in de kelder heb.

Een mooie (letterlijk) "tussen"oplossing is een OpenTherm Gateway.

Simpel gezegd een module die je tussen een OpenTherm ketel en thermostaat kunt plaatsen, zodat je de communicatie kunt uitlezen en beïnvloeden. Door de module te combineren met een ethernet module of raspberry kun je hem inderdaad ook op afstand beïnvloeden.
De software toepassingen zijn steeds verbeterd omdat het al een paar jaar bestaat. Hele uitgebreide logging en analyse is mogelijk.
Je kunt ook externe sensoren gebruiken en die mee loggen.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1653967
 
c8b43c2f-03ac-442c-9b3f-3ebdf791c5fa.__CR0,0,300,400_PT0_SX300_V1___.jpg
c8b43c2f-03ac-442c-9b3f-3ebdf791c5fa.__CR0,0,300,400_PT0_SX300_V1___.jpg

dru-art-style-4.jpg


ik kwam een standkachel op het internet (1e foto) tegen voor 135 euro, 5-8 kW. die werkt op diesel.
ook zag ik een gevelkachel (2e foto) voor 740 euro 4 kW die werkt op propaan.
hoe verhouden zich die tot elkaar, kan ik aan de hand van het vermogen zeggen dat die stand kachel een schuur sneller warm heeft ?
 
Laatst bewerkt:
ik heb net een infrarood terras verwarmer besteld van 1500 W, instelbaar in 6 standen (lijkt mij een heel belangrijke optie). voordeel lijkt mij dat het direct warm is, makkelijk als je even 1 uurtje wat wil doen.
laat hier volgende week nog wel weten hoe die bevalt :Y
 
Gewoon niet. Ik verhuis mijn sleutelplek naar de eetkamer/woonkamer.
Motor past precies tussen het deurkozijn door. De vrouw vind het iets minder leuk. Ik zeg dan altijd, ga jij in de garage zitten/liggen dan.. 🤣
 
Hier hetzelfde issue, geen gas, kleine schuur geen ruimte, pas een ontvochter gehaald maar die bevriest onder de 17 graden. Stoken met elektrische kachel kost klauwen met geld.

Denk ook aan graven, stadsverwarming doortrekken en kleine radiator in de schuur met daarop een thermostaatkraan
 
Hier hetzelfde issue, geen gas, kleine schuur geen ruimte, pas een ontvochter gehaald maar die bevriest onder de 17 graden. Stoken met elektrische kachel kost klauwen met geld.

Denk ook aan graven, stadsverwarming doortrekken en kleine radiator in de schuur met daarop een thermostaatkraan
Volgens mij kan het ook met 2 thermostaten, toch?
Knutsel knutsel, en dan blijven er 2 hokken warm.

Ik heb er alleen geen kaas van gegeten.
En het mooiste zou draadloos zijn, anders moet ik met een kabel ondergronds, dus alles losgraven.
 
Opmerking hierboven was natuurlijk een geintje.

En een thermostaat + extra afsluitklep aanleggen alleen voor een schuur is wel wat overkill.

Stadsverwarming, warmwaterleiding naar schuur, daar een radiatorkraan met thermostaatfunctie en dan ben je er ook :) die radiator thermostaatkraan heb ik gewoon liggen.
 
Opmerking hierboven was natuurlijk een geintje.

En een thermostaat + extra afsluitklep aanleggen alleen voor een schuur is wel wat overkill.

Stadsverwarming, warmwaterleiding naar schuur, daar een radiatorkraan met thermostaatfunctie en dan ben je er ook :) die radiator thermostaatkraan heb ik gewoon liggen.
Ja nee, ik had het over mijn garage _O-

Dus als ik het goed begrijp heb ik een elektrische afsluiter nodig?

Stadsverwarming zal brullen zijn met de ramen los?
 
Als je wil dat je CV gaat draaien om het warm te krijgen in je schuur maar het huis is al op temperatuur dan dien je een thermostaat in de schuur te hebben die de ketel aanstuurt.
Maar dan zou je ook willen dat het complete systeem in huis afgesloten wordt, omdat het daar anders te warm wordt.

Dat kun je bereiken door op elke radiator een thermostaatkraan te zetten.
 
Als je wil dat je CV gaat draaien om het warm te krijgen in je schuur maar het huis is al op temperatuur dan dien je een thermostaat in de schuur te hebben die de ketel aanstuurt.
Maar dan zou je ook willen dat het complete systeem in huis afgesloten wordt, omdat het daar anders te warm wordt.

Dat kun je bereiken door op elke radiator een thermostaatkraan te zetten.
Huhhh, maar dat heb ik.
 
Ik heb op mijn thuiskantoortje een infrarood paneeltje hangen. Dan hoef ik overdag (als de rest naar school/ werk is) niet het hele huis op te stoken. Kost alleen een beetje stroom.
Het is een donker paneel van 2cm dik. Niet zo'n terras verwarmer die rood opgloeit.
Als ik geen centrale verwarming in de schuur had zou ik zulke dingen plaatsen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan