Koppeling slaat door , schurend geluid. Honda Deauville 700

Jan 1952

MF'er
12 jul 2014
136
30
Sint Oedenrode
Ik heb mijn koppelingsplaten - frictie en stalen - plus drukveren vervangen nadat mijn koppeling slipte bij zo,n 4000 tpm.
Na deze vervanging slipt de koppeling vanaf stilstand wanneer ik een beetje te vlot optrek en maakt een schurend geluid, als ik gewoon rustig optrek is er niets aan de hand.
Wanneer de koppeling helemaal uit is slipt de koppeling niet , met geen mogelijkheid.
Ik heb daarna mijn koppelingskorf netjes bijgewerkt , de inslagen waren niet echt heel diep maar ik heb deze netjes bijgevijld en gepolijst met korrel 1200. Ook de center clutch waar de stalen platen in grijpen netjes vlak gepolijst.
Ik kom op dit forum wel berichten tegen van motorrijders die precies hetzelfde probleem hadden -vooral ook met het geluid - maar ik kan weinig oplossingen vinden , een paar keer kwam ik tegen dat het probleem na 1000 tot 2000 km over was.
Daarom hoop ik op deze manier wat meer reacties te krijgen want ik rijd nu niet met veel plezier .
Ik vind het vooral vreemd dat ik dat geluid er eerst niet was. Km. stand is 66000.
 
Laatst bewerkt:
Waanzinnige conclusie, kom jij de volgende keer mijn motorfiets repareren? Je kan zo goed concluderen wat er mis is en dam vertellen wat er gedaan moet worden om het recht te zetten. Pffffffffrt.


tja, dat jij dat waanzinnig vind, moet jij weten.
als een koppeling na reparatie nog slechter is dan voor de reparatie, dan moet er toch een lampje gaan branden.
het inslaan van de alu korf geeft symptomen van een niet goed vrijkomende koppeling en geen slippende koppeling.
ik blijf erbij dat het bewerken van de koppeling niet nodig was.
en heb je originele of imitatie platen gebruikt?
is de volgorde van de platen wel goed?
zijn de eerste en laatste plaat misschien verschillend tov de tussenliggende platen?
moet de laatste plaat niet een slagje verdraaid worden.
is de totale dikte van het platenpakket wel goed.

zo beter?
 
Laatst bewerkt:
Waanzinnige conclusie, kom jij de volgende keer mijn motorfiets repareren? Je kan zo goed concluderen wat er mis is en dam vertellen wat er gedaan moet worden om het recht te zetten. Pffffffffrt.

Je mag je handen dichtknijpen dat er nog mensen (professionals!) zoals bananeman serieus reageren, de meesten zijn inmiddels weggepest door stumpertjes die het met 5 minuten steeksleutel-ervaring allemaal wel beter weten dan mensen met jarenlange praktijkervaring.
Dus een beetje respect lijkt me wel op zijn plek en ik denk dat je er heel blij mee zou mogen zijn als hij jouw motorfiets zou repareren.
 
Voordat het weer uit de hand loopt met dit onderwerp het volgende.
Ten eerste vind ik ook dat je iedereen die reageert met respect moet behandelen , je zoekt zelf wel de informatie uit die het beste bij jouw probleem past.
Ik denk nu dat bananeman1001 het toch bij het rechte eind had , ik heb de koppeling drie keer uit elkaar gehad en durf wel te zeggen dat hij goed in elkaar zit.Ook originele onderdelen van Honda.
Ik heb ook steeds overleg gehad met mijn motorzaak .
Dat een koppeling slipt is nog daar aan toe maar dat vreemde schurende geluid kon ik eigenlijk niet thuisbrengen vanuit de koppeling , dat geluid maakte hij eerst ook niet toen de koppeling slipte.
Ik heb zelf vanaf het begin gezegd dat het geluid van links kwam , in de buurt van de overbrenging naar de cardan. Maar de eigenaar van de motorzaak had nog nooit een Deauville met een probleem met deze haakse overbrenging gehad.
Het is natuurlijk ook wel heel toevallig dat eerst je koppeling slipt en vrijwel meteen na reparatie de haakse overbrenging kuren gaat vertonen.
Na vandaag weer zo'n 265 km gereden te hebben en de koppeling zo perfect werkt , zo soepel en makkelijk te doseren kan het niet aan de koppeling liggen.Daarom heb ik besloten om toch naar die haakse overbrenging te gaan kijken, deze tandwielen moeten dan behoorlijk versleten zijn en schieten over elkaar heen en dat veroorzaakt dan het geluid en dan pakt hij weer . Dit is echter een grote klus. Zoals ik het zie in het werkplaatshandboek moet het blok er in ieder geval onderuit en ik denk ook uit elkaar. Dus ik wil eerst het blok laten zakken en dan kijken of ik het laatste gedeelte er af kan halen en dan een tandwiel kan bekijken of dit schade heeft.
Wanneer ik daadwerkelijk deze side gear moet vervangen ( € 1600 ) ga ik op zoek naar een sloopblok.
Dus tot zover iedereen bedankt voor het meedenken en als er iemand nog een goed tip heeft is die van harte welkom.
Ook van motorrijders die een probleem hebben gehad met deze overbrenging wil ik vragen of mijn verhaal herkenbaar is en hoe zij het opgelost hebben.
 
Ik vind dat toch wel een sterk verhaal, tandwielen die soms wel soms niet, over elkaar schieten omdat ze versleten zijn.
Dan lijkt het mij dat er ook een lager(s) kapot is.

Voor de rest ken ik de motor niet.
 
durf met redelijke zekerheid te zeggen dat de haakse overbrenging geen tandjes overslaat.
dat is een onderdeel wat bijna altijd een geheel motorleven meegaat.
dan ik zou het eerder zoeken in de kruiskoppeling in de cardanas, net na de haakse overbrenging.
 
Goede olie heb je gebruikt?
Ik niet, probeer het wel steeds.
Ben de slippende olie nog niet tegengekomen. :)

De slippende koppeling, bij precies 8.000 Rpm, die ik dit jaar tegenkwam bleek een versleten voortandwiel te zijn.
Maar dat is niet op deze cardanfiets te projecteren. :+
 
Laatst bewerkt:
durf met redelijke zekerheid te zeggen dat de haakse overbrenging geen tandjes overslaat.
dat is een onderdeel wat bijna altijd een geheel motorleven meegaat.
dan ik zou het eerder zoeken in de kruiskoppeling in de cardanas, net na de haakse overbrenging.
Daar zou ik het ook zoeken. maar omdat ik BMW's ken en geen Honda zou ik het zoeken in de splines van de kardan of een transmissiedemper.
 
Bananeman heeft weer gelijk , de haakse overbreiging ziet er perfect uit.
Ik heb nu het blok helemaal eruit en moet nu het blok openmaken om de rest van de tandwielen te inspecteren.
Wanneer nu ook in de versnellingsbak niets kapot is wordt ik helemaal gek !
 
Je mag je handen dichtknijpen dat er nog mensen (professionals!) zoals bananeman serieus reageren, de meesten zijn inmiddels weggepest door stumpertjes die het met 5 minuten steeksleutel-ervaring allemaal wel beter weten dan mensen met jarenlange praktijkervaring.
Dus een beetje respect lijkt me wel op zijn plek en ik denk dat je er heel blij mee zou mogen zijn als hij jouw motorfiets zou repareren.


Juist, ik reageer eigenlijk niet meer, scheelt de haantjes wat hormoontjes zodat ze dat in de avond voor de tv eruit kunnen schudden :-)
 
Als dat geluid er voor de vervanging niet was...

Dan ging ik toch eerst nog een -twee-vijf keer onderzoeken of daar echt niets fout zat.....
alles los, kijken naar schaaf beschadiging, nergens een ringetje of shim vergeten enz enz...

toeval bestaat, maar niet vaak
 
Ik heb de koppeling inderdaad vijf keer open gehad en durf wel te zeggen dat die goed in elkaar zit , je kunt natuurlijk iets over het hoofd zien maar geen vijf keer !
Misschien dat ik morgen het blok open haal en de versnellingsbak kan bekijken.
Ik laat het weten zodra ik iets meer weet.
 
Juist, ik reageer eigenlijk niet meer, scheelt de haantjes wat hormoontjes zodat ze dat in de avond voor de tv eruit kunnen schudden :-)

Of is het een idee dat de professionals en kenners toch inhoudelijk blijven reageren voor de hulpbehoevenden en de dankbaren. :}
De haantjes en de respectlozen mogen dan door anderen gecorrigeerd worden. })

succes Jan met het probleem
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan