€500 challenge 2017 Poging 2: Suzuki RF600Rrrrrrrrrrrrrr

Jottum!

for president
27 jan 2010
1.503
217
Nieuwe Niedorp
Tweede poging!


Mijn eerste poging is weliswaar niet mislukt maar eerder voorzichtigheid van mijn kant. Ik vermoed zomaar dat dat muisje nog wel een heel leuk staartje gaat krijgen.

Ik was dus weer op zoek naar een challenge bike. Op zich een hele leuke bezigheid. Speurder, Markplaats, Motorshopper, etc afstruinen vind ik geen straf.
Op een zeker moment kwam mijn goede vriend NLT met een tip. Niet ver bij mij vandaan, in Hippolytushoef stond in een paardenbox een Suzuki RF600R te wachten om gesloopt te worden. Het blok zou op een grasmaaimachine gebouwd gaan worden. Grasmaaimachineraces zijn erg populair op Wieringen. Maximale cilinderinhoud is 600 cc. De huidige eigenaar vond de motor nog zo netjes dat het eigenlijk zonde was om hem te slopen.

Samen met NLT gingen we de eigenaar bezoeken. Daar kwam ik oog in oog te staan met de Soes. Wat me opviel was dat de motor best wel breed was voor een 600tje. Met een extra accu erbij werd de motor gestart. De chokekabel hing ernaast, wat het starten wel apart maakte. Ik kon geen rare geluiden en rammeltjes uit het blok oren, hooguit een beetje onregelmatig.

Nog nooit heb ik op een sportmodel gereden. Ik herinnerde me nog wel de wens die ik begin van het jaar had uitgesproken dat het me leuk leek om eens een fireblade te verratten. Alleen vind ik die nog een beetje te duur om te verkloten. Dit model komt daar aardig in de buurt. Ik ben dus heel nieuwsgierig hoe dit rijd. De zithouding is goed, waar ik alleen zorgen om maakt is de kniehoek. Daar zal ik alert op zijn.

Afijn, er werd een koop bezegeld. Voor € 300 werd ik de nieuwe eigenaar. Een dag later haalde ik de motor op en niet veel later kwam deze op zijn nieuwe woonadres:
full

full

full


Een eerste rondje om de fiets heen leerde me dat het helemaal geen verkeerde koop is. Achterband uit 2009, voorband uit 1997(!) daar schrok ik wel een beetje van. Het profiel wat er nog opzit komt van de droogtescheuren. Al het kuipwerk is in orde, geen krassen of iets dergelijks. Geen valschade kunnen ontdekken. Het enige wat ik aan schade heb kunnen vinden is een deuk in één van de uitlaatpijpen door waarschijnlijk een stoeprandje.

Afijn nieuwe ronde, nieuwe kansen!
:] :] :]
 
Budget


full


Aanschaf motor €300 ==> €200 extra budget

Budget €150+€200=€350

Budget: Aankoop:
€ 350,00 € 42,50 Accu
€ 307,50 € 39,80 4 bougies
€ 267,70 € 17,80 Chokekabel
€ 249,90 € 22,90 Luchtfilter
€ 227,00 € 9,20 Oliefilter
€ 217,80 € 39,50 5 liter olie
€ 178,30 € 60,00 kleppendekselpakking
€ 118,30 € 32,00 8 st kleppendekselschroefonderlegringen
€ 86,30

Aankopen buiten budget:
€ 28,95 Remrevisieset achter
€ 36,00 2 sets remblokken
€169,00 2 st Bridgestone BT21 banden
€ 30,00 Montage banden
€ 4,00 Ventielen
€ 29,50 Rempomprevisieset

Statistieken


Tankbeurt...Dagtellerstand...Verbruik
13,44.......191..............1:14
12,18.......156..............1:13
10,12.......149,6............1:15 (bewust vaker doorgeschakeld)
13,75.......111..............
 
Laatst bewerkt:
Proficiat met de nieuwe aankoop! Oude bandjes is een beetje standaard voor een challenge fiets denk ik zo, maar goed, die tellen toch niet mee in het budget ;)

Ik ga hem weer volgen! :t
 
Tweede poging!


Mijn eerste poging is weliswaar niet mislukt maar eerder voorzichtigheid van mijn kant. Ik vermoed zomaar dat dat muisje nog wel een heel leuk staartje gaat krijgen.

Ik was dus weer op zoek naar een challenge bike. Op zich een hele leuke bezigheid. Speurder, Markplaats, Motorshopper, etc afstruinen vind ik geen straf.
Op een zeker moment kwam mijn goede vriend NLT met een tip. Niet ver bij mij vandaan, in Hippolytushoef stond in een paardenbox een Suzuki RF600R te wachten om gesloopt te worden. Het blok zou op een grasmaaimachine gebouwd gaan worden. Grasmaaimachineraces zijn erg populair op Wieringen. Maximale cilinderinhoud is 600 cc. De huidige eigenaar vond de motor nog zo netjes dat het eigenlijk zonde was om hem te slopen.

Samen met NLT gingen we de eigenaar bezoeken. Daar kwam ik oog in oog te staan met de Soes. Wat me opviel was dat de motor best wel breed was voor een 600tje. Met een extra accu erbij werd de motor gestart. De chokekabel hing ernaast, wat het starten wel apart maakte. Ik kon geen rare geluiden en rammeltjes uit het blok oren, hooguit een beetje onregelmatig.

Nog nooit heb ik op een sportmodel gereden. Ik herinnerde me nog wel de wens die ik begin van het jaar had uitgesproken dat het me leuk leek om eens een fireblade te verratten. Alleen vind ik die nog een beetje te zonde om te verkloten. Dit model komt daar aardig in de buurt. Ik ben dus heel nieuwsgierig hoe dit rijd. De zithouding is goed, waar ik alleen zorgen om maakt is de kniehoek. Daar zal ik alert op zijn.

Afijn, er werd een koop bezegeld. Voor € 300 werd ik de nieuwe eigenaar. Een dag later haalde ik de motor op en niet veel later kwam deze op zijn nieuwe woonadres:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Een eerste rondje om de fiets heen leerde me dat het helemaal geen verkeerde koop is. Achterband uit 2009, voorband uit 1997(!) daar schrok ik wel een beetje van. Het profiel wat er nog opzit komt van de droogtescheuren. Al het kuipwerk is in orde, geen krassen of iets dergelijks. Geen valschade kunnen ontdekken. Het enige wat ik aan schade heb kunnen vinden is een deuk in één van de uitlaatpijpen door waarschijnlijk een stoeprandje.

Afijn nieuwe ronde, nieuwe kansen!
:] :] :]


pcies B|
 
Laatst bewerkt:
En weer een deelnemer van start! Ziet er goed uit Jottum! Maatje van mij heeft ook zo`n brommer. Zit behoorlijk wat pit in! (Zeker in vergelijking tot waar ik normaliter op rijd in ieder geval ;))

Ik kan je wel vertellen dat toen we naar de Eifel reden voor een weekendje bochten, we elke 100 kilometer moesten stoppen omdat hij, ondanks wielrenonderbroek wat last van z`n achterste kreeg door het harde zadel. Wellicht dat een airhawk zadeltje nog de beste aankoop wordt :)

Succes met de om/verbouw!
 
Ik kan je wel vertellen dat toen we naar de Eifel reden voor een weekendje bochten, we elke 100 kilometer moesten stoppen omdat hij, ondanks wielrenonderbroek wat last van z`n achterste kreeg door het harde zadel. Wellicht dat een airhawk zadeltje nog de beste aankoop wordt :)

Succes met de om/verbouw!
Wat dat betreft weet ik toch niet waar ik goed aan doe. In de challenge van 2014 had ik op de silverwing met een zacht zadel ook een houten kont met lange etappes. Dit jaar in twee dagen op de Diversion naar Mont Ventoux gereden met een wat harder zadel en ik wist ook niet meer hoe ik moest zitten. Zeker de tweede dag (waren dagen van 11 uur sturen met pauzes erbij)had ik enorm veel last.
Eerst maar ervaren denk ik zomaar.
 
De achterrem


Tijdens het naar binnen duwen van de motor leek het wel alsof ik aan Borisz zijn Venture Royale aan het scheuren was. Dacht ik eerst dat het de ketting was die er hier en daar toch wel erg droog uit zag, bleek het de achterrem te zijn die behoorlijk aanliep. De remschijf zit precies op het minimum van wat het mag zijn. Die laat ik lekker zitten.

Toen ik de kuipdelen van de motor af had gehaald zag ik het al. De remvloeistof zag er niet fris meer uit. Op de één of andere manier kreeg ik zin in koffie, ik weet niet waarom.
full

Het zou zomaar kunnen dat dit de fabrieksvloeistof is geweest. Wat een bagger!

Daarna de remklauw er afgehaald. Remblokken hebben nog genoeg vlees. Scheelt weer.
full


Het is een remklauw met een zuiger aan iedere kant, ben ik wel blij mee! Nadat ik de zuigers er uitgeblazen had, wat best wel makkelijk ging, de remklauw gedeeld.
full


Godzijdank geen sporen van waterpomptangen of iets dergelijks op de zuigers. Behalve dat het allemaal erg vuil is ben ik niet ontevreden. De coating op de zuigers is nog vrijwel onbeschadigd, geen interingen oid. Waarschijnlijk is de motor een binnenslaper geweest en in de winter binnen gestald. Motoren krijgen overigens bij mij een harder leven hoor.

Nieuwe rubbers er in en hoppa, kan er weer jaren tegenaan!
full


Nadat ik de leiding heb doorgespoeld en de klauw weer aan elkaar gebout,de boel weer gemonteerd en afgezogen. Mooie harde rem als resultaat die goed lost.
full

full


Job done!
:]
 
De staat valt nog best mee van de klauw, beter! Laatst een set gedaan van een Kawasaki GTR1000, met een hamer en een blok hout van de schijven moeten tikken, zo hard zat alles vastgeroest!

Revisiesetje van Roukama? Heb een soortgelijke set gebruikt en zat ook zo'n potje remmenvet bij :) Zaten er ook nieuwe seals bij voor tussen de helften?
 
Laatst bewerkt:
De staat valt nog best mee van de klauw, beter! Laatst een set gedaan van een Kawasaki GTR1000, met een hamer en een blok hout van de schijven moeten tikken, zo hard zat alles vastgeroest!

Revisiesetje van Roukama? Heb een soortgelijke set gebruikt en zat ook zo'n potje remmenvet bij :) Zaten er ook nieuwe seals bij voor tussen de helften?
De remklauw heb ik er ook af moeten tikken met een kunststof hamer (mijn favoriete gereedschap). Op de zuigers zat al een hele dikke vaste koek die ik met veel remmenreiniger en poetsen er af heb gekregen.

Tussen de twee helften zit alleen een klein rubbertje die in de uitsparing past. De beide helften zitten koud tegen elkaar. En inderdaad zit dat rubbertje in het revisiesetje samen met afdichtringen, stofringen en afsluitdopjes.

Ik haal veel spullen bij Roukama, die zit een half uur bij mij vandaan en is een mooi ritje (weer een excuus om op de motor te rijden, vervelend toch...).
 
leuk project,
en van schone remzuigers zonder pitting oid word ik altijd vrolijk *O*
 
Laatst bewerkt:
De achterrem


Tijdens het naar binnen duwen van de motor leek het wel alsof ik aan Borisz zijn Venture Royale aan het scheuren was. Dacht ik eerst dat het de ketting was die er hier en daar toch wel erg droog uit zag, bleek het de achterrem te zijn die behoorlijk aanliep. De remschijf zit precies op het minimum van wat het mag zijn. Die laat ik lekker zitten.

Toen ik de kuipdelen van de motor af had gehaald zag ik het al. De remvloeistof zag er niet fris meer uit. Op de één of andere manier kreeg ik zin in koffie, ik weet niet waarom.
[afbeelding]
Het zou zomaar kunnen dat dit de fabrieksvloeistof is geweest. Wat een bagger!

Daarna de remklauw er afgehaald. Remblokken hebben nog genoeg vlees. Scheelt weer.
[afbeelding]

Het is een remklauw met een zuiger aan iedere kant, ben ik wel blij mee! Nadat ik de zuigers er uitgeblazen had, wat best wel makkelijk ging, de remklauw gedeeld.
[afbeelding]

Godzijdank geen sporen van waterpomptangen of iets dergelijks op de zuigers. Behalve dat het allemaal erg vuil is ben ik niet ontevreden. De coating op de zuigers is nog vrijwel onbeschadigd, geen interingen oid. Waarschijnlijk is de motor een binnenslaper geweest en in de winter binnen gestald. Motoren krijgen overigens bij mij een harder leven hoor.

Nieuwe rubbers er in en hoppa, kan er weer jaren tegenaan!
[afbeelding]

Nadat ik de leiding heb doorgespoeld en de klauw weer aan elkaar gebout,de boel weer gemonteerd en afgezogen. Mooie harde rem als resultaat die goed lost.
[afbeelding]
[afbeelding]

Job done!
:]


Royal Venture heeft combi systeem voor achter. Voor t geval je t nog niet wist...
 
Blokken vervangen ivm ouderdom.
Kost 20 tot 25 euro dit setje
 
Wat dat betreft weet ik toch niet waar ik goed aan doe. In de challenge van 2014 had ik op de silverwing met een zacht zadel ook een houten kont met lange etappes. Dit jaar in twee dagen op de Diversion naar Mont Ventoux gereden met een wat harder zadel en ik wist ook niet meer hoe ik moest zitten. Zeker de tweede dag (waren dagen van 11 uur sturen met pauzes erbij)had ik enorm veel last.
Eerst maar ervaren denk ik zomaar.
Ikea schapenvaggie :t
 
Kunnen remblokken dan van kwaliteit veranderen door ouderdom?
Je weet natuurlijk niet wat er gebeurd is.

Ik heb remvoering zo van de basisplaat zien vallen, en dat was telkens bij erg oude blokken. Was bijna met de nagel in vlokken er af te peuteren. Laat staan in straffe rempoging.
 
Kwam dit plaatje op FB tegen. Vond hem wel grappig! Gezien het spelersveld is een 600CC al een David tussen de Goliaths.

15241873_683109378523365_3605279503645299718_n.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan