Sardinië 2017

  • Onderwerp starter Anoniempje118
  • Startdatum
Gemoedsrust inderdaad. Ik heb de motor vorig jaar nieuw gekocht en dat gaat me niet nog eens lukken.

De tip m.b.t. het kenteken hou ik even in gedachten.


Snap het wel dat het met een nieuwe motor mss ietsje erger is. Zeker als je niet direct geld op de plank hebt liggen voor vervanging.

Maar bij iedere gestolen motor in de vakantie heb je een hoop gezeik.............
Ook al ben je goed verzekerd en krijg je de waarde (goeddeels) uitgekeerd heb je er toch een hoop ellende van. Aangifte bij de politie, een hoop papierwerk en veel telefoontjes naar NL. Meestal lever je ook in op de (voor jou) werkelijke waarde. Dan heb je nog het eigen risico en no-claim-verlies. Je verdere vakantie is in duigen. Hoop gedoe vwb de terugreis. En als je thuis bent moet je weer op zoek naar een nieuwe..........

Dus ook met een oude brommerd zit je daar allemaal niet op te wachten!
 
Pff.. inderdaad.

Je kunt natuurlijk niet alles vantevoren plannen en regelen, maar gezien het feit dat dit de eerste keer in mijn leven is dat ik een echte road trip ga maken, geeft het me wel wat rust.

(Nou ja.. Rust.. Het is pas december en ik ben met mijn hoofd telkens in juli/augustus.. _O- )
 
Al vele malen naar Italie geweest en ook met groepen. Heb nog nooit gehoord dat iemand zijn motor is gestolen op vakantie. Denk dat Nl toch wel een van de ergste landen is wat dat betreft.

Op Sardinie zou ik me al helemaal geen zorgen maken.
 
Pff.. inderdaad.

Je kunt natuurlijk niet alles vantevoren plannen en regelen, maar gezien het feit dat dit de eerste keer in mijn leven is dat ik een echte road trip ga maken, geeft het me wel wat rust.

(Nou ja.. Rust.. Het is pas december en ik ben met mijn hoofd telkens in juli/augustus.. _O- )

Ik weet ook niet of je pech-service hebt met repatriëring (ANWB?) terug naar NL?

Ik heb nog geen pech-service afgesloten. Toen ik 2 jaar terug eenmaal op Sicilië was, was er geen angst meer voor terugkomst van de motor-fiets. Wat er daar dan ook gebeurt, de motor komt altijd wel op de boot naar Genua. Al zou je 'm de boot op moeten duwen. Vanaf Genua is de motor simpel een weekend later op te halen met een aanhanger. Voor Sardinië kan je ook zo gaan denken. Gelukkig is dat alles niet nodig geweest. Trouwens, naast de vele sleutel-schuurtjes (vaak Vespa) zijn er ook heel veel merk-motor-werkplaatsen. Ik was in Trapani bij een Yamaha-dealer die vergelijkbaar is met een betere motor-dealer hier in NL. Dus gewoon repareren zal ook altijd wel gaan lukken.
 
Ja, ik heb zowel ANWB als KNMV pechulp. De eerste bewust, de tweede zat bij het lidmaatschap of verzekering in geloof ik.

Toevallig heb ik de ANWB vorige week nog nodig gehad voor het koekbik. Dynamo dood. Spanningsregelaar kapot. Gewoon "pats" en je staat stil.

Waar mogelijk, probeer ik dus zo goed voorbereid als mogelijk op stap te gaan. Ook hier.. geeft dat rust.
 
Idd, dat kan gelden voor een(vrij) nieuwe motor. Toch mis ik dan wel een beetje het avontuur. Ook dat is voor mij een deel van de lol. Mijn ervaring is dat je zelf in de meeste gevallen ook wel de problemen gaat oplossen. Maar oke, de één trekt dat beter dan de ander................

Als de motor ouder is, wordt het al snel dat repatriëring duurder is dan de restwaarde.
De motor komt in dat geval echt niet terug naar NL. Dan gaat ie gewoon daarginds naar de sloop. Alle eventualiteiten kan je echt niet voor zijn!

Ooit heb ik eens een auto achtergelaten in Italië, dus ik weet wel hoe 't werkt met de ANWB. (vrouwtje wilde toen ook zekerheid) Zie hier op forum wel eens lelijke woorden over deze wielrijders. Moet zeggen, het werd toen prima opgelost!! De ANWB heeft toen alles helemaal naar tevredenheid afgehandeld.

Inmiddels ben ik een paar jaar wijzer geworden en raak daarom niet zo snel meer in paniek. Het moet raar lopen als ik mezelf niet meer uit de problemen red! Alles komt goed!! :}
 
Ik heb vorig jaar op mijn eerste korte uitstapje naar het buitenland (Winterberg) mijn motor achter moeten laten in Sundern. Ik reed samen met een maatje. Hij reed een bijna haakse afrit af... en ik niet. "Shit, shit, shiiiit!" Pats, boem en daar lag ik. Achteraf gezien bleek er geen schade te zijn waarmee ik niet had kunnen doorrijden, maar op dat moment was dat niet duidelijk.

Ook hier heeft de ANWB / ADAC alles mooi opgelost.

Een paar maanden later leg ik de motor plat ná een VRO in Lelystad. De hele dag gooien en smijten. Echt mooi. Ik rijd de poort uit. Regen. Afslag naar een provinciale weg, waar een busbaan naast ligt. De bussen slaan daar ook af en verliezen blijkbaar diesel. Pats, boem en daar lag ik.

Geen ANWB nodig gehad. Wel aanspraak gemaakt op mijn verzekering. Schade: 2800 euro.

Wijsheid en ervaring komt met de jaren. Qua motorrijden zit ik nu op anderhalf jaar. :9 :]
 
Ik denk dan toch een kwestie van ervaring en zelfoplossend vermogen.

In jouw geval in Winterberg zou ik 2 overwegingen hebben gemaakt.
Of alles aan elkaar plakken met duc-tape en tiewraps en rustig naar huis rijden, of motor laten staan, met de trein naar huis/ bij maatje achterop en met een aanhanger de motor ophalen. Winterberg is toch niet echt zo heel ver!

Als voorbeeld ben ik met een lekke radiator van Sicilië gewoon naar huis gereden, terwijl de dealer aldaar mij toch duidelijk had aangegeven om deze te vervangen. Een plastic cola-fles met water doet onderweg wonderen! Thuis de radiator vervangen die ik toch nog had liggen.
 
Ik deed er maximaal 11 dagen over om in Genua te komen, alhoewel het in 3 dagen ook goed te doen was.Twee dagen lijkt me niet lekker op een naked maar dat hangt sterk van je conditie en oplettendheid af. Als je minder goed oplet tijdens het rijden is het langer vol te houden.

Even aan de kant oma...

Bovenstaande quote wordt mij nu van links en rechts ook door mijn omgeving ingefluisterd.

"Van jouw huis, met jouw naked, naar Genua?"
"Minimaal 3 dagen."

Nu heb ik waarschijnlijk de mogelijkheid om met een busje te gaan waar de motor achterin kan, zodat de reis een stuk makkelijker wordt. De overtocht en de overnachting in Basel kunnen echter niet meer aangepast worden, dus het busje zal dan in Zwitserland of ergens voor Genua moeten blijven staan.

Wat is wijsheid?

1. In Basel laten staan en van daar de volgende ochtend met de motor doorrijden naar Genua?

2. Of de volgende ochtend doorrijden tot plusminus 100km van Genua en van daar de motor pakken?

En het parkeren van de bus? Parkeren bij een vliegveld, hotel of iets dergelijks? Hij moet er bij terugkomst nog wel staan namelijk... O-)
 
Busje meenemen is natuurlijk wel handig, tot het moment dat je die ergens langere tijd wil parkeren. Een bewaakt parkeerterrein gaat je een vermogen kosten. Bij een hotel zo eventueel kunnen, maar zal de eigenaar van het hotel waarschijnlijk alleen goed vinden als je er ook een nachtje overnacht.

Wat ik zelf meestal doe met vakanties, is de laatste werkdag al eind van de middag/begin van de avond al vertrekken. Je moet natuurlijk dan wel alles al klaar hebben staan, en niks meer te hoeven inpakken ofzo. Anders ben je zo weer een paar uur verder voordat je van huis kunt vertrekken.Even 2 a 3 uurtjes snelweg en je bent al 250km verder. Op die manier kan je de volgende dag Basel makkelijk halen, en kun je die dag ook nog relaxed rijden.
 
Busje bij hotel laten staan en met de motor verder.

Wij zijn in 2011 gegaan, mijn vrouw op een motor uit 1989 (NX 250) en ik op een motor uit 1996 (TTR 250) zonder onderhoud en zonder ANWB...

Leuke verhalen als CDI units solderen in een fiat garage en geholpen worden door lokale bevolking ontstaan op deze manier. Niet bang zijn, iedereen helpt je daar, ook als je geen Italiaans spreekt.

Bezienswaardigheden:
- Oude olijfbomen, bijbehorende plantages en verwerkingsindustrie
- Oude gevangenis (weet niet meer hoe die heet...)
- Radiagrafische ontvanger (kan je volgens mij niet in)
- Zee aquarium
- Berg met legerbasis en bijbehorende mast (leuke route ernaar toe!)
- Begraafplaats, zijn redelijk uniek daar.
- Zwarte stranden

Tip: Pas op voor loslopende geiten, varkens, etc. Rustig aan en goed vooruit kijken.
Tip: Tank wanneer je kan, soms kom je lang geen tankstation tegen.

full


Maak je niet te druk, het komt allemaal goed, lekker genieten van je vakantie!
 
Ik ga er nog eens over brainstormen. Thanks voor de info tot zover.
 
"Van jouw huis, met jouw naked, naar Genua?"
"Minimaal 3 dagen."

Je moet je niet zo op laten naaien!
Mijn FZ is ook vrijwel naked. (veel kuip heb ik niet.(meer)
Ik kwam vanaf de boot Palermo-Genua. Helaas was het in de haven al wel middernacht.
Het was mooi weer en daarom 'kein geloel', maar gas d'r op! (super trouwens, een bijna lege Autostrada, dus idd ruimte voor flink gas!) Die 1150km naar huis was best te doen in 1 nacht/dag.
Volgende middag lekker weer thuis en echt niet naar de klote...!
(ik weet niet hoe jouw conditie en ausdauer is, want dat is natuurlijk wel noodzakelijk)

@Freewman: geholpen door lokale bevolking
Die ervaring heb ik ook gehad in Z Italië. Het hele dorp staat klaar voor hulp.
 
Laatst bewerkt:
Mijn lichamelijke gesteldheid is goed. Ben een gezonde jongeman van 41 jaar. :)

Ik ben echter gaan twijfelen, omdat ik na een ritje naar Cochem (300 km, vooral snelweg) wel helemaal stuk was. Nu is het wel zo dat het toen bijna de hele weg geregend heeft.

Aan de andere kant gaan wij ook wel eens naar Winterberg en dan zijn we zo 10 uur aan het toeren, exclusief stops. En dan heb ik nergens last van...
 
De ene dag is de andere niet!

Toch twijfel ik aan wat je nu zegt.
Gezond-41-vooral snelweg-helemaal stuk-slechts 300km??? Trek je conclusie!
 
Lichamelijke gesteldheid is helemaal goed. Geestelijk... garantie tot aan de bocht.
 
Zelf vind ik snelweg rijden ook zwaarder dan binnendoor rijden. Niet alleen omdat de snelheid hoger ligt (en dus lichamelijk zwaarder), maar ook omdat het een stuk saaier is en daardoor de tijd langer lijkt te duren.
Als ik jou was zou ik dan toch echt maar in 2 dagen naar Basel rijden ipv 1.
 
Die kans zit er dik in, het busje gaat niet door.
 
Zelf vind ik snelweg rijden ook zwaarder dan binnendoor rijden. Niet alleen omdat de snelheid hoger ligt (en dus lichamelijk zwaarder), maar ook omdat het een stuk saaier is en daardoor de tijd langer lijkt te duren.
Als ik jou was zou ik dan toch echt maar in 2 dagen naar Basel rijden ipv 1.
Welnu, dan kan ik je melden dat ik na 550km Pyreneeën echt wel meer vermoeid was dan na het dubbele op de snelweg. In de bergen is het permanent opletten, bergdorpjes, hairpins, gaten in de weg en daarom een veel lagere gemiddelde snelheid. Op de snelweg is het een kwestie van het gas voldoende open houden.
Voor TS is het stuk vanaf Karlsruhe naar Basel al helemaal een makkie. Dat is een stuk van 200km met hoge snelheid rechtdoor. Als je effe wegsuft zit je al aan de Zwitserse grens.
 
Welnu, dan kan ik je melden dat ik na 550km Pyreneeën echt wel meer vermoeid was dan na het dubbele op de snelweg. In de bergen is het permanent opletten, bergdorpjes, hairpins, gaten in de weg en daarom een veel lagere gemiddelde snelheid. Op de snelweg is het een kwestie van het gas voldoende open houden.
Voor TS is het stuk vanaf Karlsruhe naar Basel al helemaal een makkie. Dat is een stuk van 200km met hoge snelheid rechtdoor. Als je effe wegsuft zit je al aan de Zwitserse grens.

Dat is voor iedereen anders. Zelf kan ik een dag bergwegen rijden makkelijker volhouden dan een dag snelweg.
TS moet gewoon voor zich zelf bepalen wat hij denkt wat voor hem het beste is. Wij kunnen alleen onze ideeën en ervaringen erover geven
 
heb je een auto met trekhaak?

Dan is een motortrailer een optie.
Zelf maak ik al jaren gebruik van een Motolug.

De saaie snelweg km's lekker in de auto (muziekje, kopje koffie, etc).
De auto blijft achter en op de motoren verder (aanhanger past in de achterbak tegen diefstal)
Rondje vakantie genieten en dan weer met de auto de snelweg naar huis.

Voor ons de ideale combinatie.
full

full
 
Nette oplossing inderdaad, maar dat zal mijn gezin niet kunnen waarderen. Die kan ik namelijk niet achterlaten zonder auto. :$
 
Terug
Bovenaan Onderaan