Adres ABS kunststof laten repareren

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
4.269
1.093
Twente
Ik heb een scheur in mijn voorspatbord en ik vertrouw mezelf niet om dat netjes te repareren. Weet iemand een adres in de omgeving van Utrecht?
 
Hoe mooi moet het zijn?

Kun je er niet een plaatje tegenaan zetten? Lijmen/lassen/schroeven....

Is je spatbord weer stevig en kost geen drol.

Als het aan de vorkzijde kan valt het ook nog niet eens heel erg op.
 
Ik heb één keer MEK gebruikt, omdat sommigen daar steeds weer over beginnen. Ik vond dat gesmeer niks, en ook veel te traag. Ik heb altijd gelast, en dat blijf ik ook maar doen. Veel sneller, veel steviger.
 
Ik heb één keer MEK gebruikt, omdat sommigen daar steeds weer over beginnen. Ik vond dat gesmeer niks, en ook veel te traag. Ik heb altijd gelast, en dat blijf ik ook maar doen. Veel sneller, veel steviger.

Mee eens.

MEK reparatie is voor mensen die geen zin hebben het goed te doen.

Als je dat supersmalle breukvlakje met die MEK zooi gaat proberen te plakken breekt het weer af zodra je een natte scheet laat.

Denk dat er met trillingen en windbelasting nog best wel wat kracht op dat spatbord komt te staan
 
Laatst bewerkt:
Daarom zette ik erbij daarna nog verstevigen aan de achterkant, idd is dit niet de beste oplossing maar met mek kun je het even mooi fixeren, dan aande achterkant een V tje erin dremelen en met een goede soldeerbout helemaal dicht "lassen".
Legoblokjes evt. ;-) als vulmateriaal.
 
Laatst bewerkt:
Mee eens.

MEK reparatie is voor mensen die geen zin hebben het goed te doen.

Als je dat supersmalle breukvlakje met die MEK zooi gaat proberen te plakken breekt het weer af zodra je een natte scheet laat.

Denk dat er met trillingen en windbelasting nog best wel wat kracht op dat spatbord komt te staan

Met alle respect voor je kennis en kunde maar met mek plak je niet maar smelt het aan elkaar.
Ik heb wel een scheurtje vol laten lopen met mek, gefixeerd op een plankje met klemmen.
Nachtje laten staan, getest met breken en het breekt op een andere plek dan de gerepareerde.

Toegegeven, het is een hobby manier en traag en kliederig maar werkt wel.
 
Smelten is het zeker niet, eerder oplossen in chemisch spul wat er weer uit moet ook.

Ieder z'n eigen ervaring en voorkeur natuurlijk, ik heb het geprobeerd en vind het niet opwegen tegen smeltlassen. Dat duurt dertig seconden en dan kan je weer verder.

Mijn grootste bezwaar is niet eens dat het een eeuw duurt maar omdat je het kunststof chemisch oplost blijft die zooi uitgassen. Ik wil het spuitwerk wel eens zien na een jaar op een MEK behandelde plek en zien dat er dan geen blaasjes inzitten. Ik had ze al na drie maanden.
 
Laatst bewerkt:
Smelten is het zeker niet, eerder oplossen in chemisch spul wat er weer uit moet ook.

Ieder z'n eigen ervaring en voorkeur natuurlijk, ik heb het geprobeerd en vind het niet opwegen tegen smeltlassen. Dat duurt dertig seconden en dan kan je weer verder.

Mijn grootste bezwaar is niet eens dat het een eeuw duurt maar omdat je het kunststof chemisch oplost blijft die zooi uitgassen. Ik wil het spuitwerk wel eens zien na een jaar op een MEK behandelde plek en zien dat er dan geen blaasjes inzitten. Ik had ze al na drie maanden.

Ben ook niet zo'n fan van Mek. Heb het nu een paar keer gebruikt maar als ik kunststof moet oplossen doe ik dat liever in thinner. Dat dampt sneller uit. Maar het liefst las ik het met een stukje abs en een paar nietjes (dat laatste als een soort van hechtingen ). En het is daarna super stevig en direct af te werken.
 
Smelten is het zeker niet, eerder oplossen in chemisch spul wat er weer uit moet ook.

Ieder z'n eigen ervaring en voorkeur natuurlijk, ik heb het geprobeerd en vind het niet opwegen tegen smeltlassen. Dat duurt dertig seconden en dan kan je weer verder.

Mijn grootste bezwaar is niet eens dat het een eeuw duurt maar omdat je het kunststof chemisch oplost blijft die zooi uitgassen. Ik wil het spuitwerk wel eens zien na een jaar op een MEK behandelde plek en zien dat er dan geen blaasjes inzitten. Ik had ze al na drie maanden.

Ben meestal redelijk kritisch, maar ben het met bovenstaande 100% eens.
Ben persoonlijk wel een fan van deze methode :
Dit is de prof methode, voor de hobby kun je een gewone verfföhn gebruiken, ipv die strippen toevoegmateriaal kun je vervangen voor gewoon abs, en dat rvs gaas kan ook met gewoon ijzer gaas.
Wil je het simpel doen dan kun je zelfs een gewone soldeer bout gebruiken, zelfs zonder toevoegmateriaal en zonder verstevigingsgaas.
 
Terug
Bovenaan Onderaan