Scooter bogging bij volgas, veel witte rook

korele

Rookie
26 nov 2016
8
0
Ik heb een scooter 2T peugeot vivacity 50cc, nu bij volgas verliest hij accelaratie. Ook heel veel witte rook komt uit de uitlaatpijp. De olietank en gastank zijn apart. Het gebeurde toen de olie bijna op was, ik heb dan nieuwe olie bijgedaan, maar het probleem blijft.
Ik dacht eerst dat het misschien de benzinefilter was, maar die is proper, wat mij wel opviel is dat het bijna enkel olie was dat door deze benzinefilter ging, dit leek me niet normaal, maar ik heb hier geen idee van, het was meer olie(dikker) dan benzine vond ik...
Ook als ik te lang te veel gas geef, is er een klik geluid, geen idee wat dit wil zeggen.
Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Neen geen diesel, ik heb gisteren nog 10km ermee gereden, ook niet olie in de benzinetank gegooid dit is mooi gescheiden van elkaar.
 
Laatst bewerkt:
Ja jullie hebben gelijk, ik wist dit niet, net even gekeken onder de tank, de benzinedarm gaat rechtstreeks naar carb en het is dus een oliefilter dat ik zag haha :)
De scooter is volledig origineel, misschien is dit ook belangrijk om nog te weten. Net nog even testritje gedaan. Start goed, loopt goed stationair, maar enkel bij volgas of bijna volgas gaat die stutteren en soms ook een "klik" geluid. Ik vond het vrij veel witte rook bij volgas, maar misschien is dit normaal, nooit echt opgelet.
Wat zou het nog kunnen zijn? Alvast bedankt

-Stutteren volgas
-Te veel witte rook bij volgas?
-probleem begon toen motorolie bijna op was(al nieuwe bijgedaan ondertussen)
-Scooter volledig origineel
 
Laatst bewerkt:
Met dit koude en mistige weer zie de uitlaatdampen sowieso aanzienlijk beter als bijvoorbeeld in de zomer. Omdat dat opeens opvalt valt hierdoor misschien een klik ook meer op.

Ik heb even gegoogled en naar het schijnt is elke vivacity een luchtkoeler, koelvloeistof in de cilinder is dus wel heel onwaarschijnlijk.

Hoe lang heb je haar al, wat voor olie zat er in en welk merk en type olie heb je er nu in gedaan?

db
 
Ja jullie hebben gelijk, ik wist dit niet, net even gekeken onder de tank, de benzinedarm gaat rechtstreeks naar carb en het is dus een oliefilter dat ik zag haha :)
De scooter is volledig origineel, misschien is dit ook belangrijk om nog te weten. Net nog even testritje gedaan. Start goed, loopt goed stationair, maar enkel bij volgas of bijna volgas gaat die stutteren en soms ook een "klik" geluid. Ik vond het vrij veel witte rook bij volgas, maar misschien is dit normaal, nooit echt opgelet.
Wat zou het nog kunnen zijn? Alvast bedankt

-Stutteren volgas
-Te veel witte rook bij volgas?
-probleem begon toen motorolie bijna op was(al nieuwe bijgedaan ondertussen)
-Scooter volledig origineel

Krukaskeerring lek of pakking kapot. 2T verstookt geen motorolie.
 
Laatst bewerkt:
2takt verstookt juist alle motorolie.

Deze blokjes hebben geen Carter met olie, variateur zit rechtstreeks op de krukas.
 
Laatst bewerkt:
Altijd dezelfde goede kwaliteit 2T olie, 9000km in totaal.
Momenteel de carburateur aan het kuisen, dan weer in elkaar steken.
Ik zal eens de krukaskeerring bekijken of die kapot is. Welke andere pakking moet ik bekijken? Dit is allemaal eerste keer voor mij dus is beetje uitzoeken waar en hoe dit te bekijken.
Bedankt
 
als de krukaskeerring zo kapot zou zijn dat je het kan zien, zou je motor niet meer draaien.
dus met draaiende motor remmenreiniger/startpilot op keerring spuiten. verandert er niets aan hoe de motor draait zijn ze ok.
 
Ok zal ik verder bekijken. De kans neem ik aan is vrij groot dat het met de carburateur, krukaskeerring of een pakking te maken heeft? Ik ga deze pas morgen terug in elkaar kunnen steken. Maar als het nog niet goed is lijkt het me beter gewoon een nieuwe carburateur te kopen en wat remmenreiniger en een nieuwe bougie. Welke pakking zou er kunnen versleten zijn volgens de symptomen, m.a.w. waar zou het best eerst kijken? Nog iets dat ik beter ook erbij kan kopen dat niet te duur is?
Bedankt
 
Niet allemaal spullen gaan kopen voor je weet waar het probleem zit.

Carburateur schoonmaken.
Bougie er uit halen en als die slecht is vervangen.
Bougiedop en kabel controleren.
Luchtfilter controleren en als die vuil is vervangen.

Krukaskeerring links kan je niet makkelijk controleren bij een Peugeot omdat je hem niet kan starten als de kap van de aandrijving er af is, die keering zit aan de linkerkant van het blok achter de variateur en aan de rechterkant van het blok achter de ontsteking.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan