Sardinië 2017

  • Onderwerp starter Anoniempje118
  • Startdatum
Ik ben vanmorgen zo'n 4 uurtjes bezig geweest om routes te plannen via "Tyre", zodat ik ze van daaruit op de TomTom kon zetten. Was wel even een onderneming. Ik had het programma nog nooit gebruikt, dus het duurde "wat langer". *D

Mijn gedachte sluit aan bij opm van wiseguy75. Een vakantieroute die je in 4 uurtjes in elkaar kan zetten?? Dat noem ik supersnel! En dan ben jij ook nog niet eens ervaren.................!
Nee, een hele winter er over doen is mss ook weer wat lang. Toch kan ik zeggen dat het heel wat tijd kost om allerlei toeristische info te vinden op en rond je (grof) geplande reisroute. Het moet niet zo zijn dat als je na de reis thuis komt dat blijkt dat je net die ene mooie plek op een paar km hebt gemist. Wat zijn jouw uitgangspunten om de route uit te zetten? Dag1 van A->B, dag2 naar C, dag3 naar D ect. Dan kan je net zo goed iedere ochtend intikken "Ga naar" en daarna de gewenste volgende plaats. Als het dan slecht weer is rijd je gewoon een paar km minder. Ook kan je dan nog aangeven of je bergwegen wil rijden of juist alleen maar snelweg. Afgelopen zomer heb ik de laatste dag het profiel van mijn GPS op auto(mobiel) gezet. Dat betekent zo snel mogelijk, dus ook over snelwegen. Dat is de kortste route van vertrek tot thuis, desnoods over de tolweg!

Ik denk dat wiseguy bedoelt, en zo denk ik er ook over, dat je van tevoren heel veel info in gaat zamelen over bergpassen, mooie uitzichten, idyllische stadjes enz. Daarna rijg je al die mooie plekken aan elkaar in Tyre of Basecamp. Vervolgens zoek je hotelletjes/ campings op gewenste dagafstanden. Kan zijn een groot stuk overbruggen met 1000km doorknallen over de snelweg, maar net zo goed de andere dag een mooie bergroute met mss maar 200km. Alles bij elkaar kan je zo een mooie reis-route aan elkaar knutselen.

Bottomline: Als je weet waar je waypoints neer moet zetten, ben je heel snel klaar.De punten op een kaartje in Basecamp zetten is echt niet veel werk.
 
Ja. Het simpele verhaal inderdaad.

De gedachte is dat ik steeds vanuit het dorp zal vertrekken. Maximaal 5 uur reistijd per ronde. Ik heb dus daar mijn routes op aangepast. Gewoon een ronde met mooie kronkelwegen door de heuvels en bergen, of langs de kust. Als ik dan onderweg stop bij een leuk terrasje, pizzeria, restaurant enz, ga ik er van uit dat er zo een uurtje of acht voorbij zijn.

Jullie zetten me wel aan het denken overigens. De kans bestaat dat ik "doelloos" ga rondrijden en op de gok ergens een terrasje pak. Dat heeft wel iets avontuurlijks, maar kan ook een enorme domper zijn.

Dit is de eerste keer in mijn leven dat ik zoiets onderneem. Ik heb dus ook geen idee waar ik aan begin.
 
Ja. Het simpele verhaal inderdaad.

De gedachte is dat ik steeds vanuit het dorp zal vertrekken. Maximaal 5 uur reistijd per ronde. Ik heb dus daar mijn routes op aangepast. Gewoon een ronde met mooie kronkelwegen door de heuvels en bergen, of langs de kust. Als ik dan onderweg stop bij een leuk terrasje, pizzeria, restaurant enz, ga ik er van uit dat er zo een uurtje of acht voorbij zijn.

Jullie zetten me wel aan het denken overigens. De kans bestaat dat ik "doelloos" ga rondrijden en op de gok ergens een terrasje pak. Dat heeft wel iets avontuurlijks, maar kan ook een enorme domper zijn.

Dit is de eerste keer in mijn leven dat ik zoiets onderneem. Ik heb dus ook geen idee waar ik aan begin.

Wat je nu natuurlijk al wel kan doen is om naar info te zoeken over Sardinië. Beschrijvingen van (motor)reizen op Sardinië, plaats/landinfo van de locale VVV, wat is het programma reisaanbieders op het eiland? Zeker weten dat je dan interessante info gaat vinden over het eiland en 'plaatsen die je niet mag missen'
Dat kost natuurlijk wel tijd, maar het is ook al een beetje vakantie-voorpret!
 
