Vraag O2 eliminator Kawasaki

Roo

TUONO V4
28 feb 2009
2.342
6
Veendam
Hallo Iedereen,

IK heb een vraag.
Ik heb een Powercommander 5 op mijn Kawasaki ZX10R 2008.
Nu zat daar geen O2 eliminator bij.

Nu is mijn vraag;

Moet ik een O2 eliminator kopen van Dynojet voor de motor zoals deze:(plaatje zx6r)
RIMG0425.jpg


Kost: 160 euro :r

Of voldoet deze O2 eliminator ook en werkt de Powercommander dan wel onder de 6000 RMP.
full


Kost 40 euro ongeveer. :}

Bedankt alvast! 8-)
 
Laatst bewerkt:
Het 1e plaatje is zo te zien echt een regelapparaatje, alle 4 de draden worden gebruikt. Als ik een hele grote aanname mag maken denk ik dat deze een 'neutraal' signaal teruggeeft aan de ECU waardoor deze niet gaat corrigeren. 0,5V dus. Wat je ook ziet aan de stekkers die eraan zitten is dat je de lambdasondes gewoon laat zitten, deze dien je ook op dit kastje aan te sluiten.

Het 2e ding is waarschijnlijk alleen een weerstandje voor het verwarmingselement zodat je geen foutmelding in je dash krijgt. Het verwarmingselement zijn de andere twee draden van een lambdasonde, en vaak ook de enige twee die 'bewaakt' worden door de ECU en dus meteen na het verbreken van deze verbinding een melding triggeren in het dashboard. Er wordt niets gedaan met de signaaldraden van de lambda, en het is alleen maar gokken of en zo ja wat de ECU gaat doen als ie geen voltage meet op de signaaldraden. Soms wordt dit wel in de gaten gehouden maar slaat ie het gebrek aan een signaal alleen op als soft-code (maw hij schrijft het in het storingsgeheugen maar er verschijnt geen zichtbare melding op het dash).

^Bovenstaande zijn heel veel aannames want ik heb alleen naar de fotos gekeken^


Wat zou ik doen? Ik ben redelijk partijdig want ik hou helemaal niet van losse kastjes die 20 extra stekkerverbindingen toevoegen aan het elektrisch systeem. En zie al die stekkers maar eens netjes weg te werken. Ik laat liever de ECU flashen of monteer een race/kit/performance/geefheteennaam-ECU.

Dat gezegd hebbende, ik zou eens in het WPHB kijken hoe de lambdaregeling werkt, en wat de 'fail-safes' zijn. Negeert ie het lambdasignaal helemaal als er geen signaal is, of gaat ie in een soort noodloop? Wat staat er in de storingslijst als gevolg bij een lambdastoring?
 
Laatst bewerkt:
Hallo Iedereen,

IK heb een vraag.
Ik heb een Powercommander 5 op mijn Kawasaki ZX10R 2008.
Nu zat daar geen O2 eliminator bij.

Nu is mijn vraag;

Moet ik een O2 eliminator kopen van Dynojet voor de motor zoals deze:(plaatje zx6r)
[afbeelding]

Kost: 160 euro :r

Of voldoet deze O2 eliminator ook en werkt de Powercommander dan wel onder de 6000 RMP.
[afbeelding]

Kost 40 euro ongeveer. :}

Bedankt alvast! 8-)

Dat ding wat je als eerste post is zo te lezen een O2 OPTIMIZER ipv een O2 elliminator:

Dynojet Power Commander Type 4 O2 Optimizers 76125020

To realize supreme performance from a bike with a standard oxygen sensor, upgrade your ride with one of these Dynojet Power Commander type 4 O2 optimizers. Each unit is a dual-channel module that plugs in-line with your stock sensors and wiring harness, giving you maximum control of oxygen levels to the engine, depending on your motorcycle use--whether street, off-road, or race track. You decide what's needed for the moment--more power or better fuel efficiency! Choose the part that's compatible with your iron pony... and then unleash the true power of your commander with a Dynojet O2 optimizer.

Lijkt compleet anders dus en lijkt specifiek voor de PC V waarbij de Lambda sensor NIET komt te vervallen.

Om een motor beter af te stellen volstaat de goedkoopste O2 elliminator die er is. Lambda waarde wordt hiermee altijd een vaste waarde welke doorgestuurd wordt naar de ECU. De tuner kan in dit gebied (welke vaak alleen aan de onderkant van het toerenbereik actief is, closed-loop) de motor afstellen zonder dat de Lambda sensor invloed heeft op de ECU en op de afstelling. Boven een bepaalde toerentallen zou de ECU niets meer moeten doen met de Lambda waardes (open-loop).
 
Laatst bewerkt:
Dat ding wat je als eerste post is zo te lezen een O2 OPTIMIZER ipv een O2 elliminator:Lijkt compleet anders dus en lijkt specifiek voor de PC V waarbij de Lambda sensor NIET komt te vervallen.

Om een motor beter af te stellen volstaat de goedkoopste O2 elliminator die er is. Lambda waarde wordt hiermee altijd een vaste waarde welke doorgestuurd wordt naar de ECU. De tuner kan in dit gebied (welke vaak alleen aan de onderkant van het toerenbereik actief is, closed-loop) de motor afstellen zonder dat de Lambda sensor invloed heeft op de ECU en op de afstelling. Boven een bepaalde toerentallen zou de ECU niets meer moeten doen met de Lambda waardes (open-loop).

Dan klopt het dus dat de powercommander nu pas zijn werk doet wanneer de open-loop in gaat bij 7000 rpm. Dus dan kan ik een elliminator plaatsen waarna die op de band in het gehele toeren bereik kan worden afgesteld op open-loop en dus de powercommander geheel zijn werk kan doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan