MT-03 terug van diefstal, maar start niet meer

Domih

Die hard MF'er
23 mei 2016
263
13
Eindhoven
Hoi Motor-forum leden!

Helaas is vorige week mijn MT03 gestolen, gelukkig teruggekregen maar wel met de nodige schade..

Het probleem waar ik nu mee zit is dat ik hem niet gestart krijg. Hij gooit de motor wel rond maar hij loopt niet. Dit heeft te maken met de chip-key natuurlijk.

Ze hebben heel het contactslot kapot geboord, wat er nog van over is is een "kastje" waar 2 stukjes metaal uitsteken (zie foto 1). Ik vermoed dat dit het apparaat is die de sleutel leest.
Echter als ik mijn sleutel erbij houd en het contact aanzet, start hij nog steeds niet.
Ook krijg ik geen enkele "foutcode" en knippert het sleutellampje niet op mijn dashboard(normaal knippert deze ongeveer eens in de 10sec)

Foto1: Kastje(antenne?)
1v9MG_GJJm8lM4BOgk3f2RXo95tfFnrZxkTelVL01Cdkw5UwJ4UlSMUANo_fqGBMnnpe2fchjI2Hs_qkUmtDEcVXZqHG_YzEAi3GTNstIqMVGoI6AfZaGfhFFsfj7fHY23-ImM34n-SS5jyoUBqno2k7KaJfHhfBeWjPAwejrP8D1-HYeSRuf8Odj2WGdAiPwdifqZXW3gOF7He4h45I6gtHMiee7AYSCst36hCk9bPqcFw3RTbmSrIBchxUnVmQBy-IGgA9IA76tjHoV7C8D4VWlXsOWiOnp9CompFNB-6t369NCV0wK8LwQx2oTREWZM1TfZxKRpDTxbL6PrNymrX4wYIvPMDWbWJ-rz8uQ8nOC_7kEL7KDClv_CgPSQTIpOGQubiJpoC70Bk7YT9NK8LfYgtEEYwniH0V8j5rBI-WnyGuIpCbuEuFlej2ycJMYiNEtEct4Y0Gzv57Codp1laI8adoy7v8Y59OInZEyxRm4KLK5sVAt3-xo9WlPzdAWZ3nPEVAeFF35kegKUUf58LjeFMRk81Fg6zUmh3vmhDdwkUDl0qOJ_MXp6miajM0KiPGE5eBrYxbjWgjEAhqnqFg6h4KxF3sKBq5UDDQ8bGT1tD_=w540-h960-no

Foto2: contactslot nu
-zCyE32wPAfQK5lJtoEypnTu6LyiuXXakdyzkzYnIzz4_tyMSJOtmxw4c5FOkYlGnS-gKnt0RgO2ZVCDo_0wvtql3OBxbdtusoEhQO00ROczQlkVL91RjE5dqdWIm8KmXnRQApe_dxllQfG2FVMSkc-X4q0TIvsUUgwAB9tyrQdCcNy97PVP4NshdZ9YjzxexGS8i6OIOy4yMI27uE7j3QJZ3xlULBD0JhTGG4OaCZCIB8VI034QLnyw7BUqq3yu6L5mHwJPgisryw5j-9VzHs8t_rcpPyHvdQFO0gwZFBCPUlnrRi4w43YiteBd6LtW9Uq2eAxY2FAfE0eM7cwJSAAht_ZZNZTObc0w4Jd5UFA0PbNdnoX64FkpGUM7NRgYxoLs5Rbf7aqxilZPIlSP6bMyJIR3fCV2Vxtt4oO27ilvSrSyvWqrHrJ6k8mqnky1f8shKRny4TNUnC5KkVbJ8xCkZATrUANnpSgonHVmm3gQGsSc_PndPd1g4ABEDE9E_oHD93Q-7-tsJhB33BOz_s81ITk6V4-33d5LFFwR7_f2SVZlaEYxYiz2K5rOaSpxie1gkr5bONgF6l4iWpSDrhu8-JgjYsMR6UGVAawAdmrjAvD8=w540-h960-no


Foto 3: motor net na de diefstal..
ik5O-ynPtwrp-3y8safQ6k_DT2PQPgi5Tf8b46pc1l8nkUPXmerFQp2irWSZaW9VeRdnvfU9zh3jWg-otbMydR4i4z2O8pseO7NwZmdBOK47X010ug5ijaXaxcZovNkIaUKZxdFDa-Cp5uFEhRkaJYwb_TdSkKllE7AWYMFJcfuaqz4IO4naWBFj7TH1aYM_IqMDOOr4jAzD4q0m-1cDA6XOwcvT6y-nZgaPKhv8b5hkey7ygqiPNCuEVxEmk5OgHIHe4i7yL3aBPAvfmjskwPHlHOAuYK4HqwAqD8E5u0orPycRyyY7BGwvBuOOPImrak0N5nCU4CLAznD8357_liJD7JaYOPFulSxLEBWHDcJXz86xwG-O56Ef0TbYWjQxX5jZXlkwnynda-Tg9qe6NtsN_z2zUZLlTjXDgrvkrqdUQUDpwIKMr5_KwUH5lZdPrVBr33Zhntqk2qa4R0pYpusw3JQtcxzzHtknSV6ypuPe1eFrZJDEdF8hCaqqTDYosejSgLNApJTgDUTlAlk2kft7RRZQ8a7GGuDbjugDIx2b8VPOOcG8PyG6Elu-Y6Yf774i8lVfkwm7zCQ2QRLBLiJTpfknRoiZ5Z20he3ys0Xm76nb=w720-h960-no

Ben benieuwd of iemand me kan helpen, en weet wat ik kan doen om hem te starten.
Of wat ik misschien met die 2 metalen pinnetjes moet doen.
Alvast bedankt!

Edit: Ben erachter dat de 2 metalen pinnetjes voor de antenne is, die ik gelukkig nog heb.
 
Laatst bewerkt:
De antenne heb ik gevonden, die ga ik nu even vastsolderen. Zag alleen dat er een onderdeeltje van het computertje is afgebroken, maar ik ga nu ff solderen en dan kijken of ie start

Edit: helaas, het kastje waar de antenne aan vastzit is echt kapot.

Heb ook even gegoogled, en zie dat een nieuw contactslot met alles erop en eraan 1000 euro kost.. iemand tips?

Edit2: Zal dit helpen?
Motor Ignition Switch Key Fuel Tank Gas Cap Seat Lock Set For Yamaha MT03 MT-03 2006-2012 YZF R6
 
Laatst bewerkt:
Dat zal alleen werken als die startonderbreker een los systeem is dat verwijderd kan worden (en om eerlijk te zijn, het zou een slecht systeem zijn als dit zo was). Ik denk dat je het beste eens bij een dealer kunt informeren of er mogelijk iets in de ECU gereset kan worden zodat je geen chip meer nodig hebt voor de startonderbreker (dus die uitzetten, lever je uiteraard wel in op de diefstalveiligheid), dan zou je die set sloten kunnen monteren. Anders zul je toch echt de elektronica moeten herstellen en je chip opnieuw moeten laten inlezen/programmeren om hem weer rijdend te krijgen.


Of optie 3, alle elektronica die te maken heeft met die startonderbreking eruit gooien en een 3rd party ECU oid gebruiken.


Edit: Of nog een optie, alle zooi die ermee te maken heeft van een total loss motor overnemen in de hoop dat dat een stuk goedkoper is.
 
Laatst bewerkt:
Dat zal alleen werken als die startonderbreker een los systeem is dat verwijderd kan worden (en om eerlijk te zijn, het zou een slecht systeem zijn als dit zo was). Ik denk dat je het beste eens bij een dealer kunt informeren of er mogelijk iets in de ECU gereset kan worden zodat je geen chip meer nodig hebt voor de startonderbreker (dus die uitzetten, lever je uiteraard wel in op de diefstalveiligheid), dan zou je die set sloten kunnen monteren. Anders zul je toch echt de elektronica moeten herstellen en je chip opnieuw moeten laten inlezen/programmeren om hem weer rijdend te krijgen.


Of optie 3, alle elektronica die te maken heeft met die startonderbreking eruit gooien en een 3rd party ECU oid gebruiken.


Edit: Of nog een optie, alle zooi die ermee te maken heeft van een total loss motor overnemen in de hoop dat dat een stuk goedkoper is.

Thanks, heb het ook even nagekeken, en een nieuw slot+ecu etc kost al gauw 1000 euro, dat is mij te veel :+ Ik ga morgen even bellen en vragen naar de mogelijkheden.. Ben heel benieuwd. en verdrietig
 
nieuwe ecu zou niet nodig moeten zijn. de ecu zou de sleutel weer moeten gaan herkennen. misschien dat de antenne opnieuw aangemeld moet worden maar het lijkt me heel vreemd als je ook de ecu zou moeten vervangen.
ik neem aan dat de dealer ven de nieuwe sleutels zal moeten inleren in de ECU want nieuwe sleutels = nieuwe chip maar het lijkt me een goed begin. ik zou het even navragen bij de dealer of dit kan.
 
Laatst bewerkt:
Programmeren bij de dealer zal vast niet goedkoop zijn, als het al mogelijk is.
Zit er trouwens wel een chip in die sleuteltjes, anders gaat het niet werken.
Ebay heeft ze trouwens ook.

Beun oplossing zou zijn om een van de oude sleutels tegen/bij de antenne van het nieuwe slot te bevestigen, maar zoals eerder al genoemd, dan lever je aardig wat in op diefstalveiligheid.

http://www.motor-forum.nl/forum/lis...Immobiliser-Emulator-R6-2003-2004-2005-1.html
Kwam ook dit topic tegen, voor sommige Yamaha's zijn er ecu immobilisers te krijgen, maar geen idee of deze er ook voor de MT03 zijn
 
Dus de ECU verifieert of de sleutel goed is?

Wat doet het stukje bij de antenne dan? Want dat is kapot en moet vervangen worden. Hoe heet die "antenne"? Misshcien kan ik er iets provosorisch mee icm een nieuw slot van 30 euro.
 
Er zit een chip in je sleutel die dicht in de buurt van je "antenne" moet zijn, die antenne communiceert weer met de ecu en de ecu verifiëert of de code die hij toegestuurd krijgt overeen komt met de code waar hij op ingeleerd is.

Kijk eens bij motorparts online of boonstra oid voor 2e hands sloten set. Dat icm met de nieuwe sleutels inlezen zou het moeten zijn.
 
Bij Yamaha wordt de sleutelcode door de ECU én de antenne gecontroleerd. Als een van de twee kapot is of niet bij de set hoort kan de motor dus nooit starten.

Een dealer kan niet een nieuwe antenne aanmelden op de bestaande ECU. Ook kunnen ze de sleutelherkenning niet uitschakelen.

Er zijn wel aftermarket setjes te krijgen waarmee je de sleutelherkenning omzeilt. Die zijn echter wel redelijk storingsgevoelig (chinees spul).
 
Laatst bewerkt:
:^

beetje stating the obvious,maar inderdaad ben je alleen kaal wa verzekert ?

wees je er ook van bewust dat hetgene wat je nu vraagt ook door een dief gevraagd zou kunnen worden.

je kan ook even informeren bij www.carmo.nl een van de betere bedrijven in motorfiets electronica.

aangezien dit soort schades vaak door de verzekering word vergoed zijn de prijzen daar ook naar.

dat men een motor gaat stelen om die vervolgens weer te verkopen , maar wel eerst even 1000 euro aan een set met ecu uitgeeft kan ik me niet voorstellen, al het de verzekering is die betaalt, tja waarom niet.

de set van 30 euro waar je naar refereert kan best werken, maar dan heb je geen startonderbreking meer.
best kans dat een bedrijf wat ecu's kan aanpassen die kan uitschakelen, uiteraard (hopelijk) onder vertoon van kentekenbewijs en legitimatie ).

succes :)
 
Laatst bewerkt:
Bij Yamaha wordt de sleutelcode door de ECU én de antenne gecontroleerd. Als een van de twee kapot is of niet bij de set hoort kan de motor dus nooit starten.
Nee, de ECU is degene die bepaalt of er gestart mag worden. De antenne is slechts een lezer voor de ECU en berekent/bepaalt verder niets.
Een dealer kan niet een nieuwe antenne aanmelden op de bestaande ECU. Ook kunnen ze de sleutelherkenning niet uitschakelen.
:Y
 
Je hebt een nieuwe slotenset nodig, maar daar zitten andere sleutels bij. Omdat je bij Yamaha geen sloten aan kan passen aan een andere sleutel dmv plaatjes wisselen, en je ook niet een andere set sleutels aan kan leren in de ECU is de enige optie een complete slotenset met ECU.
 
Er zit een chip in je sleutel die dicht in de buurt van je "antenne" moet zijn, die antenne communiceert weer met de ecu en de ecu verifiëert of de code die hij toegestuurd krijgt overeen komt met de code waar hij op ingeleerd is.

Kijk eens bij motorparts online of boonstra oid voor 2e hands sloten set. Dat icm met de nieuwe sleutels inlezen zou het moeten zijn.

Motorparts online heeft een slotenset liggen voor 340 euro incl verzenden, denk dat dat mijn goedkoopste optie is.

Slotenset Yamaha MT-03 2007-2010.

Hij is helaas alleen WA verzekerd. En ik begrijp dat een dief deze vragen ook kan stellen, denk alleen niet dat hij in volle glorie deze foto's op internet gooit :)

Ik ga nu even bellen voor die set, zit maar 1 sleutel bij zie ik..
 
Je hebt een nieuwe slotenset nodig, maar daar zitten andere sleutels bij. Omdat je bij Yamaha geen sloten aan kan passen aan een andere sleutel dmv plaatjes wisselen, en je ook niet een andere set sleutels aan kan leren in de ECU is de enige optie een complete slotenset met ECU.
Dus je kan de ecu geen nieuwe sleutel aanleren, dat is dan lekker handig van Yamaha.

Zou er nog verschil zitten in de ecu tussen verschillende bouwjaren onderling, of moet je echt een ecu zoeken uit 2007

Deze staat nog op ebay
, maar dan ben je alweer €350,- verder
 
Je kunt de 2 breekbouten met een punt beiteltje los tikken.
(en vervolgens je slot verwijderen)

Als er Loctite is gebruikt op de boutjes dan even verwarmen.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt de 2 breekbouten met een punt beiteltje los tikken.
(en vervolgens je slot verwijderen)

Als er Loctite is gebruikt op de boutjes dan even verwarmen.

Vanavond na het werk even proberen, bedankt :)

Nieuwe slot is er ergens deze week.. Hoop dat het stuk waar de boorgaten inzitten hier ook bijzit, ga er vanuit van wel..
 
Gaat een beetje om dit idee.
shear bolt removal - Google zoeken

Hij slaat er, zo lijkt het, een sneetje of een kruisje in.
En dan vervolgens met een passende schroevendraaier de "breekbout" er uit draaien.

In jouw geval zou ik de beitel wat platter houden en de kop (op de rand) van de breekbout in een rondgaande beweging tikken. Zodra hij los is draai je de bout er met een (waterpomp)tang gemakkelijk uit.


Dit zou niet direct mijn voorkeur hebben. (breekbout = shear bolt)
(beetje te veel "vuur") ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan