Demperwol vervangen?

Gisbert

MF'er
28 apr 2012
50
0
Mijn sv650 rijdt al minstens 5 jaar rond met een Mivv gp demper. Misschien al langer, maar dat weet ik niet. De db-killer zit er altijd in, anders vind ik hem echt te hard.

Heel stil was ie nooit, maar de laatste tijd heb ik het idee dat hij steeds harder wordt. Nu dacht ik dat de demperwol misschien vervangen moet worden, maar na het openen van de demper twijfel ik hieraan.



De demperwol is er in ieder geval niet uitgeblazen. Hij ziet wel wat zwart, maar ik heb geen idee of dat erg is. Nu kan ik de vulling natuurlijk gewoon vervangen, maar zo strak als origineel krijg ik hem nooit. En als deze demperwol nog goed is, kan ik hem misschien net zo goed laten zitten.

Weet iemand of deze demperwol "op" is? Of kan ik het er beter in laten zitten?
 
wat ik er altijd van begrepen heb is dat demperwol geluid absorbeert, het word daarvoor om een geperforeerdd buis gewikkeld, niet te strak , maar ook niet te los , jaja niet te makkelijk maken he.

dan kan de demperwol geleidelijk aan verbranden/verpulveren waardoor er uiteraard minder gedempt word.
dat is duidelijk te zien aangezien de 'wol' dan op is.

dit ziet er meer uit alsof de demperwol is uitgehard, wat er op neer komt dat de buis niet meer via de perforaties het wol kan laten dempen .

maar ik de exacte constructie van dit type demper niet, misschien dat er nog iemand bovenstaande kan bevestigen danwel uitlachen ? ;)
 
Demperwol verbrand op het punt dichterbij de motor het snelst, dus je moet de demper geheel open maken om te zien of het wol nog goed is.
Ook als er een naad of een nagel lekt of iets dergelijks dan gaat het wol op die locatie verbranden.
 
ik neem aan dat dit de achterkant van de demper is. voor een goed beeld zou je het even moeten vergelijken met de voorkant die slijt harder omdat die daar heter wordt. en demperwol die vol zit met roet werkt ook niet echt goed meer. het is de bedoeling dat de drukpulsen goed de wol in kunnen om daar zo vaak mogelijk een hoekje om te gaan zodat ze uitgespreid worden en vertragen waardoor het geluid afneemt. Elke keer een bochtje om kost energie (geluid wordt hierbij omgezet in warmte) en hoe meer energie je uit het geluid haalt hoe stiller de demper. maar als de wol vol zit met roet zijn er minder gaatjes en kanaaltjes over om geluid te dempen.
 
De demping veranderd doordat er dempingwol weg is gebrand of omdat het verzadigd/uitgehard is geraakt met roetdeeltjes enz.

Je hebt de demper al open en hij zal toch weer dicht moeten. Dat is toch het grootste deel van het werk, waarom dan niet de demperwol gelijk vervangen ? :)
 
Dit is de voorkant van de demper. Dus achter zal het beter moeten zijn dan aan deze kant. Misschien zit de vulling dan wel vol met roet ja.

Waarom niet gelijk vervangen? Dit is de eerste demper die ik open maak, dus ik heb geen idee hoeveel gedoe het is om de nieuwe wol er weer in te krijgen. Maar als dat niet heel lastig is, dan kan ik het inderdaad net zo goed meteen doen.
 
Demperwol verbrand op het punt dichterbij de motor het snelst, dus je moet de demper geheel open maken om te zien of het wol nog goed is.
Ook als er een naad of een nagel lekt of iets dergelijks dan gaat het wol op die locatie verbranden.

Goed punt. Jaren geleden had ik prachtige, diep klinkende hotcams. Door een lekkende uitlaatpakking kwamen er op den duur wel eens steekvlammen uit. Na een tijdje veranderde het geluid ook bij wat meer gas/toeren. In plaats van een mooi diep geluid, meer klapperen (het was een twin). Wat weer doet vermoeden dat de steekvlammen de dempingswol aan de achterkant van de demper had verbrand.
 
Terug
Bovenaan Onderaan