Goede tips. Thanx! Ik zal mijn familie ook eens vragen en heb nog tot eind juli, dus aan tijd geen gebrek.. :)
 
Inderdaad mean-machine. Maar is een deel van de hobby. Zo'n vakantie ontstaat als het ware gedurende de winter. De globale route is er vaak best snel. Maar dan lees je weer eens iets. Verlegt de route een beetje van pas A naar pas B. En je vindt een kasteeltje. Toch maar even langsrijden. En pas A is toch mooier dan pas B, en die sluit mooi aan op pas D. Als ik via pas C rijd. Etc. etc. Voor dat je het weet ben je een winter zoet. Maar ik vind dat leuk. Basecamp en Google Streetview. En datzelfde geldt vast voor mean-machine. Maar dat is zeker niet ieders kopje thee. Een globare route en gewoon je voorwiel achternarijden iets net zo mooi. Alleen dat is dan weer niet mijn kopje thee. Succes! :]
 
Ja. Het simpele verhaal inderdaad.

De gedachte is dat ik steeds vanuit het dorp zal vertrekken. Maximaal 5 uur reistijd per ronde. Ik heb dus daar mijn routes op aangepast. Gewoon een ronde met mooie kronkelwegen door de heuvels en bergen, of langs de kust. Als ik dan onderweg stop bij een leuk terrasje, pizzeria, restaurant enz, ga ik er van uit dat er zo een uurtje of acht voorbij zijn.

Jullie zetten me wel aan het denken overigens. De kans bestaat dat ik "doelloos" ga rondrijden en op de gok ergens een terrasje pak. Dat heeft wel iets avontuurlijks, maar kan ook een enorme domper zijn.

Dit is de eerste keer in mijn leven dat ik zoiets onderneem. Ik heb dus ook geen idee waar ik aan begin.

Dan heb ik ook nog een andere 'truc' voor je...............

Je stelt steeds te vertrekken vanuit 1 punt. Dat kan gaan betekenen dat je een bepaalde weg (hoe mooi dan ook) meerdere keren zult gaan rijden. En da's nou net niet leuk.

De 'truc' die wij in het verleden nog wel eens hebben toegepast is om een extra lange route van 2 dagen te maken. Dat verhoogt de actieradius aanmerkelijk. De tent hebben we gewoon een nacht onbewoond op de camping laten staan. (In jouw geval bij familie helemaal makkelijk) Halverwege de 'grote' route pakten we dan ergens een hotelletje............
 
Ik ben niet zo'n tent persoon, maar sta wel open voor een overnachting in een hotel ergens. Daar kom ik waarschijnlijk ook niet onderuit. Sommige plekken liggen gewoonweg te ver weg voor een dagje toeren. Ik ben nog nooit aan de "Costa Smeralda" geweest en dat is een gebied dat je eigenlijk wel gezien moet hebben. Nu geef ik niks om de Rich & Famous, maar ben wel benieuwd hoe het er daar uit ziet.
 
Voor Sardinië kan ik niet spreken want daar ben ik nog nooit geweest. Wel op Corsica vele malen. Ik heb Sardinië wel diverse keren gezien vanaf Bonifacio.
Vwb het kamperen kan ik zeggen dat ik in de zomer op Corse toch liever op de camping zit dan in een hotel. Het kan daar 's zomers knap heet worden. Dat zal op het buur-eiland echt niet anders zijn. Mijn voorkeur daarom met mooi weer altijd de camping: Gezelliger want niet in je uppie op een hotelkamer, lekker ongedwongen en minder last van de hitte.
Als ik oud word, eeeh......dat ben ik eigenlijk al (61), OKE als ik straks 85 ben dan kan ik altijd nog tussen de oudjes in een hotel. Voorlopig liever in een klein tentje en pas naar hotel/ pension alleen bij takken-weer!
 
Wij hadden in 2015 inderdaad temperaturen tussen de 36 en 42 graden. Geen airco in huis. Dan drijf je zo'n beetje het bed uit. Dus als ik ergens ga overnachten zou een airco wel fijn zijn. O-)

Ik bedacht me dat een agriturismo ook een optie zou zijn. Een beetje het beste van twee werelden. Een fatsoenlijke kamer met airco, maar toch gezelliger dan een hotel.
 
Ik ben met een groep vorig jaar daar geweest in sept. 36c gemiddeld toen , was leuk rijden daar heb nog wel routes , als je die wilt hebben kan ik je ze wel mailen. :W
 
Laatst bewerkt:
Graag, al was het alleen maar om inspiratie op te doen. In beginsel zal ik op de zuidelijke helft van Sardinië blijven, maar zoals gezegd is een overnachting elders ook een optie voor een dagje.

Ik loop nu bij de voorpret toch wel tegen bepaalde zaken aan:

Bezienswaardigheden:.

Ik denk dat dit toch het landschap wordt. De Nuraghes, kasteeltjes en kerken zijn leuk, maar als ik er 1 heb gezien... O-)

Mijns inziens zijn de ontzettend mooie baaien en stranden dé plekken die je gezien moet hebben. En daar heb ik er al een stuk of 15 van gezien.

Restaurantjes en bars:

Via Google lastig zoeken, via Google Earth wat makkelijker. Maar toch denk ik dat ik op de bonnefooi een dorpje langs de route binnen zal rijden en daar een colaatje o.i.d. ga pakken. Lekker simpel.

Dagelijks aantal kilometers c.q. uren op de motor:

Ik denk aan een maximum van 6 uren. Is dit reeël in die hitte? (Ben 40 jaar en heb een redelijke conditie)

Dagelijks tijdstip van vertrek:

Ik ben meestal rond 06:00 - 07:00 uur wakker. Ook een echte zenuwpees. Binnen een uur ben ik er klaar mee en moet ik weg. In het gunstigste geval zou ik het tot 09:00 uur kunnen rekken. Als ik dan die maximale reistijd van 6 uren daar bij op tel, ben ik om 15:00 uur alweer thuis. Uiteraard wordt er onderweg gestopt en kan het ook zomaar 18:00 uur worden, maar hier in Nederland achter de laptop word ik er een beetje zenuwachtig van. :P
 
Nu 2 keer 10 dagen geweest met de motor en beide keren 3 hotels gepakt en van daar uit rondritten gedaan. Het noorden en zuiden is het minst mooi maar kan wel handiger zijn kwa hotels. Afstanden zijn niet zo heel groot dus je zit zo op de mooie stukken. Onverhard zijn er ook hele mooie stukken en meestal prima begaanbaar met een normale motor.

Wel leuk is de elephant rock. Ligt aan een afgesloten weg, maar deze kun je prima met een motor berijden.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/89/Elephant_Rock.JPG

Ook hebben wij toen Grotta di Nettuno, Alghero, Sassari, Italië bezocht. Flinke trap naar beneden en weer omhoog en best prijzig maar als je wat wilt zien misschien leuk. Zelf vond ik het niet echt de moeite waard.

In het zuiden moesten wij richting Cagliari en hebben wij de SP1 gepakt ipv langs de kust welke daar toch niet bijzonder is. Was een prachtige weg en heel rustig. Wel 25km onverhard maar zelfs mijn vrouw met haar s1000rr heeft deze gewoon gereden.

Kwa overtocht pakken wij de nachtboot vanuit Livorno naar Olbia. Maar je kan ook goed de ochtend boot naar Corsica pakken. Corsica over met 1 of 2 overnachtingen en vanuit Bonafacio naar Sardinie en vervolgens rondje rijden en met de boot weer terug vanuit Olbia naar Livorno. Dit hebben wij dit jaar weliswaar andersom gedaan maar goed te doen. Is een 50 minuten overtocht van Bonafacio naar Santa Teresa Gallura.

Wij hebben dit jaar Livorno - Olbia. 8 dagen rijden. Dan naar Corsica en 2 rustdagen gepakt en daarna weer 8 dagen gereden.

Let op banden gaan heel heel erg hard op Sardinie. Heel grof asfalt en prachtige stuurwegen en September gaan wij weer :]
 
Laatst bewerkt:
Okay. Bandjes. Ik heb gelijk maar ff de Kawasaki dealer opgezocht in Sardinië.

http://www.marcomoto.it/

Marcomoto S.r.l.,
via cagliari, 99/101
09170 - ORISTANO (OR)

Wat betreft het zuiden van Sardinië ben ik het niet helemaal met je eens hoor. Al bedoel ik waarschijnlijk iets anders. De zuidelijke helft. Die beslaat wat meer terrein.

Ronde 1 bestaat o.a. uit Porto Tramatzu, Costa Rei, Villasimius, Torre delle Stelle.

Ronde 2 is een groot gedeelte van de provincie Carbonia-Iglesias, dwars door het voormalige mijn gebied.

Ronde 3 bestaat o.a. uit Pula, Chia, Teulada, Sant'Antioco en Portoscuso.

Meer rondes heb ik nog niet. Maar goed, dat zijn echt geen misselijke plekken om te vertoeven hoor. 8-)
 
Ik heb zojuist een hotelkamer geboekt in Olbia. Van daar uit moet ik maar eens een mooie route uitzetten. In ieder geval: Porto Cervo, Castelsardo en alles wat er tussen ligt, met Porto Torres als eindbestemming. En dan weer de boot op naar Genua...
 
Mss vind je leuk om te lezen..............?

Huidige Motoplus nr 24/ 2016 heeft een artikel over Sardinië.
 
Laatst bewerkt:
Leuk plan !

Je kunt je heenreis ook 1,5 uur langer maken en die vreselijke mierennest bij de tunnel mijden:
Op de A2 op het einde bij het vierwoudstedenmeer de afslag Altdorf pakken.
Dan rij je eigenlijk op de zg. " Gotthardstrasse " die parrallel loopt aan de snelweg.
(Want die openslaande deuren, en de rest van het file-gebeuren daar....dat moet je toch niet willen...)

Uiteindelijk rij je dan ook over de Gotthardpas; strak asfalt en mooi ! :]
Volgens mijn Mapsource programma is dat 20 km meer....
Mijn inschatting is dat je ongeveer 2 uur langer rijdt dan door de tunnel.
Maar daar moet je dan weer de filetijd rondom de tunnel aftrekken...

Keuzes..... O-)

Succes, en plezier , *D
 
@ ivano

Thanx! Ik had de route van @cmk al uitgezet in Tyre als alternatief, maar ga jouw optie ook eens bekijken straks.
 
@ ivano

Thanx! Ik had de route van @cmk al uitgezet in Tyre als alternatief, maar ga jouw optie ook eens bekijken straks.


Altdorf is afslag nr. 36
Je kunt het risico nemen 1 of 2 afslagen verder te nemen...
Dan zit je dus wat langer op de snelweg.

Maar,
Je weet nooit van tevoren waar de snelweg precies volloopt....

Tenzij je ruim van tevoren het e.e.a.Informeert.
Bijvoorbeeld via plaatselijke stations , of vanuit een restaurantje live van iemand ... ;)

Edit:

Een paar afslagen ervoor kun je lekker in Stansstad op " Dorfplatz" een pizzeria aan doen...
Pal aan het water.
En daar maak je dan je plannetje of verdere beslissing.
Stel dat er helemaal geen file zou staan ?
Altijd lekker dat je tijdig en onderweg je plan kunt aanpassen.
Alles van tevoren strak zetten kan wel....maar soms.... ;)
 
Laatst bewerkt:
Hetgeen wat mij het meest irriteert aan filerijden is het stil staan. Al zou ik maar met 5 km/h tussen het verkeer door kunnen rijden, prima. Vooral ook vanwege de hitte.
 
Hetgeen wat mij het meest irriteert aan filerijden is het stil staan. Al zou ik maar met 5 km/h tussen het verkeer door kunnen rijden, prima. Vooral ook vanwege de hitte.


Dat herken ik ook.
Helemaal mee eens !
En zolang het blijft rijden, blijven de deuren van de koekblikken ook aardig dicht... :+
( ik rij nog liever tientallen km,s om dan dat nutteloze stil staan...)
 
Gezien het feit dat er nogal wat diefstal topics voorbij komen, heb ik navraag gedaan bij de verzekeraar hoe het zit met de eisen qua stalling of parkeren van de motor in het buitenland.

Er is geen verschil met Nederland. In mijn geval betekent dat: "Stuurslot plus ART 4 slot".
 
Gezien het feit dat er nogal wat diefstal topics voorbij komen, heb ik navraag gedaan bij de verzekeraar hoe het zit met de eisen qua stalling of parkeren van de motor in het buitenland.

Er is geen verschil met Nederland. In mijn geval betekent dat: "Stuurslot plus ART 4 slot".

Mss belangrijk voor je gemoedsrust........?

Maar ZO ERG is het in Italië nou ook weer niet met diefstal.
In Napels en Palermo (beide hebben toch niet een erg goede reputatie vwb criminaliteit) heb ik mijn motor ook gewoon tussen de andere brommers geparkeerd. Hele parkeerplaatsen vol met 2-wielers, dus tussen al die andere valt die van jou echt niet zo op. Na een paar uurtjes stad bezichtigen stond mijn motor nog netjes op me te wachten!

Wat ik wel steeds in Italië heb gedaan is dat mijn kentekenplaat bij parkeren tegen een muur aan stond zodat die niet gelezen kon worden. Een gele plaat trekt daar toch extra aandacht.
 
Laatst bewerkt:
Gemoedsrust inderdaad. Ik heb de motor vorig jaar nieuw gekocht en dat gaat me niet nog eens lukken.

De tip m.b.t. het kenteken hou ik even in gedachten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan