Beleid in Techniek

MeanBlueMan

Moderator a la Pastafari
8 jan 2003
112.103
27.589
Naast Meangreengirl
Techniek is al jaren een vast onderdeel op M-F.
Een erg waardevol onderdeel aangezien gebruikers er rechtstreekse antwoorden krijgen voor hun probleem.

M-F is geen forum waar erg strak gemodereerd word, maar juist de afdeling techniek zou het fijn zijn als iemand die een vraag stelt ook een antwoord krijgt en diegene dat niet hoeft te zoeken tussen vele off-topic reply's.
In techniek gaat er dus wel wat strakker gecorrigeerd worden op off-topic geneuzel.
Veel mensen die in techniek posten doen dat ook uit liefde voor de techniek of om anderen te helpen en zitten ook niet te wachten op off-topic gedoe.

Ook de manier waarop we met elkaar omgaan en op elkaar reageren zal aandacht krijgen.

Heb je zelf een vraag voor Techniek benoem dan een aantal dingen die van belang zijn zoals merk/type/bouwjaar van je motor en geef een goede omschrijving van je probleem, foto erbij is vaak een aanrader.
Als je probleem opgelost is dan zou het fijn zijn als je dat ook vermeld, met de gevonden oplossing.

Op M-F komen meerdere gebruikers die, niet alleen hobbymatig, veel ervaring, kunde en kennis hebben van motoren.
Er komen ook gebruikers die er wellicht wat minder kaas van gegeten hebben. Soms roepen die 'domme dingen' en soms komen die met onverwachts leuke en goede ideeën. Een ieder kan en mag posten, laat elkaar in elkaars waarde.

De gebruikers die aantoonbaar veel kennis van zaken hebben zullen in de toekomst een extra vermelding krijgen bij hun gebruikersnaam zodat ook voor nieuwe gebruikers te zien is dat ze te maken hebben met iemand die meer dan gemiddeld kennis/ervaring hebben met de techniek van motoren.

Bovenstaande is redelijk vaststaand. Maar we staan natuurlijk open voor opmerkingen suggesties en verbeteringen, dus roep wat je er van vind of goede ideeën die je hebt :)

Zo zou ik wel eens willen weten wie er zoal geschikt zou zijn om als 'echte techneut' genoemd te worden ?


Enkele reply waarmee deze 'discussie' is begonnen:

MeanBlueMan schreef op 24 november 2016 @ 18:48 :
Het verschijnsel van de echte techneuten die zich weggezet worden voelen als kleuters die niet weten waar ze het over hebben en de opmerkingen richting vraagstellers in de trend "hou op met sleutelen, breng m naar echte motorzaak' zijn idd twee items waar we als Mod's op het moment over aan het nadenken zijn.

Loki schreef op 24 november 2016 @ 22:19:
Het begint soms met de topic starters. Ze nemen niet allemaal de tijd precies te vertellen waar ze staan. Dat geeft ruimte voor het schieten met hagel.. zodat mensen die graag uiten wat ze weten, maar wat roepen. Relevant of niet. Anderen zijn wat terughoudender maar willen wel graag 'snel' en pasklaar antwoord geven. Terwijl soms de topic starter uithoren en zaken uitsluiten een logischer manier is, lijkt me.

Met "echte techneuten" verhef je mensen, is dat verstandig? Ervaring is super, maar niet iedereen weet alles, weet elke uitzondering of interpreteert de informatie nauwkeurig. Het uiteindelijke resultaat is wat telt, maar zelfs dat kan lastig te bepalen zijn als de topic starter weinig weet heeft van de materie.

MasterTommy schreef op 25 november 2016 @ 17:05:
Mogen er dan ook iets hogere eisen gesteld worden aan de inhoud van een openingspost?

Super Blackbird schreef op 26 november 2016 @ 12:16:
En een verplichting om tijdens en naderhand feedback te geven over de oplossing of probeersels.

Zot schreef op 26 november 2016 @ 15:57:
Eerste wat er moet gebeuren is dat techneuten ipv instemmend knikken bij een juist antwoord en denken , ok is al gezegt, dat instemmende knikken ook op het forum laten zien
 
Laatst bewerkt:
Een Ikea kastje in elkaar zetten, kan anders voor sommigen al een aardig technische uitdaging zijn, vraag me af, of iemand die geen ikea kastje kan monteren wel aan motorfietsen mag komen. })
 
ik weet dat er een topic is waar met rode letters onder of boven het reageer vak word gevraagd of men serieuze reacties wil plaatsen dus het kan wel. maar het gaat ook om de topics zelf, niet om de reacties.

eerst maar kijken wat mogelijk is met de huidige software (wanneer dat klaar is ) en hoe dat dan uitpakt :)
 
Ik relativeer alleen maar een beetje.
Als je niet oppast worden fabrieksspecificaties de heilige graal en opgeleide monteurs kardinalen. Dat stel ik ter discussie. Ik ben erop tegen dat het beleid in techniek die kant op gaat. Zie ook het topic van de total loss Ducati.
Zwart-wit denken gaat overheersen.

+1 :)

De lol is er wel snel vanaf als antwoorden van een bepaald selectief groepje alleen maar als juist gezien (moeten) worden. Zoiets proberen ze ook Noord-Korea (en nog een paar van die bananenrepublieken).

Ach, daarom is het Bananeman... :+
 
Ik vind dat wel meevallen. Mij stoort meer het taalgebruik om meningen kracht bij te zetten. Het risico van spreektaal gebruiken op een forum is dat de interpretatie van de lezer alle kanten op kan. Vaak zie je ook een escalatie ontstaan door taalgebruik terwijl dat eigenlijk helemaal niet nodig is.
 
Niet iedereen is even goed in het schrijven van een helder stukje tekst en je hebt met mensen te maken, die b.v. dyslectisch zijn. Die moet je niet op taalgebruik afrekenen. Alleen op ongewenst taalgebruik en onbeschoft taalgebruik modereren lijkt me voldoende.
 
Taalgebruik om meningen kracht bij te zetten zijn doorgaans ongewenst. Taalfouten en schrijfstijl zijn niet echt storend, en worden ook niet gebruikt om een mening kracht bij te zetten (althans, dat is mijn ervaring). Over dyslexie heb ik geen andere mening dan dat het de laatste jaren epidemische vormen lijkt aan te nemen.
 
Een Ikea kastje in elkaar zetten, kan anders voor sommigen al een aardig technische uitdaging zijn, vraag me af, of iemand die geen ikea kastje kan monteren wel aan motorfietsen mag komen. })
Juist wel. Bij het in elkaar zetten van een Ikea kastje is het van belang de door een ander bepaalde methode en volgorde strikt aan te houden. Elke afwijking daarvan wordt in een volgende stap(pen) afgestraft, maar dat heeft niets met jouw technisch inzicht te maken, integendeel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Toch lijken sommige van de master techneuten ook een bepaalde werk volgorde aan te houden. Ik kreeg van de week nog op de kop, omdat ik een paar stappen aan het overslaan was, maar wel de juiste oplossing aandroeg. Kwestie van de gebruikte onderdelen en symptomen herkennen.

Ikea kastjes zitten volgens een bepaalde logica in elkaar, 1 Keer de juiste stappen volgen en vervolgens kan je met 1 blik op de tekeningen zien, hoe je iets van ikea in elkaar moet zetten. Als je daar als monteur niet in wilt investeren, heb je last van een zekere starheid hij het zoeken naar oplossingen. Kom ik vaker tegen bij monteurs.
 
even los van de rest van ondergenoemd topic houd het bij mij op ( met geinterreseerd lezen) bij een dergelijk verhaal :

reinder83 in "Honda hornett 900 loopt op 3 cilinders."

vaak moet je een stuk tekst al meer dan 1 keer lezen om het voor jezelf duidelijk te maken welke info relevant is, maar dit vind
ik geen duidelijke verhaal.
Dan hoeft er niets aan het topic verandert te worden maar zouden de reacties eerst gericht moeten zijn op het doorvragen naar informatie, aangezien het later toch benzine probleem ipv ontsteking lijkt te zijn.

moet dat weer verplaatst worden in de toekomst als er verschillende rubrieken zijn ;)
 
Laatst bewerkt:
Toch lijken sommige van de master techneuten ook een bepaalde werk volgorde aan te houden.
Als je sterk genoeg bent om je zwakheden te tonen, ben je pas een beetje op weg. Dat mis ik hier vaak.
Ik kreeg van de week nog op de kop
a gossie, voelde dat zo? Sorry lieverd :j
omdat ik een paar stappen aan het overslaan was, maar wel de juiste oplossing aandroeg.

toevallig met een kans van 75%.

back on topic graag
 
Taalgebruik om meningen kracht bij te zetten zijn doorgaans ongewenst. Taalfouten en schrijfstijl zijn niet echt storend, en worden ook niet gebruikt om een mening kracht bij te zetten (althans, dat is mijn ervaring). Over dyslexie heb ik geen andere mening dan dat het de laatste jaren epidemische vormen lijkt aan te nemen.

Dat is geen dyslexie, maar luiheid en nonchalance...
En daar mag best iets van gezegd worden vind ik.
 
Laatst bewerkt:
even los van de rest van ondergenoemd topic houd het bij mij op ( met geinterreseerd lezen) bij een dergelijk verhaal :

reinder83 in "Honda hornett 900 loopt op 3 cilinders."

vaak moet je een stuk tekst al meer dan 1 keer lezen om het voor jezelf duidelijk te maken welke info relevant is, maar dit vind
ik geen duidelijke verhaal.
Dan hoeft er niets aan het topic verandert te worden maar zouden de reacties eerst gericht moeten zijn op het doorvragen naar informatie, aangezien het later toch benzine probleem ipv ontsteking lijkt te zijn.

moet dat weer verplaatst worden in de toekomst als er verschillende rubrieken zijn ;)
In dat topic is de reactie van "de professionals"anders tamelijk triest.
De topicstarter is niet eigenwijs maar begrijpt het gewoon niet. Om hem dan op deze manier in de maling te nemen is gewoon kinderachtig, en dus NIET de manier waarop we (naar mijn mening) in het techniek-topic zouden moeten werken.
 
Als je sterk genoeg bent om je zwakheden te tonen, ben je pas een beetje op weg. Dat mis ik hier vaak.a gossie, voelde dat zo? Sorry lieverd :jtoevallig met een kans van 75%.

back on topic graag


Was niet gepikeerd hoor, dik net als jij wel eens doet, wat aan voor het gewenste resultaat.


Wat de zwakheden tonen betreft, heb je gelijk, het is hier vaak een wedstrijd verpissen en als je dan je zwakheden toont, verlies je. Maakt voor een buitenstaander de discussie een stuk minder helder.
 
Laatst bewerkt:
In dat topic is de reactie van "de professionals"anders tamelijk triest.
De topicstarter is niet eigenwijs maar begrijpt het gewoon niet. Om hem dan op deze manier in de maling te nemen is gewoon kinderachtig, en dus NIET de manier waarop we (naar mijn mening) in het techniek-topic zouden moeten werken.

nou ik vond het verhoudingsgewijs wel meevallen, maar ik heb wel vaker aangegeven dat een reactie niet alleen een antwoord is, het is een REactie op een actie en de actie is in dit geval een onvolledig verhaal.

Iedereen zal de gebruiker review nog wel herinneren van het ventieldopje, dan weet echt iedereen dat het niet serieus bedoelt is en kan je gaan lachen op de uitgebreide manier waarop het omschreven word.

ik had niet het idee dat TS daar de hele dag naar een injector aan het zoeken was door de antwoorden die hij gekregen had.
maar zo is elk geval weer verschillend en zullen de verschillende soorten reacties ook wel blijven komen :P
 
Is wel lastiger per t.s denk ik ,de 1 heeft wel wat basiskennis,de ander totaal niet, wat is dan wel leuk en wat niet?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
nou 1 vd redenen van dit topic is dat men vond dat er te snel werd geroepen, breng de motor maar naar de garage.

moois zou zijn dat de meeste topics die in T V&A gestart worden met het type motorfiets etc.etc , maar er zijn ook zat topics over hoe moffel ik mijn subframe of hoe verf ik dit of dat.

maar zodra het over een specifiek model motor gaat zou er net zo een soort checklist kunnen zijn voor een topic starten.

Voor een frikandel speciaal wil ik wel een eerste opzet/layout maken hoor :)
 
Nou ,dat van een kadertje ;merk, probleem en wat er al geprobeerd is ,dat vind ik wel logisch.
Maar haal alsjeblieft niet de grappen en grollen weg,als de t.s daar niet mee kan dealen kan hij/zij dat toch wel zelf aangeven
 
Ik relativeer alleen maar een beetje.
Als je niet oppast worden fabrieksspecificaties de heilige graal en opgeleide monteurs kardinalen. Dat stel ik ter discussie. Ik ben erop tegen dat het beleid in techniek die kant op gaat. Zie ook het topic van de total loss Ducati.
Zwart-wit denken gaat overheersen.

Ik begrijp je reactie, en ga er dus vanuit dat jij vindt dat de fabrieksspecificaties niet als leidraad genomen moeten worden, en de opgeleide monteurs dus dan ook niet mogen aangeven of refereren naar hetgeen ze geleerd hebben of ervaring in hebben omdat ze dan uitsteken boven de reguliere gebruikers.
Maar als dat zo is, hoe vind je dat het dan wél moet :?
 
In dat topic is de reactie van "de professionals"anders tamelijk triest.
De topicstarter is niet eigenwijs maar begrijpt het gewoon niet. Om hem dan op deze manier in de maling te nemen is gewoon kinderachtig, en dus NIET de manier waarop we (naar mijn mening) in het techniek-topic zouden moeten werken.


Ik vind de houding van TS tamelijk triest, als je meerdere keren een zeer duidelijke hint krijgt, dat je een carburateur fiets hebt en dan nog weer over injectoren demonteren begint, zit je of nog in de ontkenningsfase, dat je een carburateur fiets hebt en geen injectiefiets, of je hebt zo weinig kaas gegeten van techniek, dat je eerst een basiscursus zou moeten volgen om hier een vraag te mogen stellen.
 
Ik begrijp je reactie, en ga er dus vanuit dat jij vindt dat de fabrieksspecificaties niet als leidraad genomen moeten worden, en de opgeleide monteurs dus dan ook niet mogen aangeven of refereren naar hetgeen ze geleerd hebben of ervaring in hebben omdat ze dan uitsteken boven de reguliere gebruikers.
Maar als dat zo is, hoe vind je dat het dan wél moet :?
Nee, dat zeg ik niet, ik bedoel Want dan zou het beter zijn als men de defecte motor altijd naar een motorzaak zou brengen, hierbij het forum "techniek" overbodig makend.
 
Nee, dat zeg ik niet, ik bedoel Want dan zou het beter zijn als men de defecte motor altijd naar een motorzaak zou brengen, hierbij het forum "techniek" overbodig makend.

Je kan de boel natuurlijk ook zo zwart wit bekijken dat ik bijna een soort bewondering voor je krijg.

Soms is 'breng dat ding naar een motorzaak' het meest behulpzame antwoord.
 
Je kan de boel natuurlijk ook zo zwart wit bekijken dat ik bijna een soort bewondering voor je krijg.

Soms is 'breng dat ding naar een motorzaak' het meest behulpzame antwoord.
Soms moet ik wat overdrijven om mijn mening te verduidelijken. :+
Het lijkt nou net of ik dit (het beleid in techniek) heel belangrijk vind, maar eigenlijk is dat niet zo. Ik geef gewoon mijn mening en reageer op andere, behoorlijk extreme meningen. De vorming van een soort van elite vind ik behoorlijk extreem.
Wat ik echter veel belangrijker vind, is dat ik vandaag lekker een stukje op de motor gereden heb.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan