Sardinië 2017

  • Onderwerp starter Anoniempje118
  • Startdatum
A

Anoniempje118

Guest
Eind juli ga ik met de motor een weekje naar Sardinië. De overtocht met Tirrenia is geboekt.

Genua <==> Porto Torres.

Ik heb de rit naar Genua al twee keer eerder gereden met de auto en vond dat een redelijk stuk om in 1 keer te doen. Met de motor neem ik het risico niet, dus heb ik een overnachting geboekt net over de grens in Zwitserland.

* De motor is in goede staat. (Kawasaki Z800 2015)
* De overtocht is geboekt. (Tweepersoons hut)
* Overnachting in Zwitserland. (Basel)
* De verzekeringen zijn in orde. (All Risk + Reisverzekering + Europese zorgpas)
* Pechhulp is in orde. (KNMV/ANWB)

- Ik moet nog een Autobahnvignet voor Zwitserland bestellen.

Het verblijf in Sardinië is gratis, ik heb er familie en een gedeelte van een huis. Dit zal dus ook mijn uitvalsbasis zijn. (Ligging: +/- een half uur noordelijk van de hoofdstad Cagliari)

De bedoeling is om het eiland te verkennen. In principe ken ik alleen enkele stranden en de wegen er naartoe.

Chia
Nora
Calasetta
Vilasimius
Costa Rei

Ik ga er van uit dat ik niet veel zal zwemmen, omdat ik vooral wil gaan rijden.

Wie kan mij wat tips geven qua:

*De reis op zich
*Routes
*Bezienswaardigheden
*Terrasjes
*Restaurants

De meeste dingen kan ik ook ( in gebrekkig Italiaans :P ) aan mijn familie vragen, maar ik zoek ook "Nederlandse" ervaringen.

Last but not least.. Gaan er nog meer naar Sardinië?

[Edit: nog ff een fotootje van de Z800.]

IMG_20160908_145736_1.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ok, bedankt voor de tip. Tot nu toe heb ik Google maps gebruikt om te kijken welke wegen langs de kust voeren.
 
Overnachting in Basel zou ik dus niet doen.
Dan zou ik toch 1e dag 2uur langer rijden om iig door de Gotthardt-tunnel heen te zijn. Eind vd dag en in de nacht altijd rustiger in de tunnel. Zoals jij wil om dan 's morgens te vertrekken uit Basel, dan sta je precies tussen al het andere vakantie-verkeer in een giga-file voor de Gotthardt. Om 8 uur in de ochtend komen ook alle caravans weer op gang. Daar zit jij dan precies tussen!

Een paar jaar terug reed ik bij Sisikon aan het Vier-woud-steden-meer de snelweg op en stond direct in de file voor de Gotthardt. Helaas de tunnel-ingang was nog 30km verder. Toen met een groep motor-rijders, op het laatst mss wel 25, tussen de files door gereden. (mag niet in CH) Een paar Harley's met open pijp vooraan om ons aan te kondigen. Maar zelfs dan blijft het link tussen de rijen auto's door. Al met al kostte het een uur extra!
 
Ai.. Dat wist ik niet. :N

Maar ja, niks meer aan te doen. De hotelkamer is al betaald en niet meer te annuleren. Hopelijk valt het mee met de file's, want eigenlijk heb ik er geen behoefte aan om netjes achteraan te sluiten.

Ik snap sowieso niet dat je in sommige landen niet door de file heen mag. Maar goed. Da's een andere discussie. |(
 
Achter in de file aansluiten. Als er dan een groep motor-rijders voorbij komt gewoon meerijden en tussen jezelf en de voorgaande iets ruimte houden. Heb je nog tijd om te remmen als er voor toch iets gebeurt. Ik blijf het altijd gevaarlijk vinden om tussen de files door te rijden. Auto's die menen in de andere rij toch 10sec sneller te gaan zijn. Kinderen die plots toch het portier van de auto open gooien. Blijft link!

O ja, en oom agent/ Onkel Bulle die gaat jou daar echt niet bekeuren. VEEL TE DRUK!!
 
Laatst bewerkt:
Ok.. Duidelijk verhaal.

Dat van de open deuren herinner ik mij inderdaad van de vorige keer. 40/42 graden. Veel auto's met open deuren en de bestuurders die dan in de deuropening gaan staan. Ergens ook wel begrijpelijk natuurlijk.
 
laat je de overtocht door een eiland bewoner (familie) boeken

die krijgen korting :+
heb ik me laten vertellen
 
Hahaha, ik zal eens vragen wat de opties zijn voor de volgende keer. O-)
 
Tja, als ik daar wél gegarandeerd kan doorrijden is het wel een optie om over na te denken. De route ziet er ook veelbelovend uit (maps). Alleen mis ik dan wel de kans om door de Gothardtunnel te bléren. Of is dat overrated?
 
Tja, als ik daar wél gegarandeerd kan doorrijden is het wel een optie om over na te denken. De route ziet er ook veelbelovend uit (maps). Alleen mis ik dan wel de kans om door de Gothardtunnel te bléren. Of is dat overrated?
17 km tunnel? Niets aan, doodsaai, bloedheet (met gemak 35 graden daar binnen), en levensgevaarlijk... Neem dan de pas :]
 
Ok.. Duidelijk verhaal.

Dat van de open deuren herinner ik mij inderdaad van de vorige keer. 40/42 graden. Veel auto's met open deuren en de bestuurders die dan in de deuropening gaan staan. Ergens ook wel begrijpelijk natuurlijk.

En dan zou je met je motorpak aan met een hete motor wel in de file gaan staan :r ? Niet doen dus; niet goed voor je gezondheid :N . Gewoon rustig tussen de file doorrijden. Geen agent die je zal bekeuren *O* .
 
Laatst bewerkt:
@ open deuren: Als jou al brullende Harley's voorgaan, zal een deur niet zo snel open slaan. Vooral de eerste motor loopt de grootste kans..........
@korting: Nooit geweten, maar wel logisch. Kan je altijd proberen!
@Martigny 70km: Over bergwegen 70km is ook een uur.
@ Gotthardt-tunnel blèren: Dat kan je vergeten. Iedereen rijdt in de ganzenmars gewoon 80. Inhalen kan niet. En boetes in CH komen tegenwoordig gewoon naar NL.
@Tunnel-warmte: Nooit in de auto beseft. Maar met motor tunnel in is het koud en ieder km een paar graden warmer. Na 10km zat ik echt te puffen. Of het komt door midden zomer en zuidzijde heet, of dat het komt door veel verkeer die heel veel warmte produceren weet ik niet. De laatste paar km's in de tunnel koelde het iig weer af..........

Edit:
Ik heb wel eens begrepen dat de Zwitserse tunnels gebruikt kunnen worden tijdens een kernoorlog. De eerste 2 dagen moeten de tunnels verwarmd worden vanwege de kou die er is. Na 3 dagen moet er flink worden gekoeld door de warmte die de mensen zelf produceren. Iedere persoon is 100 watt warmte. Dus als er 100.000 mensen in de tunnel zitten: Dat is 10 Mwatt warmte.............?
 
Laatst bewerkt:
Die warmte had ik enigszins ingecalculeerd door mijn leren motorbroek en laarzen thuis te laten. Daarvoor in de plaats trek ik dan kevlar jeans aan en motorschoenen. Het tijdstip van het jaar is sowieso een beetje ongelukkig qua hitte, maar komt me gewoon het beste uit. In 2015 heb ik met mijn gezin de 42 graden voorbij zien komen. Lijkt me niet prettig om dan in full leather + laarzen te gaan.

Wat is eigenlijk aan te raden qua reistijd van Basel naar Genua? Ik nam met de auto een ruime slag om de arm, omdat je twee uur vantevoren aanwezig moet zijn. Dit heeft er wel eens in geresulteerd dat er "helaas" geen files waren en ik al 5 uur vantevoren aanwezig was.

Ik wil er om 18:30 uur zijn.

* Kale reistijd is 5 uren.
* Drie keer tankstop á 15 minuten?
* Eventuele files á 1,5 uur?

Ik kom uit op 7:15 uur rijden. Is dit reëel?
 
Ik deed er maximaal 11 dagen over om in Genua te komen, alhoewel het in 3 dagen ook goed te doen was.Twee dagen lijkt me niet lekker op een naked maar dat hangt sterk van je conditie en oplettendheid af. Als je minder goed oplet tijdens het rijden is het langer vol te houden.
 
Sardinie is naar mijn mening het ultieme motoreiland. De wegen zijn er beter dan op corsica. Ik heb er een lokaal gekocht, nieuw setje banden kaal gereden in drie dagen (900 kilometer.)
 
De keuze voor een naked was impulsief. Ik had net mijn rijbewijs gehaald en zat (zit?) in een vroege midlife crisis. "Doe mij die zwarte motor maar." 8-)

Achteraf gezien was ik nu voor een goede tweedehands toermotor gegaan.
 
Ik denk dat die zwarte het heel goed doet op Sardinie. Een zware toermotor is dan minder handig. Op de snelweg is het net andersom.
 
Ja, vooral voor de wat nauwere weggetjes en bochten. Ik ben in principe nog een beginner. Op dit moment heb ik 1,5 jaar mijn A rijbewijs en zo'n 13.000 km gereden.
 
full


Dit zou jou alternatieve route zijn. Je hebt een stuk brede 2baansweg van 38 km.
Van Martigny tot de san bernard tunnel, 38km de rest is snelweg (tol)
Ga je via de Gothardtunnel kom je via Lugano langs Milaan. Als je ergens niet wil zijn in Italie is het wel Milaan.

Deze route is volgens mapsource 543 km de andere 472.

full
 
Klopt. Milaan is een crime. De route die jij aangeeft ziet er ondanks de omweg een stuk aantrekkelijker uit.
 
een prachtig eiland zeker voor motoren, 2 keer geweest en het hele eiland doorgereden, jammer genoeg met een huurauto.
 
Ik ben vanmorgen zo'n 4 uurtjes bezig geweest om routes te plannen via "Tyre", zodat ik ze van daaruit op de TomTom kon zetten. Was wel even een onderneming. Ik had het programma nog nooit gebruikt, dus het duurde "wat langer". *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan